Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door OlivierV
Vandaag om 00:26:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Willem1951
Vandaag om 00:11:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 00:03:12
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
12 december 2019, 23:48:30
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Floris Dilz
12 december 2019, 23:40:48
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Maunsell
12 december 2019, 23:04:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 december 2019, 23:01:15
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
12 december 2019, 22:51:59
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
12 december 2019, 22:36:40
Piko NS1100, materieelbespreking door Martin Hornis
12 december 2019, 22:28:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
12 december 2019, 22:25:46
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door spoorzeven
12 december 2019, 22:18:27
Wensendraadje Nederlands 2020 door becasse
12 december 2019, 22:10:13
Very USA: The Slug door NS1220
12 december 2019, 21:55:48
Projekt 083-338 door 44
12 december 2019, 21:24:12
Nieuwe modelbaan....de start. door NS264
12 december 2019, 21:16:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
12 december 2019, 20:07:55
Afmetingen tankwagens door mcs51
12 december 2019, 20:02:03
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
12 december 2019, 19:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
12 december 2019, 19:22:57
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Silver Fox 2512
12 december 2019, 19:02:21
Westlandbaan door peterha
12 december 2019, 18:47:30
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
12 december 2019, 18:44:07
BMB-Module: “Wateringbury” door St00mboy
12 december 2019, 18:40:43
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
12 december 2019, 17:56:16
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door St00mboy
12 december 2019, 17:52:04
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Eric B
12 december 2019, 16:10:32
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door NS264
12 december 2019, 15:59:31
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
12 december 2019, 15:28:43
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
12 december 2019, 13:45:53
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 28511 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:57:22 »
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

* DE-II heeft de dummy al klaar staan....
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 23:00:38 door DE-II »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:47:04 »
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:13:20 »
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:33:38 »
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:35:15 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:04 »
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:34:15 »
 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:54:23 »
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 12:47:18 door DE-II »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:13:10 »
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:45:21 »
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:51:30 »
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:10:51 »
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.


acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.


Vier treden.


Lampglasringen uit buis.


Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\


Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2019, 07:31:25 »
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2019, 17:27:05 »
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram, waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.



Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.


Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.


Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.


Motor wordt in het motorhuis geplaatst.


Interieur wordt om het motorhuis geklemd.


Wielen plaatsen.


Afdekplaat vastschroeven.


Mooi resultaat.


Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.


Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.


Geen motor te zien :)


Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6135
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2019, 17:29:52 »
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3935
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2019, 17:47:56 »
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.