Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Wilma1970
Vandaag om 01:57:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 00:56:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 00:07:57
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:03:23
Loof en bladeren, welke leveranciers zijn er? door Henry Visser
Vandaag om 00:00:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 januari 2021, 23:26:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
18 januari 2021, 23:23:02
Waar is kurkplaat te koop ? door Peter Kleton
18 januari 2021, 23:20:48
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door Juroen
18 januari 2021, 23:06:00
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
18 januari 2021, 23:00:18
DR5000 en Lenz decoders werken niet door RE465
18 januari 2021, 23:00:13
Roco 2e MultiMaus aansluiten, welke kabels nodig? door Knootje
18 januari 2021, 22:59:15
Uit en Thuis, de bouw door bask185
18 januari 2021, 22:49:07
Projekt 083-338 door 44
18 januari 2021, 22:46:06
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door bmwpiet
18 januari 2021, 22:42:50
Beneluxforum Kalender 2021 door André 1976
18 januari 2021, 22:38:19
Welke Roco koppelingen heb ik nodig? door Reinout van Rees
18 januari 2021, 22:34:44
Methanol Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door hein frunt
18 januari 2021, 22:34:03
Bezetmelding voor gevorderden? door RobGood
18 januari 2021, 22:32:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door d.vanaalst
18 januari 2021, 22:30:37
Restauratie TEE treinstel door Freek Jonkers
18 januari 2021, 22:26:17
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Hasenwald
18 januari 2021, 22:05:35
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
18 januari 2021, 22:02:43
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
18 januari 2021, 22:00:40
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft) door Klaas Zondervan
18 januari 2021, 21:38:30
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
18 januari 2021, 21:34:55
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
18 januari 2021, 21:32:03
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
18 januari 2021, 21:30:12
Drukke spoorlijn Den Dolder? door richardvandijk
18 januari 2021, 21:16:19
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door CC72067
18 januari 2021, 21:02:29
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 24397 keer)

guest7823

  • Gast
Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Gepost op: 03 oktober 2013, 00:30:45 »

en een kijkje "op de bok":


Hallo, hier kapitein Kniesoor weer even:

Als je de loc zo vergaand detailleert, kijk dan of je de mogelijkheid hebt om de tender niet tjokablok vol te hebben. De kolen over de achterrand is briljant, kan niet beter, echter de kop op de tender (behalve indien aan de achterkant) is maar " heel even"  binnen no time krijg je bij de tendermond een V-vormige uitsparing waar de kolen zijn weggegraven / weggelopen onderin bij de stooklip.

Indien de tender langzaam rijdend gevuld wordt kan je inderdaad ook achterin een hoge bult krijgen, maar daar kom je dus als stoker voorlopig niet bij, want dan moet je helemaal de tender in klimmen om die af te graven (been there, done that, got the T-shirt)

Kapitein Kniesoor, uit.

PS: FYI Kapitein Kniesoor komt enkel te voorschijn wanneer de kwaliteit van het model ver boven de 99% procent zit. Bij standaard modellen heeft het je druk maken om dit soort detaillering geen zin / nut / toegevoegde waarde. Kortom Kapitein Kniesoor meldt zich enkel indien hij het Whow, prachtig,  (y) (y), stadium gepasseerd is
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 00:33:20 door guest7823 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1069
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2013, 00:36:23 »
Daarom heb je toch een poetser Paul, om kolen naar voren te brengen ;)

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2013, 09:38:57 »
Kapitein Kniesoor komt zelf nog niet eens aan die 50%  :-[

Het was toen ik naar de vergaande detaillering van Ger's loc keek dat het me ineens opviel. Bij een andere minder gedetailleerd uitgevoerde loc had het me niet eens opgevallen.

Verder besef ik me dat het in veel gevallen mogelijk niet eens doenbaar is omdat dan de motor in de tender in de weg zal zitten.

Tenslotte de vraag: moet ik dit soort zaken melden? Ik twijfel er iedere keer over. Aan de andere kant: als iemand zoveel moeite doet om iets zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven (dus het niveau Ger, Karst, Ivo, .........)  mag je iemand dan dit soort kennis / ervaring onthouden? Ik blijf het lastig vinden, maar de bewondering voor het eindresultaat is er niet minder om.


