Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 11:23:04
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:07:03
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Remunj
Vandaag om 11:05:22
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:14:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 171042 keer)

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 563
    • Modelspoorblog
Re: Aachenau West
« Reactie #1080 Gepost op: 02 June 2025, 15:06:44 »
Hallo Bas,

Goed idee om dit zo te doen, kun je er altijd nog bij als het nodig is.
Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5634
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1081 Gepost op: 02 June 2025, 15:47:52 »
Mooi gedaan Bas. (y)

Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1082 Gepost op: 02 June 2025, 20:15:14 »
Werkt je lange arm ook met de bovenleiding die boven het spoor naast de keermuur hangt?
De meest verweg liggende bovenleidingmast van het spoor in de insnijding, staat op 80cm van de rand van de baan. Daar kan ik gewoon bij. De plaat op niveau 1 die er voor ligt, ligt voorlopig nog gewoon los, zodat ik de rijdraad gemakkelijk kan solderen.

En komt er ook bovenleiding op het opstelterrein?

Vooralsnog niet.
Eigenlijk had ik een deel wel van bovenleiding willen voorzien. Maar met zo'n uitneembare plaat vraagt dat een gecompliceerde constructie.
Op mijn vorige baan bevonden de afspanconstructies zich in het verdekte deel. Die waren simpel los te maken.
Op deze baan is het onvermijdelijk dat de afspanconstructies in het zicht komen. Ik heb de spullen van Sommerfeldt daarvoor al in huis, maar ik heb er nog geen ervaring mee. Ik weet niet in hoeverre het simpel mogelijk is de spanning er weer af te halen, wat nodig zou zijn bij een uitneembare plaat.
Verder bemoeilijk bovenleiding het schoonhouden van je baan (weet ik uit ervaring ;)).

Laat je de plaat gewoon makkelijk monteer baar liggen?
Ja, de plaat blijft gewoon los liggen. Alleen bij de overgang gebruik ik een schroef voor fixatie. De rails sluiten koud op elkaar aan.

Heb er zelf al rekening mee gehouden met mijn baan dat ik overal makkelijk bij kan.
Zeker bij de wissels en seinen, voor reparaties etc.
Kan overal zittend bij, wel zo handig.
Dat is inderdaad en belangrijk punt om rekening mee te houden.
Bij mij liggen de sporen op niveau 0 op 123cm boven de vloer. Liefst had ik de baan nog hoger gelegd. Maar dat had me (horizontale) ruimte gekost vanwege de schuine kap.

Mooi gedaan Bas. (y)
Ik vind het er strak bij liggen en mooi dat je voor deze oplossing hebt gekozen.
Dank Kees.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1083 Gepost op: 05 June 2025, 21:19:10 »
Gebeurt hier eigenlijk nog wel wat?

Het lijkt van niet, of althans niet veel.
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)
De stootjukken liggen in de ballast.
En links is een stuk spoor geballast.
Al met al zitten daar de nodige uurtjes in.

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af. Tussen de sporen moet vervolgens nog een verharde strook komen (als inspectiepad). En zo hier en daar ook nog wat grasjes, op z'n minst bij de stootjukken.
Het lijkt wel werk ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2799
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1084 Gepost op: 10 June 2025, 22:34:38 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Maar de inspectiepaden moeten ook nog gemaakt worden. En ik wil nog wat vegetatie kwijt bij de stootjukken.
Oftewel die plaat gaat er straks nogmaals uit.
Misschien is het sowieso wel goed om die plaat nu even terug te leggen. Dan kan ik eens goed nadenken hoe de achtergrond eruit moet komen te zien. Ik heb daar wel ideeën over, maar tot nu toe stokt het bij de aansluiting op het oorspronkelijke deel.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5634
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1085 Gepost op: 11 June 2025, 07:40:38 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Veel plezier met de verdere bouw en keuzes.  ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Aachenau West
« Reactie #1086 Gepost op: 11 June 2025, 10:00:38 »


Ik ben een flink eind opgeschoten. Alleen het meest rechtse spoor moet nog. Ongeveer anderhalf uur werk.
En ook nog de verbindingswissels tussen de 2 linkse sporen, plus nog een metertje aansluitende rails. Maar daarvoor zou de plaat er niet uit hoeven, want daar kan ik met wat moeite bij.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Bas,

Ik zat te denken over je opmerking anders kan ik er niet bij.
Waarom maak je geen draaipunt of schuifbaan zodat het geheel naar je toe kan bewegen indien nodig.
Met een stappenmotor is het eigenlijk een grote draaischijf of schuifbaan als je geleiders of spindelmotor monteert.
Nu kan dat nog, later inbouwen maakt het niet makkelijker.

Eric

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 727
Re: Aachenau West
« Reactie #1087 Gepost op: 12 June 2025, 23:04:35 »
Nu wel even genoeg geballast.
Op een gegeven moment ga je bijna hallucineren ;D
Morgen krijg ik bezoek van een forumlid. Dan gaat die plaat weer op z'n plek.
Een mooie gelegenheid voor een ballastpauze.

Gisteren de baan van Bas in het echt gezien, was erg leuk! Ballast zag er prima uit!  :)

Toch weer verrassend om te zien hoe iets in het echt er uitziet, na al die foto's op het forum te hebben gezien.  (y)
Groet!
Michiel.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5110
Re: Aachenau West
« Reactie #1088 Gepost op: 13 June 2025, 10:01:22 »
Erg leuk dat je bezoek had  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17670
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #1089 Gepost op: 13 June 2025, 10:33:37 »
Maar het schilderwerk van de rails is nu gereed. (Blij dat ik uit de terpentinelucht ben)

Vallejo oid gebruiken, nergens last van  ;)

Met ballasten haal ik (vooralsnog?) nog geen halve meter per uur. Met op dit deel nog zo'n 9 meter te gaan, is dat dus nog lang niet af.

Ja, daar gaat veel tijd in zitten. Maar zeker de moeite waard (y)