Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: 3737 NS Artitec weerstand waarde vraag  (gelezen 1895 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Gepost op: 13 October 2012, 23:47:07 »
Beste Forum gebruikers.

Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.

Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|----  _
   Led  Weerstand  Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white

Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+  ---->|----[weerstand]---- _

Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?

Wie weet er een antwoord op ?

M.v.g Roy

* typfouten voorbehouden
« Laatst bewerkt op: 13 October 2012, 23:55:41 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2012, 23:52:43 »
Hoi,

Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2012, 23:56:52 »
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k

Maar wat gebeurd er als ik

------>|-----
                   }--[2.2k]---->|-----
------>|-----

zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?

->|- Led    -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm

Gr roy

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 00:00:28 »
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...

Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 00:03:56 »
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 00:08:41 »
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel ....  ::)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 00:21:28 »
Daar heeft u gelijk in ;)


Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|-  te doen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2012, 00:22:46 »
Yep :)

P. Bender

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2012, 10:40:50 »
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/

In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!

Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2012, 10:46:29 »
Beste

Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D

En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.

Van daar dat ik hem ook actief wil maken.

M.v.g Roy

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2012, 11:03:30 »
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2012, 12:44:35 »
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2012, 13:48:29 »
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
  • periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
  • periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
  • periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
  • periode met 2 NS lampen voorop (<1958)

De jaartallen even uit m'n hoofd.

Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.

NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.

Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn  :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).

Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........

En oh ja........... Die  totaal messing lampen  >:( >:(