St00mboy

  • Team BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 11035
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:16:41 »
Blijf het a.u.b. wel melden, Paul.  (y)
Het zijn tenslotte details die helpen een realistisch model te bouwen.

Leen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3809
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:22:53 »
Gewoon blijven doen Paul, met de knipoog die je erbij doet wordt dat niet als betuttelend ervaren. Als jij zoiets roept realiseer je je opeens weer hoe een en ander er   op de loc aan toegaat, dat de zwaartekracht ( en het schudden van de loc) hun effecten hebben, dus ook dat het logisch is dat er een trechtereffect naar de stooklip optreedt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:23:41 »
Hallo Paul,
Ik vindt dat dit soort dingen als opbeurende kritiek moet kunnen. Ik ben zelf nog een beginner met geen ervaring in het bouwen van gebouw laat staan een loc. Maar soms vallen dingen ineens op. Ik denk dat het juist een toegevoegde waarde heeft om juist dat soort dingen te melden, wat met een opmerking dat iets mooi is, is leuk als compliment om te krijgen maar je komt er niet verder mee. Dit soort zaken juist wel denk ik.

Ik vindt tweede persoon "kaptein kniesoor" wel origineel gevonden.

Andere kant van het verhaal is dat soms dingen om een bepaalde reden ook niet kunnen, als deze als reactie terug komt het kan niet om die reden dan kun je er zelf ook weer van leren of dat je zelf gaat nadenken over een eventuele alternatieve oplossing.

Ik vindt dat je gewoon door moet gaan op deze manier, maar dat is mijn mening.

Terug naar het onderwerp: het is een zeer mooie loc geworden  (y) maar ook de omgeving vindt ik inspirerend al die kleine details kloppen, wekken de illusie althans, zoals ik ze kan beoordelen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:38:25 »
Die vondst was redelijk simpel: bij een van mijn eerste mailtjes naar Karst bedacht ik mij "enkel een kniesoor die daar op let". De rest was simpel  ;)

ik heb bij voorbeeld met veel plezier naar dit plaatje gekeken om te kijken of Kapitein Kniesoor nog wat kon vinden:
 
met rook uit de schoorsteen:



En gelukkig, dat was eigenlijk niet het geval:
- lampen branden goed (geen brandende toplamp)
- lummeltjes van de rookkast deur staan goed
- oren van de rookkastsdeur netjes blank geschuurd
- dom glimmend gepoetst, veiligheden minder glimmend
- schoorsteen kroon niet hoogglans
- buffersstempels zwart, enkel incidenteel blank bij personenloc's met losse tender

Wel viel het Kapitein Kniesoor op dat hij de dag ervoor op de 3300 waarschijnlijk dienst moet hebben gedaan. De bovenkant van de schoorsteenkroon was ook gepoetst. Hij doet dat wel, maar de meeste van zijn collega's lieten dat achterwegen

Kortom, kapitein Kniesoor zat tevreden lurkend aan zijn pijp.

De grap van dit soort zaken is dat ik, sinds Kapitein Kniesoor bestaat, ook heel anders ben gaan kijken naar oude foto's. Wat een boeiende uitbreiding is van mijn hobby. Ik ben inmiddels het vermaledijde 3/4 voor standpunt van NVBS gaan vervloeken. Het levert prachtige plaatjes op, maar nauwelijks informatie, je ziet namelijk niks en datgene wat je ziet is iedere keer hetzelfde.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:40:17 »
Hallo Paul en anderen!

Allereerst dank voor jullie complimenten! Altijd fijn om te horen. En Paul, wat jouw commentaar betreft: meer dan welkom. De manier waarop weet ik enorm te waarderen. Ik heb het met en brede glimlach gelezen.

Ik kan me voorstellen dat je de tender vol vind. Ik ook! Ik heb 'm zo vol gemaakt omdat ik in het Utrechts Archief een tweetal foto's ben tegen gekomen van de 3304 en de 3306 met ook zo'n bult. Op de één of andere manier vind ik die hopen erg 1:87, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar blijkbaar werd het toch nodig geacht om een dergelijke voorraad mee te nemen. Op de foto van de 3306 (in oorlogstijd -hoezo schaarste?) lijken zelfs briketten over de rand te steken, zo vol. Ik vond het wel een karakteristiek iets.

Ik heb er zelf maar bij geromantiseerd dat een dergelijke voorraad nodig was omdat die loc's gewoon flinke treinen over behoorlijke afstanden moesten vervoeren of (in mijn geval) een facultatieve goederentrein meegenomen moest worden i.p.v. een ritje met losse loc terug. De stoker vloekt een beetje voor zich uit terwijl hij de steel van zijn schep vast probeert te krijgen... Ik heb met 'm te doen! ;)

Nu de foto's die ik bedoel:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162392

en

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1940-1950/162395

Bron: Het Utrechts Archief

Wat mijn bult betreft: de punt ligt inderdaad naar achteren, ik zie inderdaad dat dat op de foto's niet echt te zien is. Zal proberen dat nog beter in beeld te brengen. Ik probeer nog een filmpje te schieten, kunnen jullie 'm ook horen.  ;)

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 11:17:54 door Gerke. Reden: sgraifvout verweidert »
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2013, 10:55:23 »
Hoi Paul,

Geweldig wat jij er allemaal uit haalt! Enkele van die dingen zijn mij bij het bestuderen van foto's ook opgevallen: de rookkastvergrendeling bijvoorbeeld. De 3314 had deze, er waren ook 3300'en met een wiel. De veiligheden heb ik naar aanleiding van een bijdrage van jou in een ander draadje bewust donkerder en matter gemaakt: voorheen blonken die bij mij "domswijze". Voor de schoorsteenkroon geldt hetzelfde. Er zit dus ook een stukje van jou kennis in deze loc verwerkt, daar mag je best trots op zijn. ;D ;D :P

Wat de lampen betreft: mijn fotocamera laat de lampjes wat fel branden: in het echt zijn ze nog wat geler, waardoor ze meer met de werkelijkheid stroken.

Sommige details vallen pas op als je langer en vaker naar een foto kijkt. IK heb de meest relevante foto's gewoon op A4 formaat geprint en ze op het prikbord boven mijn werkbank gehangen. En maar kijken en weer kijken, kijken.

Zo vallen steeds meer dingen op. Nog een leuke: op een gegeven moment hebben de rangeerderstrappen halverwege de loc een verstevingsbeugel gekregen, de mijne ontbeert die. Ook zijn de zandpijpen ooit gewijzigd, waarschijnlijk hadden ze in hun oorspronkelijke vorm last van verstoppingen. Een fabieksfoto in "Foto-anstrich" laat de oorspronkelijke vorm zien. En zo kan ik nog wel even doorgaan!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2013, 11:01:20 »
En natuurlijk een "loopje met de werkelijkheid": Mijn loc heeft 4 lantaarns.
Maar dat valt makkelijk te verklaren. De stoker is goede vriendjes met de lampenist op het depot. En aangezien er deze dienst ook gerangeerd moet worden en de machinist erop staat dat de toplantaarn gevoerd wordt ("dat hoort zo, jongen, waarom zit er dan anders een lantaarnijzer?") en hij geen zin heeft om met de lantaarn te gaan zeulen, heeft ie bij de lampenist een 4e lantaarn geregeld. Kost 'm wel vrijdag na de ochtenddienst een pint. ;)
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #10 Gepost op: 03 oktober 2013, 11:39:19 »
Dat van die lampen is ook ergens te vinden in een draadje van Karst toen die een aanvaring kreeg met Kapitein Kniesoor  ;D

Kern van die aanvaring was dat blijkt dat de hoeveelheid (en soort) lampen afhankelijk is in welke periode je zit. Lampen slijten namelijk in gebruik en op een gegeven moment gingen ze van standaard drie (SS) lampen voorop (waarvan eentje, de toplamp, dus in principe niet brandde) naar twee lampen voorop. Daarna kwam er een periode van drie (NS) lampen voorop, waarna er weer een periode kwam van twee lampen voorop. De toplamp was dus in feite gewoon een reservelamp, die gebruikt werd indien een van de andere lampen onbruikbaar raakte.

