Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:16:07
Gezocht: Lima H0 motors door Richey
Vandaag om 19:12:30
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Karst Drenth
Vandaag om 19:05:56
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door stefan88
Vandaag om 18:57:45
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:45:08
Hoe geef je een Zimo-decoder een lineaire snelheidscurve? door Ben
Vandaag om 18:44:04
Camera(s) in een modeltrein door MartinH0
Vandaag om 18:40:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 18:32:19
Update: baan in de tropen door Frycio82
Vandaag om 17:40:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:36:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
Vandaag om 17:30:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 16:36:20
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door basjuh1981
Vandaag om 16:28:55
Weg met de fel glimmende wielen onder wagons en rijtuigen! door prutser
Vandaag om 16:19:03
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door naoorlogsNS
Vandaag om 15:53:37
Welke seinen Ks door Jelmer
Vandaag om 15:38:37
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Benelux795
Vandaag om 15:17:34
Croppers Yard, iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 14:41:39
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Rob Ellerman
Vandaag om 14:35:33
An der Zonengrenze door GD
Vandaag om 14:27:50
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:27:37
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 12:06:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door tijgernootje
Vandaag om 11:57:41
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:14:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:15:46
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:59:37
01TREFF 2021, 23 en 24 oktober, te Maarn. door Reeks77
Vandaag om 09:57:49
Treinverkeer grotendeels plat door telefoonstoring verkeersleiding. 16-09-2021 door NS1220
Vandaag om 09:26:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 09:24:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 08:45:35
  

Auteur Topic: Falkenheim  (gelezen 53932 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14082
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Falkenheim
« Reactie #450 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:19:02 »
Je weet het tempo er wil in te houden  (y)
En elke keer valt me op dat het een indrukwekkende baan gaat worden.
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1971
Re: Falkenheim
« Reactie #451 Gepost op: 27 augustus 2021, 21:22:26 »
Ik zou voor ergens tussen 2 en 3 gaan....
En we stomen door....

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Falkenheim
« Reactie #452 Gepost op: 28 augustus 2021, 08:18:54 »
Op mijn rekenmachine is 2,5% van 450cm 11,25cm hoogteverschil per omwenteling, geen 9cm.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: Falkenheim
« Reactie #453 Gepost op: 28 augustus 2021, 12:15:45 »
Ik vind de laatste te hoog ogen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #454 Gepost op: 28 augustus 2021, 20:53:19 »
Wat doen we dan als we even moeten wachten op nieuwe rails en hout voor de helix ( en nog geen zin hebben om aan de elektriciteit te beginnen ) ?
Eens wat passen hoeveel omwentelingen we onze helix nu gaan laten doen, en in welke mate dat eigenlijk goed gaat komen met scenery van de baan, en dan vooral de brug zelf.

Dat 1 omwenteling niet veel soeps ging geven hadden we al door. Drie leek me zelf ook weer wat teveel van het goede, en misschien zelfs ook niet realistisch, dus we gaan uit van 2 omwentelingen. Dat wil zeggen dat onze rails op ongeveer 20 cm boven het rijbaanniveau zouden komen. Geen idee wat ik me daar visueel moet bij voorstellen, dus men neme 1 brug en een paar SBB eurocity wagons men duwt enkele doosjes onder de brug om ze op de juiste (nuja, bijna juiste), hoogte te brengen en we gaan dan eens kijken wat dat geeft :



Nu eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik met deze foto nog niet echt een idee heb van wat ik me er moet bij voorstellen.
Enerzijds lijkt het wel OK. Maar voor de zekerheid toch maar wat extra visueel spul bijgeplaatst om een beter idee te krijgen.
Hoe doen we dat ? Men neme een Roco Smartron, een stadshuis van Pola en een appartementsgebouw van Kibri.
We stompen dat even vlak voor de brug om te kijken wat dat geeft, en zowaar :



Het centrale deel van de brug komt dan letterlijk boven het stadshuis uit en het appartementsblok boven de brug uit, wat niet abnormaal is.
De Smartron lijkt een klein treintje te zijn, ook al is ie ook gewoon in HO.
Rekening houdend met dat het centrale deel van de brug nog portalen krijgt etc, die in het midden ongeveer 30 cm hoog zijn als ik me goed herriner gaat dit wel een mooi geheel geven.
Even ter illustratie, dit was foto van een snello mokup van de brug met portalen :



Conclusie is dat het inderdaad 2 omwentelingen extra zal worden op de helix. Het resultaat is bevredigend voor me.
Tegen dat de extra 2 omwentelingen gemaakt zijn en de hoogte van de helix moet ingesteld worden, kan ik nog wel hier en daar enkele millimeters verhogen/verlagen. In totaal is de helix dan 5,5 omwentelingen met elk 4,5 meter spoor, dat wil zeggen net geen 25 meter spoor, daar kunnen we wel enkele millimeters meer of minder stijging op verzetten zonder dat de loks hier echt last van gaan hebben.

Als laatste nog snel even een foto van dit deel van de baan :



Dit is genomen van aan het trapgat. Van hier gezien wordt de brug opeens piepklein, en lijkt het eigenlijk amper een stuk scene op de hele baan.
Ik hou hier wel van, ben benieuwd hoe dit er uiteindelijk gaat uit zien.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Falkenheim
« Reactie #455 Gepost op: 30 augustus 2021, 17:27:56 »
11 cm komt overeen met ongeveer 9,60m onder de brug.
Om je een idee te vormen, dat is de hoogte die de nieuwe bruggen over het Albertkanaal hebben om schepen met 4 gestapelde containers door te laten.
Lijkt me dus een aannemelijke hoogte.

Belangrijker is dat je scenery naast de brug en rivier er ook moet op aangepast zijn. Dus de brug kan makkelijk een stukje hoger liggen.

Maar ik vindt je besluit om er 2 windingen bij op te zetten een wijs besluit. En ja, die brug verdwijnt letterlijk 'in het niets' op zulk een baan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #456 Gepost op: 06 september 2021, 12:38:26 »
Frans : dank voor de feedback. Fijn om bevestiging te zien dat men aanname ook door anderen als OK wordt bestempeld ;)

Wat is er afgelopen tijd gebeurd sinds de vorige post :

- de 2 extra omwentelingen ( nuja, het hout ) zijn besteld. Met wat geluk nog eind deze week geleverd, waarna ik weer wat kurk kan gaan snijden, plakken ( wel nieuwe pot lijm gaan halen .... note to self : pot lijm halen ! ) en rails monteren.
- Extra doos flexrails gehaald voor de helix af te werken. Ik dacht toe te komen voor deze helix met de flexrails die ik nog had, dat ging dus net ( mits wat piraterij van flexrails aan de andere zijde van de baan in het schaduwstation daar dat verder moet uitgelegd worden ), maar aangezien er dus 2 wikkels bij moeten, ga ik tekort hebben, dus maar een doos flexrails al bijgehaald ( 2 dozen hadden ze niet, dus komende weken nog maar ergens eens een doos bijversieren ) want ik vermoed dat ik er nog wel enkele ga opsoeperen. Aangezien ik een 4 a 5 flexrails per omwikkeling gebruik, dat x2 ivm dubbelspoor, gaan ze er goed door. De grote helix die nog moet gebouwd worden heeft zelfs 4 sporen, die gaat een 3 tal wikkelingen moeten doen, dus 4x3x4 = 48 flexrails in het beste geval 4x3x5 = 60 flexrails int slechtse. En in 1 doos zitten er 24 ( en kijkt men al altijd raar als je ineens een doos vraagt ).

- Vorige week was ook ergens een infodag in een Duitse winkel van Roco ivm hun Z21 systeem. Daar even wat vragen gaan stellen ivm heel de setup, of dat wel allemaal goed komt, soorten aansluiting, blabla. Vervolgens thuis eens even beginnen calculeren hoeveel blokken ik ga nodig hebben, want dat kan in zekere mate een probleempje worden. Ik verklaar :
De Z21 centrale kan 160 blokken hebben op de R-bus, welke ik gebruik voor de Z21 X16 detectors.
Nu na wat rekenwerk ( beetje ook met de natte vinger ), kom ik wel uit op in totaal 272 blokken ( al dan niet bestaande uit 1, 2 of 3 secties, en elke wisselstraat tevens als 1 blok gerekend ). Probleempje dus.
Gelukkig kan de Z21 centrale ook via de CAN bus detectors aansturen, wel niet de X16, maar de gewone, die 8 secties kan detecteren.
Ook deze bus kan max 160 blokken aansturen.
Dat maakt dus 160 + 160 in totaal 320, wat meer is dan de 272 die ik ongeveer ga nodig hebben.
Wordt in elk geval nog dolle pret om dat allemaal aan te sturen/in te stellen in combinatie met de boosters etc.

Stilletjes aan ga ik in elk geval starten met de aanleg van de bekabeling en het aansluiten hiervan, anders wordt dat een werkje zonder eind !
Reden dat ik dat nog niet gedaan had was dat ik eigenlijk met de nummering van men blokken en decoders wil beginnen vanaf de helix die ik nu aan het afwerken ben. Dus vanaf die klaar is, kan ik effectief deftig beginnen met de elektronica en het aansturen/testen van alles. Gelijktijdig zou ik dan ook met de wisseldecoders en aansturing willen beginnen, want vlak na de helix, komt natuurlijk het eerste schaduwstation. Wel nog eerst even goed checken, want de centrale komt aan de andere kant van de baan, en het stuk aan deze helix en het schaduwstation aldaar, komt op een andere booster, dus eerst de connectie centrale-booster leggen, met voor de zekerheid daartussen reeds een CAN-bus hub van Roco, want  anders gaat dat weer gedoe geven met de latere installatie van de hiervoor genoemde bezetmelders via de CAN bus.

- Ook nog aan het nakijken momenteel : iets van beslag voor schuiven voor de beeldschermen van de controle PC op te leggen. Ik had al een kleine Intel NUC PC van vroeger voorzien met Windows 10 en iTrain voor het aansturen van de baan. Ook de 2 schermen hiervoor had ik al enige tijd geleden aangekocht. Deze wil ik onder de baan kunnen schuiven als ik niet op zolder ben, dan "staan" ze niet in de weg. Ze gaan dus liggen in een schuif, en al sik zo nodig heb, schuif ik deze open, draai de schermen iets gekanteld omhoog zodat ze onder een hoek mooi voor je liggen. Nu komen deze "schuiven" tussen de steunbalken van de baan, wat wil zeggen dat elke schuif net geen meter breed wordt en ze moet toch iets van een 30 cm diep zijn ofzo. Eerlijk gezegd geen idee of je daar allemaal moet rekening houden bij beslag voor schuiven. Ik zou denken dat enkel het gewicht vooral belangrijk is, en of de plaat die je gebruikt als zogezegde bodem van je schuif het gewicht van je schermen moet kunnen dragen, en vervolgens je beslag ook weer dat gewicht.
Een zweedse dozenschuiver verkoopt zijn schuifbeslag ook zonder hele kasten er bij voor ene mooie prijs, misschien daar eens gaan naar kijken of het wat is.
Ook zelf nog eens enkele dozen bij mij zoeken/opentrekken van men oude bureau vroeger, ik weet dat ik een boel van die spullen om dat ding in elkaar te steken/houden heb bijgehouden.

Zo, denk dat het dat een beetje is stilletjesaan. Hopelijk vooral snel het hout van de helix binnen, zodat ik die kan afwerken.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Falkenheim
« Reactie #457 Gepost op: 10 september 2021, 17:12:29 »
Het nieuwe hout is geleverd geweest.
Snel al eens even op de helix gelegd :



En natuurlijk, aangezien we 2 extra omwentelingen moeten maken, moeten we ook terug extra kurk stroken gaan tekenen en knippen :



Dit weekend ook nog vers potje lijm gaan halen, en dan kunnen we weer verder met de 2 omwentelingen om onze helix op de juiste hoogte te krijgen.