Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 22:55:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171017 keer)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25783
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #780 Gepost op: 14 April 2024, 11:35:39 »
Dat is zeker balen Bas.
En dat bij iets nieuws  :o
Gelukkig heb je het weten op te lossen en is er een probleem minder.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Online Online
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #781 Gepost op: 14 April 2024, 12:27:08 »
Leg meegebogen wissels nooit in een hellend vlak. Ook niet een beetje.

Precies! Ook mijn ervaring. Succes met de aanpassingen.
Groet!
Michiel.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Aachenau West
« Reactie #782 Gepost op: 14 April 2024, 12:38:49 »
Yep, daar kan ik over meepraten. Helaas zit het er bij mij nu al een paar jaar erin. Maar die ene meegebogen wissel in een overgang van recht naar de helling is in de afgebogen stand verboden terrein voor en aantal loks. Daar heb ik ook mee moeten leren leven.

Groet Meino

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: Aachenau West
« Reactie #783 Gepost op: 14 April 2024, 13:59:15 »
Kun je de 2 meegebogen wissels niet aan laten sluiten op die enkele meegebogen wissel van de keerlus?
Heb je een beetje meer boog  tot de wissel naar de helling .
Je kunt  dan die boog iets laten stijgen zodat de helling niet te steil wordt.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #784 Gepost op: 14 April 2024, 15:56:49 »
Ja, dat zou kunnen.
De verbinding kan 30º opgeschoven worden.

Maar.....het contactprobleem blijkt dus niets te maken hebben met de (minimale) helling. Want ook vlakliggend is het contactprobleem niet opgelost.
Het ligt aan de railverbinders. Dat wordt dus solderen.

Ik ga nu eerst verder met het voltooien van het dubbelsporig rondje. Daarna kan ik uitgebreid testrijden. Afhankelijk daarvan kan ik bepalen in hoeverre het nodig is nog wat aan de helling te veranderen en/of aan de positie van de wisselverbinding.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #785 Gepost op: 18 April 2024, 21:29:41 »
Er wordt gebouwd. Superspannend is het niet, maar toch een plaatje.

Het parallelspoor van het paradetraject in aanleg.

De buitenste boog is gereed.
Alleen over de overgang naar de verdekte lus (niet op de foto), ben ik niet tevreden. De testrijdende, E-gekoppelde BR 94 wringt zich er weliswaar met gemak doorheen, maar ik wil daar speling blijven houden.
Dus die overgang ga ik opnieuw maken.
Maar ik wacht daarmee tot het parallelspoor gereed is, zodat de treinen rond kunnen blijven rijden.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25783
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #786 Gepost op: 18 April 2024, 21:33:52 »
Weer lekker bezig geweest Bas!
Ik blijf je volgen  :police:
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MichielB

  • Online Online
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #787 Gepost op: 18 April 2024, 22:22:36 »
Mooi Bas, we trekken bijna gelijk op :) .

Vraagje: hoe heb je die buitenbocht (aannemende dat het flexrails is) vastgemaakt? Is die nu gelijmd aan de ondergrond?
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5108
Re: Aachenau West
« Reactie #788 Gepost op: 19 April 2024, 08:49:14 »
Ah, de cirkel is nu al rond?  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #789 Gepost op: 19 April 2024, 13:41:33 »
Dank heren voor de reacties.

@Michiel
Ik kijk bij jou ook mee :)

De flexrails zijn gelijmd met gewone hobbylijm. Op de foto in post #755 zie je zo'n flesje (in de verte) staan.
Die lijm hecht voldoende, maar niet zo stevig dat je rails niet meer los kunt halen, (wat handig is als je niet helemaal tevreden bent).

Aan de uiteinden van de flexrail is de spanning het hoogst. Daar zet ik tijdelijk wat extra punaises tot de lijm uitgehard is (wat niet al te lang duurt).
Wat ook helpt om de spanning te verminderen en om een vloeiende overgang te maken, is de uiteinden van de spoorstaven alvast te buigen in de radius van de boog.

Komt de boel aan de uiteinden onverhoopt toch weer los, dan corrigeer ik dat op die plek met 2-componentenlijm.
Uiteindelijk is het het ballastbed dat de rails definitief (en onwrikbaar) fixeert.

Groet, Bas

MichielB

  • Online Online
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #790 Gepost op: 19 April 2024, 18:48:39 »
Dank voor de uitleg Bas!

Voor de zichtbare delen ga ik (denk ik) alleen ballast+houtlijm gebruiken om de rails te fixeren. Voor het niet zichtbare (zonder ballast dus) wellicht dan met hobbylijm. Kan ook de schroeven laten zitten in het niet-zichtbare gedeelte, maar die waren eigenlijk alleen bedoeld voor tijdelijke fixatie. Sowieso zijn ze lelijk, ook al zie ik ze niet.  :)
Groet!
Michiel.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #791 Gepost op: 24 April 2024, 16:33:29 »
Het dubbelspoor van het paradetraject is gereed.


Op een van de sporen is het rondje ook in het verdekte deel gesloten.
Er kan dus op een van de twee sporen een rondje gereden worden.

Nu kan ik eindelijk mijn Piko 211 laten inrijden (zie foto).
Het gebonk om reden waarvan de loc meer dan een half jaar lang terug naar de fabrikant geweest is, is gelukkig verdwenen.
Niettemin rijdt de loc niet regelmatig. Net of de decoder de snelheid voortdurend aan het inregelen is.
Jammer dan.
Ik ga de loc echt niet nogmaals inleveren.....

Over 2 stuks gesoldeerde overgangen van Piko code 100 naar Peco code 75 ben ik nog niet helemaal tevreden. Een daarvan haal ik sowieso los en maak ik opnieuw.
Heeft geen haast.
Ik ben voornemens om eerst het rondje van het tweede spoor in het verdekte deel te sluiten. Dat is al voor een groot gedeelte gereed.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 25783
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #792 Gepost op: 24 April 2024, 16:37:21 »
Zelf heb ik ook problemen gehad met een Piko loc.
Twee keer terug naar meneer Piko en probleem nog niet opgelost  >:(
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #793 Gepost op: 24 April 2024, 16:50:00 »
Het is vermoedelijk een exemplarisch manco.
Ik heb andere locs van Piko die prachtig lopen. Beter dan menig loc van andere fabricaten.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben. De verschillen kunnen per exemplaar heel groot zijn.
En het zit 'm niet in de kostprijs.
Ook prijzige locs kunnen soms beroerd lopen, terwijl 'goedkope' rijden als een zonnetje.

Meestal lukt het me wel om de rijeigenschappen nog wat te verbeteren. Maar bijna nooit dat het dan helemaal naar m'n zin is.

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: Aachenau West
« Reactie #794 Gepost op: 24 April 2024, 18:00:01 »
En dit schreeuwt eigenlijk om goed lopende rij eigenschappen in analoog bedrijf. Het bezuinigen op de kwaliteit van de motoren - ik bedoel uiteraard de prijs - valt wellicht nog grotendeels met een decoder te compenseren maar als een loc in analoog bedrijf na het inlopen goed rijdt zal de loc ook in het digitale bedrijf geen problemen geven.

Groet, Rob