Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
Vandaag om 20:42:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:39:12
Projekt 083-338 door DE-II
Vandaag om 20:37:18
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 20:32:15
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
Vandaag om 20:29:27
Modules van Kees Gorter door Frank 123
Vandaag om 20:29:10
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 20:24:35
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
Vandaag om 20:24:10
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
Vandaag om 20:10:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:01:44
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 19:52:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door puntenglijder
Vandaag om 19:48:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 19:46:03
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
Vandaag om 19:45:42
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
Vandaag om 19:30:49
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
Vandaag om 19:08:32
Piko 2020, nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 19:04:20
Ledlampjes in serieschakeling door bellejt
Vandaag om 19:03:19
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 19:03:08
Buitenlust door Huib
Vandaag om 18:55:35
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 18:41:33
The Intercontinental Railroad Company door Erik_en_kids
Vandaag om 18:40:11
Treinverkeer in/rond Vierheim door 44
Vandaag om 18:21:28
Orient Express: ervaringen gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 18:10:35
Märklin 7051 hijskraan: magneet aansluiten? door Bahn-AG
Vandaag om 18:04:31
Bouw Bührtal III door tijgernootje
Vandaag om 18:01:25
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 17:58:35
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit F
Vandaag om 17:45:11
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 17:02:21
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 17:00:07
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 37525 keer)

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:57:22 »
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

* DE-II heeft de dummy al klaar staan....
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 23:00:38 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:47:04 »
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:13:20 »
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:33:38 »
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:35:15 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:04 »
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:34:15 »
 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:54:23 »
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 12:47:18 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4294
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:13:10 »
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:45:21 »
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:51:30 »
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:10:51 »
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.


acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.


Vier treden.


Lampglasringen uit buis.


Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\


Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2019, 07:31:25 »
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2019, 17:27:05 »
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram, waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.



Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.


Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.


Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.


Motor wordt in het motorhuis geplaatst.


Interieur wordt om het motorhuis geklemd.


Wielen plaatsen.


Afdekplaat vastschroeven.


Mooi resultaat.


Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.


Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.


Geen motor te zien :)


Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6569
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2019, 17:29:52 »
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 4196
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2019, 17:47:56 »
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.