Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Neurenberg: omgekeerd wensenlijstje
door
Hirschsprung
Vandaag
om 18:19:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
Vandaag
om 18:17:18
Roco 2020, nieuws van de fabrikant
door
Chiel
Vandaag
om 18:16:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Benrail
Vandaag
om 18:03:56
Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 17:55:39
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:54:05
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:52:03
Trein botst op scootmobiel bij spoorwegovergang Vierpaardjes
door
Bert van Gelder
Vandaag
om 17:51:31
19 Toen
door
Deetrein
Vandaag
om 17:51:31
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0
door
Hans_omBC
Vandaag
om 17:49:57
Wie weet wat dit onderdeel is
door
Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 17:48:48
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 17:44:12
Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
door
Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 17:32:00
Cubana
door
Valentijn
Vandaag
om 17:15:31
NS 6100 van GM&S
door
Ivo tB
Vandaag
om 17:07:38
Hall sensoren type 49E
door
Menno
Vandaag
om 17:05:17
Lofzang op een Fleischmann BR 01
door
jerrytrein
Vandaag
om 16:52:50
Schuco H0 2021
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:49:52
Rivarossi Mat46, waar tandwielen te verkrijgen?
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:39:00
Digitaal starten
door
bask185
Vandaag
om 16:30:16
Eerste kennismaking
door
MOVisser
Vandaag
om 16:27:35
Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
door
Jean-Pierre
Vandaag
om 16:20:16
NMBS 25.5 in spoor N
door
rail4marcel
Vandaag
om 16:06:02
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
door
Pauldg
Vandaag
om 15:13:39
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
door
JaJo
Vandaag
om 14:42:23
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 14:32:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
ingenium secundus
Vandaag
om 14:09:40
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:55:04
Nieuw n-spoor baantje...De Albula
door
Kieft01
Vandaag
om 13:47:26
Waar in de wereld is Mme. Sousterre?
door
72sonett
Vandaag
om 13:29:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
91
Omlaag
Auteur
Topic: Dönsdorfer Bauberichte (gelezen 424242 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #120 Gepost op:
07 december 2009, 20:26:52 »
Dönsdorf - Deel 33
Een gewone dag in december
Een korte aflevering vandaag. Eigenlijk is het buiten geen weer om foto’s te maken. Veel te weinig zonlicht.
Foto 152 Een goederentrein
Vanuit
Schwarzburg
komt een goederentrein voorbij. Onderweg is de eerste open goederenwagen achtergelaten bij een oud-ijzer-handel en bij een goederenloods werd de gesloten goederenwagen opgehaald. De trein rijdt nu richting
Neustadt
.
Foto 153 Onderweg...
Vlak na de doorkomst van de goederentrein komt de personentrein naar Mönchen-Gladbach voorbij. Een paar ombouwers, getrokken door een 24er.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2009, 20:56:21 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ronald81
Offline
Berichten: 2646
Re:Dönsdorf
«
Reactie #121 Gepost op:
07 december 2009, 20:31:23 »
Trein is inmiddels in iets andere samenstelling doorgegaan naar Schwarzburg...
Was net te laat voor een goeie foto...
«
Laatst bewerkt op: 08 december 2009, 08:28:34 door Ronald81
»
Gelogd
Je rolt van het
één
in het
ander
...
Ruud K
Offline
Berichten: 12174
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
«
Reactie #122 Gepost op:
08 december 2009, 00:32:48 »
De Umbauers zijn in Schwarzburg gearriveerd:
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,16180.msg362678.html#msg362678
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #123 Gepost op:
17 december 2009, 22:01:42 »
Dönsdorf - Deel 34
In
Mass am See
vertrok een personentrein, die via
Schwarzburg
en Dönsdorf naar Lahnstein rijdt. Het is een V100 met vier ombouwers.
Foto 154 Aankomst van de trein uit Mass am See. (klikbare foto)
Aan de andere kant van het perron staat de tegentrein al klaar. Een paar drieassers, een goederenwagen en een 78.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12174
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
«
Reactie #124 Gepost op:
19 december 2009, 12:06:06 »
De 78 met goederenwagen en 3-assige Umbauers is aangekomen in
Schwarzburg
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #125 Gepost op:
03 januari 2010, 12:46:00 »
Iedereen een goed, gezond en spoors 2010 toegewenst.
~~~ oOOOo ~~~
Dönsdorf - Deel 35
Mijn laatste aanwinst van 2009
Foto 155 Roco 62844 – DB V200 101.
Foto
van Karst Drenth.