Jou verhaal klopt / is plausibel. De lampen zijn lomp zwaar, hoe minder je daar mee hoeft te zeulen hoe liever het je is. (Zie o.a. verplaatsing lantaarnijzers op de 2100 van hoog op de rookkastdeur naar een lagere positie, met weer de bijbehorende wijziging van de rookkastafsluiting :P) Maar dus enkel in een periode dat er genoeg lampen zijn als totale voorraad (uit mijn hoofd '10 - '25 in het geval van de 3700-en). Anders kwam je al gauw in het geklier met de Topz

Qua tender belading is het simpel: in het depot zo vol als mogelijk! Kortom randje bouwen van de grote brokken en/of briketten en vol tremmen die handel. Water moest je toch tig keer per dag bijvullen (je hebt maar voor 1-3 uur dienst water bij je) en er stonden overal en nergens waterkranen. In het depot kwam je maar een of twee keer per dag. Alleen mijn ervaring bij de NYMR leert me dat je dus al heel gauw die V bij de stooklip krijgt, om ergens in de loop van de dag de tender op/in te moeten om de zooi naar voren te halen

Met de grofte van de kolen moet je erg voorzichtig zijn. De mannen in de A-serie kregen de mooie brokken, de rest moest het met minder spul doen. Mijn voorzichtige inschatting is dat de bulk gewoon met troep / gruis moest werken. Hoewel er veel foto's zijn met mooie kolen op de tender, klopt dat verhoudingsgewijs niet met de verhalen die ik uit de literatuur en geschiedenis ken. Zeker de goederendienst moest zich maar zien te reden met het gewone spul (wat in principe goed te doen is)

FYI in China bij de Jing Peng lijn gebruikte ze, met handstoken, kolen die qua afmetingen vergelijkbaar waren met gravel. Daardoor konden ze niet de kolenstokers gebruiken omdat met de korrelgrootte de wormen vast liepen. Voor een kolenstook machine heb je minimaal veel kolen nodig in de orde van vuistgrote, anders loopt je worm vol
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2013, 11:42:59 door guest7823 »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #11 Gepost op: 03 oktober 2013, 11:51:33 »
Waar vinden jullie dergelijke verhalen?
Ik ben geen machinist en heb geen connecties of ervaring met stoom in het algemeen maar vindt de verhalen erg mooi om te lezen, ik weet dat er een aantal mensen zijn hier die wel ervaring hebben en kunnen putten daar uit maar hoe komt een leek aan die verhalen?

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #12 Gepost op: 03 oktober 2013, 12:07:40 »
Boeken, heeeeel veel boeken  :-[

Oh ja en af en toe, her en der een stookschop vasthouden helpt ook

- Hesselink / NJvWJ: "woefelend over de heilige lijn" (deels fictie, maar wel geschreven door iemand met z'n voeten in de dagelijkse praktijk)
- Hans Kaas: "Meester" & "Houten wagens en Ijzeren mannen"
- Paulus: "Op de locomotief"

Kapitein Kniensoor heeft 10 meter boeken onder handbereik en dat is nog maar enkel datgene wat hij gebruikt als referentie materiaal, zeg maar de vakliteratuur

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #13 Gepost op: 03 oktober 2013, 12:47:07 »
Nog zo'n boek:

Stoomlocomotievendepot Heerlen. Daarin staan prachtige anekdotes over de dagelijkse gang van zaken. Vaak afgedaan als leuke grap, maar destijds waaghalzerij, sabotage en wat niet meer zij. Heerlijke boeken voor lange winteravonden!
Met groet,

Ger.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #14 Gepost op: 03 oktober 2013, 12:50:07 »
Ooit "the red devil and other tales from the age of steam" gekocht in de verwachting dat dit vol zou staan met anekdotes uit de dagelijkse praktijk.

Zelden zo geconfronteerd met het risico van aannames. Maar .... het staat dus inmiddels wel in de 10 meter van Kapitein Kniesoor en vanwege de bezopen 2e hands waarde ook maar de herdruk gekocht