Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje door barry1972
Vandaag om 19:43:24
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 19:39:54
Beeldbank RWS door Jeronimos
Vandaag om 19:39:22
Lopi V4 Piko hondekop interieur+cabineverlichting door ruudns
Vandaag om 19:37:40
Corona en modelbouw door Rondje_HO
Vandaag om 19:22:58
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 19:19:53
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door barry1972
Vandaag om 19:13:07
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door barry1972
Vandaag om 19:08:20
EifelBurgenBahn door eric van capelleveen
Vandaag om 19:06:45
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Tomasso
Vandaag om 19:06:20
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 19:05:23
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 19:02:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinier Z.
Vandaag om 19:01:04
aandrijving Fleischmannwissel door jerrytrein
Vandaag om 18:58:23
Restauratie TEE treinstel door Bob R.
Vandaag om 18:53:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 17:57:34
Fleischmann, minitrix, spare parts. Zijn die nog ergens te krijgen? door Fritsprt
Vandaag om 17:57:00
Scarm Roco naar Trix of Fleischmann door henk
Vandaag om 17:55:57
Welke DCC decoder? door Fritsprt
Vandaag om 17:52:33
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 17:39:28
Hulp gevraagd aandrijving sein FLM 6200/6205 door Arjen52
Vandaag om 17:22:36
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 17:12:46
Roco plastic doosjes door Falkenberg
Vandaag om 17:10:06
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RikM
Vandaag om 17:04:46
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Rolando
Vandaag om 17:04:15
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door ingenium
Vandaag om 16:38:29
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Ronald Halma
Vandaag om 16:35:50
Roco stoomlocomotieven met losse voorassen ontsporen op Fleischmann kruiswissels door Besselspoor
Vandaag om 16:07:22
Projekt 083-338 door aad52
Vandaag om 16:01:54
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan? door VvKan
Vandaag om 15:57:51
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2561781 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20475 Gepost op: 13 september 2020, 11:49:40 »
Nog wat met de ramen zitten rommelen, want zó slecht zou het toch niet moeten zijn...
Met wat friemelen kan het inderdaad wel een stukje beter, maar echt allemachtig prachtig kun je het nog steeds niet noemen.
Bovendien mag de glazenwasser wel eens langskomen.



Nog niet zo lang geleden riep iemand dat de VTelfeneenhalf van Trix veel beter is. Dat klopt in elk geval wel met het aantal ribben op het koelrooster achter de cabine. Benieuwd hoe Trix het met die ramen heeft gedaan.

Elke willekeurige weg, tijd om te beginnen met de inrichting van de VTb-cabine.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20476 Gepost op: 13 september 2020, 12:02:53 »
Soms is het niet anders Jan. :-\

Ik ben benieuwd naar de volgende update. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20477 Gepost op: 13 september 2020, 13:29:58 »
Inderdaad, soms zijn de dingen zoals ze zijn.
Voor een volgende aflevering (van wat dan ook) hoef je hier meestal niet lang te wachten. Soms gaat het zo snel dat ik mezelf amper bij kan houden. Zo liet Bas(ilicum) een poosje geleden (6 berichten alweer) een paar mooie foto's zien van wat er nog aan VT11.5 op Koblenz-Lützel staat. Goeie info! Bij dezen nog eens bedankt!

Sommigen noemen de motorloze motorwagen wel eens de 'stuurstandwagen', maar dat is het natuurlijk niet. Al zijn ze bij Roco wel degelijk verschillend; er ligt geen motor in maar wel een functiedecoder (hoewel functiedecoder - ik las laatst ergens dat je er een luidspreker op aan kunt sluiten zodat je dan het geluid van een ICE in je VT11.5 hebt). Een en ander heeft wel gevolgen voor het nabootsen van een cabineinterieur. Het gat is kleiner, maar dieper:


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20478 Gepost op: 13 september 2020, 20:13:20 »
Dat biedt perspectief ;-)

Wat de ramen betreft: die zijn ws niet opnieuw ontworpen en zitten dientengevolge net zo slecht in de sponningen als in 1983.....



Opvallend is ook het ontbreken van de schaduw bij de letters op het oudere treinstel. Het zou aardig zijn ze eens naast elkaar te zetten.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20479 Gepost op: 13 september 2020, 22:50:23 »
Dat zou inderdaad wel eens leuk zijn, Huub. G'veen gaat dit jaar niet door, net als zo veel Treffen, maar dat er gaat vast nog wel eens zoiets komen.
Moeten we elkaar tegen die tijd wel even aan dit idee herinneren ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20480 Gepost op: 14 september 2020, 15:13:09 »
Cabineinterieur no 2, ook hier zie je straks nauwelijks nog iets van terug.
 De vraag is: machinist of geen machinist? In de motorwagen met motor zit wel een machinist. Maar wat als de trein kop maakt? Dan zit de machinist ineens "achterin" en "voorin" zit niks. Aan de andere kant: als er in beide koppen een machinist wordt geplaatst, dan zit er altijd eentje voor spek en bonen.



Ik ben benieuwd naar jullie mening (al weet ik al wel wat ik ga doen, wat de machinistenpopulatie betreft).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2821
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20481 Gepost op: 14 september 2020, 15:38:06 »
Conducteurs zitten ook wel eens in de achterste cabine  ;D :angel:
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
150*hier
110* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • ZWOLLE
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20482 Gepost op: 14 september 2020, 15:43:46 »
Precies Gerard, dan doen wij nu zeker.

