Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco  (gelezen 73236 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #45 Gepost op: 31 January 2011, 20:30:02 »
weet je wat mij opvalt , het ontbreken van de achterwand
ik dacht dat de 3700 die had of waren die uitneembaar?
gr jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #47 Gepost op: 31 January 2011, 20:33:18 »
Nee hoor, ook hier weer goed kijken dan zie je dat er een achterwand instaat.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #48 Gepost op: 31 January 2011, 20:39:13 »
Het is weer een loc om van te smullen Karst (y)
Wacht de 6000 nu totdat de verf aankomt? Zo wordt het wel erg vol in de locwerkplaats ;)

Hier is een foto van de tender van de 3737 zoals ze er nu bij staat. Helaas is de kwaliteit niet zo goed, maar de onderdelen zijn wel te zien. Naast het lichtpunt is een sluitseinhouder te zien, boven de buffers staan twee lantaarnhouders en ter hoogte van de bovenste knop van de handrail zit middenop de tender nog een lantaarnhouder.


Hier een foto van mijn 3900 waar ik de bovenste  lantaarnhouder en de sluitseinijzers al heb geplaatst.

De lantaarnhouder bestaat uit drie delen: De horizontale plaat, het blokje bovenop en een L vormig steuntje. Dankzij het steuntje staat de plaat vrij, net als op het grote voorbeeld 8) Wel is het priegelen op de vierkante millimeter met restanten etsfret. Als je deze optie neemt, soldeer dan wel het geheel aan de tender met low-melt soldeer. anders valt het steeds uit elkaar.
Ik vind ze mooi gelukt op mijn loc, maar je moet er weel veel geduld voor hebben.

mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #49 Gepost op: 31 January 2011, 20:55:18 »
Wat jij laat zien is een Austerity tender. De 3700 is uitgerust met een 3 asser, en daar zit toch wel wat verschil in 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #50 Gepost op: 31 January 2011, 20:58:05 »

Dat is ook geen austerity Sobat, het is een 3900 tender (dus 4-as kuip). Volgens mij wil beached zeggen dat het principe bij die beide tendertypes volgens hem gelijk is.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #51 Gepost op: 31 January 2011, 21:01:20 »
foutje van mij, is inderdaad een 3900 tender. Maar buiten dat, er zaten toch echt grote verschillen in de div tenders voor wat de plaats van de ijzers aangaat.

Opgezocht in Stoomtractie 44-58 van De Bataafsche Leeuw
« Laatst bewerkt op: 31 January 2011, 21:08:12 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #52 Gepost op: 31 January 2011, 21:12:03 »
Hoi,

Allemaal mega bedankt voor alle aangedragen info  (y) (y) (y)

De toplantaarnhouder zit er inmiddels op, de twee onderste studeer ik nog even op ;) Nog genoeg andere dingen te doen...

Zoals de 3737 er nu kennelijk bij staat, kunnen de achterste waterkleppen niet meer open.... is echter wel een logische plek voor de sluitseinijzers ;)

Anyhow, we zijn hier geschiedschrijvend bezig: Een draadje in 'Wat zijn we aan het bouwen, dat binnen de 24 uur 1200+ hits heeft en al 4 pagina's bijdrage  (y)

Grtzz,

Karst


Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #53 Gepost op: 31 January 2011, 21:15:46 »
Even voor de duidelijkheid: Ik liet de foto van de 3900 tender zien om te laten zien hoe je zelf zo'n houder kan maken.

mvg,
Rick

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #54 Gepost op: 31 January 2011, 21:18:24 »
Geef niet, alle info is welkom (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #55 Gepost op: 31 January 2011, 21:34:51 »




Klik
Voor de verbetering van je mch.

Grt Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #56 Gepost op: 31 January 2011, 22:27:55 »
Anyhow, we zijn hier geschiedschrijvend bezig: Een draadje in 'Wat zijn we aan het bouwen, dat binnen de 24 uur 1200+ hits heeft en al 4 pagina's bijdrage  (y)

Tsja, wat wil je. Binnen 3 dagen is de Grandspot/DJH/Modelloco achterhaald  ;D ;D

Tenzij je die met austerity tender bouwt (best nr. E 197 DJH Modelloco). Ik moet er nog 3 bouwen: 3700, 4300 en 5000. Het liefst met de oplossing van Sobat en Arjen met een Gützold aandrijving in de tender. Of misschien is er ook wel een passende oplossing met Faulhaber motor (SB Modellbau).

Eén ding vind ik namelijk echt fout van de (nieuwe) Modelloco 3700 en dat is het feit dat de tandwielkast zichtbaar voor de vuurkist tussen de ketel en het frame zit. Natuurlijk zwart spuiten, maar daar hoort niks te zitten vind ik en er hoort wel wat te zitten als binnenliggend drijfwerk. Voor de rest vind ik het een mooie kit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #57 Gepost op: 01 February 2011, 01:18:20 »
Hoi,

Wederom allemaal bedankt voor de info en adviezen.  (y) (y)

@Eelco,

Dank voor de link, daar ga ik zeker iets bestellen ! :)  (y)


@Ivo,

Het is idd een fijne kit tot nu toe.  (y) Enige minpuntje is dus de kolenbak tussenschotten.


