Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen Aux functies LokPilot door Wouter Looman
Vandaag om 14:47:19
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 14:06:20
7 en 8 september terug naar toen door Edwin2121992
Vandaag om 13:39:30
Goederentreinen kijken in Duitsland. door jerdenberg
Vandaag om 13:36:11
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 12:51:35
Nightsleeper, britse filmserie door MOVisser
Vandaag om 12:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:34:13
14 & 15 september 2024 | Open Monumentendagen te Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 12:27:43
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door Wim Vink
Vandaag om 12:24:17
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door puntenglijder
Vandaag om 12:24:02
Evergreen platen lijmen, maar hoe? door HuubvG
Vandaag om 12:12:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:02:51
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:14:18
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 09:43:28
NMBS 186 met stam i11 op Amsterdam Zuid door André82
Vandaag om 09:39:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 08:27:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:58
NS 1500 in "tinplate"stijl van ETS/ACE door GerardvV
Vandaag om 04:02:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 03:08:34
"Stahl und Dampf"-baanplan H0 door _Sjors_
15 September 2024, 23:30:39
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
15 September 2024, 22:47:11
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
15 September 2024, 22:34:18
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
15 September 2024, 21:45:04
IP adres z21 (de witte) door ave
15 September 2024, 21:40:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
15 September 2024, 21:40:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 September 2024, 21:39:24
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door einte
15 September 2024, 21:29:01
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
15 September 2024, 21:27:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door einte
15 September 2024, 21:18:01
  

Auteur Topic: Baanplan - N - Bills Railway  (gelezen 4670 keer)

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2024, 23:26:25 »
Goede avond,
Gewoon vriendelijk aan de moderatoren vragen...
Ik meld het bij deze...
Kind kan de was doen.
Walter

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7544
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2024, 23:56:22 »
Bij deze gewassen verplaatst :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #17 Gepost op: 26 May 2024, 10:37:48 »
Super bedankt voor het verplaatsen  (y)

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2024, 18:53:18 »
Hallo allemaal :),

Ik heb weer wat vorderingen kunnen maken.

Het kruk is binnen gekomen van kurk24.nl.
Heb gekozen voor een rol van 4mm dik - 100cm breed - 5m lang.
Dit is voldoende om de MDF plaat in het geheel te beplakken en hopelijk hou ik genoeg over voor de rest.

Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.









Mooi, nu kunnen we beginnen met het echte leuke werk  ;D.
Heb via het programma Anyrail het eerste gedeelte van me baanplan uitgeprint op A4 papier en uitgelegd.
En gelijk de eerste stukjes rails neergelegd, doel is om eerst het stukje keerlus / inhaalspoor neer te leggen zodat ik dit voor mezelf verder kan uitdokteren.







Voor het solderen van onderander melders en aanvoer van de ringleiding heb ik het volgende bedacht.
Heb in de bedding van de FLM Profi rail een klein gaatje geboord van 1.5 mm.
En vervolgens hierdoor heen het draadje solderen aan de rails.







Ieder geval de komende tijd genoeg boor en soldeer werkt te verrichten  :angel:

Mvg
Clinten

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2024, 05:38:57 »
Voor het fixeren van het kurk heb ik gekozen voor Bison Waterkit.

Als ik je een tip mag geven: Deze lijm zeker niet gebruiken. In deze lijm is water gebruikt als solvent en water en MDF zijn elkaars vijand. Het water zal het MDF laten zwellen en dan ligt het kurk los.
Daarnaast is MDF 'troep', omdat het gevoelig is voor vocht en een lijm heeft op basis van formaldehyde, wat kan 'vergassen'. Dit formaldehyde-gas wordt omschreven als kankerverwekkend.

PS: De waterkit wordt ook opgezogen door het kurk, waardoor het effect van de kurk als demping behoorlijk afneemt.

Maar goed, zie dat je het al hebt gedaan.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 07:09:29 door Cor--24 »
Mvg.

