Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 03:02:35
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door AndréDev
Vandaag om 02:35:44
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:31:13
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 02:27:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:26:37
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Euro-N
Vandaag om 01:41:43
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Wilma1970
Vandaag om 01:13:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door 4020 281-4
Vandaag om 00:51:38
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door coldforged
Vandaag om 00:31:01
trein ongeluk tsjechie door dennie
Vandaag om 00:29:56
Toekomst van modeltreinbeurzen? door prutser
Vandaag om 00:22:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 00:11:14
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rondje_HO
Vandaag om 00:08:24
Franse rijtuigen, informatie gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 00:01:46
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
08 juli 2020, 23:59:01
Gebruik natuurlijk/organisch strooimateriaal door Gerrit F
08 juli 2020, 23:41:56
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
08 juli 2020, 23:25:36
NS 2100 spoor 0 door janw
08 juli 2020, 23:18:50
Is dit model bekend door Gert Arkema
08 juli 2020, 23:17:20
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
08 juli 2020, 23:10:35
De fabriek - Spoor 0 door roadster36
08 juli 2020, 23:08:28
Nieuw boek over TBC stoomtram (Tiel-Buren-Culemborg) door Rob E.
08 juli 2020, 23:07:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
08 juli 2020, 23:04:52
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
08 juli 2020, 23:00:52
Frans loodsje et cetera door PieterHa
08 juli 2020, 22:56:18
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
08 juli 2020, 22:30:45
1e modelspoorbaan door arwin
08 juli 2020, 22:30:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
08 juli 2020, 22:20:03
Onshape cursus door coldforged
08 juli 2020, 22:17:11
Projekt 083-338 door 44
08 juli 2020, 22:11:39
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 47273 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #60 Gepost op: 22 december 2019, 21:35:22 »
De wisselstraten print ik eerst uit.

Als ze straks goed liggen trek ik ze over op de onderplaat met carbonpapier, lekker ouderwets.
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #61 Gepost op: 23 december 2019, 21:39:42 »
De laatste van de 10 opstelsporen nog aftekenen en dan staat het baanplan van deze laag er op..

Volgende stap is de zaaglijnen en dan de zaag er in. Maar dat zal waarschijnlijk pas naar de jaarwisseling zijn.
En we stomen door....

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #62 Gepost op: 25 december 2019, 10:27:01 »
Dit gaat heel mooi worden !
Ik kijk met volle aandacht uit naar de volgende updates !

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #63 Gepost op: 25 december 2019, 11:17:38 »
Zo, toch stil doorgegaan.  :police: Nu gevonden en dit ga ik weer volgen, ziet er in ieder geval erg groots uit.

Fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling,

Christoph

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #64 Gepost op: 25 december 2019, 11:28:22 »
[
(Afmeting tussen de 2 verticale rasterlijnen is 2,4 M1, diepte van de baan 1,5 M1).

Kom maar op met de suggesties en meningen  ;D
Gr Frank

Hallo Frank,

Je hebt nu een prachtige ruimte tot je beschikking. Het verbaast mij daarom een beetje dat het station relatief korte sporen krijgt. Als ik het van het scherm schat kom ik qua nuttige lengte op een meter of 2.

Je hebt gemeld dat je de DB in tijdperk III wil gaan uitbeelden, maar de lezertjes hier weten nog niet of het om hoofdlijn of lokaal verkeer gaat. Met een 01 en vijf rijtuigen staat het station van wissel tot wissel vol en dat is niet erg werkelijkheidsgetrouw. In mindere mate geldt dat ook voor het overigens zeer ingenieuze schaduwstation.

Kan je wat meer vertellen over jouw plannen qua exploitatie?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #65 Gepost op: 25 december 2019, 15:39:39 »
Heren, bedankt voor de complimenten.

@Tom, idee is een station aan een Duitse (doorgaande) nevenlijn waar tevens een aansluiting van een lokaalbahn is.
Deze zijlijn wordt voor korte goederen en personentreinen en eindigt bij klein kopstation op hoogste niveau.
Station moet dus geschikt zijn om treinen tot pakweg 1,5 a 1,75 meter lengte te kunnen “huisvesten”. Ben met je eens dat langere sporen in station mooier en realistischer zijn. Dus mogelijk verleng ik deze nog wat. Ben ook nog aan het dubben of ik de hele nevenlijn niet dubbelsporig moet maken. Dit om straks het (automatische) treinverkeer wat frequenter te laten lopen.
Ik hou hier met schaduwstation wel al rekening mee.

Gr Frank
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #66 Gepost op: 26 december 2019, 13:34:14 »
Zo, baanplan (blauwe lijnen) en de zaaglijnen (rood) zijn uitgetekend.
Volgende stap wordt dus zagen. Maar omdat ik dat niet binnen wil doen wordt dat de eerst volgende droge dag die nog leeg is in de agenda.
Intussen is de bestelde rol kurk ook al aangekomen dus ik kan dan aansluitend door met de railbedding. Nog even uitzoeken waarmee ik de kurk het beste kan lijmen (suggesties ??).
Gr Frank

En we stomen door....

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #67 Gepost op: 26 december 2019, 13:50:41 »
Houtlijm,boekbinders lijm,sommige hobby lijmen doen het ook  ;)
Zelf heb ik vroegah boekbinders lijm gebruikt op m'n HO baan.
Voor de 0 baan die heeel erg langzaam vorm krijgt,gebruik ik het ook.
(en dan is lanzaaam nog snel als je begrijpt wat ik bedoel  ::) )
Smaken verschillen,gelukkig heb je hiervoor keus zat,dus vind je vast wel iets wat jij het best bij jouw in de smaak valt  (y)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #68 Gepost op: 26 december 2019, 17:48:38 »
Omdat de rest van het gezin er een lazy boxinday van wil maken toch maar begonnen met zagen..

Om de buren niet te pesten toch maar binnen met de stofzuiger aan de zaag...
En we stomen door....

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #69 Gepost op: 26 december 2019, 18:16:27 »
Respect !
Ik had al bang dat we misschien tot na pasen moesten wachten ;)

Ziet er al geweldig uit !

*edit* Zie trouwens net : waarom heb je tussen de buitenste 2 sporen en de opstelsporen in het midden ook uitgezaagd ( die 1 cm ofzo ? ) ? Nu heb je extra stevigheid in het geheel weggehaald.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #70 Gepost op: 26 december 2019, 18:24:42 »
Hi Falcon,

Bedankt voor compliment. Stukken heb ik er uitgezaagd omdat ik anders straks de constructie naar laag 2 en hoger niet kan maken zoals ik bedacht heb.
Maar maak je geen zorgen over de stabiliteit. Zit nu net zo weinig beweging in als met de hele platen.

Even jaartje wachten en dan snap je wel waarom de openingen noodzakelijk (nou ja, in iedergeval maakt het een stuk makkelijker) zijn.

Gr Frank
En we stomen door....

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #71 Gepost op: 26 december 2019, 18:48:49 »
Netjes zaagwerk (y)

Waarom de smalle stukjes gelaten in de plaat? Is dat voor stevigheid?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #72 Gepost op: 26 december 2019, 20:27:06 »

Waarom de smalle stukjes gelaten in de plaat? Is dat voor stevigheid?

Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(

Gr Frank

En we stomen door....

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #73 Gepost op: 26 december 2019, 20:28:41 »
Dat zijn aardig wat zaagmeters geweest. Netjes gezaagd!

Snap dat biertje wel, krijg je echt een droge strot van zagen in dat papier.  ;)

MvG,

Timaximus.
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #74 Gepost op: 26 december 2019, 20:38:27 »
Mooi hoor Frank! Ziet er netjes uit.

Wat betreft dubbelsporig maken van de nevenlijn. Vanuit het oogpunt van automatisch rijden is dat zeker aan te raden omdat je dan gewoon meer rij mogelijkheden heb.  Enkelsporig vormt letterlijk maar ook softwarematig een bottleneck en wat meer uitdaging om het verkeer goed op gang te houden.

In werkelijkheid valt dat verkeer wel mee natuurlijk maar in modeltreinland is het fijn als er aardig wat beweging is. Beetje afhankelijk welk doel je nastreeft.

Op mijn eigen baan heb ik stroken kurk met boekbinderslijm gedaan. Dat gaat perfect met stroken, droogt ook snel genoeg maar je moet het wel vast prikken met punaises. Ik heb eerder grote vellen kurk (zie foto) op een baan gelijmd met bison tix. Gewoon omdat dat op grote oppervlakken lekker weglijmt en het met contactlijm ook gelijk vast zit. Is wel duur en je leeft wel een jaar korter door de lucht. Maar goed deze baan had een deadline en een prijskaartje.