Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 44306 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #75 Gepost op: 09 november 2011, 11:25:53 »
Ik rij alleen op locs die meer dan 2x zo zwaar zijn als die machientjes, op hellingen van ongeveer 1 in 50. Wij hebben wel wat beters te doen dan 2 stevige pop-safety valves te poetsen. :P  :-*

Ja, nou, en ........ NYMR heeft 1:49 en (tijdelijk) "Badside" manor. Heb ik de veiligheid ook van gepoetst  :'(

Maar je hebt gelijk hoor. Na een paar seizoenen NYMR heb ik een gezonde afkeer gekregen van al die oude engelse troep (O4, Q6, Manors en vergelijkbare 1800 ontwerpen). Lange leve mr. Riddles  (y)

Is deze foto van een NS 3900 injecteur duidelijk genoeg? ;)
Jouw argument voor standardizering lijkt mij ook logisch. volgens mij zat er ook niet gek veel tijd tussen de 3800-en en de Beulen.

Dat was dezelfde foto als die ik hier kort boven postte (had ik even "naar voren" gehaald omdat ik hem zelf ook weer even moest opzoeken.) Als je inzoomt zal je zien dat er duidelijk beplating om de exhaustinjecteur heen zit. Welk type injecteur er achter verborgen zit zou ik niet durven te zeggen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #76 Gepost op: 09 november 2011, 11:35:01 »
"Labrijn / De stoomlocomotief" (kennelijk net modern genoeg om de 3900-en te bevatten) is uw vriend:

Klasse H, (type/grootte 11) dus  :P
« Laatst bewerkt op: 09 november 2011, 11:37:52 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #77 Gepost op: 09 november 2011, 16:55:35 »
Veiligheden zijn normaliter van brons, en ook brons oxideert. Als het brons ook nog eens bijna 200oC is, dan is het binnen de kortste keren van een oxidelaagje voorzien. Daar kan de stoker niet tegen poetsen. Dat de veiligheid zelf donkerder lijkt op fotos komt dus doordat de veiligheid niet gepoetst wordt en dus geoxideerd is.
Rick,

Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.

Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #78 Gepost op: 09 november 2011, 17:14:19 »
Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.

Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.

Verweerd brons is meestal bruinig (kan je de kleur van de locplaten 22/23/24/2500 nog herinnneren. Dat is grofweg de kleur die je krijgt). Dus qua (bronzen) beelden zit je er dus niet zo ver vanaf. Veiligheden (maar ook fluiten ed) worden meestal ook nog wat blauwig door de hitte, maar daar zou ik me niet te druk om maken. Veiligheden zitten min of meer direct in de rook van de schoorsteen dus ze worden eerder zwart van het roet dan wat anders.

Ik zou niet van fabrieksfoto's uitgaan. Daar is al het koper en brons nog relatief nieuw en schoon, dus dat is nauwelijks representatief voor de dagelijkse praktijk.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #79 Gepost op: 10 november 2011, 00:42:28 »
Ivo,
Het onderste deel van de olieafschijder die ik liet zien is brons. Dus die kleur, maar dan donkerder, in de richting van bruin. Voor mijn 3900 heb ik de messing gietstukken gewoon niet gepoetst. Geoxideerd messing lijkt immers aardig op geoxideerd brons.

Paul,
Ik heb dus per ongeluk over jouw linkje gelezen  ;)

Dus het is toch een Class H. De Class H waar ik me op baseerde was een No. 9. Vandaar dat ze anders lijken, er zijn dus verschillende groottes. Opzich logisch, want een grotere ketel is ook meer water nodig dan een kleine. Een grote injecteur op een kleine ketel lijkt mij niet echt optimaal.

mvg,

Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #80 Gepost op: 10 november 2011, 12:38:29 »
Beste Paul en Rick,

De kleur van de veiligheid laat me nog niet los  :)  De veiligheden op mijn model zijn van witmetaal uit de kit van DJH. Ik heb ook een veiligheid met voet van Philotrain van messing en daarvan zou ik dan alleen de voet moeten poetsen en de rest laten oxideren. Dat is wel te realiseren. Het valt me op dat de Philotrain 6300en wel volledig messing veiligheden hebben, maar dat lijkt me niet correct gezien onderstaande foto's van het Utrechts Archief:







Het eerste is een afleveringsfoto van een 6300 en de andere 2 foto's van 3900 in bedrijf. Overal zie je de donkere veiligheden, zowel bij aflevering als in gebruik. Het zwart worden door de rook lijkt me niet waarschijnlijk, want dan zou toch de voet ook donkerder moeten zijn.

Maar ik zal eens nadenken hoe ik een blauwachtige staalkleur, meer richting bruin geworden brons kan verschuiven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #81 Gepost op: 10 november 2011, 13:58:31 »
Ivo,

Ik ben, deels helaas, te jong om dit allemaal zelf te hebben meegemaakt, dus helaas kan ik vanuit dat oogpunt er niets over zeggen. Indien ik echter mijn kennis toepas die ik op gedaan heb bij de diverse museumlijnen kom ik tot de volgende opmerkingen:

- De (sier)rand om de veiligheden heen is van messing en zo te zien blank gepoetst. Dit net als de dom en de ring bij de overgang tussen ketel en rookkast.
- De veiligheden zelf zullen niet gepoetst zijn.
- De rand is glad messing en daar door relatief makkelijk te poetsen, de veiligheden zitten "vol met piefjes, palletjes en gedoe" en zijn lastiger te poetsen
- De rand blijft (relatief) koel en zal hierdoor minder verkleuren, terwijl de veiligheden dicht bij ketel(water) temperatuur zullen zitten (+150o C) en hierdoor heel snel verkleuren (veiligheid SHM 16 moet je echter iedere dag poetsen om die netjes te houden)
- Verder moet je in de gaten houden dat zeker de messing rand om de veiligheden niet echt lekker bereikbaar is om te poetsen. Die zitten bij een 3900/6300 redelijk hoog en midden op de vierkante ketel. Daar kom je niet echt makkelijk bij en verder is de ketel gewoon HEEET, dus daar klim je niet zo even op. (Hou in het achterhoofd dat in de stoomtijd ketels een paar weken achter elkaar onder druk bleven -> dus warm / heet). Voor Nederland kan je bij foto's een makkelijke scheiding maken tussen foto's voor de oorlog en na de oorlog. Koper gepoetst / ketel - loc schoon -> Voor de oorlog. Is e.a vies / mottig -> na de oorlog

Kortom, de veiligheden zou ik altijd bruin of zwart houden, de rand om de veiligheden afhankelijk van welke periode je uit wilt beelden. Echter om al het messing (ex. veiligheden) helemaal blank, glimmend, messing te hebben moet je toch wel voor 1935/37 zitten (Ten tijde van de Wallstreet crash was arbeid = gepoetst koper nog goedkoop, daar na werd dat rap minder). Bij wat je uit wilt beelden zou ik echter ook "de praktijk" in de gaten houden. Dit betekent dat de zaken die helemaal bovenop de vierkante ketel zaten nooit zo mooi gepoetst zijn als bv de dom of nummerplaten.

Indien je een loc uitbeeld die net uit de werkplaats komt zal alles wel schoon zijn en blank messing. Wanneer je de loc gaat weatheren zou ik de rand rond de veiligheden niet al te glimmend houden

Hope this helps

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #82 Gepost op: 10 november 2011, 14:25:08 »
Paul,

Jazeker.
Ik kan je redenering helemaal volgen en die van mij is eigenlijk precies hetzelfde. Ik verbaasde me ook met de gedachte hoe die veiligheidsbekleding nu moet worden gepoetst bovenop een Belpaire vuurkist, die in mijn gedachte ook behoorlijk heet zal zijn. Toch ziet die bekleding bij vrijwel alle voorloorlogse foto's er glimmend en licht uit. Ik ga in elk geval mijn veiligheden nog wat donkerder maken. Er is ook nog een metaliser kleur burnt metal. Dat is wel eigenlijk verbrand staal of titanium, maar messing moet er maar aan geloven.

Daarnaast een kleine correctie voor diegenen die nog een 6300 willen bouwen: de dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.  ::)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #83 Gepost op: 10 november 2011, 14:36:10 »
De dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.  ::)

Waarschijnlijk omdat ze er achtergekomen waren dat dat klereding wel erg hoog en moeilijk bereikbaar was. Een messing dom mooi houden is echt gedoe. Een dom verkleurt binnen no time door de warmte en zit ook nog eens "recht" in de rook van de schoorsteen (vuil EN allerlei zaken als zwaveldampen). Ik heb niet voor niks een hekel aan Bello  :-X .

Uit eigen ervaring weet ik dat je bij een 3700 nog enigszins makkelijk zonder hulpmiddelen (trappetjes ed) bij de dom kan komen. Bij een 3900/6300 (ketel hoger en dikker) is dat waarschijnlijk niet of nauwelijks te doen. Hierbij moet je in de gaten houden dat mensen in 1930 aanzienlijk korter / kleiner waren dan wij.

Hou het dus maar op voortschrijdend inzicht (en een veranderende kijk op hoe een stoomlocomotief onderhouden / gebruikt moest worden)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #84 Gepost op: 10 november 2011, 16:03:54 »
Niet verwonderlijk dat ze die dingen na WO II dus groen schilderden. Of kwam dat ook mede doordat er voor de dommen geen koper meer gebruikt werd, maar staal?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #85 Gepost op: 10 november 2011, 16:16:12 »
Nee, vooral om niet meer te hoeven poetsen.
Arbeidsloon werd steeds meer een factor om rekening mee te  houden.

Dirk

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #86 Gepost op: 10 november 2011, 16:19:25 »
Hee, andere avatar voor NS8714, verwarrend.

Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #87 Gepost op: 10 november 2011, 16:22:17 »
Hee, andere avatar voor NS8714, verwarrend.

Verandering van avatar doet kijken...  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #88 Gepost op: 10 november 2011, 16:23:24 »
Is dat een deens barrel?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #89 Gepost op: 10 november 2011, 16:54:57 »
Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.

De 6300 dateren van voor WOII, dus het niet hebben van blank messing dommen zal weinig met de oorlog te maken hebben. Let wel: ik zeg niet dat de dommen niet van messing waren, hooguit dat ze niet blank waren. Messing en koper laten zich nu eenmaal, verhoudingsgewijs, makkelijk in dit soort ingewikkelde vormen kloppen dan ijzer. Kortom het kan zijn dat de dommen van de 6300 wel van messing waren, maar, vanwege gebruiksgemak, gewoon wel geschilderd.

De verhalen over het schilderen van koper/messing in de oorlog is alom bekend, echter in hoeverre er daadwerkelijk messing dommen ed zijn vervangen door ijzeren is mij totaal onbekend. Wel is het zo dat veel dommen na de oorlog geschilderd zijn gebleven, maar of daar nu messing of ijzeren dommen onder zaten ..........??????. Na de oorlog had het poetsen van blank werk nu eenmaal een andere prioriteit dan voor de oorlog.