Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:47
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 16:29:47
An der Zonengrenze door GD
Vandaag om 16:23:54
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Benelux795
Vandaag om 16:23:53
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:23:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 16:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 16:11:15
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door Dave.......
Vandaag om 15:58:06
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Dave.......
Vandaag om 15:56:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door André 1976
Vandaag om 15:44:29
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Dave.......
Vandaag om 15:29:38
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door stefan88
Vandaag om 15:27:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 15:02:29
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Scratchbuilt
Vandaag om 14:54:52
Camera(s) in een modeltrein door MartinH0
Vandaag om 14:54:25
Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit door VAM65
Vandaag om 14:17:47
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:12:23
Boek: Railways - A History in Drawings door Jeronimos
Vandaag om 13:19:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Chris Westerduin
Vandaag om 13:08:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 13:06:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:39:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:24:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:24:44
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:18:50
Materieeltekeningen NS materieel door edwin1974
Vandaag om 12:09:58
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door tijgernootje
Vandaag om 11:48:50
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 11:46:18
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Tjalling
Vandaag om 11:32:26
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 10:13:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:40
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 160175 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #705 Gepost op: 21 december 2020, 10:05:41 »
Was niet tevreden met 1 bocht... kwam te dicht op de heuvel (ook als deze versie niet blijft komt hier wel een verhoging ivm onderliggende helling)...

Daarom eerst maar nieuw afteken hulpstuk gemaakt.. rand van baan gehaald en 2 stukken hout.



Kan ik boog in iedergeval in een keer uitzetten... ben hier tevreden mee (hoewel.... alles met “te” is niet goed  ;D)
En we stomen door....

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #706 Gepost op: 21 december 2020, 11:13:11 »
Hoi Tom,

Wat Weinert Mein Gleis betreft ......

Bedankt voor de informatie Frank 👍

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #707 Gepost op: 21 december 2020, 12:05:02 »
1/2 uurtje kurk snijden.... 39 x 0,5 = 19,5 M1 ... genoeg om deze laag te doen.
Ze moeten wel nog een keer door midden en omdat het voor zichtbare deel is de zijkanten nog een beetje afschuinen....

En we stomen door....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10242
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #708 Gepost op: 21 december 2020, 15:32:44 »
Even een heuveltje gemaakt van wat restmateriaal...

Geen idee dat het ook zo op de baan komt maar staat wel leuk voor de Kerstdagen...
Hmm blauwe heuvels  :o
Voor de kerstgedachte had dat toch vol met sneeuw moeten liggen,en dus wit moeten zijn  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #709 Gepost op: 21 december 2020, 16:48:41 »
Komt goed Floris, is een test heuveltje dus wie weet pak ik voor de Kerst de zak sculptamold er nog bij die ik hier heb staan. Kan ik daar ook eens mee klooien.... ;D

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #710 Gepost op: 22 december 2020, 20:31:37 »
Vandaag gewerkt (hobby moet uiteindelijk ook betaald worden  ;D) dus niet zoveel kunnen doen. Wel gestart met leggen van de bedding..



Wel weer even zoeken naar beste werkwijze nu ik verlijm met lijmpistool. Moet niet te grote stukken van lijm voorzien anders is hij al te ver afgekoeld als je de delen op elkaar drukt ,et kans dat er dikker lijmbulten onder de bedding komen.



En we stomen door....

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 14094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #711 Gepost op: 22 december 2020, 20:43:17 »
Heb je geen last dat de hete lijm de ondergrond beschadigd?
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #712 Gepost op: 22 december 2020, 20:45:47 »
Hoi Wim,

Nee, dat gaat goed, soms wel een putje als ik met punt van lijmpistool de ondergrond raak.
(En de lijm direct op je vingers kan ik ook niet aanraden.. best wel warm)
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #713 Gepost op: 23 december 2020, 13:15:00 »
Laatste dagen nagedacht hoe ik de verkanting in de bochten ga maken. Verschillende oplossingen o.a. op dit forum bekeken maar komen eigenlijk allemaal neer op iets onder de buitenste spoorstaaf plaatsen. Maar ik wil eigenlijk, net als in het echt, de ondergrond in verkanting hebben en de rails gewoon plat op de bedding.

