Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan K.L.ooit door Karst Drenth
Vandaag om 04:22:51
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 00:24:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:56
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:05:28
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
21 september 2019, 23:29:42
Raadplaatje door Kronefan
21 september 2019, 23:28:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
21 september 2019, 22:44:44
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door ns.1200
21 september 2019, 22:41:47
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door FritsT
21 september 2019, 22:40:06
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
21 september 2019, 22:38:16
Rijnmondlijn door Sebas5998
21 september 2019, 22:32:21
Zie ginds komt de sinttrein... door Syb030
21 september 2019, 22:27:06
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door nighttrain1
21 september 2019, 22:26:29
De fabriek door Marc tramt
21 september 2019, 22:24:01
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Marc tramt
21 september 2019, 22:22:38
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
21 september 2019, 21:48:17
Projekt 083-338 door 44
21 september 2019, 21:45:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert E
21 september 2019, 21:43:19
Decoder instellen Trix Mobile Station door Sharan83
21 september 2019, 21:37:11
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door Arno49
21 september 2019, 20:38:34
Roco BR215 decoder door Nijboer
21 september 2019, 20:37:08
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
21 september 2019, 18:05:06
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
21 september 2019, 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
21 september 2019, 17:29:02
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
21 september 2019, 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
21 september 2019, 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
21 september 2019, 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
21 september 2019, 11:46:20
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
21 september 2019, 10:29:16
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
21 september 2019, 07:09:03
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 23264 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2018, 22:57:22 »
Je bedoelt de 82610 T125?
1 motor.... Zover was ik nog niet....
Morgen eens kijken hoe lastig dat wordt....
;-)

* DE-II heeft de dummy al klaar staan....
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 23:00:38 door DE-II »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2018, 07:47:04 »
Ja die inderdaad.

Als je 1 motor weghaalt zul je bij het aaangedreven draaistel dat dus geen aandrijving meer heeft 2 tandwielen moeyen verwijderen zodat de wielen kunnen draaien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:13:20 »
Ik  denk dat ik het motordraaistel probeer uit te wisselen met een draaistel uit de dummy.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:33:38 »
Ah. Er is nog een 2de ongemotoriseerd voorhanden.

Dat is makkelijker ja.

En dan kan je de Dummy weer motoriseren met de 2de motor die je je overhoudt en heb je 2 rijdende trams
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 09:35:15 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:57:04 »
Precies. Dan kan ik met die beide trams een tweeminutendienst onderhouden op de drie meter tramspoor die beschikbaar is  :)

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 10:34:15 »
 ;D
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:54:23 »
Kwartiertje werk.
De ellende met die moderne museumtrams is natuurlijk wel dat de haltes er niet op berekend zijn....


« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 12:47:18 door DE-II »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4139
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:13:10 »
Wel leuk zo. Nu nog Hogevloer perrons  ;) :-X
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2018, 12:45:21 »
Nee, gaat m niet worden. Het trambaantje is en blijft bestemd voor de echte oude trams. Die Utrechter is leuk voor tussendoor, maar krijgt niet meer dan een bijrolletje in het geheel.  Heel misschien, als het met de sporen een beetje wil lukken, krijgen ze een eigen modern loodsje, in Weer. Heel misschien.
Groet
Huibert

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:51:30 »
De Utrechtse sneltrams rijden nu beide gedecodered zonder dat enige beveiliging inkomt. Moet nog wel bij beiden een tweede draaistel sroomafnemend maken maar daarvoor is nieuw fosforbrons nodig. Dat wat ik had, is opgegaan in de Vlissinger.

A propos Vlissinger..... Daar heb ik het fosforbrons weer uitgesloopt.
De in totaal 8 contactpunten (4 voor het motorstel en 4 om de spanning verder naar het dak te geleiden) leverden te vaak geen contact op. Daarom toch maar de decoder op vloerniveau. En ook dat is nog een aardige klus. Er is weing ruimte voor het ding. Ook de bedrading is vrij stug.
Mijn wens om alles zo demontabel mogelijk te houden was tot nu toe pure winst: ik kan nog steeds overal makkelijk bij, ook met de soldeerbout. Maar ik vrees dat het er uiteindelijk op uitdraait dat de coupéwanden toch vast worden gelijmd aan de vloer.
Of, misschien kan ik met fosforbronsstripjes toch een soort contactdoosje ergens maken. Dat zou wel heel mooi zijn. M'n gedachten eens over laten gaan en wat spul bestellen....

Ow, by the way.... De frontverlichting brandt en wisselt.  ;)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:10:51 »
En in de tussentijd traptreden gemaakt en lampringen.


acht traptreezijden uitgesneden, aan de bovenkant bij elkaar geplakt, in vorm gevijld. De uiteindelijke treden zijn 3mm hoog.


Vier treden.


Lampglasringen uit buis.


Fotoos zijn soms gruwelijk eerlijk. Morgen de traptreden corrigeren en het dak laten zakken.  :-\


Wagen 12 vertrekt van het Betje Wolffplein in Vlissingen naar het station

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #56 Gepost op: 06 maart 2019, 07:31:25 »
De Vlissinger gaat mogelijk deze zomer in een glazen kissie naar een OV-expositie in Vlissingen. Daarom bouw ik de motor weer uit en maak een interieur voor het ding. Binnenkort meer. Onderrtussen de aandrijving en sleepbeugel voor de Amsterdammer ontvangen en de Amsterdammer gedemonteerd.
Snapshot.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #57 Gepost op: 07 maart 2019, 17:27:05 »
Leunde de hele boel gister nog op de raaminzetten, vandaag drastischer ingegrepen.
Wanneer je de Amsterdammer openmaakt heb je grofweg de volgende onderdelen op je tafel (als het goed is):
- wagenbak
- plaatje met de boogiezijden en deurtreden
- twee assen met wielen
- een plaatje om de assen in de andere plaat op hun plek te houden.
- paar schroefjes
- interieur
- ijzeren gewichtsplaat over de volle lengte van de wagenbak waarop de stuurinrichtingen.

Op Skiptram, waar het Halling motorstel vandaan komt, staat een uitvoerige demontage- en bouwbeschrijving.
Waar ik dan gelijk tegenaan hik, is het verzagen van de gewichtsplaat. Ik haat ijzer zagen. Dus andere oplossing zoeken. En gevonden.

Ik heb de aandrijving gedemonteerd.
Je hebt dan het volgende op tafel (als het goed is):
- motor (los gesoldeerd)
- twee tandwielassen met wielen.
- plaatje met stroomafnemers.
- behuizing van de motor.
- ontstoorder

De plaat met stroomafnemers vervalt. Ontstoorder ook. Prullenbak blij.



Het motorhuis is de maat voor het uitzagen van de vloer uit het interieur.


Afdekplaat van de tram wordt op maat gemaakt voor de tandradassen met wielen.


Bodemplaat van de tram wordt op maat gezaagd voor de afdekplaat van de vorige foto.


Motor wordt in het motorhuis geplaatst.


Interieur wordt om het motorhuis geklemd.


Wielen plaatsen.


Afdekplaat vastschroeven.


Mooi resultaat.


Leuninkjes van de middelste bankjes kunnen worden geplaatst.


Het geheel wordt ingebracht in het frame met de boogiezijden en treden.


Geen motor te zien :)


Nu de bedrading nog even.

Kuch.

Groet
Huibert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5993
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #58 Gepost op: 08 maart 2019, 17:29:52 »
Is de asafstand van het model exact hetzelfde als bij de Halling aandrijving?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #59 Gepost op: 08 maart 2019, 17:47:56 »
Ik ken de exacte radstand niet. Zo op het oog is het exact hetzelfde. Ik zal vanavond een plaatje schieten.