Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps  (gelezen 27488 keer)

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2012, 12:24:58 »
Heb je nou het paslipje aan de ketel weggeknipt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2012, 11:27:59 »
Welk lipje ??? ;D

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2012, 11:29:41 »
Andere kant

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2012, 11:39:15 »
Ah, nu zie ik het ook, Bedankt Ivo.
Het lipje voorop de ketel zit er nog gewoon op hoor, op de foto lijkt het dat het lipje is verdwenen, maar dat komt gewoon doordat het daar een beetje onscherp is.

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2012, 21:03:59 »
Het is een heel handig lipje, want hierdoor komt de rookkast op de perfecte plek te zitten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 March 2012, 08:08:30 »
Zo nu en dan bouw ik wat verder aan de 5301. De vaart is er nu vanaf, mede omdat ik nu ergens anders moet solderen. Ook heb ik daar geen camera bijdehand, dus helaas een paar plaatjes minder vanaf nu, maar hopelijk nog genoeg om alles te kunnen volgen.

Na de ketel was de zijkant aan de beurt. Na een beetje passen en meten zit alles op de juiste plek.

De achterkant van de gedetailleerde bekleding zorgde voor wat hoofdbrekens, maar uiteindelijk is ook hier alles op de juiste plek gekomen. De ronding in de kolenbunker is met de hand gedaan dmv. een boortje van de juiste maat en een beetje geduld. Het resultaat;

mvg,
Rick

tjaplap

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 March 2012, 12:25:56 »
Hallo Rick,

Knap hoor, wat een monnikken werk (y)
Ben erg benieuw naar het eindresultaat!

Gr. Erwin

Beached

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 06 March 2012, 19:46:46 »
Bedankt Erwin,

Het zal nog wel even duren voordat de loc gespoten en al rondrijdt, maar de bouw is tenminste net zo leuk als het resultaat, en dat geeft de burger weer moed.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 02 April 2012, 04:35:31 »
Ondanks dat dit draadje niet echt actief is geweest de laatste paar weken ben ik toch een aardig stuk opgeschoten met de bouw. Nadat de bovenkant gereed was ben ik begonnen aan het ketelfront en de watertanks in de cabine. Dit is een los onderdeel dat na het spuiten in de cabine wordt gelijmd, zodat alles mooi kan worden afgewerkt.
Het ketelfront klemt tussen de watertanks, die letterlijk om de ketel heen zijn gebouwd. Alle meegeleverde messing gietstukken monteer ik pas na het spuiten, maar de regulateur en de vuurdeur zijn wel gemonteerd.

Wat mij opvalt, is dat in de bouwbeschrijving en op gebouwde modellen twee zeer belangrijke onderdelen in de cabine ontbreken: De ganghandel en de remkranen voor loc en treinrem. Dat wordt dus zelf aan de slag. Ik neem aan dat de ganghandel aan de tank heeft gezeten, en dat het het heboom type is. Remkranen wordt een beetje meer uitzoekwerk en vergelijken met de Westinghouse remkranen die hier gebruikt worden.

Ook een vraagje aan de poetsers/stokers/meesters die op Nederlandse stoomlocs hebben gewerkt; waar zetten jullie de oliekannen enzovoort neer op zo'n loc? Totnutoe heb ik alleen een kan olie gespot op de vuurkist van een NS 1000(Vervlogen stoom, pag.152), al leek dat meer op een kan "lucht" olie dan "cylinder" olie. En dan heb je nog de lagerolie en de doos gereedscap om ergens op te bergen.

Na het ketelfront was de voetplaat aan de beurt. Het is een mooie constructie, met wederom veel klinknagels, al is het wel een beetje priegelen om de twee platen mooi op elkaar te krijgen. De rookkast is ook deel van deze constructie, en is slim bedacht zodat alles naadloos aansluit (y) De schoorsteen kon er ook zonder veel moeite op gesoldeerd worden. Het voetje van de schoorsteen heb ik eerst dunner gevijld, ik ben geen fan van modellen met zo'n dikke rand waar stoomdommen, veiligheden enzovoort op de ketel aansluiten. Vooral omdat die onderdelen vaak maar uit dunne platen bestaan. De voetplaat kreeg ook nog een paar andere details voordat het op de foto kon

Daarna ben ik aan de slag gegaan met het remwerk. De stangen naar de remcylinder en handrem zijn voorzichtig rond gevijld en ingekort zodat ze in de juiste stand staan voor als de remmen los zijn. Na een avondje secuur werken heb je dan een mooi remwerk

Helaas niet zo'n mooie foto, had even geen zin en tijd om een betere te nemen.

