Een forum lid wees me op deze foto:Collectie NSM, foto Ruben de Heer, "Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu" / Guus Veenendaal / uitg. Boom
Even tussendoor ook maar even een vervolg op het stookgereedschap:Een forum lid wees me op deze foto:*Zie dus boven*Naar goed gebruik zitten er volgens mij wel wat foutjes in het rijtje. Van links naar rechts- vuurschop, klopt, Is voor een priktol (dwz kleine loc)- "stamper" is volgens mij geen loc gereedschap, maar voor Weg en Werken, om de ballast onder de dwarsliggers te krijgen- schop, te breed om volgens mij als stookschop te dienen- slijs, gebruik je o.a. om het as uit de asla te trekken. Wederom voor kleine loc- stookschop, al vermoed ik dat, gegeven de lengte van het blad, dat het een redelijk versleten uitvoering is. Blad zou naar mijn gevoel langer moeten zijn- tweetand, wederom eentje voor de kleinere loc's
Ik vond nog een mooie prent van de linkerzijkant van de 8202 met een stookschop tussen de handrail opzij geplaatst, waaruit blijkt dat het blad van de schop even lang was als de steel (zonder handvat) . In 'Rails om de Lange Jan' van Russer, pag 68. De schop lijkt erg op het derde gereedschap van links in het onderste plaatje, maar het blad is iets smaller
en nog een stookschop (in gebruik)coll A. Voortman, 1957, uit Stoomlocomotieven serie SS 685-799 (NS 3700), Paul Henken, Uquilair
Let wel, de stoker op de foto is een van de weinige die handschoenen aan heeft met het stoken. Stel je voor dat je handen vies worden