Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door roadster36
Vandaag om 02:23:28
Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 01:10:16
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Ferdinand Bogman
24 januari 2021, 22:15:43
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door GerardvV
24 januari 2021, 21:10:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
24 januari 2021, 21:03:59
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2560232 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20445 Gepost op: 10 september 2020, 19:55:25 »
Nadat alle bewegende delen goed schoongemaakt en, voor zover nodig, opnieuw ingevet, leek het me wel een goe didee om even te kijken of en hoe het zwikje nu loopt. En, natuurlijk, want dat was in principe deel van de opzet, te kijken hoe het nu zit met de front- en sluitseinen van de motorloze motorwagen.
Nu, met dat laatste is niks mis, behalve dan dat ik de lichtjes wat klein vind, maar dat is wat het is, namelijk de dimensionering van de lichtgeleiders en de grootte van de "lamp-openingen".

Maar erger is dat de boel niet van z'n plek komt, terwijl de motor wel volop draait. Dat is vreemd... dus de boel weer uit elkaar.
Om een lang verhaal kort te maken: de Kardanschale in de overbrenging van het "motordraaistel" is gebarsten, zodat de beweging van de motor niet wordt overgebracht op worm, tandwielen en assen.



Maar eens even gaan nadenken waar ik dat ga bestellen.
Duur, bij Roco zelf, of
Langdurig en onzeker, bij de opvolger van Erwin, of
Toch maar een ander adresje zoeken....

Ondertussen kan ik wel een poging doen om interieurs te bouwen.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20446 Gepost op: 10 september 2020, 21:25:19 »
Op Ebay.de bij eurotecnica hebben ze nog wormwiel / cardan koppelding voor de VT11.5. Of het de totaal prijs is die je in gedachten hebt weet ik niet. 

link 1

link 2 >:(

of hier

link 3

Arjan
« Laatst bewerkt op: 11 september 2020, 09:25:02 door Reinout van Rees. Reden: Link visueel ingekort »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20447 Gepost op: 10 september 2020, 21:34:08 »
Hoi Arjan,

dank voor het zoeken. wat prijs betreft is die de zelfde als bij Roco, dat geldt ook voor de verzendkosten, die nagenoeg gelijk aan de kosten van de waar zijn.
Ik zal morgen eens een rondje bellen.

Groet,
Jan

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20448 Gepost op: 10 september 2020, 21:47:19 »
Jan, het kan zijn dat de gebruikte olie de kunststof aantast. Om die reden gebruik ik altijd Labelle. Het is een 'tikkie duurder' maar levert nooit problemen op.

Gr, Rob

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20449 Gepost op: 10 september 2020, 22:59:30 »
Duidelijk, Rob.
Het zou natuurlijk kunnen, maar ik heb alleen daar gesmeerd waar metaal op metaal draait, dus de de lagers van de wielassen en de lagers van de assen van de tandwielen. De worm en de lagers daarvan zijn niet geolied, daarvoor leek met het vet wat er nog zat ruim voldoende.
Maar ik ben wel nieuwsgierig, het lijkt me wel een experimentje waard. De VT 11.5 is het experiment, voor het overige hou ik het voorlopig wel even bij Trix- en Roco-vet.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20450 Gepost op: 11 september 2020, 08:17:52 »


@Huib: digitaliseren hoeft niet zo moeilijk te zijn, maar let er wel op dat je een decoder kiest die de dikke motor kan hebben.
Mijn V200 heeft dezelfde dikke motor en de eerst ingebouwde ESU gaf niet lang na inbouw de geest. In plaats van de ESU heb ik er toen een ZIMO ingebouwd, die wat sterkere stromen kon hebben.

Of je moet een andere motor in willen bouwen natuurlijk.
Wel overwogen, maar dan moet er wel het een en ander veranderd worden. Een andere motor leidt ws tot een andere cardanaslengte en gezien één van de draaistellen onder jouw 11.5 drie tussentandwielen heeft ipv vijf, zijn daar de maten misschien ook anders wat er toe kan leiden dat ook het draaistel moeten worden vervangen. En past dat dan nog in het frame?
Dus blijft dat dikke ding. Hoewel ik natuurlijk nog wel even vast moet stellen of het inderdaad de trafo is die telkens aflaat of de motor die maf doet. We gaan het zien. Ik denk dat ik ook niet moet willen dat al die buislampjes direct stroom afnemen van een digitale baan..... En aangezien het stel geen stroomvoerende koppelingen heeft en ik niet van plan ben om voor elk rijtuig een decoder aan te schaffen, is er nog een hele klus te doen ;-)
Ik zal intussen ook eens bij Zimo kijken wat er mogelijk is voor de huidige motor.

