Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door roadster36
Vandaag om 00:55:43
Bröckenbahn door Chris Westerduin
Vandaag om 00:35:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door jakeman
18 februari 2019, 23:50:21
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Klaas Zondervan
18 februari 2019, 23:18:30
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 februari 2019, 21:44:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 1382 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Haarsem aan Zee H0
« Gepost op: 21 november 2018, 21:04:26 »
Mede treinfans,

Gedurende de bouw van mijn eerdere treinbaan werd ik onzeker of ik die nog zo wilde hebben. Ik had hem weliswaar goed ontworpen en hij voldeed aan al mijn eisen en de eisen van m'n collega's op de modelspoorclub, maar mijn eisen begonnen te veranderen nadat ik mijn rangeerstukje had gemaakt en deze niet helemaal fysiek paste bij de rest van de baan.

Ik was ondertussen ook veel draadjes aan het bekijken op dit forum waarvan ik er nu een paar volg. De baan 'Hoekdam' is voor mij een grote inspiratiebron geweest. Ik was ook baanplannen aan het bekijken op internet en ik was baanplannen aan het ontwerpen in AnyRail, iets wat ik erg leuk vind om te doen. Ik heb ontzettend veel uren achter mijn computer gespendeerd, banen te ontwerpen. En nadat Eurospoor voorbij was gekomen, heb ik een compleet ander ontwerp waar niet eens al mijn materieel nog oppast en waarop ik geen rondjes kan rijden.

Wat ook van erg grote invloed is geweest op mijn overslag, is de drang om weer eens te rijden. Ik heb over de jaren best veel materieel gekocht waarvan sommige nog niet hebben gereden of zelfs nog niet zijn omgebouwd naar 3-rail. En ik heb met mijn rangeerstukje ondervonden dat modules erg fijn, snel en makkelijk bouwen. Op Eurospoor heb ik een mooie geel grijze 6400 gekocht en dat maakt mijn verzameling van geel grijze diesels redelijk compleet. Ik heb nu een Sik, Bakkie, 2200, 2400 en 6400. Verder heb ik ook nog een splinternieuwe (2e hands) Fleischman mat'64 van Eurospoor en een wat oudere (M* delta tijdperk) 1600 loc.

De modelspoorclub waar ik lid van ben, doet verder ook helemaal niks meer met grote modulebanen. En het is mijn wens om dat, in naam van mijn club, mijn eigen baan neer te zetten op plaatsen zoals Eurospoor. Daarbij is mijn rangeerbaantje ontworpen ook voor kinderen zodat zij ook eens kunnen rangeren. Toen er op de laatste open dag op de club een jongetje zei: "ik wil rangeren", toen antwoordde ik met: "daar wordt nu aan gewerkt".

Op dit forum heb ik ook gemerkt dat een naam voor mens baan toch wel extra sfeer geeft aan een modelbaan en daarom was ik aan het brainstormen over namen. Helaas woonde ik mijn eerste 16 levensjaren minimaal 15km van het dichtstbijzijnde station in Noord Holland. De naam die ik bedacht heb, is daarom vrij willekeurig (en nog niet bezet  ;) ).

Dus zo doende wil ik mijn (hopelijk) laatste ontwerp en bouw presenteren van mijn nieuwe baan 'Haarsem aan Zee'. Haarsem aan Zee is een niet al te groot Nederlands dorp aan de kust rond het jaar 1975. Het dorp heeft een chemische industrie gebied en een haven met een rangeerterrein en een 2 sporig kopstation. Er rijden voornamelijk korte goederentreinen en er pendelen een paar passagiers treinen.

Op het moment heb ik nog maar drie bakken gemaakt die nog op schragen staan. Ik ben op het moment druk bezig om voor deze drie bakken goede onderstellen te maken. Bij een tekort aan inspiratie ben ik gaan zoeken en zo doende vond ik 'Team Mitropa' waar best veel leuke dingen instaan over het bouwen van module bakken.




Het baanontwerp in AnyRail:


Het is een heel simpele baan waarbij het niet langer mogelijk (hadden alle eerdere ontwerpen wel) is om rondjes te rijden. Er komen aan de linker kant 8 sporen te liggen waarvan 4 een bedekt schaduwstation vormen en de andere 4 sporen vormen een 2e rangeer terrein. Goederen treinen kunnen op verscheidene plaatsen kop maken en rangeren terwijl er af en toe een passagiers trein pendelt van het schaduwstation naar het kop station.

Uiteindelijk wordt de baan of in ieder geval delen volledig geautomatiseerd, maar in de tussen tijd wil ik gewoon..... rijden met m'n mooie geel-grijze diesel collectie (en misschien toch een paar 'futuristische' Br185/186, heb nog een mooie geel grijze 1900 van Piko  :laugh: ).

Tegen de tijd dat mijn eerste drie bakken onderstellen en rails hebben, post ik een update.

Mvg,

Bas.


Paralectic

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2018, 21:16:19 »
Ben benieuwd naar je vorderingen komende tijd.
Leuk ook om de helft van het ‘schaduwstation’ gewoon zichtbaar te bouwen.
Ga het zeker volgen (y)

Succes!

Max
|H0|DCC|DR5000|Koploper|

Ronald Hofmeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2018, 08:11:32 »
Ben ook benieuwd naar je vorderingen.
Genoeg spooraansluitingen met de nodige rangeer bewegingen.
Veel bouw plezier.

M.v.g. Ronald.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2018, 21:22:51 »
Druk weekend achter de boeg, ik dacht die onderstelletjes, 4 uurtjes werk tops... Ik zat er naast.



Ik heb nu drie onderstellen gemaakt, waarvan er 2 al op staan. Ik ben erg tevreden over het resultaat, want er zit bijna geen beweging in.



Ik heb het ook zo simpel als mogelijk gehouden. De poten hebben elk een 8mm busje onderin waarin een bout kan, daarmee kan ik de hoogte instellen. Ik heb de bouten er nog niet in gedraaid. En ik heb metalen pennetjes gebruikt om de bak op zijn plaats te houden. Ik wil dezelfde pennetjes ook gebruiken om de modules onderling te verbinden in combinatie met een bout en een vleugelmoer om de boel bij mekaar te houden. Het geheel is erg robuust geworden er zit bijna geen beweging in. De poten zijn 1.20m lang en dat geeft me een erg grote werk hoogte. Ik heb voorheen alleen maar met schragen gewerkt. Dus dit is wel een stukje hoger dan ik gewend ben.

De poten voor de derde bak zijn ook klaar die moet ik alleen nog onder de bak zelf zetten. Ik moet van de grote plaat met m'n 10 opstelsporen (de plaat van post #1 met de draden er uit) nog een stukje vanaf zagen. Ik denk dat ik de plaat zo laat als deze is. Het is dikke MDF plaat met balken er onder om het doorbuigen te verminderen. Ik wil hiervoor ook een onderstelletje maken op dezelfde wijze. Als ook die plaat staat, hoef ik voor de onderstellen alleen nog maar de 2 achterste sporen te maken. Deze ga ik aan de middelste rangeermodule vast zetten met de metalen pennetjes en 2 bouten + vleugelmoeren.

Maar eerst ga ik zo snel mogelijk de 3e bak opzetten, rails uitleggen en lekker rijden  (y)


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2019, 13:49:58 »
Het is tijd voor een update!






Om te beginnen, heb ik heerlijk gereden en bijna alle rails ligt. Alleen het station ontbreekt nog  (y). Ik kon ook mooi mijn nieuwe materieel testen. Ik zal eerdaags wat mooie foto's maken van het spul.

Alleen mij favoriete trein, de Re460 met de Ew IV rijtuigen zijn niet helemaal uit die tijd.... of plaats  ::) Maar met z'n stuurstand kan hij wel pendelen. En zoveel pendelende passagierstreinen heb ik nog niet  :-\

Er zijn een paar grote veranderingen in mijn baantje gekomen.
- de poten zijn verlaagd naar een meer 'normale' en werkbare hoogte
- het schaduwstation heeft toch niet een rangeer gedeelte gekregen  :-\
  * Bij het aanleggen kwam het sporenplan gewoon niet uit. 
  * Ik had ook geen engelse wissel meer over.
  * Ik dacht ook niet dat het mooi zou worden omdat rangeerterrein dan zich in een U vormige bak zou bevinden
  * bijkomend voordeel is dat er nu geen wisselaandrijvingen meer in hoeven
  * ik heb veel meer ruimte voor scenery boven het schaduw station.
- Ik heb stiekumpjes toch wel een trein regel programmaatje geschreven...


Ik heb ook alle draadjes aan de rails aangesloten en vele contact rails gemaakt. Ik heb een zooi ontkoppelrails gekocht, 6 stuks voor 14€ P/S  (y)

Ik heb uit China ook de paar nodige elektronica dingetjes gekocht. Er komen drie arduino Nano's onder de baan met een beetje randapparatuur die later met mijn programma kunnen communiceren.

Een grote klus die ik nog wil doen, is het inbouwen van extra contact rails halverwege het schaduw station. Het is namelijk zo dat vanwege de lengte van meeste treintjes (4 korte wagonnetjes) er toch wel twee achter elkaar passen. Pas als het schaduw station af is, wil ik de stations plaat gaan maken.

Een andere grote klus is het inbouwen van alle wisselmotoren. Bij alle wissels muv die van het industrie spoor heb ik alle mechanismes weggehaald en ik heb er grote gaten onder geboord. Hieronder komen de micro servomotors die later de wissels zullen aandrijven. De motoren kostten me maar 1,70€ p/s en de driver nog geen 4,- €. En ik ben bang dat de M* aandrijvingen er uit fikken, desalniettemin komen deze wel in het industrie spoor te liggen omwille kosten besparing.

