Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Een soort modules voor onder de bank  (gelezen 25100 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #105 Gepost op: 17 november 2022, 23:20:45 »
Bedankt voor het compliment! Elektrisch heb ik de tweede sjoelbak nog niet getest, maar ik verwacht dat ik de rails wel op een of andere manier geleidend krijg. De eerste slag, met wasbenzine, zit er inmiddels op.

Er zitten weinig railverbindingen op de tweede sjoelbak. Ik verwacht vooral verbindingsproblemen op de overgangen tussen de bakken, met de compensatierails. Dat zal waarschijnlijk met stekkers verholpen moeten worden.

De sjoelbakken zijn ieder 2m x 75cm. Een aansluiting aan de andere kant heb ik eigenlijk nooit overwogen. Dat heeft vooral te maken met de inrichting van de woonkamer, denk ik. De kopse kant van het opstelterrein ligt ongeveer tegen een bank aan, dwars op de lengterichting van de woonkamer.

Op deze foto is aan de bovenkant nog net de schaduw van de bank te zien:



Een rondgaande spoor van Roco line met bedding loopt straks achter het opstelterrein onder die bank door, om de sjoelbakken heen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #106 Gepost op: 01 december 2022, 23:07:00 »
Het is zo ver: de modules voor onder de bank zijn klaar en in bedrijf genomen.

Van de twee scharnieren waarmee de sjoelbakken aan elkaar vastzitten, heb ik de vaste pinnen verwijderd en vervangen door boutjes. Dan hoef ik niet de scharnierplaten uit en in het hout te schroeven als ik in de toekomst een van de delen op de operatietafel wil hebben.

De compensatierails zijn bevestigd en alles werkt; er hoefde maar één railschoen wat strakker vastgemaakt te worden en een contactprobleempje bij het voorste driewegwissel kon eenvoudig opgelost worden.

Tijd voor een feestje! Het emplacement is gedoopt tot "Wohnzimmer Rangierbahnhof (Rbf)". De inwijding is geschied door een speciale trein, bestaande uit de BR 01 van mijn vader en alle sneltreinrijtuigen die hij had:
  • drie m-rijtuigen van Fleischmann (D, A en Bc)
  • een Frans 1e klas-rijtuig en een CIWL-restauratie van Jouef (met van die grote haakkoppelingen)
  • drie Plan E's van Lima, in wat misschien wel turkoois moet voorstellen

Er waren bezoekers gekomen met stads- en streekvervoer, de Schi-Stra-bus en klassieke Volkswagens. Het spoorwegpersoneel hield de bezoekers op veilige afstand van spoor 8, waar de trein op aankwam. En er was natuurlijk een fanfare voor de muzikale omlijsting. De lokale omroep legde het op spectaculaire wijze vast. Klik op de luchtfoto voor de reportage:




« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 23:41:11 door Ferdinand Bogman. Reden: Stijldingetje »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #107 Gepost op: 02 december 2022, 08:04:08 »
Verbazingwekkend wat een krachtig geluid zo'n kleine fanfare nog kan voortbrengen ;D
Maar wat een mooi spoorfeest na een lange periode van hard werken.  Dat ziet er strak uit. (y) Leuk gedaan.
 Ik ben benieuwd naar hoe het buiten de bakken verder gaat.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #108 Gepost op: 02 december 2022, 11:53:50 »
Gefeliciteerd met deze opening. Leuk in beeld gezet, met een fraaie potpourri van rollend materieel.

Groet,
michel

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #109 Gepost op: 02 december 2022, 20:47:32 »
Proficiat met het bereiken van deze mijlpaal!
Leuk dat de festiviteiten op beeld zijn gezet.
De sporen zijn strak gelegd. (y)

Groet, Mark
H0 2R= NS IV-a
H0 2R= NS II-b
H0 2R= DB III-c

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480.0

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
    • Station Lemmer
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #110 Gepost op: 02 december 2022, 22:08:01 »
Mooi systeem heb je gemaakt (y) ziet er goed uit

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #111 Gepost op: 03 december 2022, 21:18:35 »
Leuk filmpje en mooi gemaakt. Leuk dat dit idee wat nogal afwijkt van de gangbare bouwsels ook echt gaat werken. Chapeau. Ga je nu nog meer modules maken die hierop aansluiten? Wat is het eindelijke plan met deze bakken qua lay out?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #112 Gepost op: 03 december 2022, 23:41:36 »
Inderdaad een heel leuk filmpje!  (y)
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #113 Gepost op: 04 december 2022, 08:27:20 »
Ik heb genoten van de ceremonie, je hebt er werk van gemaakt. Een plattere baan heb ik nog niet gezien, goed gelukt. Ik sluit me aan bij de vraag van 741230, over het vervolg. Een idee geef je al in een eerdere reactie:

Citaat
Een rondgaande spoor van Roco line met bedding loopt straks achter het opstelterrein onder die bank door, om de sjoelbakken heen.

Op naar straks! Ik ben benieuwd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #114 Gepost op: 04 december 2022, 08:40:56 »
Grappig filmpje. Bij de auto's van de bezoeker zie ik wel een heel hoog Volkswagengehalte.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #115 Gepost op: 05 december 2022, 23:18:10 »
Iedereen bedankt voor de complimenten! Het was erg leuk om het filmpje te maken.

Het voorlopige bewijs is geleverd dat Ikea-laminaat een bruikbare onderbouw is voor een modelspoorbaan :).

Men vraagt zich af hoe het verder loopt buiten de sjoelbakken. Huub haalde daarover een eerder bericht aan, en aan het begin van dit spoor heb ik het ook al verteld. Maar dat is lang geleden en ik licht het graag nog een keer toe. Het spoor loopt aan het eind van de wisselstraat de bak uit en sluit dan aan op een rondje door de woonkamer, gelegd met Roco line met bedding. Het sporenplan ziet er zo uit (tekening niet op schaal):



Het rondje heb ik een jaar geleden al eens gelegd, voordat de modules er waren. Het geheel, zoals op de tekening, heb ik nog niet geprobeerd (op dit ogenblik liggen de modules weer even onder de bank). Maar in mijn gedachtengang gaat het ongeveer als volgt: een nieuwe trein wordt samengesteld met behulp van het uithaalspoor, op spoor 7, 8 (het langste spoor) of 9. Als de vrije baan vrij is vertrekt deze uit het Rbf en rijdt een paar rondjes door het Wohnzimmertal. Intussen kan een volgende trein samengesteld worden. De trein uit het Wohnzimmertal komt binnen op het inhaalspoor en wordt teruggeduwd naar het Rbf. Dan kan de volgende trein de vrije baan op en het materieel van de net binnengekomen trein verdeeld worden over de andere sporen.
Mogelijk krijgen de sporen 1 t/m 6 en 10 t/m 13 verschillende functies, bijvoorbeeld rijtuigen versus goederenmaterieel. Maar verschillende bestemmingen kan ook, zoals het Zuiden en het Noorden. Dat kan ik elke keer opnieuw verzinnen. Misschien is een kaartsysteem leuk voor het samenstellen van treinen.

Er gaat dus vooral gespeeld en gereden worden; verwacht bij mij geen overvloedig gebruik van XPS, kurk en Sculptamold ;D. Zoals ik al schreef bij het kleine baantje van Michel, zie ik op het forum wel de mooiste dingen langskomen. Ik speel daarom met de gedachte het Rbf wat verder aan te kleden door bijvoorbeeld de rails roestbruin te maken en van ballast te voorzien. Maar de ene helft wordt steeds opgeklapt, en ik betwijfel of dat spul dan wel blijft zitten.

Dit vindt plaats in druilerige weekenden, zo stel ik mij voor. Daarna verdwijnen de modules weer een tijdje onder de bank; de Roco line rails en het materieel in dozen in de kelderkast.

