Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 01:10:16
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
24 januari 2021, 22:15:43
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
24 januari 2021, 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
24 januari 2021, 21:03:59
Viessmann 5077 rijtuigverlichting door Fritsprt
24 januari 2021, 21:01:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2560195 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20460 Gepost op: 11 september 2020, 19:35:54 »
440 kwartjes en 3/5 van een kwartje, om precies te zijn. Plus nog een fooi voor de post die 'm bij je thuis komt brengen.
Vind ik wel meevallen, hoewel het ook voor mij een hoop geld is en ik kan natuurlijk (gelukkig) niet in jouw beurs kijken.

En wat Hirschsprung zegt: je schroeft de motorwagen open, haalt de dikke motor van z'n plek, zet die van SB er voor in de plaats en klaar is Kee... Huub, bedoel ik. Makkelijker kan niet.

Citaat
... zo nodig fotograferen en posten

Benieuwd  :)

Ondertussen is een vervangende kardanhuls/schaal/kom geregeld. Wordt vervolgd.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20461 Gepost op: 11 september 2020, 21:38:24 »
In afwachting van de vervangende cardanhuls alvast een begin gemaakt van het interieur voor de motorwagen.
Eigenlijk zou hij dieper moeten, maar daar zit helaas de stekker van de decoder (en de printplaat) in de weg. Dat is niet anders, dus straks maar een flink gemankeerde machinist in het hok zetten.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20462 Gepost op: 11 september 2020, 22:05:57 »
Aan de meeste machinisten mankeert wel flink wat, da's waar 8).

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20463 Gepost op: 12 september 2020, 10:52:07 »
Eigenlijk mankeert iedereen wel wat, of het nu fysiek of psychisch is. Vooral degenen die menen niks te mankeren.

Verder met het interieur: een beetje lastig is de ronding waarin het instrumentenbord gemaakt moet worden:


Bron fotocitaat: Die TEE-Triebwagen der Deutschen Bundesbahn, Eisenbahn Kurier, Freiburg 1988

Kwestie van net zo lang proberen tot het past.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20464 Gepost op: 12 september 2020, 12:28:07 »
Kun je een gebarsten cardanhuls ‘tijdelijk’ repareren met een stukje krimpkous? De zaak hoeft immers slechts bij elkaar te blijven.

Wolter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20465 Gepost op: 12 september 2020, 12:39:43 »
wolter
Moet hij niet vast op de as zitten
Lijkt mij dat de klemming weg is bij een gebarsten deel

Jan
Kan je met een kluitje das klei niet iets maken ,of iig een malletje voor de vorm

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20357
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20466 Gepost op: 12 september 2020, 12:52:18 »
Het is wel duidelijk dat de klemming weg is. Daarom draait hij door op de as. Je zou de klemming kunnen herstellen door er iets omheen te krimpen. Een slangklem is te groot, maar een stukje krimpkous is het proberen waard.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20467 Gepost op: 12 september 2020, 13:15:45 »
De 'kracht' die de krimpkous doet krimpen zou dan groter moeten zijn dan de 'kracht' die de ruimte in de barst laat.
Hoewel ik me afvraag of dat wel zo is, lijkt het me de moeite van het proberen wel waard. Jammer genoeg past de krimpkous die ik hier heb niet om de kardanhuls.

Er is een nieuw onderdeel onderweg, dus van alles gaan proberen heeft op dit moment eigenlijk niet zoveel zin.

Verder met het "interieur":







De hoogte van de machinistenzetel lijkt me dicutabel. Er zal een Preiser aan moeten geloven om te kijken of hij wel over de vensterbank kan kijken.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20468 Gepost op: 12 september 2020, 14:06:21 »
In mijn herinnering staat de wand verder naar achteren, voorbij de zijvensters. Ik heb er foto's van, maar moet ze opzoeken.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20469 Gepost op: 12 september 2020, 14:30:32 »
Je hebt gelijk, Bas. Op de foto's (in het boek) is het nergens goed te zien, maar ik ontdekte nog een mooi tekeningetjes waarop de positie van de achterwand mooi aangegeven staat. De wand is al een stukje (zowat een centimeter) naar achteren verplaatst.
Best wel een ruime cabine.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20470 Gepost op: 12 september 2020, 14:40:08 »
Al gevonden.
Ik kwam de VT11.5 in september 2019 in het DB-Museum in Koblenz-Lützel tegen en kon de trein deels van binnen bekijken. Enkele tussenrijtuigen zijn gerestaureerd. Grofweg halverwege het herstel van de motorwagen werd de geldkraan dichtgedraaid. Erg jammer, maar gelukkig is de trein nog voorhanden of in elk geval delen daarvan.

Fotograferen in kleine ruimtes is niet altijd goed te doen. De foto's geven een impressie.




Cabine. Blik richting neus.


Cabine. Blik naar rechts, denkbeeldig naar de machinist.

Groet,
Bas


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20471 Gepost op: 12 september 2020, 20:16:42 »
Staat dat ding daar nog?
Mja, zou kunnen...

goochelmeps
« Laatst bewerkt op: 12 september 2020, 20:23:41 door DE-II »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20472 Gepost op: 12 september 2020, 21:50:03 »
Zo te zien wel. Twee tussenwagens met aan weerszijden een motorwagen.
Ben benieuwd wat je te zien krijgt daaro!

Het interieur is van buitenaf eigenlijk nauwelijks te zien, maar het verhindert in elk geval de blijk op de printplaat:



Misschien wel goed om even naar de passing van het raamdeel te kijken. Past het echt zo beroerd of heb ik het er niet goed in gezet?

Wat er wel goed in zit is de nieuwe kardanschaal/huls/kom. Die kwam vanmiddag met de post. Natuurlijk meteen ingebouwd en de boel geprobeerd.
Als een trein.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20473 Gepost op: 12 september 2020, 22:17:28 »
Mooi dat je al een nieuwe kardanschaal hebt. Dan bewaren we het krimkousidee voor echte noodgevallen. Ik kreeg de inval omdat ik dit bij een veel grotere kardanschaal zou oplossen met een huls er omheen. Dan zou een slangenklem het goed doen. Bij zo’n klein onderdeel werkt dit niet. Maar een stevig aangedraaid metalen draadje zou het ook kunnen doen. Of, inderdaad, een stukje kimpkous.

Wolter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20474 Gepost op: 12 september 2020, 23:03:07 »
Het is ook een goed idee, Wolter. Ik heb het in mijn achterhoofd opgeslagen en bij gelegenheid zal ik het zeker gaan proberen!