Wat de garage betreft: Die staat los van ons huis en heeft electriciteit. Kan dus, als het vochtig is of heel koud, verwarmt worden met infraroodpanelen. Die kosten weinig aan stroom. Meer dan een tientje per maand zal dat niet worden iig. En 's winters bij erge kou, nee, dan wordt het in huis dingen doen. Er blijft op de logeerkamer wel een kleine knutselhoek, voor styreen snijden enzo.De baan komt net als nu langs de wanden, met een bs van tussen de 130 en 145cm. Daar ben ik nog niet uit. 130 is Fremohoogte, 145 is wat Hans aangaf. Omdat ook deze baan smal blijft, komtie op planksteunen te liggen. Geen poten dus. De MX5 kan er dan gewoon onder, en bij uitgebreid spelen kan díe de garage uit.Heb vandaag tijdens het busrijden bedacht dat de minimale treinlengte 7 rijtuigen + 2 locomotieven moet zijn, oftewel, ff grof neergezet, 3 meter perronlengte. Driesporig, net als nu, met een tweede perron van 1,80 ofzo? Ik hou in ieder geval bij de garagedeur nog ruimte over voor een gebouwtje op de kop, zoals in Zandvoort, met daarvoor een stationspleintje en een (dubbele?) tramhalte. Die tram daar moet dan wel naar beneden rijden op een soort viaductje. Ik zie dan gelijk een ijzeren brug-constructie op eveneens ijzeren poten, zoals dat in de 19e eeuw wel werd gebouwd. Dat lijkt me op zich een leuk idee, maar moet nog even kijken naar de uitvoer daarvan: voor het spoor, zicht ontnemend, of juist aan de achterkant, bakstenen keermuur, en dan over het perron heen en naar beneden? Waarom makkelijk als het moeilijk kan, nietwaar?😜Aan de in- uitrijkant van het station komen dan twee sporen voor in en uitgaand spoorverkeer, met daartussen de lokopstelplaats, doodlopend, twee loks 1300-lengte, maximaal. Daar is drie meter ruimte over en de in- en uitrijsporen kunnen in een boog worden aangelegd. Ik bedoel, het hoef geen ruimtevreter tezijn, die ruime meter. Uitgaande van het huidige sporenplan worden dan de twee goederensporen opgeofferd. Die moeten toch al afgenomen worden, dus dat is geen probleem. Het kost me al met al twee wissels en wat meter perronspoor, en natuurlijk een perronverlenging. De locloods blijft, de sigarenfabriek wordt verplaatst. Spooraansluiting vooralsnog niet doordacht: er moet wel wat te rangeren overblijven in die hoek. Straatspoor naast de loods, en dan ook nog twee meter de diepte in, in die hoek. Mss toch nog een (onzichtbare) haven, een scheepswerfwand, zoals op de vorige bladzij naar voren kwam? En waar aan te sluiten op de hoofdbaan? Vanaf spoor 3, zoals nu? Er schiet daar een linksafbuigend wissel over (1)Ik verheug me ook al op de bouw van t stationsgebouwtje. Dat ga ik zelf ontwerpen. Ik zal s kijken of een mixje van Vlissingen en Zandvoort mogelijk is.Dat kan dan bv achter Zandvoort zijn (trappen, gevel, dakvorm) en voor de voorgevel van Vlissingen. En dan natuurlijk erg smal allemaal: 30cm is niet veel.Op t perron, aan de gevel vast, een Zandvoortachtige kap. De vrije baan wordt dubbelspoor ipv enkelspoor.Aan de kant van Weer weet ik nog niet hoe t moet. Hoewel.....Er spelen nu twee opties: 1. de reizigerssporen achter de spiegel uitbreiden en vanwege de lokwissel ook daar een zandvoortachtige oplossing. Maar dat is niet handig achter de spiegel.2. De hoofdbaan na de aftakking voor Weer naar beneden leiden en 'ondergronds' aan de voorkant de lokwissel uitvoeren terwijl daarachter de treinstellen kunnen keren. Dat gebeurt dan allemaal onder het vernieuwde Weer, wat natuurlijk ook wat groter kan dan het oude Weer. 3 meter hoeft t niet te zijn, maar toch. Hou ik ook wat ruimte over voor de tram.Het hoofdspoor zou dan na de aftakking kunnen dalen terwijl het spoortje naar Weer boven blijft. De hoofdbaan verdwijnt dan in een bomenconstructie ala Jeroen Water in de onderwereld.Ik heb aan dieselmaterieel een rode I, een rode II en een rode III, alsmede een gele II, een Pl-E-DE-stam met 2200-en en een vt 601. Een Wadloper mw, ooit. Ook is er een 3-tal Piko Hk's, een mat '46, een V en het nodige getrokken mat zoals Pl-E en ICR en de Berlijnse IR. Ook Eloks zijn er genoeg. Elf-en, een twaalf, een 1300 en een 1600.... Dat kan ik allemaal makkelijk ( ) kwijt op deze baanoplossing.De opstelruimteindeling voor reizigersmaterieel achter de spiegel, zoals bij het huidige Weer, heb ik met een dubbeldeks Weer niet meer nodig. Dus is de gedachte nu om daar een Roodeschoolachtig stationnetje, dus zonder gebouw, neer te zetten, niet raar. Perron met abri, zeg maar. Roodeschool's perron is omgerekend 160cm, geloof ik. Dit 'Roodeschool' zou aan 120cm genoeg hebben. Dan kan je er twee diesel tweetjes kwijt, wat in de praktijk al niet zal gebeuren. Van de twee sporen blijft er dan 1 over. Winst: een links afbuigend wissel voor Heen (2). Hatsekidee Leuke optie, die tweede Seinen blijven allemaal klassiek. Ik vind dat te leuk om overboord te gooien.En de tram? Die rijdt straks van Heen via het duct naar...... mja...... Morgen nog maar s een dagje op de bus rijden.