Nav de start van het draadje heb ik de oude spoorlijn van Bilthoven-Zeist eens bekeken op Railtrash. En zelf op Google maps gevolgd. Jammer dat dit soort spoorlijntjes er niet meer zijn. Men noemt het vooruitgang.......Kortgeleden nog passeerde ik de plek waar ooit de spoorwegovergang lag in de Amersfoortseweg bij Huis ter Heide. Alleen de baanwachterswoning staat er nog. Ik voel dan ook een lichte heimwee. Dat lijntje door het Panbos vond ik echt romantisch.
Je laat mooi zien hoe een modelbaan zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Duidelijke uitleg en mooie tekeningen.Dank je.
Mooi om de baan te zien door de jaren heen.Ik heb inderdaad heel veel gekeken in boekjes met sporenplannen en ook in tijdschriften trouwens. Vooral het boekje 5 uit de serie "Spoorwegmodelbouw" getiteld "Voorbereidingen voor de modelbaan" (vertaald in uit het Duits in 1985) heeft veel nuttige informatie opgeleverd.
Het plan doet me denken aan bepaalde boekjes die je toen had, stonden altijd tips in.
Door het vele lezen uitelkaar gevallen en verdwenen.
Koen jij hebt dus die boekjes zo vaak gelezen dat er niks meer van overblijft, met andere woorden gewoon stuk gelezen.Ik heb het nog net niet stukgelezen ;D al begint ook mijn exemplaar de eerste tekenen van verval te vertonen.
Hey Bas, je bent leuk bezig! (y)Dank je Richard
Hoi,De uitbreiding is even blijven liggen. Vooral bezig nu met de Weinert BR 93.
Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.
Gr Koen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_baanplan_forum_c0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16_baanplan_forum_c0a.jpg)Met een beetje doorwerken is m'n baan zoals bovenstaande getekend, binnen niet al te lange tijd gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_baanplan_forum_c1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17_baanplan_forum_c1a.jpg)
Blijf je volgen :police:Oei!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7645_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG7645_1.jpg)Inmiddels weet ik het me weer te herinneren:
(Hoe ik het hoogteverschil bij de aansluiting tussen trajectspoor en opstelsporen opgelost heb, ben ik eerlijk gezegd na 25 jaar vergeten ::))
De Multimaus blijft aangesloten. Met de tuimelschakelaar kan ik wisselen van Lenz naar Maus vv.Waarom zou je de muis met een tuimelschakelaar aan/uit willen zetten ? Je kunt ze gewoon alle 2 tegelijk werkzaam laten zijn.
Waar ik nog niet uit ben is hoe het komt dat de loc-functies zwakker werken.Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning. Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale. Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.
Dat valt vooral op bij gedimde verlichting die dan zelfs enigszins gaat flakkeren. Het lijkt erop dat de frequentie lager is (dan bij de Maus en de Lenz Compact).
Waarom zou je de muis met een tuimelschakelaar aan/uit willen zetten ? Je kunt ze gewoon alle 2 tegelijk werkzaam laten zijn.De systemen Multimaus / Lenz zijn gelijktijdig in bedrijf. Met de keuzeschakelaar kan ik kiezen welk met systeem ik de rails onder spanning zet.
Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning. Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale. Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.Dat zal ik eens onderzoeken.
De Multimaus blijft aangesloten. Met de tuimelschakelaar kan ik wisselen van Lenz naar Maus vv.
Maar ik houd de Multimaus wel achter de hand (want soms toch handig bij het opzoeken van numerieke adressen en soms ook voor programmeren).
Dat zal ik eens onderzoeken.
is dat Lenz op het programmeerspoor nog wel eens moeite heeft een "kleine stroomverbruiker" te detecteren, zoals bijvoorbeeld een rijtuig met functiedecoder. De MM heeft daar minder moeite mee.
Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning. Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale. Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.Ik heb de spanning van de LVZ200 wat zitten variëren (via POM CV7 van een van mijn locs met een Lenz-decoder op 50 gezet en dan binnen 15 sec een waarde tussen 22 en 44 invoeren).
Dank voor je info Ronald!
En ook ik ben ook blij met m'n nieuwe Lenz-systeem ;D
Dat ziet er al mooi uit Bas. Dit gaat ongetwijfeld een mooi resultaat worden (y)Dank Ed. We doen ons best.
Met welk materiaal bekleed je de binnenkant?0,5mm dik karton.
0,5mm dik karton.Top (y)
Te koop bij de Bruna (in allerlei kleuren).
Groet, Bas
Staan er in werkelijkheid eigenlijk stootblokken in zo'n loods? Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet.
Ik twijfel ook nog of het dak afneembaar moet blijven. Als er dan maar geen lelijke naden open blijven staan. Maar anderzijds, hoe moet je die sporen schoonhouden als het dak vastgelijmd zit?
Misschien moet de loods dan in z'n geheel gelicht kunnen worden. In mijn geval van een slechts 3-standige loods is dat vast wel te doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto1619_BSM.jpg) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15353.msg3221517183#msg3221517183)
Werden slakkenputten trouwens ook verlicht? Die waren toch bedoeld als stortplek voor sintels? Dat overleeft zo'n lamp niet, lijkt me.Ik zou slakkenputten niet verlichten met verlichting in de putten, maar door er lantaarnpalen naast te plaatsen.
Een artikel over Aacheau West staat in Railhobby 443.
Het blad is reeds online te lezen. De papieren uitgave zal niet lang op zich laten wachten.
Groet, Bas
@FlorisIk ken de manier van koppelen wel,ik heb op mn HO baan ook een ringloods gehad en die verbindingen van al die dingen(daken) van diverse merken,zijn zowat allemaal hetzelfde.
De dakdelen zaten voordien al aan elkaar vast met de koppelstukjes (2x2). Maar waar nu de gele strookjes zitten, zaten die dus los (zeg maar: te los) met wisselingen van de naden tot gevolg.
Gisteravond heb ik de zwabberende naden gefixeerd met een strookje geel karton van 0,45mm dikte.Als je nou van dat zelfde spul bovenop je dak gebruikt,zodat je de naden daar afdicht,zoals ik eigenlijk bedoelde,dan ben je zowel estetisch als qua licht doorschijning,denk ik wel klaar.
Voor die beschermblokjes zou ik dat blauwachtige schuilplaats nemen,beschadigd ook jouw loks niet.Het moet raar gaan willen de buffers beschadigen als de locs er tegenaan zouden lopen.
Nog gefeliciteerd Bas!Dank Jelmer.
En fijn van die lamp, heb laatst zelf een lakdraadje gebroken ongeveer bij het lampje zelf, dat gepriegel ging niet meer werken :'(Dat koperlakdraad is inderdaad superkwetsbaar.
Het ziet er keurig uit, Bas. (y)Dank je Bas.
Ik schilderde de binnenkant van de dakdelen van mijn polygonale loods zwart, zodat het lichtdicht werd. Zou dat bij jouw loods ook nodig zijn?
Groet,
Andere Bas
Heel gaaf Bas.Ik ben wel benieuwd welke loods jij gaat bouwen.
Hopelijk wordt die van mij t.z.t. net zo mooi. (niet dezelfde loods.)
Als ze klaar zijn worden ze gedraaid met de schoorsteen buiten het pand.
Tis nog wel erg schoon allemaal. ;DNu zie je er niks meer van ;D
Wellicht is deze van Faller een optie?Als Bas met N spoor gereden had,dan wel ;)
https://www.faller.de/miniaturwelten/rund-um-die-bahn/gueterschuppen-verladung/1728/wasserkran-lademass-rohrblasgeruest?number=222138
Dat ding is tot het einde van het stoomtijd perk gebuikt.Het is in ieder geval een mobiel gevaarte.
Dus tot en met tijdperk 4.
Heb overigens wellicht nog wel dingen voor je liggen voor bij het loc onderhouds verhaal.Ik ben wel benieuwd. Misschien een PB-tje?
Mocht je interesse hebben dan laat je het maar weten,dan zal ik is zoeken waar het staat en er wat plaatjes van maken.
Lkkr bezig trouwens (y)Thx
Het is in ieder geval een mobiel gevaarte.Neem je dan wel een grote kraan mee,zo "mobiel" is t niet ;D
Het kan daarom altijd nog achteraf geplaatst worden (eigenlijk: er naartoe worden gereden ;D)
Bas,De decoder van D&H zit erin! (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103238.msg3222316969;topicseen#msg3222316969)
Ga eens kijken naar een decoder van D&H ( DH05C ), is zeker de helft kleiner en kan 1.5 Ampère leveren.
Succes met het vv van de decoder.
Kees.
Ik kan trouwens, om het helemaal mooi te maken, ook de spuitbus op de opbouw zetten. Maar dan heb ik ook nieuwe opschriften nodig.
Iemand een suggestie waar die misschien te verkrijgen zijn?
Misschien wat meer naar de achtergrond want dan oogt de boom wat kleiner.Zou dat zo zijn?
Bomen zijn vaak helemaal niet zo klein als wij denken.. ;)Een flinke boom zou in model ongeveer de hoogte moeten hebben van een 26,4m lang rijtuig op de correcte lengteschaal 1/87, dus zo'n 30cm.
Ja een attractiepark :-XNog dank voor je info Lennert.
Maar in de rots kun je ook op dezelfde manier klimmen als in de klimhal. Vaak gaat dan een ervaren persoon eerst naar boven en kunnen anderen daarna klimmen. Op deze manier wordt vaak het voorklimmen geleerd.
De ankerpunten zijn in veel gebieden al aanwezig maar je kunt ook mobiele zekerpunten maken met materiaal dat in spleten en gaten klemt. Maar dat verschil zie je toch niet in 1:87
De begroening rond de loods is geslaagd Bas (y)Dank Wim.
Wat ook mooi is is het vuil wat je ziet. Lekker realistisch.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-3888-6336a720b647e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-3888-6336a720b647e.jpg)
Deze 03 1001 heeft net een onderhoudsbeurt gehad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-3888-6336a720b647e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-3888-6336a720b647e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-aanpassing.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-aanpassing.jpg)
Dat is inderdaad geen eenvoudige afweging.Klopt allemaal wat je zegt, Bert.
Na de verbouwing is het een dubbelsporig ovaal met 2 aftakkingen.
Ik weet niet of dat niet wat te simpel wordt qua rijmogelijkheden.
M.a.w. loont het eindresultaat wel de moeite?
De ovaal is te klein voor een goed bloksysteem,dus een inhaal cq schaduwstation is eigenlijk noodzakelijk voor de afwisseling en dat wordt weer moeilijk.
Groet,
Bert
Ik heb je bouwverslag niet vanaf het begin gevolgd. Ik weet dus niet of je ook ontevreden bent over je baan als geheel. In je laatste bericht gaat het vooral over de slechte bereikbaarheid van je bedieningspaneel. Mis ik iets of zie je een voor de hand liggende optie over het hoofd: het verplaatsen van je bedieningspaneel?De baan is organisch gegroeid. Aanvankelijk fungeerde de ruimte ook als onze slaapkamer. Ik had toen voor een uitbreiding geen keuze dan mezelf op te sluiten in een rondlopende baan.
Groet,
Ferdinand.
Een mogelijkheid is dat meest rechtse spoor in het kopstation wat nu doodloopt op de wand af te buigen langs de wand zodat er een 2e laag onstaat boven de opstelsporen met de draaischijf.De onderste laag is dan verdekt.Dat is inderdaad een optie.
Deze optie natuurlijk voor je toekomstige plan.
Groet,
Bert
Het verplaatsen van het bedieningspaneel is misschien een optie.Het verplaatsen van de bediening is dus geen echte optie.
Je werktafel zou je richting het raam kunnen plaatsen (scheelt weer een aantal bukmomenten).
Eventueel een uitschuifbaar blad onder de opstelsporen bij het raam.
Tenzij je het voor de tijdsbesteding doet anders zou ik er nog even over nadenken.Ja, wat te bouwen te hebben is zeker een argument.
Het is nu een leuke baan die ik jaren terug al in de railhobby heb gezien.Dank je.
Ga er nog eens rustig voor zitten.Ik heb gelukkig geen haast (al heb ook ik niet het eeuwige leven).
Bekijk je mogelijkheden nogmaals. ::)
Je kan, als je dat wilt natuurlijk altijd nog helemaal opnieuw beginnen.
Hier kun je dan nieuwe ideeën in kwijt of oudere delen opnieuw in plaatsen.
Tis maar een idee.
Kees.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIMG8738-63680c3539fff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIMG8738-63680c3539fff.jpg)Je zou dat stuk op een onderstel met wielen kunnen zetten, of scharnierend naar rechts, met zwenkwielen aan het uiteinde. Zelfs opklapbaar zou je dat stuk kunnen maken, zowel naar links- of rechts omhoog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIMG8775-63763e2780198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/CIMG8775-63763e2780198.jpg)
Om onduidelijke redenen is de motor van mijn Fleischmann BR 65 in de soep gedraaid.
Een mooie aanleiding om er een klokankermotor in te zetten.
Ik zou bijna een nieuw baanplan gaan ontwerpen met boogstralen ≥ 75 cm ;D.
Verder is de topsnelheid te laag. Ik zal nog eens uitzoeken of dat beter in te stellen is.
Het nieuwe model van de 10 001 heeft een behoorlijke remake ondergaan ten opzichte van de oorspronkelijke uitvoering. In een vergelijking kom ik daar later nog wel eens op terug.Een misser mijnerzijds. De sound betreft tòch een 3-cilinder-machine. Alleen is het aantal slagen per wielomwenteling gehalveerd. 3x in plaats van 6x.
Er zijn echter ook minpunten te noemen.De sound is die van een 2-cilinderloc. Echt wat je noemt een misser.(Voor de sound van mijn oude 10 001 (2e foto) heb ik vanzelfsprekend die van 3-cilinderloc gebruikt en zo ingesteld dat die op lagere snelheid synchroon klinkt met de omwentelingen van de wielen)
Verder is de topsnelheid te laag. Ik zal nog eens uitzoeken of dat beter in te stellen is.
Groet, Bas
Op de foto is tevens te zien dat de kunststof beglazing aan het vergelen is. Ook na ruim 20 jaar zou dat niet mogen voorkomen, vind ik. Mijn BR 221 uit 1994 van Märklin Hamo vertoont hetzelfde vergelen, ondanks dat mijn materieel nooit in het directe zonlicht staat.
Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Groet, Bas
Ja vooral de oudjes zijn van Trix.Het oude "echte" Trix of de door Märklin uitgebrachte 2-rail-versies onder de merknaam Trix?
Gevolg is dat het model in trek-/duwbedrijf met trein aan de voorzijde, alleen heel ruime bogen kan doorlopen.Of alleen bij deze lok alleen wat erachter hangen en vóór een sier(nep)koppeling plaatsen? Dat beperkt wel de mogelijkheden, maar bespaart je ook een onmogelijk klusje. Dan is je aankoop geen miskoop geweest.
;D Ik bedoelde het 'tobben' ook positief, net als prutsen en priegelen. Maar wel geduldig (meestal dan...) volhouden tot het resultaat naar wens is. (y)Ik begreep je positieve insteek al wel hoor (y)
Klop Bas. Het is altijd veel beter om "dun" enkele lagen te spuiten dan één te dikke laag. Ook hier moet je geduld mee hebben maar dat is soms best lastig.En ja Wim, ik weet het. Maar soms is de verleiding te groot om de spuit er even flink op te zetten ;D
hergebruik aan de bufferbalk. Of dat goed kan moet ik nog bezien.Dat ga je zien als je een boog ingaat met iets dat eraan gekoppeld is. :-\
Rails van Trix Express. Dat is lekker oud.
Ik heb ook nog wat liggen met een loc en wat wagentjes. Laat ik het maar jeugdherinneringen noemen ;)
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Klopt die wel bij deze loc?
Heel kort: nee.Vreemd dat Roco deze koppeling levert (of leverde?) voor modellen van o.a. de BR 23 en de BR 220. Die zijn toch echt van na WO II.
Dit stelt een koppeling voor met een zgn "Sicherheitskupplung", zeg maar een dubbele koppelingsbeugel en -haak. Die werd na WO II niet meer op nieuw materieel aangebracht en zal dus op een naoorlogse Neubaulokomotive niet gemonteerd geweest zijn.
Zie ook Stefan Carstens, Güterwagen Band 6, Bestände und Bauteile - Güterzuggepäckwagen, p. 157 e.v.
Ik heb een impressie gemaakt van het baanontwerp dat ik 22 december gepost heb.Ik blijf in gedachten steeds maar bezig met een andere baan. Of met het aanpassen van m'n huidige baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/baanontwerp-251222-63a8792900a86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/baanontwerp-251222-63a8792900a86.jpg)
Beste Jelmer, Bas vind het vast niet zo erg dat we zijn topic vervuilen met treinengeklets? :PGezellig toch? :)
Die drie V100-en, zitten daar onderling veel verschillen tussen?Het model van Roco is uit de jaren '90 en goed op schaal. Destijds een hele verbetering ten opzichte van de 211 van Fleischmann dat te groot was. Ook qua techniek met alle assen aangedreven en een hoog detailleringsniveau was de Roco een sprong voorwaarts.
Ik zie dat de Brawa een afwijkend rooster op de motorhuif heeft (boven de ventilator), de Piko heeft wat minder op het dak dan de andere twee en de Roco lijkt als enige geen doorgebroken rooster te hebben aan de zijkant van de motorhuif ter hoogte van de ventilator.
Echt grote verschillen lijken mij er niet te zijn maar op de foto's is het ook niet makkelijk te zien.
Jij hebt ze alle drie naast elkaar gehad. Zie jij er veel verschil tussen in kleine details of grote lijnen of is het echt zoeken?
Zitten wel diverse V100 types in, V100.0 (later BR 211) en V100.10 (latere BR212). Ook was niet elke lok even gelijk, kon wisselen per fabrikant.Klopt dat Jelmer?
Maar het besluit is nog niet gevallen.Ik heb de variant reactie 498 en 502 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73152.495) nog wat verder onder handen genomen.
De optie van reactie 498 en 502 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73152.495) speelt ook nog in mijn gedachten. Die is veel rigoureuzer.
Wat mij vooral weerhoudt is om afscheid te moeten nemen van bijna alles wat ik in de loop van jaren gebouwd heb.
Maar onlangs, toen we op de eerste camping stonden en zeiden "naar Kopenhagen te willen fietsen, maar of we dat gaan halen?" kregen we een stimulerende uitspraak mee: "denk groot, want dan kom je het verst".
Met een (bijna) geheel nieuwe baan heb je niet meer te maken met allerlei houtje-touwtje-oplossingen die in de loop van de rit zijn ontstaan.
In de zojuist uitgekomen railhobby 461 staat een baanplan van mijn hand. Bladzijde 16. Betuwe in de bergen.Het principe van dit ontwerp komt overeen met het plan in Railhobby 461: Rondlopend dubbelspoor met een keerlus en een aftakking.
@Eric
Interessant. Ik ben benieuwd naar je plaatje want ik zie nog niet helemaal voor me wat je bedoelt.
Wat bedoel je verder precies met zwaluwstaarten voor de bovenleiding?
om de problemen met de stroom en wielen op te lossen misschien hier eens kijken:De meegebogen wissels van Piko heb ik gekozen vanwege hun geometrie.
https://peco-uk.com/collections/100/products/curved-turnout-large-radius-left-hand3
Hedft zo te zien gedn stroomloos puntstuk.
Omdat het om een verborgen deel gaat is een ander merk niet erg denk ik.
Bij mijn N-baan heb ik ook Peco toegepast naar alle tevredenheid.