Die kardanashouder is wel een erg zwakke plek bij roco. Ik heb nu een 2400 met dat probleem en een Blokkendoos. Beide kennen alleen roco-vet en verder niks anders aan smeermiddelen. Daar ligt het dus echt niet aan. Gewoon slechte productkwaliteit.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20451 Gepost op: 11 september 2020, 08:28:05 »
Hallo allemaal.

Dit probleem ben ik al vaker tegen gekomen, of de bol met 2 pennetjes er op barst, of de kom breekt los
van de as.
Dit heeft niks met het smeermiddel te maken maar gewoon met ouderdom.
De weekmakers gaan na een aantal jaren gewoon uit het kunststof en het breekt.

Dit komt omdat de bol of kom op de as is geperst en er dus spanning op het kunststof staat.

Succes met de reparatie.

Kees.

 
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20452 Gepost op: 11 september 2020, 09:03:03 »
Ouderdom? Bij een 2400? Nee. Slecht product.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20453 Gepost op: 11 september 2020, 10:55:01 »
Citaat
de bol met 2 pennetjes er op barst

Dat gebeurde bij mijn laatst aangeschafte vijftiger toen deze nog maar een jaar of drie, hooguit vier oud was.
En nu dus deze kardanschaal, of kom, zoals een deskundige dit onderdeel onlangs noemde. Van een VT11.5 uit een startset. Die zal dus wel wat ouder zijn, de startset (41260) stamt volgens mij uit 2007 en/of een of twee jaar daarna.
Het laatste voorbeeld zou kunnen spreken voor het argument ouderdom, het eerste tegen, zou ik zeggen.

@DEII: zouden de draaistellen van jouw en mijn VT11.5 zoveel verschillen? Lijkt me haast niet, hoewel het treinstel na de eerste verschijning behoorlijk verherbouwd is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20357
    • Pagina van klaas
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20454 Gepost op: 11 september 2020, 11:42:31 »
Jan, het kan zijn dat de gebruikte olie de kunststof aantast. Om die reden gebruik ik altijd Labelle. Het is een 'tikkie duurder' maar levert nooit problemen op.
Dat waag ik te betwijfelen. Ik smeer altijd alles met naaimachineolie of motorolie, net wat er binnen handbereik staat. Desondanks heb ik gebarsten cardanschalen of cardankogels nog nooit meegemaakt. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon geluk heb gehad.

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20455 Gepost op: 11 september 2020, 16:14:57 »
Kardankogels gaan regelmatig stuk.
Jaren terug had ROCO het verkeerde kunststof voor de cardankogels gebruikt.
Denk hierbij aan de rode 2200 Cargo lok en ook de Strukton 2200 "Anneke"lok.

Maar kardanhuls of kardanschaal, of hoe je het maar noemen wilt, is gewoon domme pech.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20456 Gepost op: 11 september 2020, 16:28:32 »
In motor olie en naai machine olie zullen geen stoffen zitten die kunst stof aantasten
Dit om de simpele reden dat er in motoren en naaimachines ook kunst stof delen zitten
ketting geleiders
regel ventielen (olie druk)en turbo regelaars
distributie delen (er zijn motoren waar de riem zelfs in de olie draaid)
Op tijd vervangen is wel belangrijk(er)dan vroeger
de olie zal veel meer vervuiling op moeten nemen door de kleinere toleranties,en de hogere prestaties van relatief kleine(re) motoren
Een opel kadet vroeger 1200 cc 40 pk
een dacia logan (renault motoren) 3 cil 900 cc rond de 120 PK
en ik gebruik een 0 of 5 w olie en voorassen soms atf
en voor tandwielen gewoon zuur vrije vasseline

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20457 Gepost op: 11 september 2020, 18:36:41 »


@DEII: zouden de draaistellen van jouw en mijn VT11.5 zoveel verschillen? Lijkt me haast niet, hoewel het treinstel na de eerste verschijning behoorlijk verherbouwd is.

Als ik weer thuis ben zal ik ze ff demonteren en zo nodig fotograferen en posten. De fotoos dan ;-P


Jaren terug had ROCO het verkeerde kunststof voor de cardankogels gebruikt.
....... is gewoon domme pech.



Dat zeg ik: Slechte kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2020, 18:39:42 door DE-II »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20458 Gepost op: 11 september 2020, 18:38:48 »
Wel overwogen...

SB modellbau heeft een complete vervangingsmotor, een faulhaber in een messingblok, wat precies past op de huidige plek. Kost een paar kwartjes, maar dan heb je wel wat. Dat dikke ding sloopt decoders.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20459 Gepost op: 11 september 2020, 18:40:27 »
Dus, als ik je goed begrijp, voor de oerversie? Over de 440 kwartjes.....  :o ;D
« Laatst bewerkt op: 11 september 2020, 18:48:16 door DE-II »