WOW!!!! Wat een mooie en goeie kwaliteit foto's! Bedankt Jan Maarre, ook weer rotplaatjes Zie zoveel dingen die beter kunnen of aangepast moeten worden Denk dat de 3900 nooit af komt Maarre, top Jan!
Die rij klinknagels midden op de ketel in lengterichting is wel aardig op de 4e foto. Die moet natuurlijk worden nagemaakt. Had ik nog nooit gezien.mvg,Ivo
De klinknagelrij daar zit bij DJH een naad
Tommasso, ik heb genoeg locomotieven gepoetst om te kunnen weten dat er wel een naad op die plaats hoort. Dat is waar de ketelbeplating van een kant samenkomt met die van de andere kant. De ene plaat ligt bovenop en de andere onderop. Wat jullie als klinknagels aanzien zijn bouten die de twee platen vasthouden en het leven van de poetser een beetje moeilijker maken. Ook interessant om te zien is dat de stoomdom ook een opstaand randje heeft waar hij op de ketel aansluit, en de schroeven in de flens. mvg,Rick
Tommasso, ik heb genoeg locomotieven gepoetst om te kunnen weten dat er wel een naad op die plaats hoort. Dat is waar de ketelbeplating van een kant samenkomt met die van de andere kant. De ene plaat ligt bovenop en de andere onderop. Wat jullie als klinknagels aanzien zijn bouten die de twee platen vasthouden en het leven van de poetser een beetje moeilijker maken. Ook interessant om te zien is dat de stoomdom ook een opstaand randje heeft waar hij op de ketel aansluit, en de schroeven in de flens.
Ik bedoelde daar mee dat ze er beter een klinknagelrij van hadden kunnen maken ipv een naad mijn modeloco`s zijn ook naadvrij hoor
Ik zie het nu ook en dat is logisch. Frappant is wel dat de beplating van de rookkast wel geklonken is, nog wel met een dubbele rij, terwijl de ketelbeplating met bouten vastzit. Ik kan me een dergelijk rij bouten van geen enkele andere lok herinneren. Ik zal de boeken maar weer eens met hernieuwde belangstelling op dit detail naslaan.
Prachtige foto's deze allemaal; ik kende ze nog niet. Maar over die datering: die afgedekte lamp op de tender draag toch niet zo'n typische oorlogsafdekking? Dat was toch een ronde plaat met een streepvormige opening? Hier zie ik volgens mij gewoon een rood glas op de lamp. Dat kwam toch voor de oorlog al voor?
Is de locatie bekend? een groot emplacement met bovenleidingpalen uit de electrificatie van de jaren '20. Amsterdam CS? Foto's genomen vanaf de seinbrug (westzijde, niet ver van het depot)? Of klopt dat niet met de plaats van de draaischijf?
...Is de locatie bekend? een groot emplacement met bovenleidingpalen uit de electrificatie van de jaren '20. Amsterdam CS? Foto's genomen vanaf de seinbrug (westzijde, niet ver van het depot)? Of klopt dat niet met de plaats van de draaischijf?
Jaap Nieweg had het over "rond de oorlog" (en toen was kolen sowieso een issue) ik neig naar "na de oorlog" wegens geschilderde dom en het ontbreken van de witte ringen op de buffers.
Wat mij opvalt is dat de opstaande rand langs de tender ontbreekt. Die werd in de jaren '30 aangebracht om het water op te vangen dat bij het remmen door de vulopening naar buiten klotste.
[OT]Tja, maar bij deze loc hebben ze het over Bello terwijl ik toch zeker weet dat het niet de NS 7742 maar de WSM 23 is [/OT]