Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:52:14
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:51:01
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:43:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:15
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:25:44
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 571763 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3145
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #675 Gepost op: 11 December 2020, 14:22:35 »
Link van Bas bekeken... waanzinnig effect dat hij daar bereikt en lekker helder en stap voor stap uitgelegd.

Zeker een om zelf eens te proberen.... (y)
Het zelf proberen staat bij mij nog op de planning.

Inspirerend filmpje zeg! Erg duidelijk!
ook leuk hoe hij praat, simpele technieken, maar erg veel werk! 2.5 uur voor het beslag alleen al.
Maar het resultaat mag er zijn! En voor een Duitser heeft hij wel humor ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #676 Gepost op: 13 December 2020, 22:06:08 »
Poging 2.. nog niet af


Ik heb nog wel wat wagons liggen om te oefenen... ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4476
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #677 Gepost op: 14 December 2020, 09:34:54 »
Ik vind poging twee echt een enorme verbetering op poging 1.
Mooi gedaan  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #678 Gepost op: 15 December 2020, 20:33:25 »
Bedankt Dave (ik ook)..

Intussen nog voor de lockdown 20 mm xps platen kunnen regelen en dus meteen maar even proberen..

Ruim aftekenen


Uitsnijden


Blinde gaten boren tbv moeren/ringen


En op zijn plaats


Moet alleen nog even kijken waar ik het mee kan verlijmen. De 2 varianten die op laatste foto op de plaat staan lijken toch iets in te vreten in het xps... nu even test gemaakt met houtlijm. Over uurtje even beoordelen.







Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #679 Gepost op: 15 December 2020, 21:06:21 »
De twee lijmsoorten op de foto bevatten een oplosmiddel dat inderdaad XPS aanvreet.
Lijmen met houtlijm gaat op zich wel, maar aangezien XPS niet poreus is droogt het heel langzaam. Het duurt toch wel 2 dagen voordat het echt vast zit. Je kunt dat versnellen door de delen na het insmeren niet meteen op elkaar te leggen, maar een kwartier open te laten liggen. De lijm kan dan alvast een beetje indrogen.
Ik lijm XPS tegenwoordig met acrylaatkit of montagekit. Dat droogt sneller dan houtlijm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #680 Gepost op: 15 December 2020, 21:16:35 »
Bedankt voor de tip Klaas, zowel montagekit als acrylaatkit heb ik ook nog wel liggen...
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #681 Gepost op: 15 December 2020, 22:26:22 »
Net nog even de lijmtest met houtlijm bekeken.. na ca 1,5 muur drogen zo vast als een huis. Uiteraard omdat 1 van de te lijmen materialen (populieren plex) poreus is.

Dus dit zal de keuze wel gaan worden omdat het net even wat dunner en vloeibaarder is dan de suggesties van Klaas. Omdat dit de basis wordt van zichtbare deel wil ik wel dat de boel mooi vlak en strak ligt. Denk dat dit met de houtlijm meer kans op slagen heeft.

Ga er komende week mee aan de slag (Kerstvakantie)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #682 Gepost op: 15 December 2020, 22:52:23 »
Ik weet het niet zeker, maar kan normale houtlijm (D2) problemen geven bij natmaken tijdens ballasten? Zo ja, dan is D3/watervaste houtlijm aan te raden.

Succes, bouw ziet er strak uit (y)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #683 Gepost op: 16 December 2020, 06:43:10 »
Bedankt,

In basis goed punt wat je noemt maar aangezien de xps plaat geen water doorlaat en vele malen breder is dan het spoor wat er op komt verwacht ik niet dat er bij ballasten water/vocht bij deze verlijming kan komen. Wel punt bij de kurkbedding die op de xps gelijmd moet gaan worden.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #684 Gepost op: 16 December 2020, 08:20:13 »
Poging 2.. nog niet af


Ik heb nog wel wat wagons liggen om te oefenen... ;D

Dit gaat helemaal de goede kant op Frank  (y)
Ik moet zelf ook maar eens beginnen met het verweren van wagens.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #685 Gepost op: 18 December 2020, 19:49:24 »
Weer een reden om bepaalde zaken niet digitaal te doen...



Gaat je met e-books niet lukken....  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #686 Gepost op: 18 December 2020, 20:25:46 »
 ;D ;D ;D
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #687 Gepost op: 19 December 2020, 11:40:35 »
Paar testjes gedaan met verschillende lijm om kurkbedding op de isolatie te lijmen...
Lijmpistool lijkt beste resultaat te geven..
Bijkomend voordeel, zit ook meteen vast dus geen tijdelijke fixatie nodig...



Moet wel de stroken van 50 cm in 2 stukken van 25 cm snijden omdat je anders niet snel genoeg bent (lijm al afgekoeld en dus droog). Maar dat is geen punt, ook in de bocht direct vast.

Echte nadeel: lijmstiften zijn op en winkels nog 4 weken dicht  :o eens kijken of ik het ergens kan bestellen ( en ophalen )
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6497
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #688 Gepost op: 19 December 2020, 12:48:38 »
Gaat lekker vlot zo...

Lijmen, drogen, bijsnijden, bedding en rails er op...



Lijmstiften zijn inmiddels ook besteld.. worden vandaag nog verstuurd.. eens kijken of ze nog dit jaar bezorgd worden.
Niet noodzakelijk want als de iso plaat gelijmd is moet ik eerst spoorplan gaan aftekenen (en bepalen voor welk railsysteem ik ga voor zichtbare deel) dus dat gaat ook nog wel paar dagen kosten.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26512
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #689 Gepost op: 19 December 2020, 13:09:36 »
En alweer een lekker hoog bouwtempo  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim