Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk  (gelezen 46810 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #75 Gepost op: 09 November 2011, 11:25:53 »
Ik rij alleen op locs die meer dan 2x zo zwaar zijn als die machientjes, op hellingen van ongeveer 1 in 50. Wij hebben wel wat beters te doen dan 2 stevige pop-safety valves te poetsen. :P  :-*

Ja, nou, en ........ NYMR heeft 1:49 en (tijdelijk) "Badside" manor. Heb ik de veiligheid ook van gepoetst  :'(

Maar je hebt gelijk hoor. Na een paar seizoenen NYMR heb ik een gezonde afkeer gekregen van al die oude engelse troep (O4, Q6, Manors en vergelijkbare 1800 ontwerpen). Lange leve mr. Riddles  (y)

Is deze foto van een NS 3900 injecteur duidelijk genoeg? ;)
Jouw argument voor standardizering lijkt mij ook logisch. volgens mij zat er ook niet gek veel tijd tussen de 3800-en en de Beulen.

Dat was dezelfde foto als die ik hier kort boven postte (had ik even "naar voren" gehaald omdat ik hem zelf ook weer even moest opzoeken.) Als je inzoomt zal je zien dat er duidelijk beplating om de exhaustinjecteur heen zit. Welk type injecteur er achter verborgen zit zou ik niet durven te zeggen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #76 Gepost op: 09 November 2011, 11:35:01 »
"Labrijn / De stoomlocomotief" (kennelijk net modern genoeg om de 3900-en te bevatten) is uw vriend:

Klasse H, (type/grootte 11) dus  :P
« Laatst bewerkt op: 09 November 2011, 11:37:52 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #77 Gepost op: 09 November 2011, 16:55:35 »
Veiligheden zijn normaliter van brons, en ook brons oxideert. Als het brons ook nog eens bijna 200oC is, dan is het binnen de kortste keren van een oxidelaagje voorzien. Daar kan de stoker niet tegen poetsen. Dat de veiligheid zelf donkerder lijkt op fotos komt dus doordat de veiligheid niet gepoetst wordt en dus geoxideerd is.
Rick,

Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.

Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #78 Gepost op: 09 November 2011, 17:14:19 »
Wat is de kleur van geoxideerd brons: donkerbruin of meer donkergrijs? Ik denk aan bronzen beelden. In elk geval niet glimmend dus.

Ik heb de kleur van de veiligheden overigens afgeleid van fabrieksfoto's. Ik zal er eens eentje opzoeken en plaatsen.

Verweerd brons is meestal bruinig (kan je de kleur van de locplaten 22/23/24/2500 nog herinnneren. Dat is grofweg de kleur die je krijgt). Dus qua (bronzen) beelden zit je er dus niet zo ver vanaf. Veiligheden (maar ook fluiten ed) worden meestal ook nog wat blauwig door de hitte, maar daar zou ik me niet te druk om maken. Veiligheden zitten min of meer direct in de rook van de schoorsteen dus ze worden eerder zwart van het roet dan wat anders.

Ik zou niet van fabrieksfoto's uitgaan. Daar is al het koper en brons nog relatief nieuw en schoon, dus dat is nauwelijks representatief voor de dagelijkse praktijk.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #79 Gepost op: 10 November 2011, 00:42:28 »
Ivo,
Het onderste deel van de olieafschijder die ik liet zien is brons. Dus die kleur, maar dan donkerder, in de richting van bruin. Voor mijn 3900 heb ik de messing gietstukken gewoon niet gepoetst. Geoxideerd messing lijkt immers aardig op geoxideerd brons.

