Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113742 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #15 Gepost op: 09 mei 2017, 19:27:41 »
Een kwartslag gedraaid:


Nog een kleine toelichting:
Op niveau 0 is het geel ingekleurde deel: het verdekte, niet zichtbare deel
Op niveau 1 is het geel ingekleurde deel: het op niveau 1 gelegen deel (terwijl het niet ingekleurde deel dus op niveau 0 ligt)

Groet, Bas

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Aachenau West
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2017, 22:53:18 »
Dag Bas,

Je laat mooi zien hoe een modelbaan zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Duidelijke uitleg en mooie tekeningen.

Nav de start van het draadje heb ik de oude spoorlijn van Bilthoven-Zeist eens bekeken op Railtrash. En zelf op Google maps gevolgd. Jammer dat dit soort spoorlijntjes er niet meer zijn. Men noemt het vooruitgang.......
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2017, 00:24:03 »
Hoi,

Mooi om de baan te zien door de jaren heen.
Het plan doet me denken aan bepaalde boekjes die je toen had, stonden altijd tips in.
Door het vele lezen uitelkaar gevallen en verdwenen.

Leuk om ook een getekende versie te zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Aachenau West
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2017, 10:42:55 »
Koen jij hebt dus die boekjes zo vaak gelezen dat er niks meer van overblijft, met andere woorden gewoon stuk gelezen.
Groetjes
Johnny

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2017, 12:25:04 »
Nav de start van het draadje heb ik de oude spoorlijn van Bilthoven-Zeist eens bekeken op Railtrash. En zelf op Google maps gevolgd. Jammer dat dit soort spoorlijntjes er niet meer zijn. Men noemt het vooruitgang.......
Kortgeleden nog passeerde ik de plek waar ooit de spoorwegovergang lag in de Amersfoortseweg bij Huis ter Heide. Alleen de baanwachterswoning staat er nog. Ik voel dan ook een lichte heimwee. Dat lijntje door het Panbos vond ik echt romantisch.

Je laat mooi zien hoe een modelbaan zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Duidelijke uitleg en mooie tekeningen.
Dank je.
Het plan heeft zich inderdaad "organisch" ontwikkeld. Dat heeft voor- en nadelen.
Een voordeel is dat je altijd wel een deel hebt waar je kunt blijven rijden. En verder dat het soms veel creativiteit vraagt om er een nieuw deel op een geloofwaardige manier aan vast te plakken. Verder ook dat je de baan in fasen (min of meer) kunt voltooien. (Ik vermoed dat de meeste banen nooit worden voltooid).
Een nadeel is dat het concept bijna niet meer te wijzigen is. Met de kennis van nu zou ik een dubbelsporige hoofdbaan gebouwd hebben en in de verdekte delen een iets ruimere boogstraal hebben toegepast. Verder is de keerlus nu alleen in de richting van de klok mee te berijden, waardoor de treinen moeten keren om de opstelsporen te bereiken.
Tenslotte zou ik het nu wel uit m'n hoofd laten om een baanplan te maken waarbij je ergens onderdoor moet kruipen.

Mooi om de baan te zien door de jaren heen.
Het plan doet me denken aan bepaalde boekjes die je toen had, stonden altijd tips in.
Door het vele lezen uitelkaar gevallen en verdwenen.
Ik heb inderdaad heel veel gekeken in boekjes met sporenplannen en ook in tijdschriften trouwens. Vooral het boekje 5 uit de serie "Spoorwegmodelbouw" getiteld "Voorbereidingen voor de modelbaan" (vertaald in uit het Duits in 1985) heeft veel nuttige informatie opgeleverd.

Koen jij hebt dus die boekjes zo vaak gelezen dat er niks meer van overblijft, met andere woorden gewoon stuk gelezen.
Ik heb het nog net niet stukgelezen ;D al begint ook mijn exemplaar de eerste tekenen van verval te vertonen.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2017, 17:36:51 »
Was toender tijd zo wat het enige wat er was op de Marklinboeken na.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #21 Gepost op: 02 juli 2017, 22:29:21 »
Hierbij wat plaatjes van het oudste baangedeelte.















In een volgende post de wat recentere baandelen.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #22 Gepost op: 03 juli 2017, 21:30:46 »
Het eerste baandeel (zie foto's vorig bericht) zou je een plan 'volgens het boekje' kunnen noemen (zoals terecht werd opgemerkt).

Bij de nieuwere delen ben ik van dat boekje afgeweken. Meer opstelruimte creëren, dat was het hoofddoel. De scenery heb ik er vervolgens omheen gebouwd (geheel tegen de regel: eerst was er het landschap en toen pas de spoorlijn).

Het is dan ook vooral een fantasiebouwsel geworden. In het echt zou het nooit zo geweest kunnen zijn. Desondanks heb ik gestreefd naar een geloofwaardig beeld.
Alle scenery is in ieder geval zelfbouw (op de vuurtoren van Artitec na). Het kost bijna niets en je bent lang van de straat.

Nu dan de foto's.
















Hier kun je het IJzeren Gordijn letterlijk zien. Ooit liep het spoor hier door naar het (imaginaire) station.
Het huis rechts is aan de achterzijde doorgezaagd.


