BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: DE-II op 16 augustus 2018, 07:34:22

Titel: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 07:34:22
Moi allen,

Ik ben bezig met een kleine modulaire spoorbaan, waarop een aantal trams komt te rijden in een heen en weer systeem.
Een paar trams zijn al in mijn bezit, een aantal anderen wil ik zelf bouwen.
In alle gevallen gaat het om twee assige motorwagens in h0m.
Voor alle trams geldt dat er een motorunit in moet. Die zijn te verkrijgen bij Halling. Ik heb echter geen idee van kwaliteit en rijeigenschappen van wat ik daar tegenkom.
Vandaar de vraag: is dat wat, dat Halling? Hoe rijdt het?

Groet
Huibert


Voorbeeld van een motortje:


https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-VAR-H0M-DG
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 16 augustus 2018, 10:00:06
Hallo Huibert,
Ik heb al zo'n 60 jaar ervaringen met het verzorgen van aandrijvingen voor trams en er zijn in die jaren ontelbare artikelen geschreven ( ook in het Duitse forum) over de diverse opties.
In het algemeen heb je de keuze in Halling, PMT en SB. Waarbij de prijs evenredig met de rijeigenschapen oploopt van 51,00 tot 130,00.

De getoonde Halling Variomotor loopt met zijn zeer betrouwbare Mabuchi motor en de verbeterde tandwielen relatief snel en is gevoelig voor stroomonderbrekingen en heeft een ongelukkige bevestiging in de grondplaat. Mark van Dijk laat zien op zijn tentoonstellings baan dat deze toch digitaal redelijk betrouwbaar langzaam lopen.
Ik prefereer de slecht verkrijgbare PMT motorunits ( en heb niet alles in voorraad)  of nog beter de lagere ( interieur) SB.

Het probleem is dat de relatief kleine wielen van rond de 8 mm geen groot as tandwiel toelaten en je dus een snelle overbrenging vanuit het wormwiel krijgt. PMT lost dit op met een set tussen tandwielen en SB door een hoogwaardige motor te plaatsen.

Met groet van Paul
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 11:47:38
Mark is ook op beneluxspoor aanwezig?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Marc tramt op 16 augustus 2018, 12:18:13
Jawel, onder de forumnaam: MMTB.
Waag er anders een PB'tje aan om hem op dit topic te attenderen.

Marc
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 12:33:38
Aha! Thnx!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 16 augustus 2018, 12:38:07
Ik had op de vorige baan twee Halling KSW aandrijvingen, één M aandrijving en één K aandrijving len één H aandrijving lopen.
Geen enkle probleem mee ondervonden, digitaal net zo mooi te regelen.
Ze werden aangestuurd door Lokpilot Basic,  Lokpilot 4, LD-G32 en e-Hattons DCR-8 DCC decoders.
Na inbouw de decoders even juist inregelen en het rijdt en blijft betrouwbaar rijden, nits matuurlijk de contactvlakken schoon blijven.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 13:25:37
Dat verschil moet ik ook nog even leren  ;)
De trams worden digitaal, dat staat wel vast. Veels te omslachtig anders.
Ik ben benieuwd naar Marks oordeel.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Hugo Baart op 16 augustus 2018, 16:35:54
Hallo Huibert,
Al eens gedacht aan een KATO of Tomytec chassis.
Verkrijgbaar op E-bay .com.
Helaas vandaag bestellen en morgen in huis is er niet bij. Het kan 1 tot 3 weken duren en worden als je goed kijkt (gratis) free shipping op gestuurd.
Deze chassis zijn er in vele maten en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Zowel met bestellen als rijeigenschappen.

Hugo
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 17:50:56
Nee, ik ben echt een newbie op dit gebied. Alle tips zijn welkom. Ik ga dus zeker s kijken.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: MMTB op 16 augustus 2018, 18:14:32
Hallo Huibert,

Ik heb veel ervaring met de Vario aandrijving van Halling en ze zijn betrouwbaar zolang je maar goede stroomafname hebt. Daardoor rij ik altijd met een bijwagen die ook stroom afneemt. Als decoder voor de Vario aandrijving gebruik ik meestal de kleine Kuhn N025. Deze is voordelig en je hoeft niets in te stellen voor de rijeigenschappen. Het loopt gelijk goed. Wel stop ik altijd wat lood onder het dak, want de aandrijving weegt vrij weinig.

De Mabuchi motor die wordt gebruikt zit in bijna alle Halling modellen en rijd altijd goed en is digitaal makkelijk aan te sturen.

Groeten, Mark
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 augustus 2018, 19:24:42
Ha Mark!
Hoe fragiel is de stroomafname zonder bijwagen? Het is een klein baantje met h0m veldspoor; makkelijk te onderhouden dus. Als de afnamekwaliteit echter met name aan de wielen ligt, wordt het een wat ander verhaal bijvoorbeeld.
Is een as in zo'n motorstel bijvoorbeeld makkelijk pendelbaar te maken?
Groet
Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Hugo Baart op 16 augustus 2018, 22:17:02
Met de stroomafname van KATO of Tomytec chassis. Heb ik nooit problemen gehad. Tijdens tentoonstellingen op mijn H0e baan "De Niggende Saligheyd" rijden twee of drie dagen deze chassis probleemloos. De twee asser heeft op alle 2 de assen een stroomafnemer. De 4 assers hebben op alle 4 de assen stroomafname.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tomytec-TM-07-R.jpg)[/url
Als decoder gebruik ik Uhlenbrock 73405 Multiprotocol uiterst klein van afmetingen 10,8 x 7,5 x 2,4 mm. Kijk maar eens bij www.etsemmen.nl kost bij hem 19,95 euro

Hugo
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 17 augustus 2018, 06:58:20
Tommytec is N spoor dus 9mm.
H0m is 12mm. Dat past dus niet.

Halling aandrijving zijn best betrouwbaar en de rij eigenschappen oke. Het zijn niet de stilste aandrijvingen maad dat verschilt nog wel is per model
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 17 augustus 2018, 10:54:10
De assen van de Vario motor zijn aan de tandwielzijde losjes gelagerd in het kunststof chassis en bewegen voldoende om een vierpunts contact te garanderen.

De spaakwielen op deze unit hebben een beduidend slechtere stroomafname dan de schijfwielen.

De KSW aandrijving waar Henk het over had, heeft nog een metalen bodemplaat in tegenstelling tot de 36,8 kunststof aandrijving en loopt het beste.
Gr.Paul
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: MMTB op 17 augustus 2018, 12:37:10
De wielen van de varioaandrijving kunnen inderdaad wat bewegen en met wat gewicht erop is het ook los rijdend een prima aandrijving. Aangezien ik op mijn beursbaan nog enkele wissels heb met een plastic hartstuk neem ik geen risico en rij daardoor met bijwagens. Maar solo met gepolariseerde wissels rijd ook goed. Als de radafstand het toelaat zijn de KSW en de M/K aandrijvingen het beste van Halling.

Groeten, Mark
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 17 augustus 2018, 15:11:59
Huibert, de gepolariseerde Tillig TT spoor wissels worden door mijn twee assers probleemloos doorlopen.
Dus er is geen enkele reden om bang te zijn voor een goede stroomafname
Het is natuurlijk wel zo dat afhankelijk van de rijrichting het metalen hartstuk omgepoold moet worden.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 17 augustus 2018, 17:41:53
Ik rij inderdaad op Tillig tt en de wissels kunnen niet anders bereden wòrden dan met polarisatie. Ik ga een aandrijfsetje bestellen bij Halling. Als het niet bevalt, gaan we weer verder  :)

Paul, hoe komt het dat de schijfwielen zoveel beter presteren dan de spaakwielen?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 18 augustus 2018, 10:41:49
Huibert,
De spaakwielen zijn van een ander materiaal en het plastic "binnenwiel" met alle spaken steekt soms iets uit t.o.v. de kleine overblijvende schijf waar door de stroomafnemers  als deze niet zeer secuur aan de rand van het wiel worden aangelegd of haken in de spaken/ gietrandjes  of niet goed contact maken.
Hierbij een afbeelding van een correct wielsetje

(https://imagizer.imageshack.com/v2/640x480q90/922/u9alz8.jpg) (https://imageshack.com/i/pmu9alz8j)

Gr.Paul
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 18 augustus 2018, 19:52:40
Aja, prima, duidelijk!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 23 augustus 2018, 12:36:47
Ben inmiddels bezig met een motorwagen van de tram Vlissingen Middelburg.
Ik neem er de tijd voor, en dat resulteert in een zijwand met werkende schuiframen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/39905953_2245721552330070_3134483401956917248_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/39905953_2245721552330070_3134483401956917248_n.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 30 augustus 2018, 09:41:45
Mark, je rijdt digitaal met Halling-aandrijvingen. hoe moeilijk is de ombouw van de units? Ik begrijp dat de motoren geïsoleerd moeten worden en dan opnieuw, geïsoleerd, vergrendeld op het chassis? Of begrijp ik dat verkeerd?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: MMTB op 30 augustus 2018, 11:58:29
Hoi Henk,

Nee hoor, het is zelfs super simpel. De motor zit op een plastic chassis en is met een stripje verbonden met de stroomafnamers van de wielen. Deze moet je doorknippen en daartussen de decoder zetten. De condensator kan je ook nog weghalen. Bij de Vario aandrijving hoef je niets te isoleren.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 30 augustus 2018, 12:46:14
Mark zegt het dus is het waar. Mijn beleving was anders omdat de motor vastgehouden wordt door de soldering en hij na het ombouwen wat losser zit in het chassis.
Bijgaand nog een filmpje met 3 motoren.