Vannacht wat bedacht en vandaag maar meteen geprobeerd:

Stuk 5mm XPS afgetekend


Met prit-stift op een stukje op maat gezaagd multiplex geplakt


Met schuurmachine en maatblokje afschuinen (ik heb hele goede afzuigimg op mijn schuurmachine dus kan binnen)


Voorzichtig loshalen en op de baan plakken


Op de uiteinden nog bijschuren zodat de verkanting geleidelijk oploopt (hier nog niet klaar)


Kurkbedding aanbrengen, deze is ook nog te schuren dus eventueel zijn overgangen dan nog bij te werken


En even de rails er los op en een treinstel “hangend” in de bocht


In deze bocht is de verkanting 2mm aan de buitenzijde van de bedding, dus ca 1,5mm bij buitenste spoorstaaf en ca 0,5 mm bij binnenste spoorstaaf. Effectief dus ca 1 a 1,5 mm.

Is wel even werk maar omdat verkanting in bedding zit en de kurkbedding te schuren is kun je kleine onefenheden naderhand nog bijwerken. Daarbij ligt ook in de verkanting de rail volledig op de bedding dus goed ondersteund.

Ben er wel tevreden mee, nog 1 bocht als deze (binnenstoor)  en een  2x zo lange bocht te gaan....








« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 13:18:27 door Frank 123 »
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21412
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #714 Gepost op: 23 december 2020, 13:25:08 »
Ik leg verkanting altijd in de onderste draaglaag, dus het multiplex dat onder de dempende laag zit. En niet door afschuren, maar door de strook multiplex te wringen. Dat maakt het veel makkelijker om een geleidelijke overgang van vlak naar verkant te krijgen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #715 Gepost op: 23 december 2020, 13:29:19 »
Hoi Klaas,

Die oplossing heb ik ook bekeken maar gaat bij niet door keuze om 20 mm isolatie over mplex te leggen zodat ik straks vrijheid heb om eenvoudig slootjes en greppels etc te maken. Moest daarom wat anders verzinnen. Daarbij kan ik nu (vrij) makkelijk elk spoor afzonderlijk verkant leggen (zoals ze in 1:1 ook meestal doen).
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21412
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #716 Gepost op: 23 december 2020, 13:34:23 »
Frank, ik zie de belemmering niet. Als je het vanaf het begin inplant kun je per spoor de strook multiplex afzonderlijk loszagen. De 20mm isolatieschuim laat je dan ook per spoor meekantelen.
Maar goed, je bent nu waarschijnlijk al in een stadium dat het lastig is te veranderen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #717 Gepost op: 23 december 2020, 13:44:24 »
Hoi Klaas, basis plaat van deze laag staat op draadeinden op de onderconstructie. Dus om dan daarin al de verkanting te realiseren is nog wel een leuke uitdaging.
Nu is het ook wel even werk maar resultaat is prima.. alleen de bedding ligt verkant en alles direct  er omheen gewoon vlak. Is uiteindelijk weer makkelijk bij plaatsen seinen, bovenleiding-masten etc.

Maar, zoals wel vaker zijn er meerdere wegen (of sporen) naar Rome
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #718 Gepost op: 23 december 2020, 14:46:02 »
2e gaat spreekwoordelijk altijd sneller...



Zo even afwerken.... eerst gauw rondje met de hond, is nu even droog buiten.

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #719 Gepost op: 23 december 2020, 16:31:02 »
2e verkanting met schuurmachine nageschuurd.... verloop net even vloeiender



Eerste nog even kurkbedding machinaal nageschuurd....

En we stomen door....