Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 12:45:02
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door Jelmer
Vandaag om 12:44:23
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:38:39
Sikje 225 door DH1-3104
Vandaag om 11:32:09
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 11:22:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:27
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:15:02
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door piet keppel
Vandaag om 10:51:59
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:38:40
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180062 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #480 Gepost op: 12 October 2010, 01:02:03 »
@ Ivo

Mag ik je nog even wat vragen over je 3700? Die deksels op het cilinderblok, heb je die gespoten of gepolijst?

Gespoten. Dus lekker afplakken en spuiten. Die dom is er volgens mij niet in messing: dus zelf draaien of (laten) gieten. Hetzelfde geldt voor de schoorsteenkroon. Die moet dan wel in koper en niet in messing. Maar je hoeft alleen de kroon te maken en niet de hele schoorsteen. Misschien heeft Philotrain de veiligheid voor hun 6300 nog in messing. Ze hadden ze wel. En daar hadden ze ook een messing dom voor volgens mij.

De dom op mijn 3737 is een messing exemplaar van Philotrain en dan lekker poetsen tot hij glimt en vervolgens in de blanke lak. De dommen van Philotrain zijn meestal van metaalplaat die over een mal is getrokken. De dommen van bijvoorbeeld MK en Werps zijn meestal gietdelen. Die laatste moet je meer aan poetsen, maar worden net zo mooi. Kijk maar in het 5300 draadje van stig.

Nu je toch zo lekker bezig bent: ga je ook de leidingen van koperdraad maken en niet van messing? Volgens mij waren de smeerleidingen van messing, maar de waterleidingen van koper. Die maakt zelfs Philotrain nog van messing.

Dan heb je straks 3 kleuren leidingen langs je ketel. Stalen voor de handgrepen en de bediening van de injecteurs, messing voor de smeerleidingen (onder andere in de dikke die je net van de ketel hebt gehaald) en koper voor de waterleidingen.

Sterkte, maar hij wordt wel mooi  (y) Ook wel jammer dat je soms fouten ontdekt zoals de ketelafmetingen en zo. Die kun je nauwelijks corrigeren en daarna kun je beter een model helemaal zelf bouwen. Maar het is een mooi leerproject.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #481 Gepost op: 12 October 2010, 16:13:06 »
Nu je toch zo lekker bezig bent: ga je ook de leidingen van koperdraad maken en niet van messing? Volgens mij waren de smeerleidingen van messing, maar de waterleidingen van koper.
mvg,
Ivo

ALLE leidingen zijn van koper. Messing is te hard/bros voor leidingen, zeker op een trillende / schuddende locomotief.

Wel is het zo dat koperen leidingen er na verloop van tijd, als ze niet gepoetst worden er messingkleurig gaan uitzien.

Je kan dit goed zien bij de blazerleiding van de SHM 5. Deze ziet er na een dag al messingkleurig uit. Zelfs wanneer je direct na het poetsen de leiding van een dun laagje olie voorziet. Zodra je de leiding echter weer poetst is die weer keurig koperkleurig.

Enkel leidingen waar (veel) stoom doorheen loopt verkleuren op een gegeven moment naar messingkleurig. Leidingen waar water doorheen loopt blijven altijd koperkleurig. Dus zuig, pers en morsleidingen van injecteurs worden eigenlijk nooit warm genoeg om te verkleuren.

Persleidingen van de smeerpers worden al helemaal nooit warm genoeg om te verkleuren.

Kortom het is misschien messingkleurig (bij gebrek aan een betere omschrijving) het is zeker geen messing