Paul,
Ik heb dus per ongeluk over jouw linkje gelezen  ;)

Dus het is toch een Class H. De Class H waar ik me op baseerde was een No. 9. Vandaar dat ze anders lijken, er zijn dus verschillende groottes. Opzich logisch, want een grotere ketel is ook meer water nodig dan een kleine. Een grote injecteur op een kleine ketel lijkt mij niet echt optimaal.

mvg,

Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #80 Gepost op: 10 November 2011, 12:38:29 »
Beste Paul en Rick,

De kleur van de veiligheid laat me nog niet los  :)  De veiligheden op mijn model zijn van witmetaal uit de kit van DJH. Ik heb ook een veiligheid met voet van Philotrain van messing en daarvan zou ik dan alleen de voet moeten poetsen en de rest laten oxideren. Dat is wel te realiseren. Het valt me op dat de Philotrain 6300en wel volledig messing veiligheden hebben, maar dat lijkt me niet correct gezien onderstaande foto's van het Utrechts Archief:







Het eerste is een afleveringsfoto van een 6300 en de andere 2 foto's van 3900 in bedrijf. Overal zie je de donkere veiligheden, zowel bij aflevering als in gebruik. Het zwart worden door de rook lijkt me niet waarschijnlijk, want dan zou toch de voet ook donkerder moeten zijn.

Maar ik zal eens nadenken hoe ik een blauwachtige staalkleur, meer richting bruin geworden brons kan verschuiven.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #81 Gepost op: 10 November 2011, 13:58:31 »
Ivo,

Ik ben, deels helaas, te jong om dit allemaal zelf te hebben meegemaakt, dus helaas kan ik vanuit dat oogpunt er niets over zeggen. Indien ik echter mijn kennis toepas die ik op gedaan heb bij de diverse museumlijnen kom ik tot de volgende opmerkingen:

- De (sier)rand om de veiligheden heen is van messing en zo te zien blank gepoetst. Dit net als de dom en de ring bij de overgang tussen ketel en rookkast.
- De veiligheden zelf zullen niet gepoetst zijn.
- De rand is glad messing en daar door relatief makkelijk te poetsen, de veiligheden zitten "vol met piefjes, palletjes en gedoe" en zijn lastiger te poetsen
- De rand blijft (relatief) koel en zal hierdoor minder verkleuren, terwijl de veiligheden dicht bij ketel(water) temperatuur zullen zitten (+150o C) en hierdoor heel snel verkleuren (veiligheid SHM 16 moet je echter iedere dag poetsen om die netjes te houden)
- Verder moet je in de gaten houden dat zeker de messing rand om de veiligheden niet echt lekker bereikbaar is om te poetsen. Die zitten bij een 3900/6300 redelijk hoog en midden op de vierkante ketel. Daar kom je niet echt makkelijk bij en verder is de ketel gewoon HEEET, dus daar klim je niet zo even op. (Hou in het achterhoofd dat in de stoomtijd ketels een paar weken achter elkaar onder druk bleven -> dus warm / heet). Voor Nederland kan je bij foto's een makkelijke scheiding maken tussen foto's voor de oorlog en na de oorlog. Koper gepoetst / ketel - loc schoon -> Voor de oorlog. Is e.a vies / mottig -> na de oorlog

Kortom, de veiligheden zou ik altijd bruin of zwart houden, de rand om de veiligheden afhankelijk van welke periode je uit wilt beelden. Echter om al het messing (ex. veiligheden) helemaal blank, glimmend, messing te hebben moet je toch wel voor 1935/37 zitten (Ten tijde van de Wallstreet crash was arbeid = gepoetst koper nog goedkoop, daar na werd dat rap minder). Bij wat je uit wilt beelden zou ik echter ook "de praktijk" in de gaten houden. Dit betekent dat de zaken die helemaal bovenop de vierkante ketel zaten nooit zo mooi gepoetst zijn als bv de dom of nummerplaten.

Indien je een loc uitbeeld die net uit de werkplaats komt zal alles wel schoon zijn en blank messing. Wanneer je de loc gaat weatheren zou ik de rand rond de veiligheden niet al te glimmend houden

Hope this helps

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #82 Gepost op: 10 November 2011, 14:25:08 »
Paul,

Jazeker.
Ik kan je redenering helemaal volgen en die van mij is eigenlijk precies hetzelfde. Ik verbaasde me ook met de gedachte hoe die veiligheidsbekleding nu moet worden gepoetst bovenop een Belpaire vuurkist, die in mijn gedachte ook behoorlijk heet zal zijn. Toch ziet die bekleding bij vrijwel alle voorloorlogse foto's er glimmend en licht uit. Ik ga in elk geval mijn veiligheden nog wat donkerder maken. Er is ook nog een metaliser kleur burnt metal. Dat is wel eigenlijk verbrand staal of titanium, maar messing moet er maar aan geloven.

Daarnaast een kleine correctie voor diegenen die nog een 6300 willen bouwen: de dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.  ::)

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #83 Gepost op: 10 November 2011, 14:36:10 »
De dom van een 6300 is nooit van messing geweest. De dom van de 3900 wel. Waarom? Geen idee.  ::)

Waarschijnlijk omdat ze er achtergekomen waren dat dat klereding wel erg hoog en moeilijk bereikbaar was. Een messing dom mooi houden is echt gedoe. Een dom verkleurt binnen no time door de warmte en zit ook nog eens "recht" in de rook van de schoorsteen (vuil EN allerlei zaken als zwaveldampen). Ik heb niet voor niks een hekel aan Bello  :-X .

Uit eigen ervaring weet ik dat je bij een 3700 nog enigszins makkelijk zonder hulpmiddelen (trappetjes ed) bij de dom kan komen. Bij een 3900/6300 (ketel hoger en dikker) is dat waarschijnlijk niet of nauwelijks te doen. Hierbij moet je in de gaten houden dat mensen in 1930 aanzienlijk korter / kleiner waren dan wij.

Hou het dus maar op voortschrijdend inzicht (en een veranderende kijk op hoe een stoomlocomotief onderhouden / gebruikt moest worden)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #84 Gepost op: 10 November 2011, 16:03:54 »
Niet verwonderlijk dat ze die dingen na WO II dus groen schilderden. Of kwam dat ook mede doordat er voor de dommen geen koper meer gebruikt werd, maar staal?

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #85 Gepost op: 10 November 2011, 16:16:12 »
Nee, vooral om niet meer te hoeven poetsen.
Arbeidsloon werd steeds meer een factor om rekening mee te  houden.

Dirk

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #86 Gepost op: 10 November 2011, 16:19:25 »
Hee, andere avatar voor NS8714, verwarrend.

Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #87 Gepost op: 10 November 2011, 16:22:17 »
Hee, andere avatar voor NS8714, verwarrend.

Verandering van avatar doet kijken...  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #88 Gepost op: 10 November 2011, 16:23:24 »
Is dat een deens barrel?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 6300 met binnenliggend drijfwerk
« Reactie #89 Gepost op: 10 November 2011, 16:54:57 »
Er zijn ook nog wel andere verhalen over het verdwijnen van de messing dommen: in de oorlog zouden de bezetters alle messing dommen hebben gebruikt voor granaathulzen of ander boeiend wapentuig. Die te vervangen door staal is heel wat goedkoper om er weer messing op te maken. En je moet je realiseren dat Nederland na 1945 behoorlijk aan de grond zat en er nauwelijks aan grondstoffen was te komen.

De 6300 dateren van voor WOII, dus het niet hebben van blank messing dommen zal weinig met de oorlog te maken hebben. Let wel: ik zeg niet dat de dommen niet van messing waren, hooguit dat ze niet blank waren. Messing en koper laten zich nu eenmaal, verhoudingsgewijs, makkelijk in dit soort ingewikkelde vormen kloppen dan ijzer. Kortom het kan zijn dat de dommen van de 6300 wel van messing waren, maar, vanwege gebruiksgemak, gewoon wel geschilderd.

De verhalen over het schilderen van koper/messing in de oorlog is alom bekend, echter in hoeverre er daadwerkelijk messing dommen ed zijn vervangen door ijzeren is mij totaal onbekend. Wel is het zo dat veel dommen na de oorlog geschilderd zijn gebleven, maar of daar nu messing of ijzeren dommen onder zaten ..........??????. Na de oorlog had het poetsen van blank werk nu eenmaal een andere prioriteit dan voor de oorlog.