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 April 2012, 09:49:35 »
Lange oliekan op de handrail van de zadeltank.

Dit heb ik van een foto van een 8200. Hoort eigenlijk ook nog een emmertje achter aan het sluitseinijzet te hangen.

Op foto's van stuurhuis interieurs zie ik regelmatig kannen bovenop het ketelfront staan.

Zoiets dus

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 02 April 2012, 10:17:49 »
Ook een vraagje aan de poetsers/stokers/meesters die op Nederlandse stoomlocs hebben gewerkt; waar zetten jullie de oliekannen enzovoort neer op zo'n loc? Totnutoe heb ik alleen een kan olie gespot op de vuurkist van een NS 1000(Vervlogen stoom, pag.152), al leek dat meer op een kan "lucht" olie dan "cylinder" olie. En dan heb je nog de lagerolie en de doos gereedscap om ergens op te bergen.

Dat verschilt, helaas, per locomotiefserie. Wat je wel in de gaten moet houden is dat oliekannen meestal "opgeborgen" staan. D.w.z. niet direct bij de hand. De grote kan met "dunne" olie (voor lagers ed)wordt enkel gebruikt om de smeerkan / jachtgeweer bij te vullen en om eventueel de hoofdlagers te vullen. De "dikke" olie (voor het vullen van de smeerpersen voor die delen die met (oververhitte) stoom in aanraking komen) gebruik je enkel bij het vullen van de betreffende pompen (1 á 2 keer per dag). De dikke olie wordt tijdelijk ergens op een warme plek neer gezet om de olie iets beter gietbaar te maken, echter in de praktijk staat die kan 90% van de tijd domweg in de kast/berging van de oliekannen.

Daar olie de neiging heeft om je machinistenhuis goed smerig te maken berg je die zo vlug mogelijk op. Veelal is er op de tender of onderin de tenderbak (bij een tenderloc) een kast waarin de oliekannen staan. Ook het bankje onder de stokers of machinsitenzitplaat is een veel voorkomende opbergplaats. Het enige dat enigszins bij de hand wordt gehouden is de handsmeerkan voor klein bijvulwerk. Echter een jachtgeweer is een redelijke sta in de weg (en kwestbaar met z'n lange tuit) dus die zal ook wel "out of harms way" opgeborgen zijn geworden.

De bergplaats die Ivo laat zien voor het jachtgeweer betwijfel ik ten zeerste voor de rijdende dienst:
- je olie (in dit geval de dunne smeerolie) wordt bij de warme rookkast waterdun, zal waarschijnlijk uit de kan klotsen / lekken en prachtige oliesporen op je schone rookkast  >:(
- ik vraag me hoe lang het jachtgeweer op dat randje blijft staan tijdens het rijden
- op een platluis wil je de kannen tijdens het rijden absoluut niet op de injecteurs hebben staan. Dergelijke machinistenhuizen zijn al krap en dan nog een keertje uitstekende oliekannen op de injecteur? Voor het verwarmen van je dikke olie zijn de G&C ketelfront injecteurs ideaal, namelijk een (kleine) platte bovenkant waar de de oliekan makkelijk op kan zetten i.c.m. met een lekkere warmte overdracht. Echter die kannen KUNNEN daar niet stabiel genoeg op staan tijdens het rijden, en geloof me, een omgevallen kan warme dikke olie geeft echt een puinhoop van jewelste in je machinstenhuis.

Kortom de door Ivo geschetste situatie is ZEER waarschijnlijk voor een situatie in depot o.i.d., maar niet voor de rijdende dienst. Ga er maar van uit de schaarse foto's die er zijn van interieurs machinistenhuizen genomen zijn tijdens stilstand en waarschijnlijk zelfs in depots, kortom maar een beperkt (en waarschijnlijk zelfs afwijkend) beeld van de werkelijkheid laten zien. Met name de plek van het jachtgeweer naast de rook kast is naar mijn mening iets wat je typisch zult zien tijdens stilstaan in depot of op het eindstation wanneer er eventjes een rondje langs de potten gedaan wordt en de mcn even tijdelijk z'n oliekan ergens neer moet /wil zetten.

PS dat emmertje aan de sluitsein haak klopt wel ;), daar hing dat ding (in het toch al krappe machinistenhuis) lekker uit de weg. Wel even een dotje of lapje tussen emmer en machinsten huis om de verf te beschermen en tegen het klapperen. Verder was de emmer zo een lekker koele opbergplaats voor ........

