Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 522753 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #75 Gepost op: 26 December 2019, 21:15:48 »
Hoi Frank,

Misschien overbodige tip maar gebruik speciale kurklijm om de kurk te verlijmen. Deze heeft de eigenschap om soepel te blijven. Houtlijm wordt hard en is dan niet bevordelijk voor de geluidsdemping.

Gr Niek
« Laatst bewerkt op: 26 December 2019, 21:21:14 door nico99 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #76 Gepost op: 26 December 2019, 22:07:43 »
Omdat ik morgen dagje moet werken het zaagwerk vandaag toch maar even afgemaakt.



Bij 2 plaatovergangen nog een milimetertje uitgevuld en alles vastgezet. (De 4 stroken aan de buitenkant die nog los liggen worden de hellingenbanen naar hogere niveau).
Komend weekend nog even schuurpapiertje langs de randen en dan kurk plakken.

Loopt tut dusver vlotter dan verwacht.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #77 Gepost op: 26 December 2019, 22:28:50 »
Zo zo dat is behoorlijk opgeschoten, je hebt een mooie ruimte om een baan te bouwen  ;)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #78 Gepost op: 26 December 2019, 22:32:19 »
Dat gaat lekker, Frank.

Toch even een vraagje, wat wordt de minimale boogstraal die je gaat toepassen in je schaduwstation?
en nog één, welk railmateriaal ga je toepassen op de wissels?

Groeten,

Christoph

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #79 Gepost op: 26 December 2019, 23:01:11 »

Hoi Christoph,

Kleinste boogstraal in schaduwstation is 419 mm (rocoline r3). Deze zit in de 2 keerlussen. Rest is R4 en R5. Rails wordt dus rocoline (uiteraard zonder bedding want die maak ik liever zelf).

In het zichtbare deel wil ik deze wel gaan aanpassen zodat de hart op hart maat van de sporen op 52 mm komt ipv de ca 61 mm van rocoline. Dit om aan te sluiten bij de werkelijkheid. Omdat ik hier grotere boogstralen ga gebruiken moet dit op deze laag geen probleem opleveren. Moet alleen “even” alle wissels hierop gaan aanpassen.

Gr Frank
« Laatst bewerkt op: 28 December 2019, 22:42:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #80 Gepost op: 26 December 2019, 23:22:38 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3083
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #81 Gepost op: 27 December 2019, 01:03:51 »
Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(
Duidelijk verhaal Frank (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #82 Gepost op: 27 December 2019, 06:46:49 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

Hoi Klaas, ik ga de aanpassing alleen in het zichtbare deel doen. Hier komen alleen bogen met een grote radius (700 mm of meer) dmv van flexrail.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #83 Gepost op: 27 December 2019, 09:47:24 »
Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2697
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #84 Gepost op: 27 December 2019, 20:21:21 »
Netjes hoor Frank.
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Ben heel benieuwd naar je resultaat/ervaringen, ik zou op mijn toekomstige baan ook de Roco rails willen gebruiken en grote boogstralen, dus je hebt men volle aandacht  :D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #85 Gepost op: 27 December 2019, 20:26:56 »
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Nee hoor, ze zijn wel wat gewend en heb het stof weer netjes opgeruimd (dat wou ze dan weer niet voor me doen)

Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Gelukkig, ik wil niemand kopzorgen bezorgen  >:(
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26248
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #86 Gepost op: 27 December 2019, 20:27:18 »
Knap stukje zaagwerk Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #87 Gepost op: 28 December 2019, 15:42:24 »
Bedankt.

Voor de zekerheid eerst maar de randen langs het baantrace maken voordat er een meter rails gelegd wordt. Dit om te voorkomen dat er straks in proefbedrijf toch een loc naar beneden stort (is me in het verleden één keer gebeurd  :()
« Laatst bewerkt op: 28 December 2019, 22:40:46 door Bert van Gelder »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #88 Gepost op: 28 December 2019, 17:12:25 »
Staat deze tenminste ook veilig  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6305
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #89 Gepost op: 28 December 2019, 22:23:24 »
Zo, de opbouw van de baan is gestart..

Eerste stroken kurk zijn gesneden (even een snijmal voor in elkaar geflanst) en geplakt.  ;D
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)