Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:46:15
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 08:45:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 08:05:22
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 07:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Plan E - 2023 oplage door KNed
Vandaag om 00:33:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
14 June 2025, 20:41:41
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
14 June 2025, 11:48:48
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
14 June 2025, 09:05:10

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 170902 keer)

741230

• Offline Offline
Re: Aachenau West
« Reactie #600 Gepost op: 23 July 2023, 15:50:05 »
Mooie grote ruimte. En een fraai baanplan.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #601 Gepost op: 25 July 2023, 20:28:42 »
Dank Eric en ook nog Wim, Kees en Meino voor jullie reacties

In Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... heb ik deze BR 211 ook al laten zien.

Daarmee gaat een lang gekoesterde wens in vervulling van een schaalgetrouwe 211 tp IV in altrot.
Helaas gaat de loc weer terug naar de winkelier vanwege een bonkend geluid op de rails.

Ik heb nu 3 stuks van dit loctype op de baan staan.

De oceaanblauw-beige 211 is van Roco, een Brawa V100.1 en nu dus ook een Piko 211

De Brawa en de Piko laten zich goed vergelijken.

Allebei rijk gedetailleerd.
De Brawa nog een tikkeltje hoogwaardiger dan de Piko, maar daar is het prijsniveau dan ook naar.

Over het rijgedrag van mijn Brawa ben ik nooit helemaal tevreden geweest. De loc rijdt schokkerig, al heb ik dat met decoderinstellingen wat kunnen verzachten. De decoder heb ik er indertijd achteraf zelf ingezet, wat bij deze loc een moeizaam verhaal is. De loc is heel lastig te demonteren.

Vanwege goede ervaringen met vrij recent aangeschafte modellen van Piko, wilde ik nu graag ook de BR 211 van Piko hebben. En dan direct de versie met (sound)decoder om nu eens niet riskant te hoeven prutsen aan de nieuw model.
Maar helaas, ook niet alle Piko-producten blijken top. Vermoedelijk gaat het om een exemplarisch manco.
Omdat het bonkende geluid duidelijk hoorbaar is, kan men in de winkel niet zeggen dat ik te kritisch ben. En dan kan het ook worden opgelost.

Overigens ben ik waarschijnlijk ook de oorzaak van het slecht lopen van de Brawa-versie op het spoor. Er ontbreekt een onderdeel (pas onlangs gezien) waardoor er mogelijk wat aanloopt.
Mocht dat onderdeel niet meer leverbaar zijn, dan kan ik zelf nog wel wat verzinnen.

Om in de stijl van Wim Vink te blijven: eens komt het goed :)

Groet, Bas

741230

• Offline Offline
« Reactie #602 Gepost op: 25 July 2023, 21:01:55 »
Mooie verzameilng Bas. Ik hoo dat het goed komt met je Piko, de meeste Piko locs die ik heb lopen erg goed. De detaillering mag dan niet zo goed zijn als de concurrent, maar bij de recente uitgaven moet je echt wel een beetje een muggenzifter zijn om nog een onderscheid te maken. Verder zijn over 't algemeen de rijeigenschappen van mijn Piko's beter dan de Roco's. Brawa locs daar heb ik maar eentje van dus wat dat betreft geen vergelijk. Mag wel opmerken dat de Piko locs de verlichting wat te fel brand en ook wat te wit.

Verder, als ik een stoomloc mooi vind dan is het zeker die van Roco. Roco heeft nu een BR64 DB in de noviteiten net leverbaar. Zal vast een schitterend ding zijn en ik wacht met smart op de noviteiten van 2024 want dan hoop ik dat ze een DDR tijdperk 3 of 4 BR64 uitbrengen.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2023, 21:08:59 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #603 Gepost op: 26 July 2023, 09:47:41 »
Erik,

Ik vermoed dat de Roco uitgave van de BR64 (artikel 62197 heb je het over toch?) op basis is van een oude Fleischmann constructie.
Helemaal niets mis mee, maar helpt je wellicht om te kijken of er al wat bestaande Fleischmann modellen waren van een BR64 in DR (DDR) voorkomen.

Waarom roep ik dit.. de Roco website maakt melding van het feit dat er geen kortkoppelingsschacht op zit (Schacht NEM 362 ohne KK-Kinematik) en de decoder aansluiting is NEM652 (8 polig), terwijl ik tegenwoordig van nieuwe modellen eerder een Plux aansluiting verwacht.

@Bas, sorry van deze inbraak. Mooie V100 plaatjes, maar jammer van het gebonk. Ik hoop dat dat opgelost gaat worden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

• Offline Offline
« Reactie #604 Gepost op: 26 July 2023, 12:37:07 »
Beste Jelmer, Bas vind het vast niet zo erg dat we zijn topic vervuilen met treinengeklets?  :P

Bedankt voor de info, m.b.t tot die 362 NEM schacht daar weet ik niet zoveel van.

Verder ging het om de Roco 70217 (DC) en 70218 (DC + sound)

https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/70217-dampflokomotive-064-247-0-db.html

https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/70218-dampflokomotive-064-247-0-db.html

Of dat een Fleischmann frame is betwijfel ik aangezien Roco in het verleden ook al eeen aantal BR64 uitbracht voor het Fleischmann overnam, daar zitten ook een 2 tal DDR machines bij; een TP3 en een TP4. Die TP3 heb ik al en die mag van mij best een zusje. Ben ik erg blij mee. Dat is een Roco 62203.

https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/62203-dampflokomotive-br-64-der-dr.html

Dan is er nog een TP4
https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/dampflokomotiven/62199-dampflokomotive-64-1354-6-der-dr.html

Die heb ik op Ebay geprobeerd te kopen maar ik werd overboden. Te duur. Verder kom je ze tweedehands erg weinig tegen en dan zijn ze ook vaak niet goedkoop. Dus ik wacht rustig af Roco kennende zullen ze vast binnenkort weer een DDR BR64 uitbrengen.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2023, 12:46:19 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn

Priegelman

• Offline Offline
« Reactie #605 Gepost op: 26 July 2023, 20:55:41 »
Wob,

Die drie V100-en, zitten daar onderling veel verschillen tussen?

Ik zie dat de Brawa een afwijkend rooster op de motorhuif heeft (boven de ventilator), de Piko heeft wat minder op het dak dan de andere twee en de Roco lijkt als enige geen doorgebroken rooster te hebben aan de zijkant van de motorhuif ter hoogte van de ventilator.
Echt grote verschillen lijken mij er niet te zijn maar op de foto's is het ook niet makkelijk te zien.

Jij hebt ze alle drie naast elkaar gehad. Zie jij er veel verschil tussen in kleine details of grote lijnen of is het echt zoeken?

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #606 Gepost op: 27 July 2023, 08:49:02 »
Zitten wel diverse V100 types in, V100.0 (later BR 211) en V100.10 (latere BR212). Ook was niet elke lok even gelijk, kon wisselen per fabrikant.

@Erik, ik zie het al, ik hoef je niets meer wijs te maken  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #607 Gepost op: 27 July 2023, 11:28:38 »
Beste Jelmer, Bas vind het vast niet zo erg dat we zijn topic vervuilen met treinengeklets?  :P
Gezellig toch? :)

Die drie V100-en, zitten daar onderling veel verschillen tussen?

Ik zie dat de Brawa een afwijkend rooster op de motorhuif heeft (boven de ventilator), de Piko heeft wat minder op het dak dan de andere twee en de Roco lijkt als enige geen doorgebroken rooster te hebben aan de zijkant van de motorhuif ter hoogte van de ventilator.
Echt grote verschillen lijken mij er niet te zijn maar op de foto's is het ook niet makkelijk te zien.

Jij hebt ze alle drie naast elkaar gehad. Zie jij er veel verschil tussen in kleine details of grote lijnen of is het echt zoeken?
Het model van Roco is uit de jaren '90 en goed op schaal. Destijds een hele verbetering ten opzichte van de 211 van Fleischmann dat te groot was. Ook qua techniek met alle assen aangedreven en een hoog detailleringsniveau was de Roco een sprong voorwaarts.

De  Brawa V100.10 (later 211) uit 2014 is vervolgens nog (veel) beter gedetailleerd dan de Roco en voorzien van allerlei digitale snufjes (afhankelijk van de gekozen versie). Veel los aangezette delen waaronder alle handgrepen, verende buffers en met zelfs aan de onderzijde gedetailleerde draaistellen. Maar voor onderhoud is de loc een crime. Bijna niet zonder schade te openen.

Het Piko-model ligt qua detaillering (bijna) op het niveau van Brawa. Geen verende buffers, de onderzijde minder gedetailleerd, een minder filigraan rooster, geen rangeerhandgrepen en geen op de bufferbalk aangezette leidingen. Maar nog steeds heel goed gedetailleerd met bijvoorbeeld prachtig weergegeven seinen. Digitaal is het model ook helemaal oké, het rijdt (mijn exemplaar uitgezonderd) super en is voorzien van kortkoppeling. Dat alles voor een veel lager prijsniveau dan de Brawa.

Mijn Piko 211 is inmiddels terug naar de winkelier. Ze dachten daar in eerste instantie aan een gebroken tandwiel, maar konden uiteindelijk niets vinden als oorzaak van het "gebonk". Dus de loc gaat terug naar Piko. Gaat maanden duren.
Heb ik nog wat in het vooruitzicht, zullen we maar zeggen. ;D

Zitten wel diverse V100 types in, V100.0 (later BR 211) en V100.10 (latere BR212). Ook was niet elke lok even gelijk, kon wisselen per fabrikant.
Klopt dat Jelmer?
Bij mijn weten werd de V100.10 omgenummerd naar BR 211 en de V100.20 naar BR 212.
Mijn modellen betreffen alle de V100.10 respectievelijk de BR 211.
(Meest in het oog lopend verschil: de BR 212 is verlengd t.o.v. de 211)

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 27 July 2023, 11:30:17 door wob »

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #608 Gepost op: 27 July 2023, 11:41:23 »
Bas,
Inderdaad is het V100.1 en V100.2, was in de war met de V200 (V200.0 en V200.1).

Toch jammer dat die terug moet naar Piko, ze hadden geen tweede exemplaar in de winkel?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #609 Gepost op: 27 July 2023, 11:49:45 »
Nee, het was het laatste exemplaar.
Het model is sowieso al bij vele handelaren uitverkocht.
Naar verwachting komt er nog wel een nieuwe batch. Maar wanneer? En die is naar verwachting nog sneller uitverkocht.

Ik heb er hoe dan ook nog een kunnen bemachtigen, al moet ik nu een paar maanden wachten.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #610 Gepost op: 28 July 2023, 16:45:38 »
Maar het besluit is nog niet gevallen.
De optie van reactie 498 en 502 speelt ook nog in mijn gedachten. Die is veel rigoureuzer.
Wat mij vooral weerhoudt is om afscheid te moeten nemen van bijna alles wat ik in de loop van jaren gebouwd heb.

Maar onlangs, toen we op de eerste camping stonden en zeiden "naar Kopenhagen te willen fietsen, maar of we dat gaan halen?" kregen we een stimulerende uitspraak mee: "denk groot, want dan kom je het verst".
Met een (bijna) geheel nieuwe baan heb je niet meer te maken met allerlei houtje-touwtje-oplossingen die in de loop van de rit zijn ontstaan.
Ik heb de variant reactie 498 en 502 nog wat verder onder handen genomen.
Het nieuwe opstelterrein ziet er nu wat strakker uit: een mooi lange rechte lijn aan de achterzijde (in plaats slingerend).
Het bedieningstableau is een niveautje gezakt. Dat scheelt ook weer ruimte.
En verder is er plaats voor een eventuele spooraansluiting, misschien deels in straatspoor.

Overigens:
In de zojuist uitgekomen railhobby 461 staat een baanplan van mijn hand. Bladzijde 16. Betuwe in de bergen.
Het principe van dit ontwerp komt overeen met het plan in Railhobby 461: Rondlopend dubbelspoor met een keerlus en een aftakking.

Mijn vrouw adviseert desgevraagd nogmaals dat het beter is om af te breken en opnieuw te beginnen, dan m'n huidige baan te verbouwen. Dan ben je namelijk helemaal vrij.
Bovendien heb ik dan echt wat te bouwen (ook al komt het nooit af).
De reden dat ik in de afgelopen jaren zelf ontworpen huizen gebouwd heb (in plaats van confectiemodellen), was ook om wat omhanden te hebben.

Misschien is er interesse in overname van het baandeel met station?

Groet, Bas

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #611 Gepost op: 29 July 2023, 09:13:58 »
Dag Bas,

Ik volg de ontwikkelingen rond je baan. Erg verhelderend dat je je afwegingen met ons deelt!

De hamvraag is volgens mij of een rijder bent of een bouwer.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #612 Gepost op: 29 July 2023, 11:07:41 »
Ik gok , meer bouwer dan rijder. maar ik kan het mis hebben ..

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #613 Gepost op: 29 July 2023, 11:42:30 »
Dank voor jullie reacties!
Goeie vraag, Wolter: ben ik een rijder of een bouwer?

Het gaat mij om de treinen.
Die kun je in een vitrine zetten (of in de doos houden), maar rijdend op een (mooie) baan komen ze pas echt tot hun recht.
En dan moeten ze nog goed rijden ook, want anders heb ik er geen plezier in.

Ik bouw mijn baan dus in eerste instantie 'ten dienste van' m'n treinen.
Daarbij gaat het om het creëren van sfeer (hoewel het altijd weer lastig blijkt die precies te treffen).
Ik hou ook van een mooi sporenverloop met mooie lijnen in een harmonieus geheel.
En alles wat ik bouw moet 'goed' zijn, zonder slordigheden en betrouwbaar functioneren.
Detaillering vind ik belangrijk voor zover het toevoegt aan het treffen van de sfeer, maar bijvoorbeeld gimmicks als bewegende figuren e.d. gaan mij te ver.

Volgens mij ben ik dus geen bouwer pur sang.
Ik wil wel degelijk kunnen rijden. Dat is ook de grootste hobbel. Als ik de boel afbreek dan kan ik een tijdlang niet meer rijden.
Ik zie nu al uit naar het moment dat alles weer kan rijden. Dan kan ik vervolgens rustig aan de afbouw, aankleding en detaillering beginnen.

De aanleiding voor een nieuwe baan is resumerend:
- Ik wil graag af van het voortdurende gekruip onder het middendeel door
- Ik wil na meer dan 30 jaar wel eens wat anders (in plaats van onderhoud te moeten verrichten)

Groet, Bas

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #614 Gepost op: 29 July 2023, 17:20:03 »
Dank voor je verdere toelichting.

Ik concludeer dat de tijd rijp is voor een beter toegankelijke baan. Die mag een nieuwe opzet hebben. Het argument van je vrouw daarvoor vind ik prachtig.

Succes met je verdere beslissingen!

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.