Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 18:20:07
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 309126 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Online Online
  • Berichten: 1262
  • Klaar voor vertrek
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #795 Gepost op: 04 November 2021, 22:31:35 »
Ergens in een doos heb ik nog een verdwaalde Sommerfeldt-mast liggen, maar verder ben ik niet van plan iets te gaan doen met bovenleiding. Toch vind ik dit leuk & leerzaam om te volgen, net als de andere onderwerpen op dit spoor. Zo'n detail als het verschil in viezigheid tussen de linker- en rechtermast is smullen.

Nog even over die verwering: misschien heb je eraan gedacht, maar ik zie het niet op de foto's. Je bent een traject aan het elektrificeren waar nog veel met stoom gereden wordt. Heeft de horizontale ligger dan niet ook wat roetsporen nodig?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #796 Gepost op: 04 November 2021, 22:52:15 »
Van die roet zie je blijkbaar niet zo veel... Foto uit Oldenzaal; kan ook zijn omdat de stoomlocs op het moment van de foto (1975) wellicht niet meer doorreden naar Hengelo, en dus niet aanzetten aan deze zijde van het station?


http://1.bp.blogspot.com/-LLjCxwL5wAA/VMI_892XvnI/AAAAAAAAEOI/AgQ6Is4npms/s1600/056-1.jpg

« Laatst bewerkt op: 04 November 2021, 22:55:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2329
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #797 Gepost op: 05 November 2021, 09:50:23 »
Ik heb er niet bewust aan gedacht, maar ik heb wel degelijk ook delen van de horizontale liggers met poeder (lampzwart) iets verweerd. Het is waarschijnlijk niet goed te zien op de foto's. Maar bedankt voor de tip, zodat ik eventueel het nog iets kan aandikken.

Groet Meino

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2329
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #798 Gepost op: 05 November 2021, 11:30:15 »
Even een update, het station is nu provisorisch onder de draad gebracht. Het wachten is nu op een bestelling van Sommerfeldt draad om de rest te kunnen maken. Dus even een paar fotootjes.





Het is provisorisch omdat ik de draden nog vast moet maken en donker schilderen, wat gaat gebeuren als ik de rest klaar heb voor montage.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #799 Gepost op: 05 November 2021, 13:08:46 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #800 Gepost op: 05 November 2021, 13:21:27 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Wel zonde van de huidige masten, omdat ik 1:1 dan bredere portalen zou verwachten, ipv extra losse mast... maar: ja! (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #801 Gepost op: 05 November 2021, 13:55:21 »
Beter ten halve gekeerd dan ten hele halve masten 🙃
Meino heeft ongetwijgeld een goede reden, let maar op 🙂😇

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4998
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #802 Gepost op: 05 November 2021, 14:36:49 »
Toch.. Het blijft een gave baan! Met name die bovenste foto: die Plan E's en bolkop (?) onder die mooie bovenleiding, langs dat lange, brede perron...  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2329
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #803 Gepost op: 05 November 2021, 18:46:11 »
Waarom breng je het andere perronspoor niet ook onder de draad?

Daar heb ik lang over gedelibreerd. Ik wilde geen brede portalen over het perron, dus zouden het voor het derde spoor losse masten moeten worden. Uiteindelijk besloten om het niet te doen. Waarom:

  • Veel extra werk.
  • De hoofdbaan is een dubbel sporige, geëlectrificeerde baan, maar er is ook een derde spoor, niet geëlectrificeerd, wat aansluit op het derde perronspoor.
  • De aansluiting van de rijdraden op het derde perronspoor via de wisselstraten naar het hoofdspoor, gaf wat problemen om dat realistisch te doen, het is niet onmogelijk maar het is een grote puzzel.

Kortom de knoop doorgehakt en geen rijdraad boven het derde perronspoor.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 18:52:53 door meino »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #804 Gepost op: 05 November 2021, 21:21:24 »
Grappig. Jij kiest voor niet doen ivm brede portalen, terwijl ik het juist wel doe vanwege die brede portalen.
Met een rondrijbaan zoals de jouwe zou ik als extra argument nog naar voren brengen dat een trein kan passeren bij twee bezette perronsporen.
Bevrijp me niet verkeerd, je keuze is goed, de mijne zou anders zijn 😉





ps. Zie ik dat een van de uithouders wel heeeel erg naar beneden hangt. Maar ff gecorrigeerd....
« Laatst bewerkt op: 05 November 2021, 21:23:19 door Huup »

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2329
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #805 Gepost op: 05 November 2021, 21:40:30 »
Huup

het klopt dat het derde perronspoor gebruikt kan worden als inhaalspoor bij twee bezette perronsporen. Echter dat geldt dan alleen voor het electrisch materiaal, dat is eigenlijk in de minderheid (2x1100, 1x1000 en 1xmat46). Het meeste is diesel of stoom en die hebben al de beschikking over 4 sporen, de hoofdbaan met 2 sporen en het derde perronspoor voor personenmateriaal. Voor goederentreinen is er nog een vierde spoor beschikbaar om in te halen.

Overigens, zie ik het goed dat jij de rijdraden in situ soldeert? Tenminste ik zie een rijdraad met een hele hoop hangdraden maar nog geen draagkabel.

Groet Meino

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8536
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #806 Gepost op: 05 November 2021, 22:04:37 »
Duidelijk, Meino. En ja, dat klopt. Alleen spoor 1 kent al een volledige bovenleiding. Het kan ook niet anders, want ik span wel af. Dus loopt er 1 rijdraad van afspaninricbting tot afspaninrichting.
Het is wat geklooi, dat verzeker ik je, maar t loont.

En begrijp ik jou nou goed dat je niet de hele ronde van  bovenleiding voorziet?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #807 Gepost op: 05 November 2021, 22:59:04 »
Er moet natuurlijk ook een werkgebied voor de stoomlocomotieven over blijven. Te veel elektrische leidingen zorgen er voor dat hun inzetgebied minder wordt. ;D En das zonde van al die mooie stomers die je hebt Meino! :D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2329
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #808 Gepost op: 05 November 2021, 23:22:47 »
En begrijp ik jou nou goed dat je niet de hele ronde van  bovenleiding voorziet?

Het hele zichtbare gedeelte van de dubbelsporige hoofdbaan wordt voorzien van een bovenleiding. Het deel dat verborgen is in een tunnel achter een stelling heeft nu een "bovenleiding" boven het spoor van aluminiumstrip. Dat is om de pantograaf te geleiden in dat deel. Maar dat gaat veranderen, er moet een schaduwstation komen, en ik weet nog niet of ik die exercitie met aluminiumstrips wil herhalen.

Groet Meino

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5891
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #809 Gepost op: 06 November 2021, 07:53:07 »
Overigens wel een hele mooie foto met die blauwe 1100 en die Br 41 er op. (y)

Wat ook opvalt is het portaal, die staander rechts is zo krom als een hoepel. ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#