Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 03:45:20
Pendel module Viessmann 5214
door
bask185
Vandaag
om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 00:15:17
Roco NS plan V
door
Benelux795
Vandaag
om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300
door
1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69
door
Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West
door
Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid
door
R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM
door
Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Heen, En en Weer: de tram. (gelezen 107707 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Heen, En en Weer: de tram.
«
Gepost op:
16 August 2018, 07:34:22 »
Moi allen,
Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?
Groet
Huibert
Voorbeeld van een motortje:
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG
Gelogd
Duin aanZee II
skiptram
Offline
Berichten: 480
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2018, 10:00:06 »
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.
De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad) of nog beter de lagere ( interieur) SB.
Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2018, 11:47:38 »
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?
Gelogd
Duin aanZee II
Marc tramt
Offline
Berichten: 10758
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2018, 12:18:13 »
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.
Marc
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2018, 12:33:38 »
Aha! Thnx!
Gelogd
Duin aanZee II
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #5 Gepost op:
16 August 2018, 12:38:07 »
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic, Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #6 Gepost op:
16 August 2018, 13:25:37 »
Dat verschil moet ik ook nog even leren
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.
Gelogd
Duin aanZee II
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #7 Gepost op:
16 August 2018, 16:35:54 »
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #8 Gepost op:
16 August 2018, 17:50:56 »
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.
Gelogd
Duin aanZee II
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #9 Gepost op:
16 August 2018, 18:14:32 »
Hallo Huibert,
Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.
De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Huup
Offline
Berichten: 8853
May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #10 Gepost op:
16 August 2018, 19:24:42 »
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert
Gelogd
Duin aanZee II
Hugo Baart
Offline
Berichten: 265
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #11 Gepost op:
16 August 2018, 22:17:02 »
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg]
[/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij
www.etsemmen.nl
kost bij hem 19,95 euro
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
martijn v m
Offline
Berichten: 4499
Heerwijk in H0
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #12 Gepost op:
17 August 2018, 06:58:20 »
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.
Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
skiptram
Offline
Berichten: 480
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #13 Gepost op:
17 August 2018, 10:54:10 »
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.
De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.
De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
MMTB
Offline
Berichten: 970
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #14 Gepost op:
17 August 2018, 12:37:10 »
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.