De Volkswagens worden misschien een klein zijspoor binnen de hobby. Mijn ouders hadden ooit een VW Kever, eerst een blauwe en daarna een rode. Verder heb ik niet zoveel met auto's en ik heb er zelf ook geen. Maar een zwak voor Volkswagens heb ik wel overgehouden aan die Kevers. Mijn allereerste bijdrage op dit forum, in 2020, was de vraag wie wist welke merken Kevers in blauw en rood hadden uitgebracht. Ik wilde deze twee als souvenir op een eventuele modelspoorbaan, of gewoon op mijn bureau. Net als de Utrechtse stadsbus en de streekbus van Centraal Nederland (beide van Artitec), waarin ik als tiener nog heb gezeten. In de opheffingsuitverkoop bij Meeden Modelbouw zag ik nog een oude Transporter liggen en een Wiking-jubileumssetje. Die stonden opgesteld tijdens de openingsrit.
Naast wat auto's en Preizigers zal er ongetwijfeld af en toe een oud gebouwtje uit een doos springen, om de sfeer wat te verhogen. Dat alles, met het rollend materieel van mijn vader, dat van mij als tiener en dat van mijn opa (daarover later meer) maakt van het geheel een "RetroBahn", zoals er meer te zien zijn op het forum. Het materieel krijgt een eigen spoor op het forum.

Tenslotte zal, naast het rijden - of misschien wel eraan voorafgaand - het onderhoud aan het materieel waarschijnlijk veel knutselplezier opleveren. Daarvoor moet het, met een enorme kraan ;), getransporteerd worden van het Rbf naar het "Wohnzimmer Ausbesserungswerk (AW)". Dat is de vorige eettafel die tot werkplaats is weggepromoveerd (zie de tekening). Het onderhoud kan doorgaan als de baan is opgeborgen, al zal het AW van tijd tot tijd ook weer eens aan kant gebracht moeten worden.
Ook van het onderhoud zal ik verslag doen op een eigen spoor.

Wat hier verder nog behandeld gaat worden bestaat uit de elektrische bediening van de wissels, de aansluiting van een ooit gebouwde Weistra PWM-regelaar en, ten behoeve van die twee zaken, de bouw van een bedieningspaneel. Als ik dat maar plat genoeg krijg, kan het een vaste plek krijgen in de hoek linksonder in de bak, naast het uitrijspoor. Van daaruit heb ik, als seinhuiswachter, goed uitzicht over het emplacement :police:.
Tot het zo ver is bedien ik de wissels met de hand en rijd ik met een Roco handregelaar (met PWM), aangesloten op een Fleischmann-transformator. Voor de vrije baan moet nog een tweede voeding samengesteld worden uit spullen in dozen.

Genoeg plannen dus, voor een lange kwakkelwinter.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 21:30:52 door Ferdinand Bogman. Reden: Letter miste »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #116 Gepost op: 12 december 2022, 19:31:35 »
Een bijzonder verschijnsel, vandaag aangetroffen op Wohnzimmer Rbf:



Een spoorspatting, in de winter?!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #117 Gepost op: 12 december 2022, 19:37:16 »
Waarschijnlijk het gevolg van een hete avond met mvr. Bogman op de bank?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #118 Gepost op: 12 december 2022, 19:39:10 »
 ;D Oei. :o

Zou het hout krimpen vanwege de luchtvochtigheid in huis, die laag zal zijn vanwege stoken? En heb je de rails vrij stotend tegen elkaar aan gelegd neem ik aan?

Geluk bij ongeluk dat het aan het eind van een spoor is gebeurd, dat laatste stukje kun je makkelijk opnieuw leggen.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Een soort modules voor onder de bank
« Reactie #119 Gepost op: 14 december 2022, 12:01:18 »
Laten we mevrouw Bogman hier maar even buiten laten.

De ondergrond is van Ikea laminaat, zoals de trouwe volgers weten. Ik verwacht niet dat dat erg krimpt, dat doet het in mijn gang ook niet.

Wat ik vermoed is dat het komt doordat de bakken langer zijn dan de tafel waarop ze lagen. De bakken lagen daardoor een beetje bol terwijl ik de rails lijmde. Nu liggen ze vlak op de vloer en zijn de railstaven een beetje “langer”. Op spoor 2 liggen de railstaven blijkbaar te strak tegen elkaar om dat verschil op te vangen.

Op dit ogenblik levert het geen gevaar op voor het treinverkeer. En ik ben druk bezig met het rijvaardig maken van het rollend materieel. De reparatie van deze spoorspatting stel ik even uit tot de bakken weer leeg zijn.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf