Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 18:47:37
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 18:44:56
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hendrik Jan
Vandaag om 18:26:53
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 17:56:13
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 17:51:41
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 17:21:42
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200  (gelezen 11563 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #15 Gepost op: 12 June 2012, 00:11:49 »
Dit soort lubricators zie je ook wel bovenop sommige luchtpompen op stoomlocs.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #16 Gepost op: 12 June 2012, 09:15:18 »
En op cilinders. Maar dan wel bij (kleine) loc's die weinig kilometers per dag maken, Ik zou eens moeten kijken welke SHM loc's oorspronkelijk lubricateurs hebben gehad. Maar alles wat nu rijvaardig is heeft inmiddels perssmering gekregen. Domweg omdat dit voor de 21/42 kilometer die wij per keer rijden niet te doen is met lubricateurs (zo die er waren)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #17 Gepost op: 12 June 2012, 09:39:05 »
Licht aan het type lubricator. Vrijwel alle locs hier, inclusief forse 2'D'2 locs hebben een British Detroit lubricator in de cabine hangen, met 2 "feeds" per cylinder. Die hoef je ook maar 1x per dag op te vullen. Maar die zijn ook een beetje groter dan zo'n kleine bollubricateur.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #18 Gepost op: 12 June 2012, 09:41:42 »
Voor 'stoomleken' zoals ik is dit soort info in elk geval een zeer waardevolle bijdrage (y)
Het is beslist nuttig om te weten wat 'al die dingetjes' zijn die her en der op de stoomloc's zijn aangebracht, het helpt bij het bouwen om te weten wat je aan het doen bent...
RETROBAHN A.G.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #19 Gepost op: 12 June 2012, 09:55:04 »
Paul,

Het soort smeerpot dat jij bedoeld heeft b.v. onze loc 3 Bison bij de SGB. Ik betwijfel echter of de uitstulping op de dom bij de 8200 serie wel zo een smeerpot is.
Het zit in mijn ogen te laag op de dom hiervoor, de olie moet tussen de platen van de regulateur lopen voor een goede smering, vanuit die positie lijkt me dat de olie niet heel de platen kan bereiken. Daarbij hadden dit soort potten wel een afsluiter maar vaak niet met bediening vanuit het machinistenhuis, dat heeft deze wel (via de handrail). Ook zie ik geen reservoir en die zijn bij dit soort potten juist kenmerkend.
Als laaste de leiding die naar mijn idee naar de schoorsteen loopt. Dit doet me vermoeden dat het een afsluiter van de aanjager is. Kijk bijvoorbeeld naar de Kikker bij de MBS, deze heeft bovenop de ketel, tussen dom en schoorsteen ook een afsluiter voor de aanjager, deze moet met een handwiel op de afsluiter dicht gezet worden (dit is overigens niet voor de bediening tijdens de dienst, dat zit gewoon in het machinistenhuis). Dit systeem is bij meerdere typen machines toegepast. Zo een afsluiter lijkt het mij, waarbij dan gekozen is voor plaatsing op de dom zodat je niet een aansluiting hoeft te maken direct op de ketel (verzwakking van de ketel).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #20 Gepost op: 12 June 2012, 10:37:11 »
Dan neem ik aan dat de lubricator tijdens het einde van het dienstleven van de ns8200 al vervallen waren? Anders moet ik het kraantje er nog even op freubelen.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #21 Gepost op: 12 June 2012, 14:42:43 »
Ik WEET dat ik ergens ooit een plaatje heb gezien van een regulateurlubricateur, echter ik kan domweg niet verzinnen waar. De standaard NS/stoom boeken heb ik nagelopen en ook in Oegema/van Dordt heb ik het niet kunnen vinden.

Ik schat dat de platluizen wel een dergeljike smering hebben gehad. Verder heb je ook nog een tijd standaard een veiligheid op de stoomdom gehad, maar of dat bij de platluizen zo was weet ik niet zo 1-2-3. Dat zou dus ook nog kunnen. Bij de dom van "Bello / NS 7742" kan je dat geblindeerde opening van de veiligheid nog op de (koperen (heet wel zo, maar is natuurlijk messing)) dom zien zitten

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #22 Gepost op: 12 June 2012, 15:07:53 »
En recht van opzij, duidelijker kan ongeveer niet;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1900-1910/808469

SORRY  :-[

Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.

De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #23 Gepost op: 12 June 2012, 15:32:58 »
Bovenop de dom is de smeerpot te zien voor de smering van de regulateur. Werking inderdaad zoals de door jou getoonde documentatie:


foto: Pieter Lengkeek

Bestaan doet het dus zeker  ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2012, 15:34:45 »
SORRY  :-[

Had eerst even moet kijken voordat ik m'n mond open deed. Regulateurlubricateur heeft daadwerkelijk bestaan echter bij bekijken van het plaatje kan ik niet anders dan constateren dat het bij de bedoelde leidingen/afsluiters om de blazer gaat.

De lubricateur zat BOVENOP de dom. En hier gaat het om een aansluiting voorop de onderkant van de dom

Da's de leuke kant van een forum: 1 man stelt een vraag, 2 duiken er in en 3 hebben er wat bijgeleerd op het eind van de dag ;D
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Airfix & Anna = NS 8200
« Reactie #25 Gepost op: 12 June 2012, 15:55:04 »
Blz 62 van het 6500/8100 boek laat een tekening van de 8100 zien met daarop de constructie van de regulateurlubricateur. Kom ik er toch nog net mee weg ........

Alleen of je dat bij 1:87 nog ziet .........



Alle afbeeldingen uit NS 6500/8100 boek!


Fabriekstekening SS 651 - 660 machinefabriek Breda


Fabrieksfoto SS 668 CWp Zwolle 1903
Hier zie dus net het hendeltje van de bovenste kraan boven de dom uitsteken. Als je goed kijkt kan je dat op veel foto's van loc's met schuifregulateurs zien. Bij "Bello" / NS 7742 is de bovenkant van de dom dus afgedicht toen dit type smering niet meer gebruikt werd. Ik weet niet 100 zeker of dit een NS of SHM wijziging is???


Hier dus de complete lubricateur in het zicht
SS 626 ("Turken")- 1919


SS 632


NS 8703 - 1932
Ook de 8700 hebben dus nog een dergelijke lubricateur gehad.

Even gauw bladeren doet het vermoeden rijzen dat de 3700 dit nooit hebben gehad, ondanks het feit dat ze wel een schuifregulateur hebben


« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 16:03:13 door guest7823 »