https://youtu.be/XAp6fLV-LOE

Daarbij zie je de verschillen analoog en de mooie doorloop van de SB aandrijving en de langzame loop van de PMT aandrijving.
Met groet van Paul
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 30 augustus 2018, 12:58:37
Als de Halling digitaal net zo langzaam kan rijden als de pmt in het filmpje, ben ik er wel uit, denk ik ;-)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 26 september 2018, 21:12:35
Nu, een maand later, heeft de Vlissinger, een motorwagen uit de serie 1-10 van de Tramway Vlissingen Middelburg z'n eerste meters digitaal gereden.
Zoals op de foto is te zien, was het nog slechts een proefrit.
De motor is van Halling. Ik heb de motor op het cassis omgedraaid. Zo worden stroomafname en motorpolen effectief van elkaar gescheiden.
Omdat de tram demontabel moet blijven (prutsen is leuk, maar niet als het niet hoeft of, erger nog, hàd gehoeven), en omdat ik geen draadjes wil zien (die grafkist is wel genoeg), zijn er aan de motor en de stroomafnamepunten stripjes gesoldeerd, die via een messing contactpunt de spanning doorgeven aan stripjes die via de raamstijlen keurig naar het dak lopen. Op deze manier kan ik de motor uitnemen, de wagenkast afnemen en blijft het dak demontable, alsmede de lichtbak.
 In de lichtbak komt de decoder (locppilot) alsmede een verzameling van aansluitpunten.
Volgende stap is de verlichting, die ook met stripjes tot stand gaat komen. Frontverlichting en binnenverlichting, en ook apart schakelbaar, balkonverlichting.
Het wordt nog een klus, maar het zel me lukken!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180926_205123.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180926_205123.jpg)

Dank voor jullie hulp!
Zodra ik het al gemaakte filmpje van de draderige proefrit op jouwbuis heb staan, volgt hier nog een linkje.

Groet
Huibert.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 26 september 2018, 21:22:25
Gaaf.

Ben benieuwd als die af is. Dat met die stripjes is een interessant idee.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 26 september 2018, 21:46:23
Video (https://youtu.be/nKHHkx-RpcA) van een dradige Vlissinger.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 07 oktober 2018, 20:08:24
Het zel me lukken! Ik zei het nog zo.....
Afijn, dat ging dus niet helemaal zoals ik me had voorgesteld: 1 lampje niet brandend, en de rest wel en natuurlijk keurig schakelbaar. Ha! Vrouwe Onfortuna!

De hele tram is nu digitaal: rijden, verlichting. Ze rijdt in beide richtingen, zoals eerder al gemeld. Maar dan: Er brandt dus 1 frontlamp. De rest doet nada. Niks.
Dus heb ik een proefopstellinkje gemaakt met de bijgaande tekening als basis. Die spreekt voor zich. Zelfde resultaat: 1 brandende frontlamp. Voor de duidelijkheid: in de proefopstelling worden andere lampjes gebruikt dan in de tram al aangebracht.
Ik weet niet veel van het digitale wereldje. Daar gaat het waarschijnlijk ook mis.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis kan gaan?
Hoe stel ik bv de CV-waarden in van CV 35 en hoger, waar ik eerst moet kiezen waarvoor de CV geldt, om daarna een waarde toe te voegen? Na de keuze ben ik gelijk terug bij af... ;)

Groet
Huibert

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06599a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06599a.jpg)

________________________________________

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06597a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06597a.jpg)

________________________________________

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06598a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06598a.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Falkenberg op 07 oktober 2018, 20:34:23
Alle lampen moeten aan blauw hangen, niet aan massa. En iets dunnere draadjes helpen je bij het wegwerken straks na het schilderen.

dirkjan
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 07 oktober 2018, 21:09:02
Je bedoelt dat het geen twee aparte circuits moeten zijn, maar dat ik de blauwe draad die nu alleen aan de frontverlichting hangt, ook voor de coupé- en balkonverlichting moet gebruiken?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 07 oktober 2018, 21:31:49
Ja dus. Er branden nu 2 lampjes, waarvan 1 aan FA1 hangt. FA2 brandt nog niet. Met F1 brandt nu de frontverlichting, met F2 de FA1 lamp en met F3 zet ik de FA1 lamp weer uit..... Wonderlijk.
Ik ga s op zoek in de Zimo-betriebleitung.

/me zet 79 paginaas uitleg en instructie op zn foon voor morgen in de pauze.....
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 07 oktober 2018, 21:42:56
En omdat we toch al bezig waren gelijk maar even doorgenomen.....
F33 en F34 voor programming FA1 en FA2. Morgen......
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 10 oktober 2018, 12:21:49
Goed, dat gaat dus niet wezen.
De decoder is een Zimo 620, programmeren doe ik met een lokmaus van Roco.
Ik krijg 1 frontlicht aan, de rest van de lampjes (andere frontlicht, balkonverlichting, coupéverlichting) weigert alle licht.

Ik kom er niet uit. Iemand suggesties?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 10 oktober 2018, 13:54:36
Heb je de retour van FA1 en FA2 nu terug laten lopen via de blauwe kabel, zoals geadviseerd door Falkenberg?

In deze handleiding...
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX63MX64E.pdf
...op pagina 34 rechts onder, laatste plaatje, zie je dat de groene functiekabel teruggevoerd wordt via blauw. De zgn "massa" aansluiting die jij nu gebruikt is voor SUSI aansluitingen (een aparte geluidsdecoder bijv).
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Falkenberg op 10 oktober 2018, 19:16:15
En daarbij... blauw is bij decoders de plus, niet de ‘nul’ of ground.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 10 oktober 2018, 21:54:48
Volgens tekening aangesloten en ook andere decoder geprobeerd. Niets. Morgen andere lampjes..
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 11 oktober 2018, 19:30:53
Test de lampjes eerst analoog voordat je hele boel vervangt. Als je een multimeter hebt, kun je de functie gebruiken die een piep geeft als je de twee stekkers tegen elkaar houdt (om te controleren of er contact is tussen twee punten). Weet niet hoe die functie heet, maar je kunt er ook een enkele LED veilig mee testen.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 11 oktober 2018, 19:35:52
Dank, Sven, dat was inderdaad de bedoeling, dan weet ik zeker dat ze goed zijn.
Morgen weer een dag. Moet er fris en fruitig voor zijn.  :)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 08:30:46
En de lust moet er zijn.
De afgelopen dagen was die er dus niet. Dus aan de slag met de bekabeling onder de modules. Nou wist ik dat de kamer klein is, maar zò klein... In zo'n kleine ruimte is het handig om echt alles aankant te hebben voor je modules gaat uitnemen, zeker wanneer een deel onder een schuin dak ligt en de hele module eerst een stukje onder dat dak uit moet voor er uitgenomen kan worden. Wat belemmerd wordt door een andere module. Een beetje 'steek je rechter arm links onder je linker been door om boven je hoofd een biertje van de grond te pakken'.
Het was een puzzle, kortom  :angel:
Done. Dat dan weer wel.
Om te kijken of alles het deed (uiteraard niet) een Connexxion sneltram herspoort op h0m. Wieltjes opschuiven is echt een genot bij die Halling-dingen. Simpele constructie, kwartiertje werk en rijden maar. Aangezien het nooit de bedoeling was dat de Sneltram tussen Heen en Weer zou rijden, was het een prettige verrassing dattie alle bogen feilloos doorliep. Dat biedt perspectief.
's Kijken of een zimo 620 die 2 hallingmotortje aankan :)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 08:44:23
Museumtram ;)  (https://youtu.be/9_gpj_iqJzc)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 14:14:52
Decoder ingebouwd in de sneltram met twee motortjes.
De tram rijdt, maar stopt elke halve meter spontaan.
Duidt dat op overbelasting van de decoder?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 14:18:45
Overigens werkt van de lampjes in de tram er geen 1 meer. Dat bleek na controle met een analoge trafo.
Ik zal ze vervangen door ledjes.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 14 oktober 2018, 16:56:01
Lekker bezig.  ;D
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 18:01:45
Ja, deze man kan er wat van ;-)
Ben al lang blij dat de decoder in de vlissinger het nog doet en dat ik met de soldeerbout de vlissinger tram niet heb gemold....
Nu nog weten hoe het met de sneltram en die twee motoren zit....
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 14 oktober 2018, 22:02:19
Heb het vermoeden dat die met 1 motor ook prima rijdt  ;D

Maar anders even goed kijken in de specs van de decoders. Niet iedere decoder kan met 2 motoren overweg.

Heb hier in een Halling TW6000 1 Kuehn 125 decoder. Werkt uitstekend. Heeft ook dubbele motoren zoals de Connexxion SUNIJ tram
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 oktober 2018, 22:57:22
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

/me heeft de dummy al klaar staan....
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 15 oktober 2018, 07:47:04
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 15 oktober 2018, 09:13:20
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 15 oktober 2018, 09:33:38
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 15 oktober 2018, 09:57:04
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 15 oktober 2018, 10:34:15
 ;D
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 15 oktober 2018, 11:54:23
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181015_115033.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20181015_115033.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 15 oktober 2018, 12:13:10
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 15 oktober 2018, 12:45:21
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 17 oktober 2018, 11:51:30
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 17 oktober 2018, 22:10:51
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06610a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06610a.jpg)
acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06611a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06611a_1.jpg)
Vier treden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06615a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06615a1.jpg)
Lampglasringen uit buis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06622a_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06622a_1.jpg)
Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo_10_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Expo_10_23.jpg)
Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 06 maart 2019, 07:31:25
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorlos.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorlos.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 07 maart 2019, 17:27:05
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram (http://www.skiptram.nl/?%28OM%29BOUWTIPS_SKIPtram:ATLAS_modellen:Atlas_GVA_465), waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07052_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07052_2.jpg)
Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07053_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07053_2.jpg)
Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07054_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07054_1.jpg)
Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07055_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07055_1.jpg)
Motor wordt in het motorhuis geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07056_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07056_2.jpg)
Interieur wordt om het motorhuis geklemd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07057.jpg)
Wielen plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07058_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07058_1.jpg)
Afdekplaat vastschroeven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07059.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07059.jpg)
Mooi resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07060_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07060_1.jpg)
Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07061_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07061_1.jpg)
Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07063.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07063.jpg)
Geen motor te zien :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07064_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07064_1.jpg)
Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 08 maart 2019, 17:29:52
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 08 maart 2019, 17:47:56
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 08 maart 2019, 19:01:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07065a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07065a.jpg)

Niet exact. Achter de boogie-zijde zie je dat echter niet of nauwelijks.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 11 mei 2019, 07:18:42
Op een beursje, in de ochtend van eerste paasdag, ergens diep in Vlaanderen, gekoffiet en wel tussen de Duvels, kwam ik dit drietal tegen. Mja, mn goede, trammig hart weerstond het leed van opgeboxte trams niet. De vrije loop zouden ze krijgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welberg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Welberg.jpg)

Waar twee van de drie vierassers zijn, is er één dat logischerwijs niet. De Reko is een makkelijk om te bouwen wagen. Bij Skiptram dus een Reko-aandrijving van Halling aangeschaft en er in een half uurtje ingefrummeld.
Wat nu nog moet is de twee voorplatforms afzagen en inlijmen. Metaal. Goed voor het gewicht. En de decoder moet er nog in. Na aanschaf. En wat schilderwerk. Pinda's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07688a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07688a.jpg)
De Reko te Heen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07689a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07689a.jpg)
Wat er over blijft.

Heb je nog een goede suggestie ten aanzien van de pantograaf, dan hoor ik die graag!

Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 13 mei 2019, 13:38:10
Dat van die panto wil ik ook wel weten.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Groefrail op 13 mei 2019, 13:56:02
Sommerfeldt 945 past prima op een Reko
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 13 mei 2019, 16:18:54
Hangt een beetje van je eisen af. Ik vind het sleepdeel te simpel uitgevoerd in vergelijk met de echte pantograaf. Weet iemand een soortnaam, fabrikant, van dat ding? Dan kan ik wat gerichter zoeken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/37_20120919.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/37_20120919.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l225.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l225.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 13 mei 2019, 21:18:59
SKIPtram al aangeschreven?

Die heeft nog wel is het een en ander aan panto's.

Maakt/laat ze ook zelf maken.

Greetz Martijn
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 13 mei 2019, 21:54:14
Jazeker, maar een beetje keuze kan geen kwaad ;-)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 14 mei 2019, 10:26:11
Die Sommerfeld moet ik nog ergens hebben liggen. Ik vind 'm passend zat voor dat model. (y)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 14 mei 2019, 10:32:37
Heb de panto gevonden. Moet je de koplamp van de tram eruit wippen om 'm open te maken?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: WeKra op 14 mei 2019, 10:56:46
Paul heeft bouwpakketjes van de Stemmann's. Je kunt dan het verticale draadje weglaten en je hebt een prachtige versie van een pantograaf!

(http://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/28/htntypestemmann1100.jpg) (http://imageshack.com/f/0shtntypestemmann1100j)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 mei 2019, 11:48:39
Heb de panto gevonden. Moet je de koplamp van de tram eruit wippen om 'm open te maken?
Lees je bericht net te laat. Net in elkaar geplakt ;( Nee, dat kan niet.
Aan de achterzijde van de tram zit het onderstel met twee houdertjes in sleufjes. Je kunt die vinden bij de koppeling als je recht op zn snuit kijkt. Daar moet je de boel uitbuigen. Kan er niks aan doen, maar het is niet anders. Als je dat voor elkaar hebt, kun je de bodemplaat over de kop heen schuiven. De andere kant zit met een beugel aan de binnenkant om de koplamp heen. Je kunt de houdertjes en bedoelde koplampbeugel zien op de foto van het onderstel, een paar berichten terug.

Het onderstel is hier inmiddels gedrieëndeeld waarbij de kopstukken weer in de tram zijn vastgelijmd met houtlijm, in de hoop dat dat blijft zitten.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07748a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07748a.jpg)

Aan de kopse kanten van het motorstel zijn twee balkjes gelijmd (ook met houtlijm) die het motorstel op de goede hoogte moeten houden.

Gister heeft de Reko z'n eerste tochtjes gemaakt van Weer naar En vv.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07740a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07740a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07747a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC07747a.jpg)

De koe is inmiddels opgehaald, de hippel herspoord.....  ;)

 Alt Schmöckwitz (https://www.google.com/maps/@52.375088,13.6491058,341m/data=!3m1!1e3) is overigens nog een stukkie doorkarren.

Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 mei 2019, 11:58:06
Wat de panto betreft: mss ben ik wel te kritisch. Ik zal de sommerfeld s gaan bekijken.  ;D
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 14 mei 2019, 20:31:44
Ah, ik zie het. Makkelijker er in dan er uit. Ik dacht, ik maak 'm even open en plaats de panto. Maar zie dat ik dit beter voor een keer kan gebruiken als ik gelijk de aandrijving ga plaatsen. Ligt al klaar, maar heb ik nu geen tijd voor. Bedankt voor de tip!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 14 mei 2019, 21:43:59
Hoe de panto zit is mij onduidelijk. Waarschijnlijk kan de dakopbouw los en ik hoop daar dan de pantonokken te zien. In de wagenbak zelf is niks te zien wat daarop lijkt. Als je het weet, hoor ik het wel.
Overigens, heb je ook een Atlas reko? Of een bouwpakket van 1 of andere vroegere VEB? Die moet ik ook nog ergens hebben liggen trouwens, bedenk ik me net. Het wordt nog gezellig bij 't trambedrijf hier.....  :P

Hier zojuist geprobeerd of het metalen onderstel met wat schudden loskomt. Nee. Houtlijm...  (y) :angel:
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 16 mei 2019, 21:46:41
Ik heb een Atlas model. Heb geprobeerd de achterkant los te krijgen, maar het lukt niet echt zonder het plastic zover naar achteren te buigen dat ik bang ben dat het breekt. Hoe is jou dat gelukt? Ver uitgebogen zonder te breken?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 16 mei 2019, 21:52:16
Pantograaf zit met vier pinnetjes in het dak vastgelijmd. Schroevendraaier eronder en je haalt 'm er af. Pinnetjes breken wel, maar de schroef van de vervangpantograaf trekt het geheel straks weer bij elkaar.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 16 mei 2019, 22:03:29
Phew, gelukt. Ik dacht, ik laat me potverdorie niet kennen door zo'n simpel Atlas model. De trammende tandarts zal trots op mij zijn, want het is me gelukt door zo'n tandartshaak om en om in de hoeken te zetten en het omhoog te trekken. Wel de onderkant zover mogelijk naar voren geduwd. Op de foto ook even de bevestiging van de pantograaf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7775.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7775.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 16 mei 2019, 22:48:53
Innovatief ;-)
Ik heb het op de traditioneel grove manier voor elkaar gekregen: met een schroevedraaaier.
De Gotha's zijn leuk. Als ik eerder had geweten dat die dingen zo leuk zijn, had ik een trambedrijfje opgezet in plaats van trein en tram. Ik ben helemaal verkocht..... B-)
Spoor je `m om naar meterspoor?
Dank voor de info mbt panto, overigens!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 17 mei 2019, 09:02:11
Spoor je `m om naar meterspoor?
Met de Halling aandrijving ben je flexibel, dan kan het H0m of H0e worden.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 17 mei 2019, 09:33:25
Klopt. H0m is dan realistischer. Ik weet zo geen trambedrijf op 76cm-spoor in ieder geval.
Omsporen is inderdaad een fluitje van een cent.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 17 mei 2019, 13:29:36
Bij mij ligt er alleen maar 9 mm rails, dus als ik 'm wil laten rijden is het mooi dat het makkelijk omsporen is.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 19 mei 2019, 20:36:02
Vanmiddag even een plaatje ontworpen om het atlas plaatje voor de panto te vervangen. Gaat je van 2 mm door het dak en de Sommerfeld pantograaf er op geschroefd. Staat veel beter zo. Ter info: het is een dubbel dak. De beige binnenzijde is groen plastic, beige geverfd, die tegen het buiten dak aan geplakt zit. Het schroefje zou dus nog dieper kunnen liggen, maar ik vind het wel goed zo.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5637_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5637_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5633_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5633_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5634.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5634.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5635.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5635.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5638.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 20 mei 2019, 08:49:22
Sven, dat staat m beter dan ik had gedacht.  Dank voor je uitleg!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 22 mei 2019, 10:28:48
Aangezien ik toch in de buurt van een modelspoorwinkel was gelijk maar twee van die flappers aangeschaft. Ze  zien er toch beter uit dan op een plaatje. Blij mee.  :)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 22 mei 2019, 10:35:51
STL bestand om het plaatje te printen dat tussen dak en pantograaf gaat is hier gratis te downloaden en vrij te gebruiken. Misschien dat je iemand in de buurt hebt die een resin printer heeft. https://tramfabriek.nl//weblinks/2019/panto-atlas-reko.stl
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 22 mei 2019, 11:15:34
Joh, super. Ik zoek gewoon een printer op ;-)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 28 mei 2019, 12:00:20
Het rijdt! (https://youtu.be/D8kxJ3fzcKs)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 08 juni 2019, 13:22:25
En inmiddels ook met panto. Bij mij braken de nokjes niet af van de panto'vloer', dus heb ik een gaatje in t dak geboord en de boel mèt de sommerfeldtpantograaf simpel en wel teruggeplaatst.

En zo komen we bij de volgende twee trams......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08164a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08164a.jpg)
Draaisteltrams met een vrij korte afstand tussen de draaistellen.
Ik denk erover een aandrijving te maken op 1 draaistel en deze aandrijving (https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/ANT-C1-M) als basis daarvoor te nemen.
Iemand ervaring met zoiets?
Groet
Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Tramkees op 08 juni 2019, 19:48:12
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.skiptram.nl/?%28OM%29BOUWTIPS_SKIPtram:ATLAS_modellen:ATLAS_GETA_73
of
https://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=6344&start=16
of je maakt van de Nürnberger Zeppelin gewoon een twee-asser zoals deze
https://www.youtube.com/watch?v=N9u8cSw8MQ4
Groet Tramkees
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 08 juni 2019, 21:59:42
Kees, dank!
Ik zal Paul ook mailen iz de aandrijving. Tnx, nogmaals.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 09 juni 2019, 16:05:12
En inmiddels ook met panto. Bij mij braken de nokjes niet af van de panto'vloer', dus heb ik een gaatje in t dak geboord en de boel mèt de sommerfeldtpantograaf simpel en wel teruggeplaatst.
Bij mij ging er ook maar één nopje mee met het eraf halen. De andere drie heb ik uitgeboord.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Roy van Dijk op 09 juni 2019, 18:03:54
Huibert, Sven,

Het model van de TE59 heb ik ook een beetje aangepakt :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9479_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9479_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9481.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9481.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9474_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9474_2.jpg)

Meer te lezen in dit draadje. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89171.msg3222037204#msg3222037204)

;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 09 juni 2019, 20:32:35
Mensch, Roy, Sven.... We kunnen wel een trambedrijfje gaan beginnen!

Sven, waarom dan toch dat zelfmaken van die pantobodem?
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 09 juni 2019, 23:03:35
Omdat de Sommerfeldtpanto niet in het gat valt. Daar is ie te breed voor.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 09 juni 2019, 23:05:35
Overigens heeft Roy hier niet vermeld dat je dus wél gewoon de koplamp uit de kap moet trekken om het model met gemak uit elkaar te halen en niet hoeft te wrikken, met kans op breken, aan de achterzijde. Dit even voor een ieder die zich ook nog aan een verbouwing gaat wagen. Voor ons trambedrijf.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Roy van Dijk op 10 juni 2019, 00:56:37
Mensch, Roy, Sven.... We kunnen wel een trambedrijfje gaan beginnen!

Je zou het bijna wel zeggen ;D

Overigens heeft Roy hier niet vermeld dat je dus wél gewoon de koplamp uit de kap moet trekken om het model met gemak uit elkaar te halen en niet hoeft te wrikken, met kans op breken, aan de achterzijde. Dit even voor een ieder die zich ook nog aan een verbouwing gaat wagen. Voor ons trambedrijf.

Klopt, excuses :-X Heb het wel geschreven in het eigen draadje ;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 10 juni 2019, 13:22:45
Daarom schreef ik ook "hier niet vermeld".  ;) ;D
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Roy van Dijk op 10 juni 2019, 13:28:29
Het was al laat :P
Maar je bent scherp ;D
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 10 juni 2019, 22:11:28
Omdat de Sommerfeldtpanto niet in het gat valt. Daar is ie te breed voor.
Hmm, dat moet ik thuis even nakijken. Heb nu het idee dat t prima past....
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 11 juni 2019, 12:30:56
Niet bij mij. De vier pootjes aan de zijkant steken ruim over de rand heen.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 11 juni 2019, 15:32:19
Grappig. De tram van Roy.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9481.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN9481.jpg)

.... van Sven ....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5637_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5637_4.jpg)

... en mij ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0188_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0188_3.jpg)

Identiek, volgens mij. Maf.

Overigens zou ie voor het eggie dieper moeten liggen. Dat wordt frunneken. Geen zin in.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 11 juni 2019, 21:29:32
Met een handboormachine en een diamantvijlboortje (geen idee hoe die dingen heten) zou je de ruimte voor de pinnen van de onderzijde van de panto kunnen maken. Maar of dat er nou mooier uitziet. Anders het hele grijze bovenstuk er af en de hele ruimte breder vijlen. Maar of dat nou nodig is...
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Sven op 11 juni 2019, 21:32:18
Bij Halling ligt ie iets lager in het dak. Volgens mij zie ik toch wel een bodemplaatje. Nou ja, moeilijk te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1001210-MzFl9rQUtyqX6c_600x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1001210-MzFl9rQUtyqX6c_600x600.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Tramkees op 11 juni 2019, 22:55:41
Bij het Halling model geen bodemplaatje, maar een "opvulling" om het ronde dak onder de panto vlak te maken.

Groet, Kees
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Roy van Dijk op 12 juni 2019, 00:04:50
Op deze link (http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=3497&start=105) nog een leuke vergelijking ;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 21 juni 2019, 13:07:52
Manmanmanmanman....
De Amsterdammer rijdt bijna. Met 1 as aangedreven; de ander slaat over.....
Zo voor de tiende keer uit elkaar schroeven en een beetje frame-vijlen.
Eens kijken of de boel dan voldoende sluit om de het tandwiel tegen de worm gedrukt te houden....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190621_130805.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190621_130805.jpg)
uDaar ergens gaat het mis....
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 21 juni 2019, 13:54:54
Speling tussen worm en tandwiel opgelost door een plaatje tussen motor en motorkast te leggen. Daardoor ligt de motor nu lager en vallen tandwielen en wormen keurig in elkaar.

Rijdt!

Nu de sleepbeugel.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 22 juni 2019, 20:57:19
Mja, reed dus niet....
Inmiddels wel (https://youtu.be/UEJ98WENF7c), en met weinig kabaal.....


Ook de CXX  (https://youtu.be/WNrfZLc4kCI)maar weer eens van stal gehaald voor een paar ritten. Per slot is dit ook bijna museumspul  ;)


En tot slot de Reko (https://youtu.be/uJkui4krsjk).
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 24 juni 2019, 10:38:45
Maar..... de wielen liggen te diep in het frame.... Toch..... Ik denk zo dat het een radikaal andere aanpak wordt: Skippig, zeg maar. Dàt rijdt.  ;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 24 juni 2019, 12:40:01
Er zit toch een doodnormale halling aandrijving in?  Hoe kan die nou zoveel problemen geven? 

Toch wel de meest betrouwbare aandrijving in de modeltramwereld
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 24 juni 2019, 17:49:32
Martijn, Ja maar dan moet je niet denken dat je wat in jaren is ontwikkeld ( nog bij Stangl) beter kunt en de opsluitplaat eraf slopen. Zie verder naar boven. Want dan is het niet skippig maar is het heen.
Met groet van Paul.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 24 juni 2019, 19:51:28
Haha, Paul! Soms is eigenwijs zijn inderdaad niet goed.
Dat is inderdaad precies de fout. Al doende leert men, en zonder het lef om fouten  te maken, ontwikkel je ook niks.
Afijn. Ik ga s kijken of ik nog wat van die plaat kan redden. Of zoiets.

 ;)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: martijn v m op 25 juni 2019, 07:18:57
Ahhh.

Succes.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 25 juni 2019, 08:08:48
Dank Martijn! Het komt goed!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 01 juli 2019, 10:57:41
Redden wat er te redden valt. Het frame moet wat hoger, dus halen we een randje weg waar de motor op ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08215a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC08215a.jpg)
Wordt vervolgd.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 21 juli 2019, 22:05:34
Meanwhile.... tussendoortje.

Een bezoekje aan het HOVM (https://www.hovm.nl/nieuw/) te Den Haag leverde een genoeglijke dag op met toch een verrassing. Hoewel, verrassing..... Uiteraard niet alleen de prachtige trams bekeken, maar ook de schitterende remise. Opvallend: Enorm hoge, smalle deuren....... Betekent in de dagelijks Heen-praktijk dat er nog zeker 2,5-3cm muur onder de huidige Heense remise moet worden aangelegd. Ik ga s kijken hoe ik dat kan doen met een lichte argitectonische aanpassing......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_121911b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_121911b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_123942b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_123942b.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_124301b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_124301b.jpg)
Middelburger look-a-like

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_121929b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190721_121929b.jpg)
Sleepbeugel.

Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 23 juli 2019, 08:44:13
Inmiddels zit ook de Amsterdammer weer in elkaar, en wel zo dat het genoeglijk rijdt. Via Spoorforum.nl een bouwbeschrijving gelezen van ene MeesterPeter die simpelweg het motorblok liet afsteunen tegen de raamstrippen, keurig in hoogte gestelt door wat stripjes. Hoe simpel kun je het hebben. 2mm aan mmbalkjes onder de ramen gelijmd en het hele spul blijft keurig op zn plek.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn aanpak uiteindelijk wel er toe zal leiden dat er een nieuwe motoreenheid in de tram moet komen. Het heeft teveel te leiden gehad van deze ombouw. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: skiptram op 25 juli 2019, 09:51:26
Ook op de SKIPtram site ( ombouwtips;atlasmodellen) staat de inbouw beschrijving en deze link had ik bij het verstrekken van de motorunit vernoemd. Dat leidt tot een gewenst resultaat en niet tot lijden. Eventuele tips van derden worden ook daar beschreven. Jammer dat jouw alternatief niet werkt zoals verwacht. Als je weing ervaring met deze materie hebt is het altijd handig eerst de ervaring van anderen te proberen en daarna pas zelf te gaan experimeneren. Voorijders adviseer ik altijd de KSW unit die over het algemeen beter loopt.
Groet van Paul.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 25 juli 2019, 19:50:29
Paul,
ik bouw en verbouw ook al 60 jaar, dus onervaren ben ik zeker niet. Ik kijk voor ikbegin zo breed mogelijk om me heen, dus zowel naar de skiptramsite als andere beschrijvingen die ik zo op het net vind. Ik voeg mn eisen toe, kijk naar de mogelijkheden en maak een keuze. Meestal gaat dat goed, soms niet.
Groet
Huibert
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 25 juli 2019, 20:01:24
Overigens lopen de Halling units prima, zeker wanneer digitaal aangestuurd.
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 29 juli 2019, 18:54:51
Vandaag de tramhalte Heen voorzien van een extra perronzijde. Dat maakt het in en uitstappen een stuk makkelijker en dus ook de tramloop eenvoudiger.
Om als reiziger makkelijker van perron te kunnen wisselen ook een 9mm brede strip keien tussen de rails gelegd.
De ballast is inmiddels doorgestrooid tot de remisezijde van de halte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/z1.jpg)
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: Zoedelaar op 30 juli 2019, 09:51:26
Opmerkelijke abri...... erg leuk die weer eens wat andersoortige buitenlandse architectuur op een trambaan  :D
Trammetje zelf mag er natuurlijk zelf ook zijn, zeker na zo´n verbouwproces!
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 30 juli 2019, 12:45:51
Dank! De abri heeft een Amsterdams voorbeeld.... 😉
Titel: Re: Heen, En en Weer: de tram.
Bericht door: DE-II op 30 juli 2019, 12:50:52
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramwachthuis-stationsplein-amsterdam_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tramwachthuis-stationsplein-amsterdam_1.jpg)

Dit dus.