Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:47:10
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Montanbahn
Vandaag om 09:46:46
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:14:45
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
Vandaag om 08:58:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:51:16
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 07:30:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:45
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 593622 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #105 Gepost op: 23 November 2010, 22:58:52 »
Toch weer een leuk verhaal en foto's.

Wordt het een BR 93 ?

Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #106 Gepost op: 25 November 2010, 18:00:16 »
Het reilen en zeilen in Dönsdorf   -   Deel 21


1959 – Een gesprekje tussen twee spoormannen

‘Ben je gisteren nog naar de kermis geweest?’
‘Ja, het was erg gezellig. Het spookhuis is echt een aanrader.’
‘Lekker griezelen.’




Foto 44   

‘Ik ben ook nog even bij de waarzegster geweest.’
‘Haha! Ze voorspelde zeker het einde van het stoomtijdperk? Dat is allang bekend, hoor.’
‘Ze zei, dat er in de toekomst veel meer op veiligheid gelet zal worden. We krijgen heel andere kleding, bijvoorbeeld. Fluorescerend of zoiets. Weet jij wat dat is?’
‘Fluor en wat? Keine Ahnung. Doet me aan de tandarts denken…’
‘Verder zag ze veel minder spoorpersoneel dan nu. Rangeermachinisten zullen zelf wagens aankoppelen en bedienen de loc met een kastje op hun buik.’
‘Man, laat naar je kijken! Denk jij dat ik alles zelf ga doen? Dan blijf ik heen en weer lopen.’
‘Ik geloof er ook niks van. Het idee alleen al. Zo kun je toch niet werken?’



Met vriendelijke groet,
Basilicum

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #107 Gepost op: 25 November 2010, 21:39:44 »
Wacht maar, in de toekomst worden de locs volautomatisch dan zijn er helemaal geen machinisten meer nodig ;) ;)

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #108 Gepost op: 25 November 2010, 21:41:31 »
HAHA Briljant weer  (y) (y) ;D
Modelspoorder in winterslaap

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #109 Gepost op: 25 November 2010, 21:42:22 »
Heel leuk stuk! altijd weer een mooi draadje om te lezen ( zoals alles eigenlijk in wat zijn we aan t rijden )  (y)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #110 Gepost op: 26 November 2010, 09:00:50 »
Wacht maar, in de toekomst worden de locs volautomatisch dan zijn er helemaal geen machinisten meer nodig ;) ;)

Dat is geen toekomst meer hoor, dat is er nu al. Wie dacht je dat de ICE bestuurd op de NBS tussen Köln en Frankfurt?........
......... Heel goed, de computer.

MvG Peter,

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #111 Gepost op: 26 November 2010, 09:24:18 »
Dank, heren. :)
Zo zie je maar hoe de tijden veranderen...

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #112 Gepost op: 10 December 2010, 22:40:47 »
Het reilen en zeilen in Dönsdorf   -   Deel 22


Hofhund – 1

Een Köf gaat voor revisie naar Bremen. Door de lage maximumsnelheid van deze ‘Hofhund’, wordt hij op een wagen gezet en kan aan een goederentrein worden meegegeven. De bijnaam ‘Hofhund’ wordt regelmatig gebruikt voor een kleine rangeerloc.

Horst Hausmann heeft gehoord, dat over een paar dagen de ongevallenkraan in Dönsdorf is. Een ideale kans om vrij eenvoudig de Köf op een wagen te hijsen. ‘Misschien kan ik er wat mooie foto’s van laten maken. Hopelijk gebeurt dat hijswerk niet in de avonduren…’ mompelt hij in zichzelf.
Piekerend loopt hij de Lokleitung binnen en vraagt aan Marks: ‘Zou er nog een passende dieplader in de buurt zijn?’
‘Vraag je dat aan mij? Ik ben Lokleiter, geen Wagenleiter.’
‘Jij weet toch altijd alles?’
‘Pfff… Bel even naar Gert Zweibein.’



Foto 45   De patiënt.