In de keerwand is een brokstuk van de echte Berlijnse Muur opgenomen, als monument. De vrouw in het geel is op zoek naar haar fototoestel.


Een plek om materieel te bezichtigen. De toeschouwers moeten nog wel komen....


Huizen als 2-zijdige coulisse. Nu in gebruik als museum waar ook voorstellingen kunnen worden gegeven.
Het gebouw links refereert aan de Zeche Zollverein en staat aan de andere zijde van de grens.


Let niet op de zonnende vrouwen op het dak. Die lagen daar echt uit het zicht voordat het huis doormidden gezaagd werd en ze zijn dus niet van plan hun stekje zomaar op te geven.


De huizenrij vanaf de andere zijde.

Nu resteren nog de foto's van het opstelterrein.
Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #23 Gepost op: 04 juli 2017, 08:59:33 »
Hoi,

Fantasy of niet, je zal vast ergens je inspiratie vandaan halen.
Ik vind het wel bijzonder deze bouwsijl.
Doet me ergens juist aan Italië denken langs de kust, nooit geweest maar op Railaway zie je wel eens wat.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #24 Gepost op: 04 juli 2017, 11:47:50 »
Italië. Grappig dat je dat zegt. Ik had geen specifiek voorbeeld in gedachten. Alleen beelden. Iets stedelijks. Ik kijk veel in tijdschriften.
Uiteindelijk komt het er toch altijd weer anders uit te zien dan gedroomd.

Eerst maak ik een soort impressie met een schets.
In dit geval op kladblaadjes. (Al lang geleden: november 2010 (!))


Toen het eenmaal zover was dat de huizen gebouwd konden gaan worden (bijna 3 jaar later in september 2013) heb ik massamodellen gemaakt. De nadere invulling van het ontwerp van de huizen en de bouw is vervolgens een voor een gebeurd.




Groet, Bas




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #25 Gepost op: 04 juli 2017, 22:58:06 »
Hoi,

Op het 3D-tekenen na de best werkende methode. (y)
Gebruik elk papiertje wat ik tegen kom voor een schets en thuis een groot schetsblok.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #26 Gepost op: 04 juli 2017, 23:03:38 »
Het is ook een beetje waar je handig mee bent. 3D-tekenen kost mij heel veel tijd...

Groet, Bas

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Aachenau West
« Reactie #27 Gepost op: 05 juli 2017, 22:00:51 »
Hey Bas, je bent leuk bezig! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #28 Gepost op: 05 juli 2017, 22:42:21 »
Tot slot overzichtsfoto's van het laatst gebouwde opstelterrein.

Ik moest hierbij een beetje denken aan (het voormalige opstelterrein) van Zandvoort aan Zee.
Maar ook het opstelterrein van het Bayerische Eisenbahn Museum diende als inspiratie. (Een bezoek aan dat museum in Nördlingen is aan te bevelen, vooral als je naar Duits voorbeeld rijdt).
Eigenlijk had ik nog wel meer sporen voor loc-verzorging willen inrichten, maar dat gaat direct ten koste van de opstelmogelijkheden.
Het uiteindelijke resultaat oogt misschien wat kaal. Maar zeg nou zelf, is er in werkelijkheid veel meer te zien op een opstelplaats of rangeerterrein?








Ooit liep het spoor hier rechtdoor de tunnel in die nu dichtgemetseld is (de grens van het IJzeren Gordijn). Er liggen nog resten van het oude spoor. Naderhand is een nieuwe tunnel gerealiseerd met afbuigend dubbelspoor.
Het is overigens herfst op dit baangedeelte.


De vuurtoren van Artitec heb ik voorzien van werkend licht. Om meer diepte te suggereren is de toren in schaal N.


Er bleek een tweede "Bogenabzug" (hoe vertaal je dat?) nodig om te waarborgen dat de pantografen de rijdraad op het rechte deel niet opzij wegdrukten. Waarschijnlijk is dit niet volgens het voorbeeld, maar het ziet er wel mooi uit.


Net als de loc in werkelijkheid is dit een niet zo'n sterk ontwerp (van Roco). Ik heb al een plukloc moeten aanschaffen. Dit exemplaar rijdt uiteindelijk nu gelukkig schokvrij. Maar de stroomafname blijft onbetrouwbaar.
Niettemin is de BR 93-5 een van mijn favoriete typen stoomlocs.




Ik kan nog een locloods bouwen die aansluit aan deze zijde van de draaischijf. Dat wordt wellicht het volgende project.


Een overzichtsfoto tot besluit.

Er valt natuurlijk nog heel veel meer te vertellen. Over de bouw, het ontwerp, de afwegingen, de details, het onderhoud, over wat beter kon, over wat misschien nog te veranderen en over nieuwe plannen.

Afbreken en opnieuw beginnen is ook een optie. Maar zover ben ik voorlopig nog even niet.
Een baan die (bijna) af is. Kennen jullie dat gevoel?

Groet, Bas





wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #29 Gepost op: 05 juli 2017, 22:43:31 »
Hey Bas, je bent leuk bezig! (y)
Dank je Richard