Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Koerts
Vandaag om 19:58:40
VERPLAATST: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bert van Gelder
Vandaag om 19:58:21
Heb ik de juiste seinen geplaatst (Nederlands seinstelsel ‘55)? door Martin Hornis
Vandaag om 19:56:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:55:46
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 19:52:23
Goederenwagen SBB met hekje, heeft deze voor- of achterkant? door brutus1
Vandaag om 19:49:17
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Carl45
Vandaag om 19:47:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:46:50
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Hendrik Jan
Vandaag om 19:43:24
Nürnberg 2021 door IJsselsteyn
Vandaag om 19:36:41
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door arnout
Vandaag om 19:36:19
REE 2020, nieuws van de fabrikant. door CC72067
Vandaag om 19:32:42
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Floris
Vandaag om 19:32:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:59:53
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
Vandaag om 18:59:27
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 18:57:42
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door GORILLUS
Vandaag om 18:33:49
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 18:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 17:48:31
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Ivo tB
Vandaag om 17:16:19
VERPLAATST: Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Reinout van Rees
Vandaag om 16:56:32
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 16:48:27
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
Vandaag om 16:27:00
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 15:34:13
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door VAM65
Vandaag om 15:28:58
To sound of niet to sound door rjr
Vandaag om 15:24:06
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 15:21:20
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Peter Soonius
Vandaag om 15:08:16
Gezocht catalogusnummer Fleischmann bananen wagon H0 door MartOnTheWeb
Vandaag om 14:28:52
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door spoor0
Vandaag om 14:04:37
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 37572 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:57:22 »
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

* DE-II heeft de dummy al klaar staan....
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 23:00:38 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:47:04 »
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:13:20 »
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:33:38 »
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:35:15 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:04 »
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:34:15 »
 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:54:23 »
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 12:47:18 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:13:10 »
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:45:21 »
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:51:30 »
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:10:51 »
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.


acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.


Vier treden.


Lampglasringen uit buis.


Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\


Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2019, 07:31:25 »
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2019, 17:27:05 »
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram, waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.



Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.


Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.


Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.


Motor wordt in het motorhuis geplaatst.


Interieur wordt om het motorhuis geklemd.


Wielen plaatsen.


Afdekplaat vastschroeven.


Mooi resultaat.


Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.


Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.


Geen motor te zien :)


Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2019, 17:29:52 »
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4207
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2019, 17:47:56 »
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.