Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
Vandaag om 16:29:47
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Benelux795
Vandaag om 16:29:33
An der Zonengrenze door GD
Vandaag om 16:23:54
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Benelux795
Vandaag om 16:23:53
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:23:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 16:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MarcNL
Vandaag om 16:11:15
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door Dave.......
Vandaag om 15:58:06
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door Dave.......
Vandaag om 15:56:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door André 1976
Vandaag om 15:44:29
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Dave.......
Vandaag om 15:29:38
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door stefan88
Vandaag om 15:27:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 15:02:29
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Scratchbuilt
Vandaag om 14:54:52
Camera(s) in een modeltrein door MartinH0
Vandaag om 14:54:25
Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit door VAM65
Vandaag om 14:17:47
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:12:23
Boek: Railways - A History in Drawings door Jeronimos
Vandaag om 13:19:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Chris Westerduin
Vandaag om 13:08:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 13:06:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:39:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:24:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:24:44
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:18:50
Materieeltekeningen NS materieel door edwin1974
Vandaag om 12:09:58
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door tijgernootje
Vandaag om 11:48:50
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 11:46:18
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Tjalling
Vandaag om 11:32:26
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 10:13:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:40
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 160166 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #75 Gepost op: 26 december 2019, 21:15:48 »
Hoi Frank,

Misschien overbodige tip maar gebruik speciale kurklijm om de kurk te verlijmen. Deze heeft de eigenschap om soepel te blijven. Houtlijm wordt hard en is dan niet bevordelijk voor de geluidsdemping.

Gr Niek
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 21:21:14 door nico99 »

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #76 Gepost op: 26 december 2019, 22:07:43 »
Omdat ik morgen dagje moet werken het zaagwerk vandaag toch maar even afgemaakt.



Bij 2 plaatovergangen nog een milimetertje uitgevuld en alles vastgezet. (De 4 stroken aan de buitenkant die nog los liggen worden de hellingenbanen naar hogere niveau).
Komend weekend nog even schuurpapiertje langs de randen en dan kurk plakken.

Loopt tut dusver vlotter dan verwacht.
En we stomen door....

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #77 Gepost op: 26 december 2019, 22:28:50 »
Zo zo dat is behoorlijk opgeschoten, je hebt een mooie ruimte om een baan te bouwen  ;)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2949
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #78 Gepost op: 26 december 2019, 22:32:19 »
Dat gaat lekker, Frank.

Toch even een vraagje, wat wordt de minimale boogstraal die je gaat toepassen in je schaduwstation?
en nog één, welk railmateriaal ga je toepassen op de wissels?

Groeten,

Christoph

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #79 Gepost op: 26 december 2019, 23:01:11 »

Hoi Christoph,

Kleinste boogstraal in schaduwstation is 419 mm (rocoline r3). Deze zit in de 2 keerlussen. Rest is R4 en R5. Rails wordt dus rocoline (uiteraard zonder bedding want die maak ik liever zelf).

In het zichtbare deel wil ik deze wel gaan aanpassen zodat de hart op hart maat van de sporen op 52 mm komt ipv de ca 61 mm van rocoline. Dit om aan te sluiten bij de werkelijkheid. Omdat ik hier grotere boogstralen ga gebruiken moet dit op deze laag geen probleem opleveren. Moet alleen “even” alle wissels hierop gaan aanpassen.

Gr Frank
« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 22:42:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #80 Gepost op: 26 december 2019, 23:22:38 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #81 Gepost op: 27 december 2019, 01:03:51 »
Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(
Duidelijk verhaal Frank (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #82 Gepost op: 27 december 2019, 06:46:49 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

Hoi Klaas, ik ga de aanpassing alleen in het zichtbare deel doen. Hier komen alleen bogen met een grote radius (700 mm of meer) dmv van flexrail.
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21411
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #83 Gepost op: 27 december 2019, 09:47:24 »
Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #84 Gepost op: 27 december 2019, 20:21:21 »
Netjes hoor Frank.
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Ben heel benieuwd naar je resultaat/ervaringen, ik zou op mijn toekomstige baan ook de Roco rails willen gebruiken en grote boogstralen, dus je hebt men volle aandacht  :D

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #85 Gepost op: 27 december 2019, 20:26:56 »
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Nee hoor, ze zijn wel wat gewend en heb het stof weer netjes opgeruimd (dat wou ze dan weer niet voor me doen)

Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Gelukkig, ik wil niemand kopzorgen bezorgen  >:(
En we stomen door....

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 14094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #86 Gepost op: 27 december 2019, 20:27:18 »
Knap stukje zaagwerk Frank  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #87 Gepost op: 28 december 2019, 15:42:24 »
Bedankt.

Voor de zekerheid eerst maar de randen langs het baantrace maken voordat er een meter rails gelegd wordt. Dit om te voorkomen dat er straks in proefbedrijf toch een loc naar beneden stort (is me in het verleden één keer gebeurd  :()
« Laatst bewerkt op: 28 december 2019, 22:40:46 door Bert van Gelder »
En we stomen door....

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #88 Gepost op: 28 december 2019, 17:12:25 »
Staat deze tenminste ook veilig  ;D
En we stomen door....

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 1974
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #89 Gepost op: 28 december 2019, 22:23:24 »
Zo, de opbouw van de baan is gestart..

Eerste stroken kurk zijn gesneden (even een snijmal voor in elkaar geflanst) en geplakt.  ;D
En we stomen door....