Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:04:11
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:59:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 93415 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:57:22 »
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

* DE-II heeft de dummy al klaar staan....
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 23:00:38 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:47:04 »
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:13:20 »
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:33:38 »
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:35:15 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:04 »
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:34:15 »
 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:54:23 »
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 12:47:18 door DE-II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:13:10 »
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:45:21 »
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:51:30 »
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:10:51 »
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.


acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.


Vier treden.


Lampglasringen uit buis.


Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\


Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2019, 07:31:25 »
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2019, 17:27:05 »
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram, waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.



Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.


Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.


Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.


Motor wordt in het motorhuis geplaatst.


Interieur wordt om het motorhuis geklemd.


Wielen plaatsen.


Afdekplaat vastschroeven.


Mooi resultaat.


Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.


Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.


Geen motor te zien :)


Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2019, 17:29:52 »
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7512
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2019, 17:47:56 »
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.