(Het gaat nu even niet om de loc)Ik bedoel...
Weer mooie update Bas (y)Jazeker!
En je zult wel blij zijn dat je het grote verbouwingsproject heb doorgezet.
Dat is weer een mooie update Bas. Fijn dat alles goed functioneert tijdens de proefritten.Dat is inderdaad heel belangrijk ja. Nu dat baandeel geplaatst is, is het vele malen lastiger om er van onderop nog bij te kunnen.
Neem gewoon je tijd Bas. Beter nu wat langer uitknobbelen wat het beste is dan straks problemen hebben.Nee ik ben helemaal niet ongeduldig :angel:
Neem gewoon je tijd Bas. Beter nu wat langer uitknobbelen wat het beste is dan straks problemen hebben.Dus maar even pas op de plaats gemaakt ;)
Leuk om te zien Bas! Zit in de planningsfase en zie hier dezelfde problemen qua constructie/voldoende hoogteverschillen, dus volg je met interesse!Leuk Mchiel!
Als ik het goed begrijp ben je voornemens een topic over je eigen baan(plannen) te starten.
Ben benieuwd.
Ik ben echter bijna door mijn voorraad oude campingsmatjes heen. En die ouderwetse matjes zijn waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Misschien heb ik net voldoende voor de verdekte delen.
....die campingmatjes van vroeger. Ik heb ze helaas niet meer, want mijn kinderen nemen met kamperen geen genoegen meer met het luxe-niveau van de vorige generatie :)Herkenbaar ;D
Een trein mag in het zichtbare gedeelte best wat geluid maken.Het zagen van het hout zal veel meer decibellen opleveren dan het rijden van de treinen over de baan. In het echt zijn treinen ook niet geruisloos. Wel een interessante uitdaging om het geluid van de treinen uit het zicht te willen dempen. Onder het oppervlak kun je met zachtere materialen werken, die het geluid voor een groot deel dempen.
Maar eenmaal in het verdekte deel, hoor ik liefst maar zo weinig mogelijk. De trein is dan "weg" net zoals in het echt.
Het idee van de lus was min of meer een toevallige ingeving zonder te weten of het uberhaupt wel uitvoerbaar was omdat bijvoorbeeld de onderconstructie niet helemaal bekend was.Het aanpassen van de constructie heeft inderdaad wel wat hoofdbrekens gekost. Maar waar een wil is is een weg ;)
Leg meegebogen wissels nooit in een hellend vlak. Ook niet een beetje.
En dit schreeuwt eigenlijk om goed lopende rij eigenschappen in analoog bedrijf. Het bezuinigen op de kwaliteit van de motoren - ik bedoel uiteraard de prijs - valt wellicht nog grotendeels met een decoder te compenseren maar als een loc in analoog bedrijf na het inlopen goed rijdt zal de loc ook in het digitale bedrijf geen problemen geven.Tja Rob, als je een loc af fabriek met sound aanschaft dan is analoog testen/inrijden een mijl op zeven. Ik ga liever niet knutselen aan zo'n vaak nogal kwetsbare machine. Meestal lopen zulke locs meteen goed.
Groet, Rob
Over 2 stuks gesoldeerde overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75 ben ik nog niet helemaal tevreden.
Dank je voor je antwoord, ja wij hebben ook meer piko treinen met sound zoals 3 2200 niets aan de hand rijdt perfect en ja het is altijd een gedoe om er een decoder in te stoppen alhoewel mijn laatste NS 2015 hoefdeHet verschilt inderdaad nogal per model hoe simpel of lastig is een digitaal voorbereide loc van een decoder te voorzien.
alleen maar 2 schroefjes los aan de onderkant van de brandstoftank en de decoder kon er zo in , erg makkelijk zouden meer merken moeten doen.
mvgr Evert en Bas
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4364-6630c924c2bcc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4364-6630c924c2bcc.jpg)
Deze fraaie rijtuigen van Ade zijn in werkelijkheid 27,5m lang. Extra lang t.o.v. de standaardmaat van 26,4m. Op 1/87 betekent dat een lengte van 31,6cm. Gelukkig kunnen zelfs deze rijtuigen elkaar overal probleemloos passeren :)
De bogen hebben stralen van R= 708mm respectievelijk R= 760mm. De afstand hart op hart bedraagt dus 52mm.
Ik heb het nog niet getest, maar ik weet vrijwel zeker dat 26,40m lange rijtuigen, op de correcte lengteschaal van 1/87, elkaar kunnen passeren.
Leuk om te zien, ik gebruikte voorheen wel eens spijkertjes om kurk vast te zetten (maar tevens ook gelijmd met houtlijm), tegen het krullen op hoekjes etc. maar zoals je zegt het rijgeluid wordt daar niet beter van.
Vraag aan de groep , wat is de beste lijm voor kurk, wat het goed vast zet, maar ook nog wat dempt? ik moet nog met m'n (nieuwe) baan beginnen bouwen, dus alle tips vooraf zijn welkom :-)
Daarom heb ik van tevoren gaatjes ter markering hart spoor, in het multiplex geboord.
Vervolgens de kurklaag verlijmd.
Na droging van de lijm heb ik van onderaf (zwarte) spijkertjes in de gaatjes gestoken, dwars door de kurk, zoals te zien op de foto.
Ik heb gebruikt boekbinderslijm. Ook om de sporen vast te plakken.Ok zal ik ook eens naar kijken.
Zie dat je minimum boogstraal ruim 700mm is, dat levert (is mijn ervaring) geen problemen op bij hellingen onder de 3%. Zo op het oog zit je wel goed.De boogstraal op het bewuste kritieke punt meet ca. 60cm. En de helling is op dat punt ook wat steiler dan 3%.
Ik gebruik deze met Peco wissels waarvan ik de wisseltongen los heb gemaakt van het puntstuk en permanent heb verbonden met de rails. Nu schakelt alleen de polariteit van het puntstuk en niet van de tong (die dus permanent de spanning voert van de naastliggende rail. Geen probleem sindsdien. Dit aansluitschema zit overigens standaard bij de Peco wissels.Interessante optie!
.....Toen bleek een van de 3 schoorstenen (de middelste) te ontbreken. Ik was even vergeten dat die losgelaten had bij demontage, een jaar geleden.De ontbrekende schoorsteen uiteindelijk toch gevonden!
Alleen kan ik nu die ontbrekende schoorsteen nergens meer vinden ??? Geen idee waar ik die gelaten heb.
Balen >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4501-670031c6c0fa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4501-670031c6c0fa4.jpg)
Op deze foto staat de schoorsteen goed in beeld. Zo eentje heb ik dus nog nodig.
Zou Faller zulke onderdelen naleveren?
Ik kon er maar niet achter komen op welke plek die plaat maar niet wilde passen. Uiteindelijk bleek het de betonnen achterwand waarvan ik veronderstelde dat die vlak was. Niet echt dus. Er hoeft maar een klein verschilletje in te zitten en dan deugt je uitgangspunt niet.
Het is goedgekomen :).
Nou ja goedgekomen?
Ik moet de houten onderconstructie nog maken. En daarvoor is het weer nodig dat je sporenplan vastgelegd is, want ja, die wisselaandrijvingen mogen niet in conflict komen met de houten regels.
Dus ben ik nu eerst bezig het sporenplan uit te zoeken.
En daarbij blijkt dat m’n ontwerptekening afwijkt van de realiteit (lees: de sporen die er al liggen). En dat heeft weer als gevolg dat ik de plaat aan het einde iets te krap heb afgezaagd. Dus zal ik er nog een stukje plaat aan moeten breien.
Het is allemaal wel te doen, maar alles kost veel meer tijd dan ik gedacht had.
De ontbrekende schoorsteen uiteindelijk toch gevonden!
Ik had hem in een best logische doos opgeborgen. Daar had ik inmiddels al verscheidene keren in gekeken. Maar dus toch weer niet goed gezocht zoals bleek, want die schoorsteen lag er wel degelijk in.
Herkenbaar?
Dat je iets zoekt maar er straal overheen kijkt? Mij overkomt het telkens weer...... :-X
Herkenbaar?Neeeeeuuuuuuuuuuuuhhhhhhh... En het zit 'em ook niet in de naam ;D
Dat je iets zoekt maar er straal overheen kijkt? Mij overkomt het telkens weer...... :-X
Kunststof daar word ik niet zo blij van. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.Respect. (y)
Hoi Bas,Leuk dat je reageert Jelmer!
Recent heb jij jezelf de Piko BR249 Dual Mode aangeschaft.
Een nadeel bij dit model is het niet automatisch kunnen koppelen met koppelingen van andere soorten dan de Piko beugelkoppeling.
Dit hebben wij eerder wel eens besproken in persoonlijk contact.
Nu kwam ik toevallig afgelopen vrijdag in de livestream terecht van het piko digitalseminar over dit model.
En de koppelingen kwamen ook ter sprake, in ieder geval via de chat functie.
Schijn je dus te kunnen omsolderen/vervangen, met weinig moeite.
zie: https://www.youtube.com/watch?v=l0YJAxMwsHA
Voordat ik dit zag had ik zelf al geinvesteerd in een aantal Piko beugelkoppelingen voor de uiteinden van het stammetje wat ik met deze lok wil rangeren.
Maar goed dat blijft een afweging, als je heel veel verschillende wagens wilt rangeren, is het omsolderen misschien wel de betere optie.
Groeten,
Jelmer
Ik ga nu proberen om het opgebolde karton te verwijderen.
Groet, Bas
Ik begreep het als dat je elke soort "telex" kunt inbouwen, mits je ze op de juist functie zet.Bij het omwisselen van de koppeling verandert de functie toch niet?
Ik heb in ieder geval compatibiliteit vastgesteld van standaard Piko automatische koppeling met een rijtuig van Rivarossi met beugelkoppelingen en de Piko beugelkoppeling zelf.Prettig om bevestigd te krijgen dat je ook kunt koppelen met standaardbeugelkoppelingen van andere fabrikaten dan Piko.
Bas.Klopt Kees.
Ook bij mij gaat het niet altijd van het leien dakje, soms dan moet je gewoon leer geld betalen voordat
het eindelijk goed is.
Maar dat heb jij als model bouwer inmiddels ook al ondervonden. ;)
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Kees.
Om niveau 1 te kunnen realiseren moet er eerst een opvangconstructie komen om de panto's naar de bovenleiding in het zichtbare deel te geleiden.
Daarvoor gebruik ik lasdraad dat op vermessingde oogjes is gesoldeerd.
De oogjes dienen als vast punt van waaraf de bovenleiding wordt afgespannen.
Alleen een E-lok puft toch niet? ;)En daarmee zou gelijk ook jouw vraag beantwoord zijn ;D
Weet iemand in hoeverre de wielstellen van Roco 40198 passen op de Falns van Fleischmann (voor de goede orde H0 ;))?Aslengtes zijn verschillend. Fleischmann 25 mm, Roco 24,75 mm.
Bas.Ik heb het filmpje nu per mail naar je gestuurd. Misschien dat het nu wel lukt om het te openen. (Je weet maar nooit...)
Ik krijg de film niet geopend en kan hem dus niet plaatsen. :(
Kees.
....Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat.....Op de beurs gisteren bij ETS 40 wielstellen RP 25 aangeschaft voor 10 Falns-en.
Groet, Bas
De combinatie BR 81 met een ICRm-rijtuig is natuurlijk een lachertje, maar als testtrein toegestaan.Het is geen museumlijn? ;D
......Ik ga het wielenverhaal hoe dan ook oplossen. Of vervangen of afdraaien of van beide wat. Alleen heeft het op dit moment niet de hoogste prio. Komt goed.....Bovenstaand betreft de Falns-en van Fleischmann waarvan de flenzen over de railschoentjes van Peco code 75 ratelden.
Groet, Bas
Ik heb eens een foto gezien van een br01 of 03 met een ICE motorwagen. En was volgens mij geen photoshop oid.
De combinatie BR 81 met een ICRm-rijtuig is natuurlijk een lachertje, maar als testtrein toegestaan.
Ik heb eens een foto gezien van een br01 of 03 met een ICE motorwagen. En was volgens mij geen photoshop oid.Die foto heb ik ook al eens voorbij zien komen.. Deze is ook wel fraai: https://www.instagram.com/p/DIDd7VXtWay/?igsh=d25hOGg0OWJhYXVq
.....Ik ben zeer jaloers op modelspoorders die ogenschijnlijk lukraak vanalles doen, en toch tot een in mijn ogen verbijsterend goed resultaat komen.Bestaan die modelspoorders echt of betreft het inderdaad "ogenschijnlijk"? En/of kunnen die heel goed improviseren?
Ik heb niet veel gereageerd maar het verloop van de bouw wel gevolgd,Nog even specifiek naar jou, Bert.
Mooi ook dat wat je uitgedacht had uiteindelijk ook uitvoerbaar is.
Het ziet er allemaal prima uit zo,Bas👍
Nog even specifiek naar jou, Bert.
Ik zag op het N-spoorforum dat je flinke vorderingen gemaakt hebt (y)
Toch even een vraagje, hoe ga je het doen als er ooit een lok hapert op deze opstelsporen?Als ik op een krukje ga staan, kan ik met mijn lange arm overal bijkomen.
Werkt je lange arm ook met de bovenleiding die boven het spoor naast de keermuur hangt?De meest verweg liggende bovenleidingmast van het spoor in de insnijding, staat op 80cm van de rand van de baan. Daar kan ik gewoon bij. De plaat op niveau 1 die er voor ligt, ligt voorlopig nog gewoon los, zodat ik de rijdraad gemakkelijk kan solderen.
En komt er ook bovenleiding op het opstelterrein?Vooralsnog niet.
Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?Ja, de plaat blijft gewoon los liggen. Alleen bij de overgang gebruik ik een schroef voor fixatie. De rails sluiten koud op elkaar aan.
Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.Dat is inderdaad en belangrijk punt om rekening mee te houden.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Mooi gedaan Bas. (y)Dank Kees.
Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-4704-684891c10e823.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-4704-684891c10e823.jpg)
Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.
Wordt vervolgd.
Groet, Bas
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)
Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af.
Bas,Als dat baandeel eenmaal op z'n plaats ligt, zoals op bijgaande foto's het geval is, dan kan het geen kant meer op.
Ik zat te denken over je opmerking anders kan ik er niet bij.
Waarom maak je geen draaipunt of schuifbaan zodat het geheel naar je toe kan bewegen indien nodig.
Met een stappenmotor is het eigenlijk een grote draaischijf of schuifbaan als je geleiders of spindelmotor monteert.
Nu kan dat nog, later inbouwen maakt het niet makkelijker.
Eric
Gisteren de baan van Bas in het echt gezien, was erg leuk! Ballast zag er prima uit! :)Ik vond het ook heel leuk dat je op bezoek was.
Toch weer verrassend om te zien hoe iets in het echt er uitziet, na al die foto's op het forum te hebben gezien. (y)
Vallejo oid gebruiken, nergens last van ;)Het is een soort "angst-voor-het-onbekende" dat ik teruggrijp op de mij vertrouwde middelen en werkwijze. Èn de potjes verf die
...had je je 65 niet mee genomen om daarFietskamperend wat lastig ;D
even op het origineel te plaatsen en een foto te maken ?
Wil ooit nog eens mijn Fleischmann aanpakken, maar staan diverse projecten boven de BR 65 in het lijstje van projecten.We wachten het af Jelmer. Ik ben benieuwd.
Dat schilderen van de rails valt me nu weer tegen Bas, zogenaamd half werk ? ;D ;DSorry Kees ;D
Even wat anders nog.
Om in het dubbelspoor naar het ander spoor te kunnen rijden ligt daar een wisselverbinding in Piko A-Gleis. Deze twee wissels hebben digitaal hetzelfde adres en worden dus gelijktijdig omgezet. Of allebei rechtdoor of allebei afbuigend.
Het probleem is nu dat een van de twee wissels niet betrouwbaar schakelt.
Een andere optie is misschien om het wissel een eigen adres te geven. Dat zou ten koste gaan van een ander wisselpaar, dat ik dan misschien maar analoog moet aansluiten. Vooralsnog maar even niet.
Groet, Bas
Ik heb dat wisselschakel probleem ook gehad, ik heb het opgelost met een extra transfo die zorgt voor stroom van de wissels, alleen het schakelen van de wissels gebeurt via de centrale, de voeding van de wissels komt dus van een externe transfo. Wel heb ik een recente transfo van Faller gebruikt, met een oude lima transfo werkte het dikwijl niet goed.Bij mij wordt de wisseldecoder eveneens gevoed via een separate trafo, net als bij jou.
De oorzaak van het probleem met de wissels zou ik eerst zoeken in de mechanische hoek. Loopt de wissel wél goed om als je hem alleen aanstuurt? .....Inmiddels heb ik een simpele test uitgevoerd door het probleemwissel separaat te schakelen.
......Is het voltage van de voeding hoog genoeg?
Ik begrijp alleen niet goed waar de tanden aan die wielen voor dienen. Ik zie nergens een punt waar ze achter haken (wat me toch de bedoeling lijkt van die tanden).
Vermoedelijk kunnen die wielen zakken, waardoor de stand wel kan worden gefixeerd.
Leg vast hoe je dingen maakt. Want je vergeet het na verloop van tijd.Nog simpeler ,als je update van je vorderingen post,vermeld het dan in die update al is het d.m.v. foto's waarop gebruikte dingen te zien zijn.
Wel jammer dat het voorste loop wiel er naast staat.Echt niet.
Oei, Bas heeft het Vink virus gekregen. ;DDat virus blijft mij gelukkig bespaard (even afkloppen) ;D
Erg mooi Bas. Heb je ook bijpassende rijtuigen?Nee, helaas niet.
Er past plan E achter want deze loc is in 1989 ook bij NS150 in Nederland op visite geweest! ;DIk heb ook geen plan E's.
Yes, schandalig mooi (y) (y)
Van welk merk is deze beauty?
Dit zal ongetwijfeld het recent uitgekomen juweeltje van Brawa zijn.Inderdaad Brawa.
Opvallend is dat Brawa zich niet waagt aan dynamische stoomeffecten.Vind ik helemaal niet erg. Geeft smeerboel. Ook tamelijk storingsgevoelig en dan levert het weer ergernis op.
Afschuwelijk fraai, het zou verboden moeten worden ;DJa, want deze verleiding kost wat centen ;D
Ze staat overigens ook op mijn lijstje. :angel:Niet jouw tijdperk. Waarschijnlijk zoek je een 44-er. Waren die er al in tijdperk II?
# | datum | Type | collectie |
131 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222165712#msg3222165712) | 8 november 2020 | BR 44 | Wim Vink |
134 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222173400#msg3222173400) | 6 december 2020 | BR 44 (43 oliestook) | Wim Vink |
142 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222191667#msg3222191667) | 31 januari 2021 | BR 44 | Michiel (vroeger) |
146 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222200953#msg3222200953) | 28 februari 2021 | BR 44 | Michiel (vroeger) |
181 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222263425#msg3222263425) | 7 november 2021 | BR 44 | Wim Vink |
216 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222325315#msg3222325315) | 24 juli 2022 | BR 44 | Erik (741230) |
325 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222496205#msg3222496205) | 29 september 2024 | BR 44 | Frank (Frank123) |
332 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222506772#msg3222506772) | 17 november 2024 | BR 44 | Jelmer |
346 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74394.msg3222529144#msg3222529144) | 23 februari 2025 | BR 44 | Wim Vink |
Goh, in de oorlog uitgeleverd. Dan hebben ze 'm dus naderhand, na de oorlog, opgekalefaterd tot "normale" machine.