Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171888 keer)

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #795 Gepost op: 24 April 2024, 19:04:43 »
Je boog ziet er strak uit Bas. (y)

Jammer dat je Piko lok nog niet is wat je van haar verwacht.

Succes met de verdere bouw. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #796 Gepost op: 24 April 2024, 21:54:19 »
Dank je, Kees
Ik ben ook tevreden over de boog.

En dit schreeuwt eigenlijk om goed lopende rij eigenschappen in analoog bedrijf. Het bezuinigen op de kwaliteit van de motoren - ik bedoel uiteraard de prijs - valt wellicht nog grotendeels met een decoder te compenseren maar als een loc in analoog bedrijf na het inlopen goed rijdt zal de loc ook in het digitale bedrijf geen problemen geven.

Groet, Rob
Tja Rob, als je een loc af fabriek met sound aanschaft dan is analoog testen/inrijden een mijl op zeven. Ik ga liever niet knutselen aan zo'n vaak nogal kwetsbare machine. Meestal lopen zulke locs meteen goed.
Het alternatief is dat je een analoog model koopt waar je later een (sound)decoder in prikt. Daar heb ik echter ook niet steeds onverdeeld positieve ervaringen mee. Nog afgezien van het feit dat sommige modellen zich (heel) lastig demonteren laten, is het soms een heel geworstel om de decoder naar wens in te stellen.

Maar in alle gevallen geldt dat ik pogingen onderneem de rijeigenschappen van slecht lopende locs te verbeteren.
(En met m'n NS-Vectron ben jij me daar absoluut mee van dienst geweest :))

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 25 April 2024, 12:59:43 door wob »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #797 Gepost op: 25 April 2024, 08:21:03 »
 hoi Bas,

Een fraaie boog daar gaat vast alles door maar hoe groot is eigenlijk deze boog , en hoop dat je piko lok het goed gaat doen heb problemen met een 1100 gehad met full sound begon spontaan te rijden en alleen met de noodstop te stoppen.

Heb van Wim Wolters een andere  lok gekregen deze doet het tot nu toe goed., was van plan om ook zo'n 211 aan te schaffen ( in de blauw beige ) maar twijffel een beetje of ik wel de sound uitvoering neem en gewoon een esu er in prik.

mvgr Evert en Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #798 Gepost op: 25 April 2024, 13:21:18 »
De bogen hebben stralen van R= 708mm respectievelijk R= 760mm. De afstand hart op hart bedraagt dus 52mm.
Ik heb het nog niet getest, maar ik weet vrijwel zeker dat 26,40m lange rijtuigen, op de correcte lengteschaal van 1/87, elkaar kunnen passeren.

Als je sound wilt in je aan te schaffen Piko 211, dan zou ik zeker gaan voor versie met sound af fabriek.
Ik zou me niet laten weerhouden door het feit dat ik nu toevallig een wat minder goed lopend exemplaar getroffen heb. (Ik heb andere Piko's die subliem lopen.)
Het scheelt je gedoe met het openen van een heel mooi gedetailleerd (en daardoor enigszins kwetsbaar) model, het laden van de juiste sound, het vinden van de juiste decoderinstellingen voor de rijeigenschappen en het functiemappen.
Succes met het maken van een keuze.

Groet, Bas

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #799 Gepost op: 25 April 2024, 15:28:57 »
Hoi Bas,

Dank je voor je antwoord, ja wij hebben ook meer piko treinen met sound zoals 3 2200 niets aan de hand rijdt perfect en ja het is altijd een gedoe om er een decoder in te stoppen alhoewel mijn laatste NS 2015 hoefde
alleen maar 2 schroefjes los aan de onderkant van de brandstoftank en de decoder kon er zo in , erg makkelijk zouden meer merken moeten doen.

mvgr Evert en Bas

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #800 Gepost op: 25 April 2024, 16:32:57 »
Over 2 stuks gesoldeerde overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75 ben ik nog niet helemaal tevreden.

Peco heeft een standaard stukje rails hiervoor. SL113 Dat is overigens wel recht.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #801 Gepost op: 25 April 2024, 19:03:40 »
Dat klopt.
Maar Peco code 100 is niet zonder meer aan te sluiten op Piko A code 100. De spoorstaven van Piko zijn weliswaar even hoog maar veel ranker dan die van Peco.
Om een goede verbinding te maken moet je de ruime railverbinders van Peco nemen die je vervolgens toch weer aan het Piko spoor moet solderen (omdat ze veel te ruim zijn voor Piko A)

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #802 Gepost op: 25 April 2024, 19:10:24 »
Dank je voor je antwoord, ja wij hebben ook meer piko treinen met sound zoals 3 2200 niets aan de hand rijdt perfect en ja het is altijd een gedoe om er een decoder in te stoppen alhoewel mijn laatste NS 2015 hoefde
alleen maar 2 schroefjes los aan de onderkant van de brandstoftank en de decoder kon er zo in , erg makkelijk zouden meer merken moeten doen.

mvgr Evert en Bas
Het verschilt inderdaad nogal per model hoe simpel of lastig is een digitaal voorbereide loc van een decoder te voorzien.
Mijn Brawa V100 heb ik indertijd niet zonder enige lakschade open gekregen, enkel om er een decoder in te prikken.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #803 Gepost op: 30 April 2024, 13:01:29 »
Mijlpaaltje.
Rondgaand dubbelspoor gereed. Realisatie van een lang gekoesterde wens. Er kunnen 2 treinen tegelijkertijd hun rondjes draaien, onafhankelijk van elkaar.

Wordt dat niet saai?
Natuurlijk wel. Maar gelukkig is er nog heel veel te bouwen.

Ondertussen testrijden.
Van een mede-forumlid heb ik wat materieel te leen gekregen. Is de parallelafstand tussen de sporen overal voldoende, dusdanig dat lange rijtuigen elkaar kunnen passeren?

Deze fraaie rijtuigen van Ade zijn in werkelijkheid 27,5m lang. Extra lang t.o.v. de standaardmaat van 26,4m. Op 1/87 betekent dat een lengte van 31,6cm. Gelukkig kunnen zelfs deze rijtuigen elkaar overal probleemloos passeren :)

Dit is een heel mooi, maar gemeen locje met 3 starre assen, dat ik tevens mocht lenen. Ook van Ade.
Dit locje laat feilloos zien waar de overgangen in de bogen niet helemaal vloeiend verlopen :(. Je ziet het aan een veterbeweging ter plekke alsmede haperingen in de stroomafname (analoog).
Maar ach, het is minimaal. Perfectie is een illusie.
Ik ga alleen nog wat doen aan 2 stuks overgangen van Piko A (code 100) naar Peco (code 75). Dat was ik toch al van plan.

Daarnaast heb ik zelf natuurlijk ook nog materieel om te testen.
Onderwijl bouw ik verder. Uiteindelijk is dat het leukste.

Groet, Bas

741230

• Offline Offline
« Reactie #804 Gepost op: 30 April 2024, 18:38:06 »
Mooie mijlpaal. Lekker rijden.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #805 Gepost op: 30 April 2024, 18:45:08 »
Mooie vooruitgang Bas. (y)

Succes met de verdere bouw. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Re: Asjemenou West
« Reactie #806 Gepost op: 30 April 2024, 19:30:11 »

Deze fraaie rijtuigen van Ade zijn in werkelijkheid 27,5m lang. Extra lang t.o.v. de standaardmaat van 26,4m. Op 1/87 betekent dat een lengte van 31,6cm. Gelukkig kunnen zelfs deze rijtuigen elkaar overal probleemloos passeren :)

Grappig, ik was al van plan t.z.t. dezelfde proef uit te voeren met eveneens de net iets langere restauratierijtuigen om de juiste afstand te bepalen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #807 Gepost op: 30 April 2024, 22:43:42 »

De bogen hebben stralen van R= 708mm respectievelijk R= 760mm. De afstand hart op hart bedraagt dus 52mm.
Ik heb het nog niet getest, maar ik weet vrijwel zeker dat 26,40m lange rijtuigen, op de correcte lengteschaal van 1/87, elkaar kunnen passeren.