Na het lantaarnijzer intermezzo, maar weer verder met de orde van de dag...



... aspotten met veren gemonteerd. Maar voordat, de witmetalen vulstukken die onder de voetplaat door lopen. Simpelweg aandrukken met een houtje, vloeimiddel ( ruim ) drupje low-melt aan de bout, langs de naad trekken en vast. !  8)



... ook de lantaarnhouder voor het topsein zit er nu op ;) evenals de trapjes. Heb ook de asbalansen gemonteerd. Beide foto's die ik tot nu toe heb, hebben ze ook ;)


Na dat gepriegel, denk je, dat gaat mooi zo, nu nog even de bovenbouw er op en dan is de tender wel klaar vanavond...



... maar dan moet er plots een fors stuk niet geheel maatvast witmetaal worden verwerkt... Ik had uit passingsoverwegingen maar alvast de hoekjes er af geknipt ( daar zit soldeer in de hoeken ) en het achterste deel parallel gevijld...  :(



...daarna gepast, bleek 0.3mm scheef in de tender te staan. Dus weer er uit opnieuw vijlen en weer passen. Uiteindelijk toch goed, en dan maar verder...




... dan kom je op dit onderdeel uit. De kolenbak. Nu zitten daar in de kit 2 tussenschotten. Vogens de handleiding netjes ingesoldeerd, mooi haaks was alles ook nog eens, dus dat ging niet slecht...



... tot dit onderdeel op de proppen kwam: De tendervoorwand.



... dat moet namelijk aan de voorkant tussen de kolenbak passen. En... juist, dat doet het niet.  >:( Er zit ca. 0.2mm verschil in, dat de voorwand te breed is. Of.... de tussenschotten te smal ??  Nou, dat laatste bleek het geval :( Want na passing in de tender bleek het wel heel erg ruim te zitten, zo ruim, dat ik die grote fout zeker niet had gemaakt.
Dus toen begon het gepruts, hoe krijg je de wanden zo op afstand dat de voorwand er exact tussen past, zonder dat alles aan elkaar soldeert en/of verbuigt  :-\

Uiteindelijk is het allemaal redelijk gelukt. Er zit alleen een klein deukje in 1 van de kolenbakzijwanden. Maar we zullen maar zeggen, dat daar de kolenhond een keer tegenaan is geslagen  ;D ;D




... en als dan als koud gepast op z'n plek zit, zit het er zo uit. Hetgeheel moet nog vast natuurlijk, maar ik ben toch nog niet helemaal tevreden met de passing. Er zijn me teveel kieren. Dus dat moet beter kunnen ;)

Grtzz,

Karst

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #58 Gepost op: 01 February 2011, 10:53:44 »

Ik heb het boek "NS loc 3737 - De laatste Jumbo" er nog eens op nageslagen. Op de daarin opgenomen foto's is te zien dat de 3737 in de jaren '50 aanvankelijk reed zonder schoorsteenkroon, met stalen dom- en veiligheidsbekleding en zonder voorverwarmer. Bij het NVBS-jubileum in 1956 - inmiddels voorbestemd als museumloc - was zij te zien met koperen schoorsteenkroon en messing dom- en veiligheidsbekleding, maar nog steeds zonder voorverwarmer. De voorverwarmer en de Knorr-pomp zijn er weer opgezet toen de 3737 na de officiële afscheidsrit uiterlijk werd opgeknapt.
In de jaren '50 heeft zij dus één rit met voorverwarmer gemaakt: Op 24 september 1958 achter een dieselloc op weg naar het Spoorwegmuseum.


De voorverwarmingsinstallatie bij de 3737 is niet werkend teruggeplaatst. Dat is een van de redenen waarom de 3737 én twee werkende injecteurs heeft én een voedingspomp. Ik weet niet of de ketelstomp voor de voedingspomp blind op de ketel is gelast of dat die ook daadwerkelijk verbinding heeft met de stoomruimte. Maar goed dat is wel wat extreem om je in model druk om te maken  :-\

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3700 van DJH-ModelLoco
« Reactie #59 Gepost op: 01 February 2011, 10:58:49 »
De lok had drie (soms maar twee)front petroleum lantaars standaard aan boord. De frontseinen werden van het front naar achter gebracht als de loc achterover ging. Ook waren zij permanent uitgerust met twee sluitsein lantaarns die of op de tender zaten of op de sluitseinhouders op de rookkast naast de schoorsteen.

Indien de loc drie lantaarns hadden kan je er gevoegelijk vanuit gaan de bovenste lamp altijd op de rookkast hing. Ding hing domweg te hoog en is te zwaar om zinloos mee te zeulen. Zelfs bij een loc met tender die langere stukken achteruit reed werd de bovenste lamp zelden omgehangen. Twee lampen in de rijrichting was wettelijk genoeg en dus bleef de rookkast lamp gewoon hangen.

Voor de duidelijkheid. indein de sluitlampen niet in gebruik waren hingen ze wel een kwart slag gedraaid, dwz de rode vensters haak op het spoor ipv parallel