In september zag ik Roco’s nieuwe V200 al in een winkel in Vlaardingen staan, maar besloot haar toen nog niet te kopen. Waarom? Ten eerste bevallen de wielen me niet. Daar kom ik nog op terug. Het tweede punt is een esthetische. Het lichtgrijze dakvlak van de V200
1
loopt door tot de ramen. Persoonlijk vind ik dit ongelukkig gekozen. Het ronde gezicht van een V200 breekt hierdoor. Vanaf 1968 ongeveer is dit gelukkig aangepast: het dakvlak eindigt eerder, net als bij de V200
0
. Jammer, dat in 1968 ook de “computernummers” verschijnen. Zulke nummers passen niet goed in mijn museum… Het werd dus kiezen of delen: óf wennen aan de kleurtjes óf een loc met computernummers. Mijn vriendin is hierover niet zo kritisch en gaf me een V200
1
met kerst cadeau. Dank je wel.
Bij het uitpakken van de loc zag een buffer direct kans om weg te springen. Gelukkig vond ik hem terug. Een beetje lijm doet nu wonderen…
Foto 156 Voor V200 101 en V200 013 (Roco 43522) achter.
Foto 157 V200 101 en V200 013.
Aan de kleuren van het dak zal ik wel kunnen wennen, maar aan de wielen niet. Hoe komt Roco op het idee om deze loc zilverkleurige wielen te geven? Dan de vorm van deze wielen: het
V200-boek
van Matthias Maier, EK-Verlag, laat op bladzijde 212 duidelijk zien, dat Roco de verkeerde wielvorm heeft gekozen. Een onjuistheid van de eerste orde! Waarom worden de wielen van de V200
0
of V80 niet opnieuw gebruikt? Deze zijn namelijk de juiste en liggen klaar: Roco kan de mallen zo uit de kast halen! Helaas kan ik de foto uit het boek niet laten zien: auteursrechten.
Een idee van het forum van
Drehscheibe-online
om de wielen van de V200
0
onder de V200
1
te monteren, is niet een perfecte oplossing: de tandwielen passen niet. Van de week speelde ik met het idee om de wielen van de V80, Roco 63380, te proberen. Om de assen te verwijderen van de V80 moet je wel “even” de kap verwijderen, evenals de printplaat en een wormwiel. Nu komt het draaistel los en heb je eindelijk de assen los in je handen. Ook het verwijderen van de assen in de V200
1
gaat niet van een leien dakje: eerst de zijdelen van het draaistel verwijderen, daarna pas de onderplaat demonteren. De V80-assen passen beter op de V200
1
, maar de tandwielen moeten wel een paar millimeter verschoven worden. Misschien lukt dat met een poelietrekker?
Fohrmann
? Helaas was de fotocamera niet beschikbaar, toen ik aan dit klusje werkte…
Natuurlijk is er ook iets goeds te melden: de vorm van de loc vind ik zeer goed getroffen; de rijeigenschappen zijn prima en de loc trekt een flinke sleep wagens de railspiraal op. Een machinist zit niet in de loc. Dit geeft een goede kans om eens een ander figuur in de cabine te zetten. Ik heb er eentje van Preiser uitgezocht. Gelukkig zit hij hoger in de cabine, dan de machinist van de V200
0
, die door een lage stoel eigenlijk niet door de voorruiten naar buiten kan kijken. Zie foto 157.
Foto 158 De V200
1
is goed te herkennen aan de wielen.
Het bedieningspaneel in de cabine ben ik met een Eddingpen te lijf gegaan. Zo springen de details beter in het oog.
Foto 159 Een kijkje in de cabine.
Een uitgebreide beschrijving van Roco’s V200
1
/ 221 vind je
hier
.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 03 januari 2010, 14:29:57 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12174
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
«
Reactie #126 Gepost op:
03 januari 2010, 13:58:14 »
Hoi Basilicum,
Dat is nogal een ingrijpende geschiedenis met die wielen! Aan mij is zoiets niet besteed. Ik ga het proberen op te lossen met wat verf, zoals Karst heeft gedaan, alleen iets bruin-zwarter.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #127 Gepost op:
20 januari 2010, 20:00:28 »
Dönsdorf - Deel 36A
Afgelopen weekend nam ik weer eens de tijd om een trein te laten rijden. Een V200 had de eer om een sleep rijtuigen
Plan D
naar Arnhem te brengen. “Wanneer monteer ik eindelijk eens ingevouwen balgen?” vroeg ik mezelf weer eens af. Ik zocht de balgen op en begreep direct waarom ik dat nog steeds niet heb gedaan: het ligt aan de kleur van de balgen.
Foto 160 Losse balgen.
Een uitgevouwen Roco-balg is tegenwoordig grijs, maar een ingevouwen exemplaar is nog steeds zwart. Welke kleur is eigenlijk juist? Op de site van
Nico Spilt
ontdekte ik, dat de kleur varieert van bruin tot zwart. Bruin van origine of vuil weet ik niet. Bedankt voor de foto’s, Nico. “Zal ik nu al mijn balgen schilderen? Dat is te veel werk voor een avondje…” Ik besloot ze grijs te houden. Zo hoef ik maar twee balgen te schilderen.
Foto 161 Uitgevouwen balgen.
Foto 162 Links een originele ingevouwen balg, rechts een geschilderde.
Helemaal tevreden ben ik nog niet. Wat vinden jullie ervan? Ik loop nog met het idee om de kopse kant van de balg zwart maken en de rest zo te laten.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 17:54:49 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Mark Verheulen
Offline
Berichten: 639
Staatsspoor "Kikker"
Re:Dönsdorf
«
Reactie #128 Gepost op:
20 januari 2010, 20:17:14 »
zijn dat de nieuwe plan D van roco?
Mvg, Mark
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #129 Gepost op:
20 januari 2010, 20:27:10 »
Het is de serie van 2005. Tijdperk 3, dus zonder vishaken.
Groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
IPIO'er
Offline
Berichten: 337
"Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Dönsdorf
«
Reactie #130 Gepost op:
20 januari 2010, 20:43:06 »
Hallo Basilicum,
De Vouwbalgen waren vroeger inderdaad bruin omdat het doek bruin was
en het raamwerk van deze Vouwbalgen waren zwart geschilderd.
Dus ingeklapt zwart schilderen, je kijkt tegen het ijzeren geraamte aan
of je moet hem gaan weatheren.
Groet,
Marc
Gelogd
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 8m bij 3m, verbonden met een helix.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #131 Gepost op:
21 januari 2010, 19:46:30 »
Dönsdorf - Deel 36B
Dank voor de informatie, Marc.
Vanmiddag heb de kopse kant van de balg zwart geschilderd. Met het resultaat ben ik iets meer tevreden, al ziet het er nog niet fantastisch uit.
Foto 163 Het resultaat.
Als ik zou besluiten om toch de originele balgen te gaan gebruiken, ben ik wel tijd kwijt geraakt, maar weer wijzer geworden.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5113
Re:Dönsdorf
«
Reactie #132 Gepost op:
03 februari 2010, 20:51:53 »
Dönsdorf - Deel 37
Er gebeurt niet veel de laatste tijd in en rond Dönsdorf. Alleen het Aw (Ausbesserungswerk) houdt zich bezig met onderhoud aan het materieel. Na de kijkoperatie van de V200
1
in deel 35 zijn twee rijtuigen
Plan D
voor een klus aan de balgen binnen geweest. Dit leverde eigenlijk alleen tijdverlies op, al schijn ik er wijzer van geworden te zijn. De standaard ingevouwen balgen zijn nu gemonteerd; de geschilderde versie is in het magazijn verdwenen.
Kortgeleden is de verzameling museummaterieel uitgebreid met een V200
0
. Deze kon ik voor een zacht prijsje kopen. Het is er eentje van de eerste serie, dus nog met bruine cabines. Deze heb ik geverfd. Nu lijkt de loc weer meer op mijn andere V200
0
.
Foto 164 en 165 De cabine-inrichting voor en na de schilderbeurt.
Toen de loc weer in elkaar zat viel me op, dat de binnenkant van de rode kap in de cabine beter ook grijs geschilderd kan worden. Kap er weer af en weer een schilderwerkje erbij. Het resultaat is goed, maar of je het ook ziet als de loc met een gangetje van 120 schaalkilometers voorbij komt razen, valt te bezien.
Foto 166 Grijze band onder de cabineramen.
Foto 167 De rechter cabine is nog niet geschilderd.
Een vergelijking met mijn andere V200
0
gaf een verschil in snelheid. Voor een analoge rijder als ik geeft dat een probleem bij het rijden in voorspan. Ik heb mijn eerste V200
0
een complete opknapbeurt gegeven door niet alleen de wielen en stroomafnemers te reinigen en smeren, maar ik haalde eens de draaistellen volledig uit elkaar. Met wasbenzine, een penseeltje en een voorraadje wattenstaafjes heb ik alles gereinigd en opnieuw ingevet. Inderdaad: nu rijdt de loc weer prima.
Foto 168 Een draaistel na veel dienstkilometers.
Met vriendelijke groet,
Basilicum
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ZwaanBaan
Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
Offline
Berichten: 1258
Re:Dönsdorf
«
Reactie #133 Gepost op:
03 februari 2010, 20:54:18 »
gezellige boel daar in de cabine
volgens mij hebben ze ruzie
MVG
Gelogd
Baan op zolder/\/\ SEA SHEPHERD CONSERVATION SOCIETY/\/\ Digitaal /\/\***** ***
Ruud K
Offline
Berichten: 12174
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
«
Reactie #134 Gepost op:
03 februari 2010, 21:02:30 »
Hoi Basilicum,
Zijn die nieuwe machinisten van Preiser, net zoals bij je andere V200.0?
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
91
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte