Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
Vandaag om 12:50:16
Isoleerbussen voor H0 treinwielen. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:43:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:42:35
Sound wissen van ESU LoSo 4.0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:42:07
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door St00mboy
Vandaag om 12:41:27
Automatische koppeling door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:36:42
RTM in 0m door Stainz
Vandaag om 12:34:01
Wissel die verkeerd staat door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:11:13
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door 008200
Vandaag om 12:00:48
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:38
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door henk
Vandaag om 11:22:53
Doornvliet door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:02:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 11:01:27
Modules van Kees Gorter door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:00:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Deetrein
Vandaag om 10:55:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 10:19:24
Zoldermeer H0 door MOVisser
Vandaag om 10:09:39
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk? door bask185
Vandaag om 10:08:07
Piko NS1100, materieelbespreking door Jamie
Vandaag om 10:07:42
Onshape cursus door MOVisser
Vandaag om 10:03:38
Baan in Los Angeles door Forever Rocofan
Vandaag om 10:01:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 08:19:22
NS: NCS Kleuren toegepast door Forever Rocofan
Vandaag om 05:46:23
Benelux-forum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 00:00:57
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
04 augustus 2020, 22:55:01
Projekt 083-338 door 44
04 augustus 2020, 22:31:24
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
04 augustus 2020, 22:29:34
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 augustus 2020, 22:11:01
Raadplaatje door eemstede
04 augustus 2020, 21:46:29
beginnen met digitaal door coldforged
04 augustus 2020, 21:35:38
  

Auteur Topic: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)  (gelezen 8517 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #30 Gepost op: 02 juli 2019, 08:21:14 »
De nodige research ben ik al flink mee bezig. De volgende literatuur heb ik tot nu toe verzameld:

- The Sóller Train, Ferrocarril de Sóller, 2018
- Metro + Tramatlas Spanien, 2015
- Eisenbahnführer Mallorca, GeraMond, 2013
- Majorca and Corsica Narrow Gauge, Middleton Press, 2013
- Railways in Mallorca and Balearic Shipping, Martin Barstow, 2010
- Eisenbahnparadies Mallorca, GeraMond, 2004
- El Tren de Sóller: Viaje al valle oro, Reserva Anticipada, 1998

Mooi geïllustreerde boeken met uitgebreide beschrijving van de historie en de bestaande en niet meer bestaande smalspoor- en tramlijnen, maar geen technische gegevens van materieel, gebouwen en emplacementen...
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5942
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #31 Gepost op: 02 juli 2019, 12:11:47 »
Gewoon maar beginnen met wat huisjes en een landschapje dan!
Die rails heister je er dan later wel in.

hola
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3787
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #32 Gepost op: 02 juli 2019, 19:37:12 »
Zo gaat het in de echte wereld toch ook?
Het land(schap) is er al, daarna wordt er een spoorlijn(tje) doorheen gefrot.  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4602
    • Medway Valley Line
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #33 Gepost op: 02 juli 2019, 21:39:43 »
@Simon,

Nou, ik zou het toch anders aanpakken...

In Google maps kun je een beetje zien, hoe het sporenplan er ongeveer uitziet in Soller.



De enkelvoudige spoorlijn vertakt zich vanuit het zuiden na het oversteken van een beekje in een emplacement met vijf sporen, waarvan een langs het perron van het stationsgebouw.
De trein rijdt daarbij tussen de loodsen van de tram (niet getekend op deze kaart) en de loodsen van de spoorweg aan de rechterzijde. Je kunt bij de laatste het restant herkennen van een ronde locloods. Ik weet niet of er nog een draaischijf voor ligt, maar dat zal in het verleden ongetwijfeld zo zijn geweest.

Vanuit het noorden komt het eveneens enkelsporige tramspoor langszij. Ook dit spoor kent enkele vertakkingen. Niet ingetekend, maar wel aanwezig is het omloopspoor voor de motorwagen van de tram. De tramlijn vertakt verder naar de niet getekende tramremise.

Voor het namaken in model, heb je een mooi “verdwijnpunt” voor de trein tussen de loodsen. En voor de tram tussen de stadsbebouwing. Waarbij je de zijgevel van kerk als façade zou kunnen gebruiken.

Jammergenoeg zijn de satellietkaarten van zowel Google als Apple Maps erg wazig om veel details te herkennen.



De treinen rijden op het emplacement tussen en onder bomen door. Dat geeft een bijzonder effect.
Als je de linkerzijde van de scenery als voorzijde gebruikt, zou ik een achtergrond foto gebruiken van het Tramuntano gebergte. Dat ligt nl ook precies aan die zijde.



Je kunt de overgang van scenery naar achtergrond opvullen met de dichte bebossing zoals op de foto te zien is aan de rechterzijde.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4602
    • Medway Valley Line
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #34 Gepost op: 03 juli 2019, 07:43:00 »
@Simon,

Na nog wat verder spitten, vond ik een aantal bruikbare plaatjes. Hieruit blijkt dat het sporenverloop op het emplacement toch wat complexer is, dan gedacht op basis van die Google maps kaart. Wel zo interessant. Al lijken sommige verbindingen niet te realiseren met standaard model wissels.



Links de locloods van de trein, rechts die van de tram. Beide spoorsystemen blijken aan elkaar gekoppeld achter deze loodsen.



Hier een kijkje op de fraaie polygonale locloods. En wat ik al dacht, mét een draaischijf.



Ik vind de lengte van deze draaischijf overigens opvallend kort. Let ook op dat takelwerk ernaast.



Hier zie je de toegang van een tweede (modernere) loods/werkplaats. Deze ligt evenwijdig aan het emplacement. Hij is vrij lang.



Aankomst van de trein langs het perron. Links zie je de lange zijde van de loods/werkplaats van de foto hierboven. Duidelijk dat hier meer sporen liggen dan gedacht.



Hier kan de motorwagen van de trein omlopen.

Wellicht dat deze foto’s kunnen helpen om een begin te maken met een baanplan. En als je daarbij hulp wilt hebben, geef maar een gil. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #35 Gepost op: 03 juli 2019, 08:04:57 »
Ik was al aan het typen  ;) Het station van Sóller is mij bekend en het kent inderdaad hoogteverschillen; de tramsporen dalen vanaf de loodsen snel, dus dat is best nog een uitdaging.
Hierbij een eigen foto uit 2017 als voorbeeld:



Sóller vindt ik (nu) wat te complex, vooral vanwege de werkplaatsen die ook weer gevuld moeten worden. De combinatie van trein en tram is natuurlijk wel weer leuk.

Anderen suggereerden eerst wat met landschap te doen. Daar ben ik eigenlijk niet zo van. Ben meer een 'stads-mens'.

Het station van en het stratencircuit door Palma biedt namelijk ook meer de gelegenheid om automodellen na te maken.
Bunyola heeft een meer dorpskarakter, is een kruizingsstation en heeft wat leuke rangeermogelijkheden met werktreinen.

Maar zoals ik al eerder schreef, blijft het voorlopig bij research. De tijd en ruimte heb ik momenteel niet om - naast mijn vaste baan - aan een andere - modulaire - baan te werken.
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 3181
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #36 Gepost op: 26 april 2020, 10:09:21 »
Ik weet niet of je dit thema nog bouwt, maar balling heeft nu modellen van de tram: https://shop.ferro-train.com/hallingShop/Article/MAL-T23-M

Dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1635
  • Dieselpower rules!
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #37 Gepost op: 28 april 2020, 13:31:11 »
Die site ken ik idd goed. Het bolletje staat al heel veel jaar op 'niet leverbaar'  ;)

Het thema heeft zeker nog mijn interesse, maar de vorderingen staan op een laag pitje.

Het goede nieuws is, dat ik inmiddels tekeningen heb! Van het treinmaterieel dan, nog niet van het trammaterieel.

Het tijdschrift Continental Modeller heeft enkele artikelen in de jaren 80 van vorige eeuw uitgebracht.
In het nummer van Nov/Dec '84 staan tekeningen van meerdere zijdes in schaal H0/1:87 van de motorwagens, rijtuigen, bagagewagens en zelfs goederenwagens.

Ter vergelijking zo'n tekening met een Bemo-rijtuig dat ik daarvoor als basismodel in gedachten heb:



In het nummer van Jan/Feb '85 staat een artikel van iemand die daadwerkelijk modellen heeft nagebouwd, maar dan in H0n3.
Voor de motorwagen heeft deze modelbouwer een Liliput dieselloc Reihe 2095 als basismodel gebruikt waarvan hij de wielassen heeft moeten verbreden (onder andere).

H0n3 is op zich ook een optie. De assen van de Bemo-diesellok die ik al heb en de goederenwagens kunnen eenvoudig worden aangepast.
We gaan er nog wel eens verder op puzzelen. Maar nu nog niet.

Oh ja, wie nog een Continental Modeller van May '84 heeft liggen, houd ik mij van harte aanbevolen. Daar stond het beginartikel in...
 
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6474
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ferrocarril de Sóller (Mallorca, H0m)
« Reactie #38 Gepost op: 28 april 2020, 16:41:47 »
Simon, ik heb contact gehad met de editor van Continental Modeller, waar ik bevriend mee ben. Ze kunnen het betreffende artikel wel voor je opzoeken en copiëren. Momenteel zijn ze om begrijpelijke redenen niet op kantoor, maar zodra de boel weer open gaat, kunnen ze het voor je regelen. Ik stuur je via de mail even de gegevens om contact met het blad op te nemen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.