Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 544540 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #435 Gepost op: 07 januari 2012, 17:45:23 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 98


Bijgewerkte inhoudsopgave

De ‘[ 1 ]’ verwijst naar het eerste deel van het desbetreffende verhaal; de eventuele cijfers achter de titel naar de andere delen. De volgorde is vrijwel chronologisch.



 180   Güterzug nach Duisburg-Osterfeld Süd.




 181   Gleisbauzug bei Dönsdorf.




182   D-Zug nach Saarbrücken.



Dit overzicht heb ik hier aangevuld.

Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2013, 07:47:39 door Peter Korsten. Reden: link toegevoegd »

Petertrein81

  • Online Online
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #436 Gepost op: 07 januari 2012, 17:45:37 »
Mooi verhaal Bas.  (y)

Groet Peter,

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #437 Gepost op: 07 januari 2012, 22:29:08 »
ik vind die link naar het 2e deel van "Twee generaties" zeer interessant  ???

Groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #438 Gepost op: 07 januari 2012, 23:44:33 »
Goed gezien, Michel.
Ik houd je nog even in spanning. 8)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #439 Gepost op: 08 januari 2012, 11:31:36 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 99


Twee generaties – 2

‘En, Zugführer?’ vraagt Dieter. ‘Hebben ze nog water voor ons?’
‘Jawohl. Het wordt geregeld.’ Fabian kijkt op zijn horloge. ‘Het kan elk moment zover zijn.’
Dieter en Hendrick klimmen weer op de lok. Een minuutje later springt het rangeersein op veilig. Na een kort fluitsignaal rijdt de loc vlot weg om vlak na de wissels weer flink te remmen. Wissels gaan om en de loc rijdt achteruit met veel bombarie de trein voorbij en dan helemaal naar de andere kant van het Bw. Daar stopt de oude dame opnieuw om vooruit naar een waterkolom te rijden.
Bij de kolom staat Horst Hausmann. ‘Heb je haast, Dieter?’
Hendrick is Dieter voor. ‘Die rijdt al de hele dag als een bezetene.’
‘Zeg…’ bromt Dieter. ‘Wel beleefd blijven tegen jouw Lokführer, hè?’
‘Beleefd!’ lacht Horst. ‘Moet je horen wie het zegt.’
‘Ja, Hausmännchen,’ zegt Dieter. ‘Höflich.’
‘Pfff,’ zucht Hendrick en gaat de waterklep openmaken.
Horst draait de kolom en Hendrick zet de kraan open. Het water gutst met liters tegelijk het reservoir in.



183   Bij de waterkolom.

Een klein kwartier later is de locomotief weer terug bij de goederentrein. De rangeerder koppelt de trein aan  de loc, waarna de Zugführer de kleine remproef uitvoert. ‘So,’ constateert hij even later. ‘Wir können fahren!’
‘Als dat sein tenminste meewerkt,’ moppert Dieter.
In de verte verschijnt een V200 met een personentrein, die onderweg is naar Dönsdorf Hbf en daarna verder zal rijden naar Neustadt. Het stammetje vierassige ombouwers vormt maar een licht vrachtje voor deze dieselloc.



184   De Eilzug naar Neustadt komt voorbij.

Het duurt nog tien minuten, voordat Ng26 toestemming krijgt om verder te rijden, maar dan kunnen ze eindelijk weg. Ondanks Dieters jarenlange ervaring als machinist slaan de wielen door. Hij bromt iets wat lijkt op ‘%$#@&-Lok’ en laat de trein nu iets voorzichtiger op gang komen. Toch rijdt de trein met flink geblaf weg.


185   Ng26 vertrekt richting Schwarzburg.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2012, 21:32:42 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #440 Gepost op: 08 januari 2012, 12:07:24 »
Mooie reportage, Basilicum (y). De trucage met de waterinname vind ik zeer geslaagd. Eens zien of Dieter de trein een beetje fatsoenlijk naar Schwarzburg krijgt ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #441 Gepost op: 09 januari 2012, 19:10:25 »
Ng26 vertrekt richting Schwarzburg.
Waar die intussen aangekomen is. :)

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #442 Gepost op: 09 januari 2012, 20:19:14 »
Dat je er zelf nog uitkomt verdient respect, na zo'n tijd zou ik het “spoor” allang bijster zijn. Goed deze update van de inhoudsopgave. De verhalen zijn altijd schitterend. Ik blijf ze lezen.

Groet,
Ric

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #443 Gepost op: 09 januari 2012, 22:29:40 »
Wederom dank. :)

Eén van mijn manieren om niet te 'ontsporen' is terugbladeren in deze verhalenreeks. Ik vind het leuk om mijn oude verhalen nog eens door te lezen (dat mag ik toch wel schrijven over mezelf, hè?). Soms levert het ook nieuwe inspiratie op.
Een andere manier is een schaduwbestand waarin alle personages op een rijtje staan. Altijd handig om te zien wie wanneer welke rol speelde. Sommige figuren komen eenmalig langs in Dönsdorf; anderen duiken regelmatig op. Dieter Hellwig uit Schwarzburg is van oorsprong een creatie van Ruud, die in Dönsdorf een regelmatige gast is. Eigenlijk niet vreemd, want machinisten rijden natuurlijk overal heen. Zo heeft Dieter ook al eens Neustadt onveilig gemaakt.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #444 Gepost op: 22 januari 2012, 20:55:17 »
Deining in Dönsdorf   –   Deel 100


Officiële ingebruikname

De Dönsdorfse ringloods heeft de oorlog maar voor een deel overleeft. Tijdens een bombardement in 1944 ging zeventig procent verloren. De rest raakte beschadigd, net als de Lokleitung en andere omliggende bebouwing. De draaischijf werd niet geraakt, maar kreeg kort voor de capitulatie een lading dynamiet te verwerken, waardoor hij ernstig beschadigd raakte.
Al in het najaar van 1945 was de schijf gerepareerd. Eind jaren ’40 werden de beschadigde gebouwen hersteld, evenals het nog overeind staande deel van de ringloods. De rest werd uit veiligheidsoverwegingen gesloopt.



135 (herhaling)   Oude situatie.

Door het toegenomen noord-zuidverkeer in West-Duitsland is het treinverkeer in Dönsdorf gegroeid. De capaciteit van het Betriebswerk bereikte hierdoor al snel zijn grenzen, maar geld om de ringloods volledig te herstellen, was er niet. Dankzij het Wirtschaftswunder kon de loods het afgelopen jaar toch weer volledig worden opgebouwd, waarbij het oude deel gerenoveerd werd.


186   Nieuwe situatie kort voor de opening.

Nog niet alle werkzaamheden zijn afgerond. Toch wordt vandaag de vernieuwde negenstandige loods officieel in gebruik genomen. Hiervoor zijn alle deuren gesloten enstaan in de loods ingrediënten klaar om het glas te kunnen heffen. Naast het Bw-personeel zijn ook een paar hoge heren van de DB en een aantal notabelen uit Dönsdorf op de feestelijkheden afgekomen.


187   De opening.

De Oberbürgermeister – Freiherr von und zu Tiefengarten – is gevraagd de loods officieel te openen. Hij laat de consumpties gelegenheid niet aan zich voorbijgaan en neemt de kans waar om zijn burgers een hart onder de riem te steken.
‘Hiermee hebben wij opnieuw een oude wond hersteld!’ zegt hij hoogdravend in zijn toespraak. Dan opent hij samen met Betriebswerkdirektor Waldstein de twee deuren achter hen. ‘Ik verklaar, dat de loods nu officieel in gebruik is genomen!’



188   Geopend!

Na de drankjes en bijpassende hapjes is dit gedenkwaardige moment voorbij en rijdt de eerste stoomlocomotief sissend de ringloods binnen.
Over tot de orde van de dag.



Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #445 Gepost op: 22 januari 2012, 21:00:10 »
De heidense klus verdient wel zo'n officiële ingebruikname ;).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #446 Gepost op: 22 januari 2012, 21:41:39 »
Ik ben benieuwd wanneer de eerste verhalen met "situaties" bij/in de ringloods verschijnen.

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #447 Gepost op: 22 januari 2012, 22:08:42 »
Volgens mij was dit het eerste verhaal al ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #448 Gepost op: 23 januari 2012, 07:48:33 »
Ruud, ik bedoel meer wanneer bijv. onze Dieter zijn opwachting maakt en weer wat beleefd.

Grt. Ric  :)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #449 Gepost op: 23 januari 2012, 08:55:17 »
Staat Dieter er niet met z'n neus boven op? Volgens mij staat hij daar toch helemaal links?  :D