Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 3504 (NBDS 33 / SS 984) info en foto's gezocht door Carel Ruysink
Vandaag om 21:43:23
Albert's fantasie in schaal 0e door Wim Corduwener
Vandaag om 21:43:00
De fabriek - Spoor 0 door Hans1963
Vandaag om 21:37:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:29:06
Onze 3d printer door BartvD
Vandaag om 21:24:14
Hoe en waarmee kun je polystyreen van Evergreen verven? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:24:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:08
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 20:53:52
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:46:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door André 1976
Vandaag om 20:43:36
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Martin Hornis
Vandaag om 20:42:40
Verdunnen verf op nitro basis door Bahn-AG
Vandaag om 20:33:01
3D/RM: Politie figuren in 1:87 door Tulpendaal
Vandaag om 20:25:28
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:09:17
Seinen en wissel koppelen in DR4018 door Jelmer
Vandaag om 20:07:09
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 19:54:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door wouter-
Vandaag om 19:19:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 19:18:09
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 18:56:02
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door De eerste Ivo
Vandaag om 18:49:04
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:48:56
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door erikkral
Vandaag om 18:45:23
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
Vandaag om 18:40:34
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door mdjr78
Vandaag om 18:32:23
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 18:14:18
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 18:09:32
Industriemodule: "de Demka gieterij", HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 17:58:05
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Silvolde
Vandaag om 17:35:11
Welke BR 232 (Ludmilla) reed in Nederland? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:43:25
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:43:09
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 38066 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2018, 15:11:59 »
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:41:53 »
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder  :)

Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2018, 10:41:49 »
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers  als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes  of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje



Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:52:40 »
Aja, prima, duidelijk!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2018, 12:36:47 »
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.


« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 23:14:08 door DE-II »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:41:45 »
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2018, 11:58:29 »
Hoi Henk,

Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:46:14 »
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.

https://youtu.be/XAp6fLV-LOE

Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2018, 12:58:37 »
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2018, 21:12:35 »
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
 In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!



Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.

Groet
Huibert.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #25 Gepost op: 26 september 2018, 21:22:25 »
Gaaf.

Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #26 Gepost op: 26 september 2018, 21:46:23 »
Video van een dradige Vlissinger.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #27 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:08:24 »
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!

De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af... ;)

Groet
Huibert



________________________________________



________________________________________


« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2018, 20:12:29 door DE-II »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3320
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #28 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:34:23 »
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.

dirkjan

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4221
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #29 Gepost op: 07 oktober 2018, 21:09:02 »
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?