De wissels van het schaduw station krijgen geen aandrijvingen. Ik ben erg tevreden over de huidige werking. Ik moet er alleen op letten dat ik ten alle tijden 5 van de 6 sporen bezet houd.

Ik hoop dat mijn elektronica spoedig binnenkomt zodat ik daar ook mee aan de slag ben. Ik ben al wel druk bezig met het programma van mijn arduino's. Ik ben naar een werking toe aan het programmeren dat ik elke arduino van hetzelfde programma kan voorzien die ik dan via een terminal kan configureren. Ik hoef 1 malig te vertellen, welke apparaten aan welke pinnen zitten opdat de arduino's dat kunnen opslaan in het EEPROM geheugen. Het trein programma houdt bij in een tekst bestand hoe alle wissels stonden en waar alle treinen staan (mits dit laatste ook lukt) de bezetmelders worden namelijk ook voor wagons gebruikt.

Ik ben zelf erg tevreden met mijn voortgang. En ik hoop echt de wisselaandrijvingen en mijn arduino netwerk een groot succes worden.

Als ik later ooit ga verhuizen, wil ik misschien toch eens de overstap naar 2 rail maken. Maar ik ben nog steeds in dubio. Die C-rails vind ik zelf echt afgrijselijk en ik vind K-rails ook niet perfect. Die flex rails zijn vooral erg stug vanwege de middelgeleider. Maar de C-rails die ik heb zijn wel erg makkelijk om mee te werken, massa detectie (dus wagon detectie, geen steekflenzen tussen de rails, makkelijk isoleerbaar en makkelijk draadjes solderen aan de onderkant van de rails vind ik wel erge grote voordelen ten opzichte van 2 rail. Het grootste probleem wat ik heb met C-rails is dat de bielzen zodanig laag in het ballastbed liggen dat het erg moelijk is om hier goed strooisel tussen te krijgen, het is mij dan ook niet goed gelukt. Dus als iemand voor dit probleem nog tips heeft, ik hoor ze graag!  En de standaard afstand tussen niet-slanke wissels en R1 en R2 van 7.75cm vind ik te groot. Aan C-rails kan ik goedkoop komen, maar K-rails blijft toch erg duur. En dat is eigenlijk de voornaamste reden om naar 2-rail over te stappen. Meer keuze aan rails en goedkopere rails. Voor een nieuwe baan wil ik in ieder geval slanke wissels gebruiken en die heb ik nog niet. Maar goed dit is een probleem voor in de toekoms.

Ik hoop dat ik spoedig weer een update kan doen. Ik wil in ieder geval een paar foto's maken van mijn materieel :angel:

Bas



bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Update: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2019, 15:57:45 »
Ik heb nu eindelijk alle rails liggen en aangesloten  (y). Het baanplaan onderging nog een kleine wijziging in de vorm van een extra station aan de 'oost' zijde.


Het hoofdspoor loopt nu niet dwars door de chemische industrie heen maar naar het oostelijke kopstation. De R1 keerlus is nu vervangen door R2 bogen. Ik denk niet dat ik ooit nog in de toekomst R1 bogen in het zicht laat.

Ik heb ook voor het eerst K flex rails in bogen gelegd verschrikkelijke klus is dat.
Deze rails ligt op 4mm kurkstroken en is, op advies, niet vast gezet met railschroeven maar met een lijmpistool.

station west



Het krappe schaduwstation.


De zeer professorische maar goed werkende verbinding met de naburige module.



Station Haarsem Oost

Beide stations zijn ook voorzien van ontkoppelrails zodat getrokken treinen kunnen kop maken.

Ik moet qua aansluitingen alleen nog de contactstukjes maken in de K-rails maar het lukt me niet om hier draden aan te solderen, wel aan de flensjes tussen de rails. Hiervoor ga ik dun ijzerdraad gebruiken. Dat is een truukje die op de modelspoorclub heb geleerd  :angel:

De bedrading en servomotor besturing van Haarsem West moet helaas 'bovengronds' geschieden omdat ik er onder geen ruimte voor heb. Dus dat moet ik met de scenery verwerken.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over mijn baantje. Vooral de pendelbaan layout vind zonder R1 keerlusjes vind ik erg mooi geworden. Ik wil de baan ook nog gaan voorzien van niet-functionele bovenleidingen. Ik heb ooit (~10j geleden) een partij (helaas Duitse) bovenleiding portalen en draden van M* gekocht en ik heb er niet erg veel mee gedaan, slechts 2 ovaaltjes bedraad. Ik denk dat ik (hopelijk) nu ook voldoende heb om in ieder geval de hoofdlijn volledig te elektrificeren, want het is best prijzig spul allemaal.

Gr,

Bas.