Cor

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2024, 09:41:50 »
Goede voormiddag,

En in laagjeshout (gelamineerde plaat, multiplex) zit dat gifgas  niet  in ?
Is in hedendaags geproduceerd plaatmateriaal formaldehyde niet verminderd of afgeschaft?
(Heb vroeger expobaantjes gemaakt in MDF.  Wél rondom geschilderd. Geen last van vocht en splintert niet aan de randen)
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 09:44:29 door hervé »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25709
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2024, 11:41:11 »
MDF zwelt niet zomaar op van watergedragen lijm. Je kunt er van uitgaan dat het meeste water na een paar uur is verdampt. Als het zo erg zou zijn, dan zou je ook geen houtlijm kunnen gebruiken.
Afgezien daarvan ben ik niet zo'n fan van MDF, maar dat heeft andere redenen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 16313
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #22 Gepost op: 29 May 2024, 12:55:48 »
En dat is ook de discussie niet ;) Persoonlijk had ik gewoon houtlijm gebruikt van de Action. Werkt prima en was ook nog eens een stukkie goedkoper geweest  ;D

Blijf het project als herbeginner met weinig bouwervaring gewaagd vinden... natuurlijkmoet je wat durven maar dit is wel een hele kluif. Volg dan ook met grote interesse ;)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #23 Gepost op: 29 May 2024, 15:55:02 »
Kleine aanvulling: Op het oppervlak van MDF zit een flinterdun laagje paraffine. Dit is om de platen goed los te kunnen krijgen uit de pers. Om MDF te schilderen verdiend het de aanbeveling het oppervlak eerst licht te schuren en/of te ontvetten.

Voor multiplex wordt lijm gebruikt en dat is heel iets anders dan de hars op formaldehyde basis voor MDF en spaanplaat. Maar voor mij het niet uit of je de tegenwerpingen serieus neemt of bagatelliseert. Persoonlijk zijn mijn ervaringen niet positief met MDF en/of spaanplaat en dus gebruik ik het om de door mij genoemde redenen niet. En dit wil ik alleen maar delen met anderen. 
Mvg.

Cor

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #24 Gepost op: 29 May 2024, 16:28:32 »
Vraag:   is bij hedendaags geproduceerd (en aangeschaft) plaatmateriaal formaldehyde niet verminderd of afgeschaft?
Of is dit te optimistisch ?

>   toegevoegd :     volgens deze info is slechts zogenaamde  "zero MDF"  zonder dat goedje ....
https://www.allesovermdf.nl/formaldehyde/#:~:text=Mensen%20die%20dagelijks%20met%20MDF,waarin%20de%20plaat%20is%20toegepast.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 17:19:50 door hervé. Reden: toevoeging »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #25 Gepost op: 29 May 2024, 17:32:00 »
Wat ik nu schrijf is grotendeels een aanname:
Ik denk, dat in bepaalde landen de normen best aangetrokken zullen zijn en de waardes verlaagd. Fabrikanten in die landen zullen dan ook moeten voldoen aan die normen. Maar overal heb je rotte appels tussen. FSC-hout, wat geen FSC is, omdat het bijvoorbeeld van voor een bepaalde datum is of omdat een corrupte keurmeester per ongeluk een stempel zet.
Ongetwijfeld is dat ook mogelijk met MDF. Een handelaar, die een partij aankoopt is een land, die hogere waardes toestaat en deze mengt met MDF met wel de juiste waardes. Dit soort praktijken zie je nog steeds.
Einde aanname.

Voor mij voldoende redenen om het niet te gebruiken.
Mvg.

Cor

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #26 Gepost op: 30 May 2024, 14:06:57 »
Als ik je een tip mag geven: Deze lijm zeker niet gebruiken. In deze lijm is water gebruikt als solvent en water en MDF zijn elkaars vijand. Het water zal het MDF laten zwellen en dan ligt het kurk los.
Daarnaast is MDF 'troep', omdat het gevoelig is voor vocht en een lijm heeft op basis van formaldehyde, wat kan 'vergassen'. Dit formaldehyde-gas wordt omschreven als kankerverwekkend.

PS: De waterkit wordt ook opgezogen door het kurk, waardoor het effect van de kurk als demping behoorlijk afneemt.

