Ik rij alleen op locs die meer dan 2x zo zwaar zijn als die machientjes, op hellingen van ongeveer 1 in 50. Wij hebben wel wat beters te doen dan 2 stevige pop-safety valves te poetsen.
Is deze foto van een NS 3900 injecteur duidelijk genoeg? Jouw argument voor standardizering lijkt mij ook logisch. volgens mij zat er ook niet gek veel tijd tussen de 3800-en en de Beulen.
Veiligheden zijn normaliter van brons, en ook brons oxideert. Als het brons ook nog eens bijna 200oC is, dan is het binnen de kortste keren van een oxidelaagje voorzien. Daar kan de stoker niet tegen poetsen. Dat de veiligheid zelf donkerder lijkt op fotos komt dus doordat de veiligheid niet gepoetst wordt en dus geoxideerd is.
Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.
De dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.
Hee, andere avatar voor NS8714, verwarrend.
Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.