Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Camera's in schaduwstations door martr
Vandaag om 02:41:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:14:43
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Biesje
Vandaag om 01:33:01
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:15:47
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jan-Peter
27 september 2021, 23:57:54
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Jan-Peter
27 september 2021, 23:45:04
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
27 september 2021, 23:34:18
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
27 september 2021, 23:11:38
Inspiration? Quiberon… ! door Noordernet
27 september 2021, 23:09:57
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door Ludo1957
27 september 2021, 22:49:41
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door nighttrain1
27 september 2021, 22:49:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
27 september 2021, 22:33:41
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door André 1976
27 september 2021, 22:05:12
Modelbaan aansturen met echte hendelinrichting door dh3201
27 september 2021, 22:01:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 september 2021, 21:55:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
27 september 2021, 21:53:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis.
27 september 2021, 21:29:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
27 september 2021, 21:27:04
Roßnitz door Dennis.
27 september 2021, 21:01:34
Kleur lens NS dwergsein. door Eric B
27 september 2021, 20:59:07
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
27 september 2021, 20:35:30
Stuklijst in Roco Line, omzettabel naar Geoline? door Bor de Wolf
27 september 2021, 19:58:53
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
27 september 2021, 19:57:42
Aachenau West door wob
27 september 2021, 19:57:05
Rails schoonhouden met kurk. door BartvD
27 september 2021, 19:29:00
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
27 september 2021, 18:55:44
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Modellbahnwagen
27 september 2021, 18:51:05
Fotodijk(je) door Eric B
27 september 2021, 18:48:21
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
27 september 2021, 18:45:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
27 september 2021, 18:24:05
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 162090 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #75 Gepost op: 26 december 2019, 21:15:48 »
Hoi Frank,

Misschien overbodige tip maar gebruik speciale kurklijm om de kurk te verlijmen. Deze heeft de eigenschap om soepel te blijven. Houtlijm wordt hard en is dan niet bevordelijk voor de geluidsdemping.

Gr Niek
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 21:21:14 door nico99 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #76 Gepost op: 26 december 2019, 22:07:43 »
Omdat ik morgen dagje moet werken het zaagwerk vandaag toch maar even afgemaakt.



Bij 2 plaatovergangen nog een milimetertje uitgevuld en alles vastgezet. (De 4 stroken aan de buitenkant die nog los liggen worden de hellingenbanen naar hogere niveau).
Komend weekend nog even schuurpapiertje langs de randen en dan kurk plakken.

Loopt tut dusver vlotter dan verwacht.
En we stomen door....

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #77 Gepost op: 26 december 2019, 22:28:50 »
Zo zo dat is behoorlijk opgeschoten, je hebt een mooie ruimte om een baan te bouwen  ;)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2950
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #78 Gepost op: 26 december 2019, 22:32:19 »
Dat gaat lekker, Frank.

Toch even een vraagje, wat wordt de minimale boogstraal die je gaat toepassen in je schaduwstation?
en nog één, welk railmateriaal ga je toepassen op de wissels?

Groeten,

Christoph

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #79 Gepost op: 26 december 2019, 23:01:11 »

Hoi Christoph,

Kleinste boogstraal in schaduwstation is 419 mm (rocoline r3). Deze zit in de 2 keerlussen. Rest is R4 en R5. Rails wordt dus rocoline (uiteraard zonder bedding want die maak ik liever zelf).

In het zichtbare deel wil ik deze wel gaan aanpassen zodat de hart op hart maat van de sporen op 52 mm komt ipv de ca 61 mm van rocoline. Dit om aan te sluiten bij de werkelijkheid. Omdat ik hier grotere boogstralen ga gebruiken moet dit op deze laag geen probleem opleveren. Moet alleen “even” alle wissels hierop gaan aanpassen.

Gr Frank
« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 22:42:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21434
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #80 Gepost op: 26 december 2019, 23:22:38 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #81 Gepost op: 27 december 2019, 01:03:51 »
Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(
Duidelijk verhaal Frank (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #82 Gepost op: 27 december 2019, 06:46:49 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

Hoi Klaas, ik ga de aanpassing alleen in het zichtbare deel doen. Hier komen alleen bogen met een grote radius (700 mm of meer) dmv van flexrail.
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21434
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #83 Gepost op: 27 december 2019, 09:47:24 »
Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #84 Gepost op: 27 december 2019, 20:21:21 »
Netjes hoor Frank.
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Ben heel benieuwd naar je resultaat/ervaringen, ik zou op mijn toekomstige baan ook de Roco rails willen gebruiken en grote boogstralen, dus je hebt men volle aandacht  :D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #85 Gepost op: 27 december 2019, 20:26:56 »
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Nee hoor, ze zijn wel wat gewend en heb het stof weer netjes opgeruimd (dat wou ze dan weer niet voor me doen)

Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Gelukkig, ik wil niemand kopzorgen bezorgen  >:(
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14160
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #86 Gepost op: 27 december 2019, 20:27:18 »
Knap stukje zaagwerk Frank  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #87 Gepost op: 28 december 2019, 15:42:24 »
Bedankt.

Voor de zekerheid eerst maar de randen langs het baantrace maken voordat er een meter rails gelegd wordt. Dit om te voorkomen dat er straks in proefbedrijf toch een loc naar beneden stort (is me in het verleden één keer gebeurd  :()
« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 22:40:46 door Bert van Gelder »
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #88 Gepost op: 28 december 2019, 17:12:25 »
Staat deze tenminste ook veilig  ;D
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1982
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #89 Gepost op: 28 december 2019, 22:23:24 »
Zo, de opbouw van de baan is gestart..

Eerste stroken kurk zijn gesneden (even een snijmal voor in elkaar geflanst) en geplakt.  ;D
En we stomen door....