Als je naar de NEM112 normen kijkt voor de hh-afstand dan zal je inderdaad met 52mm wel goed zitten.
Als ik echter kijk naar de vrije ruimte profiel in bogen (NEM103) dan kom je voor dezelfde combi van boogstralen/rijtuiglengte op een hh-afstand van ongeveer 62mm uit. Waarom dat zoveel verschilt snap ik niet helemaal, je zou zeggen dat je bij het passeren van twee treinen simpelweg 2x de benodigde vrije ruimte toepast. De hh-afstand is dan de breedte van het betreffende vrije ruimte profiel.
Groet!
Michiel.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #808 Gepost op: 01 May 2024, 12:50:14 »
Dank heren voor de reacties.

@Michiel
Voor het paradedeel ben ik uitgegaan van de tabel volgens NEM 112 zoals vermeld in het "Praktijkboek Modelspoorwegen".
Voor een binnenboog (bij dubbelspoor) met R= 700mm moet je met rijtuigen van 313mm lang, uitgaan van een afstand h.o.h. 52mm minimaal.

Voor de verdekte delen ben ik uitgegaan van de geometrie van Piko A-Gleis, met R2= 421,9mm en R3= 483,8mm. De afstand h.o.h. bedraagt dan dus 61,9mm.
(De afstand h.o.h. tussen R1= 360 en R2= 421,9mm bedraagt overigens eveneens 61,9mm. Maar R1 is mij te krap en heb ik dus nergens toegepast. Of daar die extra lange rijtuigen elkaar dan wel zouden kunnen passeren, is maar de vraag.)

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #809 Gepost op: 06 May 2024, 22:09:03 »
Het is tijd om de keerlus te sluiten.

Het tracé stond uitgetekend op het multiplex.
Maar zodra de kurken ondergrond daarop verlijmd is, ben je je tekening natuurlijk kwijt.
Daarom heb ik van tevoren gaatjes ter markering hart spoor, in het multiplex geboord.
Vervolgens de kurklaag verlijmd.
Na droging van de lijm heb ik van onderaf (zwarte) spijkertjes in de gaatjes gestoken, dwars door de kurk, zoals te zien op de foto.

Langs de spijkertjes ligt nu een volgende strook kurk, zijnde de helft van de ondergrond voor het ballastbed.

Langs die helft (= hartlijn spoor) kon ik de rand van de onderste laag kurk aftekenen (namelijk op 35mm) en het teveel verwijderen.
Dat verwijderen ging overigens niet vanzelf, wat te zien is aan de resten. Hierover zo meer.

Ik heb de kruk met houtlijm op het multiplex gelijmd.
In eerste instantie met niet al teveel lijm. Dat bleek echter niet betrouwbaar. Sommige delen lagen plaatselijk los en heb ik opnieuw moeten lijmen.
Om die reden heb ik naderhand veel meer lijm gebruikt en ook nog eens 2-zijdig. Ook dan nog moet je de kurk goed fixeren. Het komt van de rol en wil graag opbollen (of opkrullen). Maar het zit nu wel vast.
Dat bleek bij het verwijderen. Ik had tenslotte een beitel nodig om het teveel weg te halen.

Ik begrijp nu uit eigen ervaring dat houtlijm niet erg geschikt is om kurk te verlijmen. De lijm trekt erin en het verslechtert de demping van rijgeluiden (om niet te zeggen dat er überhaupt geen demping plaatsvindt). Voor mij geen punt overigens.

Volgende stappen:
- spijkertjes eruit
- andere helft ondergrond ballastbed
- strookje voor verkanting
- basiskleur aanbrengen
Daarna rails leggen waarbij er opnieuw 2 overgangen van code 100 naar 75 moeten worden gemaakt.

Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

N.B
De foto's hadden beter scherp kunnen zijn naar achteren toe. Maar hopelijk is het verhaal toch duidelijk.