Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 18:13:22
PB Models 2022, nieuws van de fabrikant.
door
henk
Vandaag
om 18:12:28
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:02:11
Leuk Meuk
door
zuylen
Vandaag
om 18:01:44
Buitenlust
door
Huib
Vandaag
om 17:52:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Joost O
Vandaag
om 17:41:54
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten
door
Seinhuis
Vandaag
om 17:03:51
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001
door
Hirschsprung
Vandaag
om 16:57:45
Nieuw huis, nieuwe baan
door
cor_b
Vandaag
om 16:33:25
NS-6000 in Spoor-1
door
gdh
Vandaag
om 16:12:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 16:08:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:05:09
Raadplaatje
door
Rody v. G.
Vandaag
om 15:49:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 15:36:40
Diorama creation workshop
door
olaf99
Vandaag
om 15:14:50
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train.
door
spock
Vandaag
om 14:52:11
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC)
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:00:53
Modelspoor baan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:06:57
19 Toen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 12:38:56
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen
door
cor_b
Vandaag
om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:32:56
bouwen met modules in marokko
door
nkob
Vandaag
om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw
door
gdh
Vandaag
om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch
door
Benelux795
Vandaag
om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 10:41:44
sterkere motoren voor Piko hondekop
door
henk
Vandaag
om 08:39:41
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 08:34:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omlaag
Auteur
Topic: Heen, En en Weer: de tram. (gelezen 86392 keer)
Huup
Offline
Berichten: 6590
Heen, En en Weer: de tram.
«
Gepost op:
16 augustus 2018, 07:34:22 »
Moi allen,
Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?
Groet
Huibert
Voorbeeld van een motortje:
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG
Gelogd
Daz, Od
skiptram
Offline
Berichten: 465
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #1 Gepost op:
16 augustus 2018, 10:00:06 »
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.
De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad) of nog beter de lagere ( interieur) SB.
Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Huup
Offline
Berichten: 6590
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #2 Gepost op:
16 augustus 2018, 11:47:38 »
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?
Gelogd
Daz, Od
Marc tramt
Offline
Berichten: 10338
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #3 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:18:13 »
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.
Marc
Gelogd
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m
www.modulebaan.nl
Charleroi - Route de Mons
Huup
Offline
Berichten: 6590
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #4 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:33:38 »
Aha! Thnx!
Gelogd
Daz, Od
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 909
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #5 Gepost op:
16 augustus 2018, 12:38:07 »
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic, Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Huup
Offline
Berichten: 6590
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #6 Gepost op:
16 augustus 2018, 13:25:37 »
Dat verschil moet ik ook nog even leren
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.
Gelogd
Daz, Od
Hugo Baart
Offline
Berichten: 257
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #7 Gepost op:
16 augustus 2018, 16:35:54 »
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
Huup
Offline
Berichten: 6590
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #8 Gepost op:
16 augustus 2018, 17:50:56 »
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.
Gelogd
Daz, Od
MMTB
Offline
Berichten: 964
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #9 Gepost op:
16 augustus 2018, 18:14:32 »
Hallo Huibert,
Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.
De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Huup
Offline
Berichten: 6590
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #10 Gepost op:
16 augustus 2018, 19:24:42 »
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert
Gelogd
Daz, Od
Hugo Baart
Offline
Berichten: 257
Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #11 Gepost op:
16 augustus 2018, 22:17:02 »
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg]
[/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij
www.etsemmen.nl
kost bij hem 19,95 euro
Hugo
Gelogd
www.msgvalkenswaard.nl
martijn v m
Offline
Berichten: 4391
Heerwijk in H0
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #12 Gepost op:
17 augustus 2018, 06:58:20 »
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.
Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
skiptram
Offline
Berichten: 465
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #13 Gepost op:
17 augustus 2018, 10:54:10 »
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.
De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.
De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
MMTB
Offline
Berichten: 964
Re: Heen, En en Weer: de tram.
«
Reactie #14 Gepost op:
17 augustus 2018, 12:37:10 »
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Volgende
- [
1
]
2
3
...
35
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heen, En en Weer: de tram.