Trrring…, trrring!
‘Dönsdorf Abstellbahnhof. Zweibein.’
‘Hallo, Gert. Horst hier. Wie geht’s dir?’
‘Jaja, bestens.’
‘Heb jij een dieplader op voorraad? Ik wil er een Köf opzetten.’
‘Zo’n machine past ook op een platte wagen. Kan je daar wat mee?’
‘Dan moet het machinistenhuis eraf en daar heb ik geen zin in.’
‘Op Gleis 213 staat wel een dieplader, maar of die lang genoeg is, weet ik niet. Hoe lang is die loc?’
‘Uit mijn hoofd bijna acht meter.’
‘Hmm, volgens mij is die dan wel wagen lang genoeg.’
‘Binnenkort komt Theo Kraus langs om wagens weg te brengen, dan kun je hem de dieplader direct meegeven.’
‘Alles klar.’



Met vriendelijke groet,
Basilicum

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #113 Gepost op: 11 December 2010, 20:02:57 »
Kijk uit naar de komst van de dieplader.
Het bijbehorende takelwerk gaat weer leuke beelden opleveren . (y)

Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #114 Gepost op: 11 December 2010, 21:17:50 »
Het bijbehorende takelwerk gaat weer leuke beelden opleveren.
Dat hoop ik ook. ::) :-X

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #115 Gepost op: 12 December 2010, 12:18:36 »
Het reilen en zeilen in Dönsdorf   -   Deel 23


Hofhund – 2

Kraus haalt in Dönsdorf Abstellbahnhof de dieplader op. Ook een gesloten dienstwagen gaat mee. Hij heeft hiervoor de nog dienstvaardige Köf meegekregen. Voordat hij vertrekt, meet hij met grote stappen de dieplader na. ‘Bijna tien meter,’ concludeert hij. ‘Dat is wel genoeg.’


Foto 46   Lang genoeg?

Een uurtje later de trein de Dönsdorfer Steige op en na ruim een kilometer komt Blockstelle ‘Steige’ voorbij. Het sein geeft een HP2, dus rijdt Kraus met een matig gangetje het span door de wisselstraat. Bij de ingang van het Betriebswerk meldt hij zijn komst. Tot zijn verbazing worden direct wissels omgezet en krijgt hij ‘Zwei Helle’, toestemming om te rangeren. ‘Die sind heute wirklich flott,’ merkt hij op als de Köf zich in beweging zet. Voorzichtig wordt de draaischijf gepasseerd en naast de lange loods komt de trein tot stilstand, vlakbij de te transporteren Hofhund.


Foto 47   Naast de lange loods.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Koppejan

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #116 Gepost op: 12 December 2010, 19:16:59 »
mooi verhaal (y)

Gr Henjo
Gr Henjo

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #117 Gepost op: 13 December 2010, 11:37:34 »
Klein puntje van kritiek.

In dergelijk geval van het laden van een lok op een dieplader, zou je de kraan in principe op het spoor tussen de köf en de dieplader moeten plaatsen, zodat deze zo min mogelijk hoeft te zwenken. Dieplader en Köf zouden dus nog door een tussenspoor moeten worden gescheiden.

MvG Peter,

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #118 Gepost op: 13 December 2010, 12:01:43 »
Eventjes iets toelichten.

Bij het takelen van hoge gewichten zal er men naar streven zo weinig mogelijk zwenkbewegingen uit te voeren.
Afhankelijk van het gewicht van de Köf zal men eerder deze gewoon opheffen en de dieplader er onderdoor manouvreren.
Zwenken word steeds zo veel mogelijk gemeden omdat er dan meer krachten op kettingen of takelbanden ontstaat.

Dan zijn er ook nog de torsiekrachten die de kraan ondergaat tijdens de zwenkbeweging, deze dienen dan ondervangen te worden in een draai van 180%, terwijl bij gewoon recht opheffen deze enkel tot de zijde van heffen dienen gezekerd te worden.

Hoe minder risico, hoe meer veiligheid.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #119 Gepost op: 13 December 2010, 13:29:55 »
Oplettende lezers. (y)

De dieplader is net aangekomen en staat nog niet op de juiste plaats. Ik ben geen kraanmachinist, maar kan me voorstellen, dat de kraan op een naastliggend spoor - zo dicht mogelijk bij het te hijsen object - wordt gezet en hem ophijst, zodat de dieplader eronder gereden kan worden.
Hopelijk gaat het allemaal lukken.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 13 December 2010, 19:13:40 door Basilicum »