Beached

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 April 2012, 11:05:50 »
Bedankt Paul en Ivo,

Zo een oliekan op een handgreep balanceren leek mij ook al aardig onwaarschijnlijk, vooral als je ook de hoofdlijn op moet. Veel van de cabinefotos uit die tijd zullen ook wel as publiciteitsfoto's zijn gemaakt, dus dan zou de cabine toch extra opgeruimd zijn.

Maar in grote lijnen is het dus hetzelfde wat ik als poetser hier tegenkom in Nieuw Zeeland, alleen staat de kan cylinder(dikke) olie bij ons op een plaat boven de vuurdeur, en de lagerolie, spuit en olie voor de luchtpomp staan op een meer berijkbare plek, voor de tenderlocs in een bak gevormd door de kolenbunker, de achterwand van de cabine en een opstaande plaat, en voor tenderlocs op de vloer in een hoekje bij de tendervoorwand.

Ik had eigenlijk gehoopt dat het spul meer in het zicht lag, om de cabine wat op te fleuren, maar zo naar de cabine van de 5301 kijkend zal al dat spul wel in een kastje opgeborgen zijn. Gelukkig kan ik nog wel ergens een bezem kwijt 8)

mvg,
Rick

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 April 2012, 12:11:09 »
Ik zal nog eens zoeken en ik begrijp de bezwaren, maar ik heb het volgens mij op meerdere foto's gezien. Daar komt nog bij dat die lange kan nauwelijks binnen een 8200 te bergen is.

Overigens wordt het misschien op de zadeltank niet zo warm als op een ketel of rookkast. Wel een leuke manier van voorwarmen van het ketelwater.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 02 April 2012, 13:17:37 »
Wel een leuke manier van voorwarmen van het ketelwater.
Daar heb je een leuk punt mee. En geloof me....... warm voedingswater is het LAATSTE wat je wil met een injecteur en ZEKER bij een zelfaanzuigende injecteur.

Het enige punt wat je wel in je voordeel hebt is dat je bij een 8200 eigenlijk niet hoeft te werken met een zuigende injecteur omdat, bij een G&C backhead injecteur je injecteur lager hebt hangen als het laagste niveau van je watertank, kortom in het gebruik gebruik je hem als niet zuigende injecteur en verzuip je de aanzuigconus domweg in het water, dus MOET het ding ongeveer wel starten  ::)

Overigens wordt het misschien op de zadeltank niet zo warm als op een ketel of rookkast.
Heb je wel een punt mee. Ik ging er vanuit dat de zadeltank niet doorloopt over de rookkast, maar dat doet hij bij een 8200 dus kennelijk wel. Had ik even beter moeten kijken.

Veel van de cabinefotos uit die tijd zullen ook wel als publiciteitsfoto's zijn gemaakt, dus dan zou de cabine toch extra opgeruimd zijn.
Dat betwijfel ik. Het merendeel van de foto's die we kennen zijn gemaakt door hobbyisten. Hoewel die zeker, incidenteel, toegang zullen hebben gehad tot rijdende locomotieven is het waarschijnlijker dat de bulk van de foto's van machinistenhuizen gemaakt is terwijl de loc stilstond. Domweg omdat met de toenmalige camera's en films het niet zo makkelijk was om "even" een plaatje te schieten en ZEKER niet op een loc die volle bak aan het rijden was.

Op een loc als Bello word ik echt niet gelukkig als ik een derde man mee heb (eigenlijk vind ik Bello, zeker in z'n huidige vorm, toch al te krap om lekker te werken). Indien ik gasten mee heb op de loc geeft ik toch de voorkeur aan de LTM 26 of SHM 5. Mogelijkerwijs wordt de SHM 7742 een stuk bruikbaarder wanneer de inrichting weer meer richting de NS 7742 gaat. Hierbij gaan injecteur en peilglazen weer een stuk dichter tegen de ketel aan. Het zal maar een paar cm schelen, maar op die afmetingen helpt echt iedere millimeter  :-\
« Laatst bewerkt op: 02 April 2012, 13:26:56 door guest7823 »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 April 2012, 21:41:29 »
Daar heb je een leuk punt mee. En geloof me....... warm voedingswater is het LAATSTE wat je wil met een injecteur en ZEKER bij een zelfaanzuigende injecteur.

Ook al last gehad van een injecteur die te heet wordt ::)

Van de fotos die ik van NS cabines heb gezien(en dat zijn er niet echt veel) zijn er een groot aantal die overduidelijk publiciteitsfotos zijn(cabines van nieuwe, ongebruikte locs en fotos van locs waar de achterkant van de tender met de hand is ingetekend). Nu zijn die fotos grotendeels van HUA, dus dat kan wezen dat dat mijn beeld enigzins vertekend.

Bedankt voor de extra info,
Rick