Dan nog deze foto's geschoten:... mijn vemoeden gaat uit naar de niet-aanzuigende injecteurs die in de plaats van de voorverwarmer zijn gekomen Wie weet het echte antwoord ?Grtzz,Karst
Plaatjes dus even uit oorspronkelijke tekst geknipt
Plaatjes dus even uit oorspronkelijke tekst geknipt. P.S., foto's komen van de CD-ROM die Dutzrail bij zijn kit levert.
Nu zie ik alleen nog niet het nut van de schalm aan de reservehaak. Immers als je de reservekoppeling onderlangs in de reservehaak tegenover hangt, hangen beide schalmen van de reservehaken nog steeds nergens in.mvg,Ivo
Volgens mij heb ik in een of meerdere boeken nog wel plaatjes en uitleg van de noodkoppeling staan (een oud jongensboek uit de jaren '50/'60 volgens mij zelfs, "Kilometerkampioen" oid). Er staat me ook bij dat in een van de standaard werken over stoomlocomotieven de CW aangaande het afnemen van de noodkoppelingen vermeld stond. Ik ga nog wel eens spitten.
Ik kan me voorstellen dat wanneer om wat voor reden de hoofdkoppeling breekt, voorkomen moet worden dat de reservekoppeling een klap krijgt doordat deze dan met een ruk strak wordt getrokken. Of overdrijf ik dat effect.
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender' Maar ik denk dat ze er idd helemaal niet op horen. Zeker niet als een een sleepje Plan E's achter komt. Want da's eigenlijk de enige samenstelling waarin deze lok verantwoord kan rijden dacht ik zo uit m'n blote bolletje @stig, maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut.... Grtzz,Karst
Ik denk dat deze 3737 geen sluitseinen zou moeten hebben. De 3737 heeft daar toen ze nog dienst deed wel mee gereden, maar toen waren de frontlantaarns ook helemaal zwart, met een koperen vatting rondom het ruitje aan de voorkant. De sluitlantaarns waren ook helemaal zwart. Dus correct lijkt me 3737 als museumuitvoering zonder sluitlantaarns.mvg,Ivo
Hoewel ik hier nog nooit van gehoord had zou dat best kunnen kloppen. In het boek over de e-loc serie 1200 van Uitgeverij Uquilair staan een stel mooie plaatjes van de NS sluitlantaarns. Bijvoorbeeld op pagina 64 en 71. Op die foto's is duidelijk te zien dat de achterkant van zo'n lantaarn voorzien is van een rond plaatje. Dat zou het bewuste groene, later witte glas kunnen zijn.Dat rondje komt ook mooi van pas om te zien in welke richting het rode glas wijst bij driekwart voor foto's.
Paul, zo is de foto wel groter te zien: http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/scannen0020.jpg
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender' @stig, maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut.... Grtzz,Karst
Als het allemaal erg belangrijk is (die olieafscheider) kan ik wel even de tekeningen opzoeken in het Davies & Metclafe boek dat ik heb. Echter .........Zit nu in Wernigerode en ga zo naar de kroeg "op de hoek" (kruising bij Westertor ) en vanavond hebben we de FR/WHR - HSB afscheidslunch in de HSB werkplaats.Volgende week ben ik even thuis en daarna ga ik twee weken treintjes spelen bij de NYMR Vervolgens ligt het betreffende boek ook nog eens een keertje in ons weekeindhuis, dus heb ik het niet direct bij de hand.Kortom, ik ben voorlopig even bezig met 1:1 treintjes en zal het even moeten wachten
Over de veiligheid, Tot nu heb ik nog nooit een stalen veiligheid gezien. Volgens mij heeft dat een goede reden. De veilligheid is in direct contact met stoom in de ketel, en is dus flink heet. Een stalen veiligheid roest dan binnen de kortste keren vast, met alle gevolgen van dien. Veiligheden zijn normaliter van brons, en ook brons oxideert. Als het brons ook nog eens bijna 200oC is, dan is het binnen de kortste keren van een oxidelaagje voorzien. Daar kan de stoker niet tegen poetsen. Dat de veiligheid zelf donkerder lijkt op fotos komt dus doordat de veiligheid niet gepoetst wordt en dus geoxideerd is.
Paul, ik weet haast wel zeker dat op de 6300-en geen class H zit. Op HUA staat een goeie foto van een injecteur van een 3900(de link daarnaar staat een paar paginas terug).Op dezelfde loc waarvan ik de olieafschijder heb laten zien hangt een class H, en die lijkt helemaal niet op de injecteur van de 3900. De loc is overgens gebouwd in '53, dus die leverperiodes van de injecteurs zijn misschien een beetje fout.
Is deze foto van een NS 3900 injecteur duidelijk genoeg? Jouw argument voor standardizering lijkt mij ook logisch. volgens mij zat er ook niet gek veel tijd tussen de 3800-en en de Beulen.
De lok had drie (soms maar twee)front petroleum lantaars standaard aan boord. De frontseinen werden van het front naar achter gebracht als de loc achterover ging. Ook waren zij permanent uitgerust met twee sluitsein lantaarns die of op de tender zaten of op de sluitseinhouders op de rookkast naast de schoorsteen.
... en eventueel rangeerseintje. Ik weet niet of de machinisten daarvoor de moeite namen
Nog even een vraag moeten deze nu zwart worden of zo blijven van kleur.wil.
Nu je toch zo lekker bezig bent: ga je ook de leidingen van koperdraad maken en niet van messing? Volgens mij waren de smeerleidingen van messing, maar de waterleidingen van koper. mvg,Ivo
Nog even wat betreft de dom, ik kreeg volgens mij van Gerrit de tip om eens op zoek te gaan naar Merker & Fisscher dommen, maar die kom ik weinig tegen en lijken mij niet altijd het goede model. Een tip van Ivo was om hem te spuiten en mocht ik niks vinden dan zal dit het laatste redmiddel blijven (overigens ook heel mooi en zeker niet een verkeerde manier, maar toch net even minder dan een echte glimmende messing dom). Dit blijft dus nog even een raadsel hoe ik dit ga oplossen. Mocht iemand een dom vinden die overeenkomt, dan hou ik me aanbevolen natuurlijk (hetzelfde geldt voor een koperen schoorsteen ).
Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.
De dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.
Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.
Wat mij opvalt is dat de opstaande rand langs de tender ontbreekt. Die werd in de jaren '30 aangebracht om het water op te vangen dat bij het remmen door de vulopening naar buiten klotste.
Ook een vraagje aan de poetsers/stokers/meesters die op Nederlandse stoomlocs hebben gewerkt; waar zetten jullie de oliekannen enzovoort neer op zo'n loc? Totnutoe heb ik alleen een kan olie gespot op de vuurkist van een NS 1000(Vervlogen stoom, pag.152), al leek dat meer op een kan "lucht" olie dan "cylinder" olie. En dan heb je nog de lagerolie en de doos gereedscap om ergens op te bergen.