Jan,

Ik denk 2 machinisten plaatsen, 1 voor heen en 1 voor terug of als het treinstel omgedraaid rijdt dan zit er in ieder geval een Mcn op z'n plek.
Grt, Ronald.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20483 Gepost op: 14 september 2020, 15:51:53 »
Ik zou ook een machinist erin zetten.

Bij een V200 heb ik eens aan de interieurs zitten prutsen. Daarbij schilderde ik ook de binnenkant van de kap in de kleur van het interieur. Misschien iets om ook bij deze VT11.nogwat te doen?


167   De rechter cabine is nog niet geschilderd.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 16:02:58 door Basilicum. Reden: afbeelding toegevoegd. »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3316
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20484 Gepost op: 14 september 2020, 16:12:54 »
Tijd voor een uitdaging? Machinist die omhoog popt als de trein een bepaalde kant op rijdt? Daar is zeker weer geen ruimte voor?
groeten,
Auke

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20359
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20485 Gepost op: 14 september 2020, 16:19:47 »
Volgens mij heeft Märklin dat al eens gedaan. Mcn die omhoog komt in de voorste cabine en wegduikt in de achterste.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 19:25:29 door Klaas Zondervan. Reden: typo »

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20486 Gepost op: 14 september 2020, 20:32:13 »
Goedenavond,
Ik kwam de vraag tegen om beide Vt11.5 1e uitlevering en de latere uitlevering, na ca. 2008, met schaduw belettering eens naast elkaar te zetten.
Nu dat FREMO gebeuren, van Jan en Huibert ook op een laag pitje staat, zie ik Jan en Huibert nog niet zo snel nader tot elkaar komen.
Dus heb ik deze beide treinstellen maar eens op de foto gezet om te vergelijken, op kleur en belettering.
Vandaag ff een paar foto's gemaakt van beide eind-motorwagens(sluit-wagens) .......zeg het maar.



Nu ja, foto's zeggen meer dan woorden.
En zoals je ziet mist van het laatst uitgekomen model het TEE embleem, moet ik nog een keertje bestellen, voordat deze de verkoop in gaat.
Want het model uit 1983 heeft nu eenmaal zijn emotionele waarde. (nog even dan word hij 40 jaar en nog steeds met dezelfde dikke rondmotor)
En het raampje van Huibert Reactie #20478 is of niet goed gemonteerd, of er is mogelijk iets afgebroken.


Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20487 Gepost op: 14 september 2020, 22:32:19 »
Interessante vergelijking. Het eerste dat mij opvalt is dat de 'oude' versie (zo te zien) het beige RAL1001 draagt, terwijl de 'nieuwe' versie pronkt met RAL1014 elfenbein.
Verder is te zien dat de ramen van de 'oude' versie in rubbers gevat zijn waar die 'rubbers' bij de nieuwe versie ontbreken. Daar is met een goeie viltstift wel wat aan te doen.
Opvallend is ook de diagonale gele streep op de "BH" van de koppeling. Die zit er bij mij niet op. Ook daar is wel wat aan te doen. Indien gewenst.

Wat de "dikke motor" betreft: dat is een beest van een ding. Mijn V200 (waar dezelfde motor in zit) trekt moeiteloos treinen weg die voor andere loks een maatje te zwaar zijn. Dat heeft natuurlijk wel zijn prijs: de motor trekt nogal stroom. Voor analoogrijders niet zo'n probleem (al zou je die wel tegen kunnen komen met een 0,5A trafootje). Voor digitaalbedrijf ligt dat iets anders: niet iedere decoder kan aan die vraag voldoen zodat je op zoek moet naar eentje die dat wel kan. Of een "dunnere" motor inbouwen, dat kan ook.

Mooie vergelijkingsfoto's, Erwin bedankt!

Hier een plaatje van de beide cabines van mijn VT11.5:



Ik was niet van plan een tweede machinist in te zetten, maar door hierboven aangehaalde argumenten ga ik wel overstag.Maar circuskunsten van opduikende en verdwijnende figuurtjes hoef je niet te verwachten, het eindresultaat zal door de kleine ramen nauwelijks te zien en daarmee de moeite niet waard zijn.
Als de boel weer uit elkaar gaat voor de raamrubbers (en er zit nog een braampje onder het linkerraampje, sinterklaas komt al dichterbij, dat heb je vast al wel gemerkt) , dan zal Triebwagenführer Nummer zwo ook aan de bak moeten.
Wel nog eerst even een geschikt figuurtje vinden, trouwens.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2020, 23:04:08 door 44. Reden: mogelijke illusie getorpedeerd »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20488 Gepost op: 14 september 2020, 23:18:49 »
Ach ja, nog wat: de zijwanden in de cabines hebben ook een mooi licht kleurtje gekregen. Valt nauwelijks op op de foto's, maar het heeft wel degelijk een groot effect: de cabines lijken ineens een stuk ruimer.
Goeie tip, Bas (alweer) bedankt  (y)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20489 Gepost op: 15 september 2020, 10:32:39 »
De kleur van de eerste uitvoering is inderdaad meer geel dan de latere uitvoering.
Van de oude versie, had ik moeten vermelden dat het raam een keer door breuk voor een nieuwe is vervangen,
die had inderdaad imitatie rubbers!
De diagonale gele streep, op de "kupplungshaube bedruckt" met onderdeelnummer 130879 zijn bij ROCO nog steeds leverbaar.
Deze vind je o.a. op de Alpen-See-Express modellen, zoals de 63103.

En dat plaatsen van interieur in de cabine, zoals Jan dat gedaan heeft, dat ga ik ook eens een keer doen.
Is toch een hele verbetering.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel