Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 04:00:49
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 03:17:01
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jos B.
Vandaag om 00:42:03
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
18 August 2025, 23:36:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bert V
18 August 2025, 23:32:04
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Railpassie
18 August 2025, 23:21:48
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
18 August 2025, 22:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 August 2025, 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
18 August 2025, 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 August 2025, 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
18 August 2025, 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
18 August 2025, 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
18 August 2025, 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
18 August 2025, 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
18 August 2025, 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
18 August 2025, 20:24:17
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
18 August 2025, 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
18 August 2025, 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
18 August 2025, 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
18 August 2025, 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
18 August 2025, 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
18 August 2025, 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 August 2025, 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
18 August 2025, 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
18 August 2025, 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
18 August 2025, 15:13:44
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 513727 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #75 Gepost op: 26 December 2019, 21:15:48 »
Hoi Frank,

Misschien overbodige tip maar gebruik speciale kurklijm om de kurk te verlijmen. Deze heeft de eigenschap om soepel te blijven. Houtlijm wordt hard en is dan niet bevordelijk voor de geluidsdemping.

Gr Niek
« Laatst bewerkt op: 26 December 2019, 21:21:14 door nico99 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #76 Gepost op: 26 December 2019, 22:07:43 »
Omdat ik morgen dagje moet werken het zaagwerk vandaag toch maar even afgemaakt.



Bij 2 plaatovergangen nog een milimetertje uitgevuld en alles vastgezet. (De 4 stroken aan de buitenkant die nog los liggen worden de hellingenbanen naar hogere niveau).
Komend weekend nog even schuurpapiertje langs de randen en dan kurk plakken.

Loopt tut dusver vlotter dan verwacht.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #77 Gepost op: 26 December 2019, 22:28:50 »
Zo zo dat is behoorlijk opgeschoten, je hebt een mooie ruimte om een baan te bouwen  ;)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #78 Gepost op: 26 December 2019, 22:32:19 »
Dat gaat lekker, Frank.

Toch even een vraagje, wat wordt de minimale boogstraal die je gaat toepassen in je schaduwstation?
en nog één, welk railmateriaal ga je toepassen op de wissels?

Groeten,

Christoph

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #79 Gepost op: 26 December 2019, 23:01:11 »

Hoi Christoph,

Kleinste boogstraal in schaduwstation is 419 mm (rocoline r3). Deze zit in de 2 keerlussen. Rest is R4 en R5. Rails wordt dus rocoline (uiteraard zonder bedding want die maak ik liever zelf).

In het zichtbare deel wil ik deze wel gaan aanpassen zodat de hart op hart maat van de sporen op 52 mm komt ipv de ca 61 mm van rocoline. Dit om aan te sluiten bij de werkelijkheid. Omdat ik hier grotere boogstralen ga gebruiken moet dit op deze laag geen probleem opleveren. Moet alleen “even” alle wissels hierop gaan aanpassen.

Gr Frank
« Laatst bewerkt op: 28 December 2019, 22:42:22 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26717
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #80 Gepost op: 26 December 2019, 23:22:38 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3073
  • DB Tijdperk III
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #81 Gepost op: 27 December 2019, 01:03:51 »
Om de maatvastheid te waarborgen en beetje meer verband in het geheel te houden. Zoals hierboven al gezegd wil ik de spanten van het frame zoveel mogelijk vrij houden ivm de constructie van de bovenbouw. Als alles op zijn plaats vastzit (en voldoende stabiel) zaag ik deze stroken er misschien alsnog tussen uit (mochten ze me toch in de weg zitten).
Beter naderhand er tussenuit als ik weet dat ze geen nut hebben dan nu teveel wegzagen en er dan achterkomend dat de boel niet stevig/stabiel is  >:(
Duidelijk verhaal Frank (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #82 Gepost op: 27 December 2019, 06:46:49 »
Hoe wil je de hart-op-hart afstand in bogen veranderen? Die ligt toch vast door de boogstralen van R4 en R5?
Bovendien kom je met lange rijtuigen in de problemen als je teruggaat naar 52mm. Volgens NEM112 gaat dat net niet passen bij boogstralen rond de 500mm.

Hoi Klaas, ik ga de aanpassing alleen in het zichtbare deel doen. Hier komen alleen bogen met een grote radius (700 mm of meer) dmv van flexrail.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26717
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #83 Gepost op: 27 December 2019, 09:47:24 »
Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #84 Gepost op: 27 December 2019, 20:21:21 »
Netjes hoor Frank.
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Ben heel benieuwd naar je resultaat/ervaringen, ik zou op mijn toekomstige baan ook de Roco rails willen gebruiken en grote boogstralen, dus je hebt men volle aandacht  :D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #85 Gepost op: 27 December 2019, 20:26:56 »
Geen echtelijke ruzie, aangezien je verder gezaagd hebt binnen ?  ;D

Nee hoor, ze zijn wel wat gewend en heb het stof weer netjes opgeruimd (dat wou ze dan weer niet voor me doen)

Ik ben helemaal gerustgesteld. ;)

Gelukkig, ik wil niemand kopzorgen bezorgen  >:(

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26119
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #86 Gepost op: 27 December 2019, 20:27:18 »
Knap stukje zaagwerk Frank  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #87 Gepost op: 28 December 2019, 15:42:24 »
Bedankt.

Voor de zekerheid eerst maar de randen langs het baantrace maken voordat er een meter rails gelegd wordt. Dit om te voorkomen dat er straks in proefbedrijf toch een loc naar beneden stort (is me in het verleden één keer gebeurd  :()
« Laatst bewerkt op: 28 December 2019, 22:40:46 door Bert van Gelder »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #88 Gepost op: 28 December 2019, 17:12:25 »
Staat deze tenminste ook veilig  ;D

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6229
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #89 Gepost op: 28 December 2019, 22:23:24 »
Zo, de opbouw van de baan is gestart..

Eerste stroken kurk zijn gesneden (even een snijmal voor in elkaar geflanst) en geplakt.  ;D