Maar goed, zie dat je het al hebt gedaan.

Bedankt voor je oplettendheid Cor.

Het klopt helemaal terecht over het formaldehyde-gas en het "vergassen" van producten.
Ik heb me in het verleden er is klein beetje in verdiept wegens me werk.

Formaldehyde zit in heel veel producten, Niet alleen in samen gesteld hout maar ook in vloerbedekking, gordijnen, meubelbekleding.
Van nature zit het al in hout.

Het gebruikte MDF heeft een E1 Norm wat inhoud dat het vergasssen niet meer dan 120 µg/m3 of 0,1 p.p.m zal zijn.
Pas bij een hoge luchtvochtigheid en hoge tempratuur zal dit proces versnelt worden.

Ik ben wel nieuwsgierig welk "plaat" materiaal u adviseert ?
Aangezien spaanplaat, triplex en multiplex bijna net zoveel Formaldehyde uitstoten.

Ik heb net een vergelijking gedaan qua kurk verlijmd met waterkit en ongelijmd.
Alle twee op een 22 mm MDF plaat. ik hoor zelf geen verschil qua geluid dus denk zelf dat nog wel meevalt dat het de demping behoorlijk afneemt.

Maar misschien komt dit ook omdat ik al een dikke massieve boden heb of dat doof aan het worden ben.

En dat is ook de discussie niet ;) Persoonlijk had ik gewoon houtlijm gebruikt van de Action. Werkt prima en was ook nog eens een stukkie goedkoper geweest  ;D

Blijf het project als herbeginner met weinig bouwervaring gewaagd vinden... natuurlijkmoet je wat durven maar dit is wel een hele kluif. Volg dan ook met grote interesse ;)

Houtlijm van de Action was inderdaad ook een goeie optie geweest, helemaal niet aan gedacht :D, misschien voor in de toekomt.
Het is achteraf gezien ook wel een gewaagt project voor een beginner. En verwacht ook wel veel fouten te gaan maken maar dat neem ik maar voor lief.
Ik zocht wel iets met uitdaging waar ik niet snel op uitgekeken zal zijn. Denk dat dat wel gelukt is  :angel: :D.

Het is ieder geval nog veel inlezen en leren.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2024, 15:41:16 door Spoorloos »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25709
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #27 Gepost op: 30 May 2024, 14:49:34 »
Is jouw mdf plaat 22mm  dik? Geen wonder dat je er tegenop ziet om hem opklapbaar te maken. Die plaat is loodzwaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorloos

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Baanplan - N - Bills Railway
« Reactie #28 Gepost op: 17 August 2024, 11:09:53 »
Hallo allemaal,

Ondanks de warmen dagen ben ik weer verdergegaan met de bouw en heb ik wat kleine vorderingen kunnen maken.
Ben de afgelopen periode vooral bezig geweest met het solderen voor de stroomdetectie draden.
Nu dit grotendeels klaar is kan er begonnen worden met het positioneren van de eerste stukken rails.

Wat een troep he  :angel:


Ook ben ik begonnen met de eerste helling.
Heb de onderzijde van de helling in de bodemplaat gefreesd zodat deze mooie vloeiende overgang heeft. 
De helling zou uiteindelijk 2.8% (28mm per 1000mm) moeten worden.
Heb deze nu met vulplaatjes uit gevuld tot de gewenste schuinte.





Vervolgens zijn de vulplaatjes vervangen voor houten blokken.



Heb de helling bekleed met kruk en ben verder gegaan met het uitleggen van het spoor.



Uiteindelijk ook begonnen aan de tweede helling en deze bekleed met kurk.
En de bodemplaat is effe flink onderhanden genomen  :angel:.
Zodat via onderen altijd toegang heb tot de keerlussen indien dit nodig is.
En het scheelt weer een stukje gewicht  :P.







Hopelijk heb ik binnenkort tijd voor de volgende stappen.
Dit wordt het aanbrengen van de ringleiding, stroomdetectie modules, keerlus modules en wisselaandrijvingen.
Dan kunnen de locs de eerste meters heen en weer pendelen om alles te testen  ;D ;D.