Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 08:50:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:52
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 08:46:59
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 239320 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 801
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #795 Gepost op: 04 november 2021, 22:31:35 »
Ergens in een doos heb ik nog een verdwaalde Sommerfeldt-mast liggen, maar verder ben ik niet van plan iets te gaan doen met bovenleiding. Toch vind ik dit leuk & leerzaam om te volgen, net als de andere onderwerpen op dit spoor. Zo'n detail als het verschil in viezigheid tussen de linker- en rechtermast is smullen.

Nog even over die verwering: misschien heb je eraan gedacht, maar ik zie het niet op de foto's. Je bent een traject aan het elektrificeren waar nog veel met stoom gereden wordt. Heeft de horizontale ligger dan niet ook wat roetsporen nodig?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #796 Gepost op: 04 november 2021, 22:52:15 »
Van die roet zie je blijkbaar niet zo veel... Foto uit Oldenzaal; kan ook zijn omdat de stoomlocs op het moment van de foto (1975) wellicht niet meer doorreden naar Hengelo, en dus niet aanzetten aan deze zijde van het station?


http://1.bp.blogspot.com/-LLjCxwL5wAA/VMI_892XvnI/AAAAAAAAEOI/AgQ6Is4npms/s1600/056-1.jpg

« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 22:55:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #797 Gepost op: 05 november 2021, 09:50:23 »
Ik heb er niet bewust aan gedacht, maar ik heb wel degelijk ook delen van de horizontale liggers met poeder (lampzwart) iets verweerd. Het is waarschijnlijk niet goed te zien op de foto's. Maar bedankt voor de tip, zodat ik eventueel het nog iets kan aandikken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #798 Gepost op: 05 november 2021, 11:30:15 »
Even een update, het station is nu provisorisch onder de draad gebracht. Het wachten is nu op een bestelling van Sommerfeldt draad om de rest te kunnen maken. Dus even een paar fotootjes.





Het is provisorisch omdat ik de draden nog vast moet maken en donker schilderen, wat gaat gebeuren als ik de rest klaar heb voor montage.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #799 Gepost op: 05 november 2021, 13:08:46 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #800 Gepost op: 05 november 2021, 13:21:27 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Wel zonde van de huidige masten, omdat ik 1:1 dan bredere portalen zou verwachten, ipv extra losse mast... maar: ja! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #801 Gepost op: 05 november 2021, 13:55:21 »
Beter ten halve gekeerd dan ten hele halve masten 🙃
Meino heeft ongetwijgeld een goede reden, let maar op 🙂😇

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #802 Gepost op: 05 november 2021, 14:36:49 »
Toch.. Het blijft een gave baan! Met name die bovenste foto: die Plan E's en bolkop (?) onder die mooie bovenleiding, langs dat lange, brede perron...  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #803 Gepost op: 05 november 2021, 18:46:11 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Daar heb ik lang over gedelibreerd. Ik wilde geen brede portalen over het perron, dus zouden het voor het derde spoor losse masten moeten worden. Uiteindelijk besloten om het niet te doen. Waarom:

  • Veel extra werk.
  • De hoofdbaan is een dubbel sporige, geëlectrificeerde baan, maar er is ook een derde spoor, niet geëlectrificeerd, wat aansluit op het derde perronspoor.
  • De aansluiting van de rijdraden op het derde perronspoor via de wisselstraten naar het hoofdspoor, gaf wat problemen om dat realistisch te doen, het is niet onmogelijk maar het is een grote puzzel.

Kortom de knoop doorgehakt en geen rijdraad boven het derde perronspoor.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 18:52:53 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #804 Gepost op: 05 november 2021, 21:21:24 »
Grappig. Jij kiest voor niet doen ivm brede portalen, terwijl ik het juist wel doe vanwege die brede portalen.
Met een rondrijbaan zoals de jouwe zou ik als extra argument nog naar voren brengen dat een trein kan passeren bij twee bezette perronsporen.
Bevrijp me niet verkeerd, je keuze is goed, de mijne zou anders zijn 😉





ps. Zie ik dat een van de uithouders wel heeeel erg naar beneden hangt. Maar ff gecorrigeerd....
« Laatst bewerkt op: 05 november 2021, 21:23:19 door Huup »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #805 Gepost op: 05 november 2021, 21:40:30 »
Huup

het klopt dat het derde perronspoor gebruikt kan worden als inhaalspoor bij twee bezette perronsporen. Echter dat geldt dan alleen voor het electrisch materiaal, dat is eigenlijk in de minderheid (2x1100, 1x1000 en 1xmat46). Het meeste is diesel of stoom en die hebben al de beschikking over 4 sporen, de hoofdbaan met 2 sporen en het derde perronspoor voor personenmateriaal. Voor goederentreinen is er nog een vierde spoor beschikbaar om in te halen.

Overigens, zie ik het goed dat jij de rijdraden in situ soldeert? Tenminste ik zie een rijdraad met een hele hoop hangdraden maar nog geen draagkabel.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #806 Gepost op: 05 november 2021, 22:04:37 »
Duidelijk, Meino. En ja, dat klopt. Alleen spoor 1 kent al een volledige bovenleiding. Het kan ook niet anders, want ik span wel af. Dus loopt er 1 rijdraad van afspaninricbting tot afspaninrichting.
Het is wat geklooi, dat verzeker ik je, maar t loont.

En begrijp ik jou nou goed dat je niet de hele ronde van  bovenleiding voorziet?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #807 Gepost op: 05 november 2021, 22:59:04 »
Er moet natuurlijk ook een werkgebied voor de stoomlocomotieven over blijven. Te veel elektrische leidingen zorgen er voor dat hun inzetgebied minder wordt. ;D En das zonde van al die mooie stomers die je hebt Meino! :D

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #808 Gepost op: 05 november 2021, 23:22:47 »
En begrijp ik jou nou goed dat je niet de hele ronde van  bovenleiding voorziet?

Het hele zichtbare gedeelte van de dubbelsporige hoofdbaan wordt voorzien van een bovenleiding. Het deel dat verborgen is in een tunnel achter een stelling heeft nu een "bovenleiding" boven het spoor van aluminiumstrip. Dat is om de pantograaf te geleiden in dat deel. Maar dat gaat veranderen, er moet een schaduwstation komen, en ik weet nog niet of ik die exercitie met aluminiumstrips wil herhalen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #809 Gepost op: 06 november 2021, 07:53:07 »
Overigens wel een hele mooie foto met die blauwe 1100 en die Br 41 er op. (y)

Wat ook opvalt is het portaal, die staander rechts is zo krom als een hoepel. ;D

Kees.