Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 12:51:03
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
Vandaag om 12:46:16
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 12:46:07
Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken door David Hoogvorst
Vandaag om 12:42:52
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:40:28
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door PeterNS
Vandaag om 12:39:30
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:35:09
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:34:40
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door jaco1988
Vandaag om 12:31:51
Märklin 2021 H0 door Chris Westerduin
Vandaag om 12:30:21
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Frederikus
Vandaag om 12:27:58
Modelspoorbaan Fleischmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:46
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 12:13:28
Raccordement diorama door Ronzol
Vandaag om 12:12:49
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 12:07:48
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door 4020 281-4
Vandaag om 11:29:03
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 11:27:22
Zijn de huisjes van de Blokker nog wat? door Piet Groot
Vandaag om 11:23:46
DR5000 met WLAN-maus. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:18:00
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 11:09:04
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Basmans
Vandaag om 10:51:19
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 09:51:53
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Remunj
Vandaag om 09:17:02
Deutsche Gründlichkeit ;-) door henk
Vandaag om 09:02:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:53:51
Waar is kurkplaat te koop ? door Glimworm
Vandaag om 08:45:41
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 08:42:25
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:12:55
Draadloos Mobile Station? door bask185
Vandaag om 08:01:44
DR5000 gekocht, ICE-2 wil niet rijden. Lampen werken wel? door Pmfrl
Vandaag om 05:16:17
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 24408 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #90 Gepost op: 09 april 2014, 11:13:33 »
...................
Een van de andere veranderingen die je met de introductie van oververhitters ziet is de overgang van bakschuiven naar zuigerschuiven. Met oververhitte stoom wordt de smering van bakschuiven een issue (dit omdat de olie niet goed meer op de glijvlakken blijft zitten) en ging men over naar zuigerschuiven.

Groeten van Kniesoor.
Het probleem met bakschuiven en oververhitting is het kromtrekken van de bakschuiven, ze zijn nu eenmaal niet symmetrisch, en dichten dan niet meer af.
Mvrgr
Koopmans

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #91 Gepost op: 22 september 2014, 14:47:48 »
Hallo,

Mag ik even ingaan op de ''demperkleppen''?
Het viel mij op dat de Zweedse Stoomloc van de STAR ook enkele jaren iets vergelijkbaars heeft gehad.
De loc (uit 1918) was een oververhitte locomotief. toch hadden eigenlijk geen enkele andere locomotieven van deze serie deze installatie. Zelfs de eerste locomotieven van deze serie uit 1908 hadden dit niet (Of in elk geval niet zichtbaar op foto's)
Gaat het hier dan wel om demperkleppen? Of is dit iets anders. De loc heeft het waarschijnlijk niet meer dan 10 jaar gehad.

De volgende vraag is de afsluiter (?) bovenop de ketel. (waar B bij staat) Volgens keteltekeningen gaat er een leiding door de ketel heen naar de stoomdom. Maar waarvoor is deze afsluiter? Het is bij veel locomotieven te zien zoals bij de SS 326.
Waar diende dit voor? Dit zit overigens nogsteeds op de loc.


Ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

MVG
Alex 

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #92 Gepost op: 22 september 2014, 15:03:48 »
Educated guess:

Vanaf de regulateur loop (/stoomtoevoerpijp) loopt er een leidingen naar voren die er voor bij de rookkast uitkomt via een afsluitertje (B). Vandaar af naar de bedieningscilinder (A), die bij geopende regulateur (en open afsluiter B) de demperkleppen open zet

Snappu?? Of moet ik m'n uitleg nog aanvullen?

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #93 Gepost op: 23 september 2014, 09:28:28 »
Oke bedankt.
Het is wel vreemd dat het afsluitertje nogsteeds aanwezig is. Bij de andere locomotieven ook. Is dit gewoon zonder reden blijven zitten of heeft het een ander doel gekregen? Bij de Kikker van de MBS is het afsluitertje ook aanwezig. Had deze vroeger ook demperkleppen?

Groet,
Alex

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #94 Gepost op: 23 september 2014, 10:05:20 »
Bij de Kikker is het de (extra) afsluiter van de blazerleiding. Dat is een vergelijkbare constructie, met dien verstande dat het om een aparte leiding met afsluiter gaat vanaf het machinistenhuis.

Volgens mij gaat Bello / NS 7742 die constructie (in ieder geval visueel) ook weer terugkrijgen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #95 Gepost op: 29 juni 2015, 22:00:54 »
Naar aanleiding van dit verhaal heeft Kniesoor de scanner opgereuteld.



Op dit moment wordt "Locomotieven" door Westendorp / King gescand. "Constructie van spoorwegmaterieel" door Westendorp / v/d Broek staat ook nog op het programma.

Diegene die ook verzamelaar zijn van dit soort nutteloze informatie ..........

Vermoedelijk zal ik het resultaat van deze inspanning ook aan de TU Delft ter beschikking gaan stellen om hun kopie te vervangen. De huidige TU versie is gebaseerd op de ingebonden versie en die is minder mooi te scannen dan de paperback versie die ik nuu tijdelijk in mijn bezit heb

Groeten

Kniesoor

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 404
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #96 Gepost op: 30 juni 2015, 18:37:11 »
Leuk, of ze er in Delft blij mee zullen zijn?
Het is in ieder geval niet het uitgetypte dictaat. In het verhaal van Vd Broek en King is erg veel gesneden.
Succes ermee.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7447
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #97 Gepost op: 22 december 2016, 12:33:36 »
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #98 Gepost op: 22 december 2016, 13:27:47 »
Ken ik, echter ......... wat je ziet is GEEN ketelexplosie. Wat je ziet zijn de naar buiten geklapte oververhitterelementen. Het alternatief zou zijn dat de vlampijpen naar buiten zouden zijn gekomen (wat dus wel een ketelexplosie zou zijn geweest), maar dat is technisch uitermate onwaarschijnlijk.

Ik heb niet zo 1-2-3 paraat hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben. Op Feestboek is er ergens een discussie geweest waaraan heb deelgenomen. Als ik daar de kern van het verhaal kan terug vinden zal ik het hier delen.

Dit schrijvende, en inmiddels iets meer wetende over USA locomotiefbouw (sinds die Feestboek discussie): bij modernere stoomlocs zat de regulateur soms ACHTER de oververhitter. In dat geval is de oververhitter een deel van de ketel en zou je het voor elkaar kunnen krijgen om de bij een ketelexplosie de oververhitterelementen naar buiten te blazen ......... toch maar eens dat rapport (wat ergens op het internet zwerft) weer opduiken.

Ah..... en even googlen verder .....

http://industrialscenery.blogspot.nl/2015/11/boiler-explosion-of-c-t-1-3020-on-may.html

Met hernieuwd inzicht dus misschien wel een ketelexplosie, maar dan in wel in een "niet standaard" vorm. Bij een standaard ketelexplosie klapt de vuurkist in elkaar en wordt de achterkant van de ketel van het locomotiefframe getild of wordt de ketel compleet van het frame geblazen. (ketel zit bij de rookkast vast gebout en ligt bij de vuurkist los op het frame) Bij deze explosie (als het er eentje was) is de bulk van de explosiekracht opgevangen door de naar buitenklappende oververhitterelementen. Hierdoor is de ketel wel naar achteren gegaan (in reactie op de klap van de de andere kant op gaande oververhitterelementen) maar is de vuurkist wel op de achterkant van het frame blijven liggen .......

Hmmm. Toch nog maar eens gaan doorlezen bij de komende open haard dagen .......