Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zestiger jaren plastic lijmen? door eezacque
Vandaag om 20:02:12
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door leike400
Vandaag om 19:59:47
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 19:57:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door GORILLUS
Vandaag om 19:41:00
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door GORILLUS
Vandaag om 19:33:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 19:32:23
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:24:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 19:23:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 19:09:54
Old England door St00mboy
Vandaag om 19:07:49
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 19:05:48
Artitec: DDM-1 door erik1
Vandaag om 18:56:52
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door Peter Kleton
Vandaag om 18:39:14
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 18:31:03
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 18:27:17
DR4018's verliezen adres door Bert_Apd
Vandaag om 18:16:04
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Koerts
Vandaag om 17:48:50
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door ronald2016
Vandaag om 17:01:28
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:32:31
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 16:29:41
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 16:28:52
Holland Scandinavie Express 1966 door Falkenberg
Vandaag om 15:51:18
De 2454 en andere BSH-projecten in model door SimonSt
Vandaag om 15:46:25
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:23:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:20:28
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 15:12:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 14:55:07
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
Vandaag om 14:46:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Whis
Vandaag om 14:36:04
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door zuylen
Vandaag om 14:19:54
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 32730 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Heen, En en Weer: de tram.
« Gepost op: 16 augustus 2018, 07:34:22 »
Moi allen,

Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?

Groet
Huibert


Voorbeeld van een motortje:


https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2018, 10:00:06 »
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.

De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad)  of nog beter de lagere ( interieur) SB.

Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2018, 11:47:38 »
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8899
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2018, 12:18:13 »
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.

Marc
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2018, 12:33:38 »
Aha! Thnx!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2018, 12:38:07 »
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic,  Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2018, 13:25:37 »
Dat verschil moet ik ook nog even leren  ;)
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2018, 16:35:54 »
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.

Hugo

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2018, 17:50:56 »
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2018, 18:14:32 »
Hallo Huibert,

Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.

De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2018, 19:24:42 »
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:17:02 »
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg][/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij www.etsemmen.nl kost bij hem 19,95 euro

Hugo

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2018, 06:58:20 »
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.

Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2018, 10:54:10 »
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.

De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.

De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:37:10 »
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e