Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 15:44:30
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 15:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 15:00:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 202375 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #690 Gepost op: 16 November 2023, 00:21:21 »
Mooie vorderingen Bas!
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #691 Gepost op: 03 December 2023, 17:47:06 »
JaZEEker ;D

Het werk heeft even stilgelegen, maar zachtjes aan ben ik de boel weer aan het oppakken.
De nieuwe wissels (Peco code 75) moeten natuurlijk aangesloten worden. Nu het baandeel nog los ligt, kan ik daar gemakkelijker bij.

Tot nu toe heb ik voor het omzetten van wissels gebruik gemaakt van spoelen van SEEP. Supersimpele dingen waarmee desgewenst ook de puntstukken geschakeld kunnen worden. Maar het omzetten zelf geschiedt met een klassieke harde 'klak'. Weinig natuurgetrouw. En de SEEPs 'vreten' stroom. Mijn wisseldecoders van Lenz LS150 kunnen dat maar net aan.

Daarom heb ik naar een alternatief gekeken en een MP-1 van MTB aangeschaft om wat proeven te doen.

Proefopstelling.


De onderzijde.


Van het Peco-wissel moet natuurlijk het veertje verwijderd worden. (Alleen het veertje, want er blijft een vreemd gat over als je de hele constructie verwijdert.)
De uitslag de wisselmotor blijkt gelukkig mooi afgestemd op die van de wisseltong.
De vraag is alleen of de motor de wisseltong voldoende strak tegen de spoorstaaf duwt, zodat je een gegarandeerd elektrisch contact hebt.
Daar ben ik niet helemaal gerust op.
Zelfs met de originele constructie van Peco met het veertje, wil het contact nog wel eens haperen. Vaak is dat een kwestie van even schoon blazen en dan doet de boel het weer. Maar het blijft hinderlijk.

Er zit dan niets anders op dan het puntstuk mee te schakelen. Daarvoor is er op de MP-1 gelukkig een aansluiting beschikbaar.

Nu alleen nog een test uitvoeren met digitaal schakelen via de LS 150.
Verloopt die positief dan worden straks alle nieuwe wissels (voor zover zichtbaar), voorzien van een MP-1.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9019
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #692 Gepost op: 03 December 2023, 18:25:49 »
Hoi,

Moedig om een deels nieuwe baan te bouwen.
Hopelijk komen er wat bekende delen weer terug.

Succes de komende tijd met de wederopbouw.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26306
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #693 Gepost op: 03 December 2023, 19:45:17 »
Ja dat is zeker moedig!
En de baan gaat er ook veel mooier door worden.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #694 Gepost op: 03 December 2023, 21:39:40 »
Het is vooral leuk om weer van de grond af te kunnen bouwen!

@Koen
Behalve het laatst gebouwde deel (dat naar niveau 1 verhuist) zullen m'n eigen gebouwde gebouwen vast ook wel weer een plekje krijgen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #695 Gepost op: 19 December 2023, 21:08:20 »
Onderstaand de foto uit reactie #687 (het is alweer even geleden dat ik die gepost heb)


We zijn inmiddels weer wat verder.
De ondergrond (campingmatje) verwijderd.


Toen een nieuw stuk campingmatje aangebracht.
Dit vervolgens in de basiskleur geverfd. Ik gebruik hiervoor latex.


Nu met wissels en sporen die op lengte zijn gebracht. Sommige bestaande stukken moesten worden ingekort en andere verlengd.
Waar nodig zijn isolerende railverbinders aangebracht.

Op de foto's is ook te zien dat de onderconstructie is aangepast zodat de treinen er straks onderdoor kunnen.

Het lijkt weinig, maar er zit alweer uren werk in om alles passend te krijgen.

De volgende stap is om de wissels te voorzien van wisselmotoren, waarbij ook de puntstukken geschakeld zullen worden.
Pas daarna kunnen de wissels op de ondergrond worden verlijmd.
Als alle elektrische verbindingen tot stand zijn gebracht, is het tijd om proef te rijden.

Het afwerken (schilderen) en ballasten gebeurt in een veel later stadium, als het baandeel op z'n plek ligt.
Dan is ook het aanbrengen van de bovenleiding aan de orde.

Groet, Bas

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #696 Gepost op: 19 December 2023, 21:13:31 »
Dat ziet er al goed uit Bas.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #697 Gepost op: 25 December 2023, 20:03:10 »
Dank Ronald!

Weer verder nu.
De 4 nieuwe wisselmotoren MP1 van MTB zijn gemonteerd en aangesloten op de Lenz LS150.
De puntstukken zijn daarbij tevens geschakeld. (Want stroomtoevoer enkel via de wisseltongen is onbetrouwbaar)
Verder moesten er een paar sporen opnieuw worden aangesloten.


En toen was het eindelijk tijd om even proef te rijden.
Gelukkig heb ik geen fouten gemaakt met de bedradingen. Alles werkt naar wens.
De wissels worden mooi langzaam omgezet.

Aan de kop heb ik voor de veiligheid een plaatje triplex geschroefd. Dat blijft er zitten tot het baandeel wordt aangesloten op de nieuwe baan. En dat gaat voorlopig nog wel even duren.

De aanpassingen van de bedradingen van dit deel heb ik qua principe niet gewijzigd:
Er lopen over de lengte aan de achterzijde twee massief koperen montagedraden voor de digitale spanning. Van daaruit worden de sporen gevoed met 0,14mm2 draad.
Ik heb echter begrepen dat dit niet (meer?) volgens de huidige normen is.
Het schijnt zo te zijn dat bij massieve draden alleen de omtrek functioneel is. Dus maar een klein deel van de doorsnede is wordt elektrisch gebruikt. Dit in tegenstelling tot meeraderig draad waarvan de volle doorsnede wèl benut wordt.
Verder zijn de voedingsdraden naar de rails mer 0,14mm2 ook niet echt zwaar gedimensioneerd.

Ik heb echter in het verleden nooit problemen gehad. Geen storingen en bij mijn weten geen ongewenste warmteontwikkeling, laat staan brand.
Ik vraag me daarom af wat de risico's zijn.
Met de bouw van de de nieuwe baandelen zou ik het eventueel anders (lees: beter) kunnen doen.
Ik hou me van harte aanbevolen voor advies.
Alvast dank.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26306
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #698 Gepost op: 25 December 2023, 20:08:02 »
Indrukwekkend stuk werk Bas  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
Re: Aachenau West
« Reactie #699 Gepost op: 25 December 2023, 20:19:44 »
Bas
Dat ziet er goed uit. Je bent al wat verder dan ik met het proefrijden. En je werk ziet er ook netter uit, op de een of andere manier wordt het bij mij altijd een rommeltje van draden.

Groet Meino

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #700 Gepost op: 28 December 2023, 19:48:31 »
Dank heren voor de reacties.

Deze halve dubbelsporige cirkel moest worden gelegd voordat het baandeel erboven gemonteerd kon worden. Want nu kon ik er tenminste nog goed bij.


Vandaag was het dan eindelijk zover dat het oude, aangepaste baandeel op z'n nieuwe plek geplaatst kon worden, namelijk op niveau 1 (14 cm hoger ten opzichte van de eronder gelegen sporen op niveau 0).

Het was een flinke klus, maar die is nu geklaard. Ik ben er zeer tevreden over.

Te zien is dat er aan de voorzijde nog het een en ander aangepast moet worden om voldoende doorrijhoogte te creëren. Maar dat is relatief eenvoudig te doen.

Ter plaatse van het rechthoekje waar het houtwerk zichtbaar is, zat de bediening van de draaischijf. Die moet nog een ander plekje krijgen. Waarschijnlijk verschuif ik die bediening een eindje naar rechts. Of ik neem 'm op in het bedieningstableau dat ergens rechtsonder gepland is.

Dat bedieningstableau moet ik overigens nog ontwerpen.
Evenals de aansluiting van de loods op het eronder gelegen baandeel.

Genoeg te doen dus.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26306
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #701 Gepost op: 28 December 2023, 19:54:50 »
Weer mooie update Bas  (y)
En je zult wel blij zijn dat je het grote verbouwingsproject heb doorgezet.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Duitsland TP III/IV
Re: Aachenau West
« Reactie #702 Gepost op: 28 December 2023, 19:58:11 »
Dat is weer een mooie update Bas. Fijn dat alles goed functioneert tijdens de proefritten.
Grt, Ronald.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2955
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #703 Gepost op: 28 December 2023, 20:02:40 »
Weer mooie update Bas  (y)
En je zult wel blij zijn dat je het grote verbouwingsproject heb doorgezet.
Jazeker!
Het ziet er veel ruimtelijker (lees: weidser) uit. En veel meer een eenheid.
En daar komt nog bij dat ik serieus wat te bouwen heb.

Dat is weer een mooie update Bas. Fijn dat alles goed functioneert tijdens de proefritten.
Dat is inderdaad heel belangrijk ja. Nu dat baandeel geplaatst is, is het vele malen lastiger om er van onderop nog bij te kunnen.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6057
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #704 Gepost op: 30 December 2023, 15:28:02 »
Heerlijk Bas.

Ga zo door met bouwen, ik ben benieuwd. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#