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 08 February 2011, 22:10:53 »
Het duurt door omstandigheden helaas erg lang voordat ik eens wat kan doen aan de loc, maar toch blijf ik er mee bezig. In de voetplaat heb ik destijds een gleuf gevijld waardoor de ganghendel gestoken kan worden, maar nu twijfel ik echter of ik niet gewoon een inkeping in de voetplaat moet vijlen. Dit omdat ik dat ook heb gezien bij de NS 6300, waar geen sleuf in de voetplaat zit, maar waar een soort hoek/hap uit is. Dit zou ook beter passen m.b.t. de aansluiting van de ganghendel op de rest van het mechanisme, dat anders klem zit onder de voetplaat. Iemand?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2011, 22:31:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #483 Gepost op: 08 February 2011, 22:18:30 »
na aan leiding van het youtube draaje verder aan het kijken en zie hier ;D
http://www.youtube.com/watch?v=UiQvPeeBLqg&feature=related
1e shot 6300 slowmotion
gr jan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #484 Gepost op: 08 February 2011, 22:27:12 »
Ha Jan,

Zie het filmpje en het eerste shot is idd een 3900, maar ik kan net niet zien of er nu een sleuf of een hap uit de voetplaat is... Wel leuk filmpje trouwens...
Spoor 0 adept

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #485 Gepost op: 08 February 2011, 22:34:00 »
zoek in het Utrechts archief naar foto's van de NS 3900, naar mijn weten zijn er een aantal uit een hoger standpunt.

Hier kan je zoeken: http://www.hetutrechtsarchief.nl/zoeken/

Hier zoek je en dan als je iets in beeld krijgt dan klik je op de lijst voor fotografische afbeeldingen.

Groeten,
Rutger

P.S. De beelden uit het filmpje komt uit de dvd van Ton Pruissen, uitgegeven door Groenendal Video groep met als titel: Stoomtractie bij de Nederlandsche Spoorwegen 1947/1957.

Zolderling

• Gast
« Reactie #486 Gepost op: 08 February 2011, 23:53:41 »
Zo te zien een stukje 0,3mm draad om erin te solderen.
Dat is zo'n kleine 3cm in het echt.
Of vind je dat te dik?

Leen.

T t t t t te laat. Maar wellicht voor een volgende keer? Kun je er vast over nadenken hoe je de letters in de kop op schaal gaat aanbrengen... ;D

Helaas was er bij mijn weten geen normblad voor de "kuipjes" waar die pluggen inzaten of van de eventuele deksels. Wel van de loodplug. Maar zoals al gezegd: die zit van binnen :)
 HN

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #487 Gepost op: 09 February 2011, 00:02:58 »
Dat is leuk! Eh, ja, die letters he, hmmm, nog maar eens even over nadenken ;D
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
« Reactie #488 Gepost op: 09 February 2011, 18:40:28 »
Helaas was er bij mijn weten geen normblad voor de "kuipjes" waar die pluggen inzaten of van de eventuele deksels. Wel van de loodplug. Maar zoals al gezegd: die zit van binnen :)
 HN

Ik weet niet of daar een normblad voor moet zijn geweest. De tapse gaten werden eenmalig in de nieuwe ketel gezet (tot een voorgeschreven diameter) en daarna bij revisie of ketelkeuring) eventueel uitgetapt indien de draad te ver beschadigd was. Op een gegeven moment was het gat te groot voor de "eerste" plug en moest er een grotere plug in.

Ik weet niet of de ring voor het wasgat een standaard NS oplossing was/is. Volgens mij hebben alle SHM ketels extra ringen ter plaatse van de waspluggen zitten. Echter in Engeland heb ik meerdere ketels gezien waarbij het gat voor de wasplug "koud" in de ketelplaat zit. In de bochten heb je dan maar een of twee gangen die helemaal rondom afdichten (Brrrrrrrrrrr, OK, op iedere willekeurige plek van de draad wel minstens 7 á 8 gangen (of meer) maar toch)

Maar goed, misschien hoort dit meer op NMLD thuis dan op Beneluxspoor. Al heb de indruk dat een goed inzicht in de dagelijkse praktijk het makkelijker maakt een goed model te bouwen (denk aan de "beroemde" luchttank onder de Philotrain LTM/SHM 21/26)
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 18:42:58 door guest7823 »

stig

• Offline Offline
« Reactie #489 Gepost op: 09 February 2011, 18:42:07 »
En ik krijg een CV leiding al met moeite dicht...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

• Gast
« Reactie #490 Gepost op: 09 February 2011, 18:48:25 »

Leuk die opmerking "11 gangen per 1".

Volgens mij gaat dat helemaal niet met tapse draad, maar ik snap wat ze, ongeveer, bedoelen  ;)

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #491 Gepost op: 09 February 2011, 21:02:11 »
@ P. Bender,

Waarom zou dat niet gaan bij tapse draad?

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #492 Gepost op: 22 January 2012, 20:13:47 »
Goed, het is een tijd geleden, maar inmiddels is de draad weer opgepakt. Er waren een aantal zaken die mij stoorden aan het cilinderblok nadat ik het ding aangepast had. Ten eerst zat de karakteristieke vorm er niet meer in, maar was het gewoon een rechttoe rechtaan model geworden. Zoals hier te zien zitten er hele mooie rondingen aan de cilinders:

Bron: Utrechts Archief

Mooi hè? Heel wat anders dus dan dit:

Werk aan de winkel dus! Best een lastig klusje, want hoe doe je nu zoiets? Ik heb gewoon op 2 mm van de bovenkant van de cilinder een streep getrokken en ben met een vierkante vijl schuin er in gaan vijlen. Daarna ben ik het gaan nabewerken met een soort van nagelvijl met heel fijn schuurpapier er op (een gratis ding ooit gekregen bij een modelbouwstand, te vergelijken met die gratis dingen van de Douglas: soort foamlaag, langwerpig met daarop aan beide zijden schuurpapier). Retehandig! Zo gaat het tenminste gelijkmatig. Maar, de juiste vorm er in krijgen is toch wel lastig. Het is dan ook nog niet af, maar 90 % is gedaan, d.w.z. de vorm zit er al in grote lijnen in.

Aan 1 kant heb ik ook de cilinderdeksels er afgehaald. Door al het polijst-, schuur- en vijlwerk was de vorm er uit. Die dingen horen rond te zijn, maar overal zaten beschadigingen. De nieuwe cilinderdeksels heb ik al in huis, dus ik kan gewoon doorwerken ;D

1 ding vind ik echt lastig en dat is het deksel wat tussen de leibanen zit. Daar moeten kleine inkepingen in gemaakt worden waar de leibanen in vallen. Dit heb ik echter al op een paar manieren geprobeerd, maar de inkepingen werden altijd te breed. Deze keer dus EXTRA voorzichtig werken, want nu moet het maar eens klaar zijn.

Na het polijsten van de cilinders vandaag heb ik hier en daar toch nog wat Tamiya Putty aangebracht, omdat er overal luchtbelletjes zaten. Ik moet zeggen dat ik het echt heel lastig spul vind om helemaal glad te krijgen. Maar goed, ik ben weer een stuk verder. Zal morgen nog wat foto's plaatsen.
Spoor 0 adept

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #493 Gepost op: 22 January 2012, 20:32:30 »
Echt zilveren bestek mag je officieel niet poetsen , maar dit doet men dan met een roestvrijstalen stuk gereedschap .
Dit kan dan plat of bol van vorm zijn .
Door hier mee te wrijven gaat het zilver glimmen , verdwijnen kleine krasjes , en verliest men geen materiaal .

Op deze manier zou je ook witmetaal kunnen gladmaken .
Ik heb deze methode al een paar keer met succes gebruikt .

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #494 Gepost op: 22 January 2012, 23:14:05 »
Ha Ronald,

Zoiets heeft Leen ook, alleen wist hij niet precies wat voor stuk gereedschap het was! Weer wat wijzer ;D Maarre, over de cilinderblokken zat al Tamiya Putty, omdat de vorm gewijzigd moest worden na het anders plaatsen van de cilinderblokken. Dit was naderhand al goed gevijld en geschuurd, maar overal kom je luchtbelletjes tegen in de uitgeharde putty. Dus nog maar weer eens die belletjes opgevuld en daarna weer geschuurd. Schuren, plamuren, schuren, plamuren, dat lijkt de mantra te zijn voor dit ding. Nou ja, volgens mij lukt het aardig. Morgen weer eens verder en dan kijken of ik ze af kan maken (tussen de bedrijven door...).
Spoor 0 adept