Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)  (gelezen 176813 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Gepost op: 18 juli 2020, 12:11:13 »
Of ik er wijs aan doe,weet ik nog niet,maar daar kom ik wel achter.
De meeste hier kennen een deel van de naam nog van m'n Ho baan die ik een heelee lange tijd terug aan het bouwen was,zowel baan als het 1:87 verhaal is verleden tijd.
Tijd voor een Spoor 0 avontuur,dat is groter dan dat kleine spul en voor mij met m'n mankementen wellicht beter te handelen.
We gaan terug in de tijd naar 2017 toen het Spoor 0 virus me te pakken kreeg en ik een 1ste idee had voor een baan,overigens toen nog geen haven thema maar nebenbahn  ::)
Dat verhaal copyeer ik even naar hier vanaf een ander forum waar ik toen het plan deelde:

Hierbij wil ik na enige tijd klootviolen mijn ontwerp voorstellen voor de te bouwen spoor 0 baan.
Merendeels van de tijd zal deze opgesteld zijn in mn hobbyhok achterbuiten,maar omdat het modulebouw is en ik m heb berekent naar een tijdelijk beschikbare ruimte binnenshuis om te rijden,zal het rijden dus hopelijk meer binnenshuis dan buitenshuis gaan gebeuren.
Het plan is gemaakt in Anyrail en kent al wat aanpassingen voor dat deze versie is ontstaan.
Het doel is rijden op Lenz rails(liefst niet de peco made versie) en besturing via MM.
Wissel bediening word handmatig,ik en geavanceerde electronica gaan niet samen.
Ik ga voor het KISS principe,de bediening heb ik op mn HO baan al getest e werkt voor mij prima,een blijvertje dus   8)

De bouw zal niet snel gaan zodra ik begin,maar haastige spoed is zelden goed zegt men altijd   ;D


Vervolgens schrijven we begin januari 2018

Ik ben opzoek naar informatie over binnenvaart vrachtschepen.
En dan heel specifiek naar wat de gemiddelde hoogte is van zo'n schip gerekend vanaf de waterlijn tot aan het dek.
Aangezien ik iets wil maken wat bruikbaar moet zijn i.c.m. spoor 0 zou het dus moeten gaan om modellen die zwerven tussen 1:43 en 1:50.
Ik ga er tenminste vanuit dat er modellen bestaan die bruikbaar zijn icm spoor 0 en dus ergens in die schaal verkrijgbaar zouden moeten zijn.
Zelf kan ik het niet testen of bekijken aangezien er hier in de buurt geen winkels meer zijn die schaalmodellen als bouwpakket verkopen.
Of het zelfbouw of een "kant en klaar" bouwpakket moet worden ben ik dus ook nog niet uit.
De reden voor deze vraag komt voort uit onvrede met mn huidige baanplan en een nieuw opgeborreld idee wat wellicht als vervanger kan gaan dienen   :o


En wat later zijn we dan bij het nieuwe plan aangekomen:
Er is toch weer wat voortgang te melden in het "bouw" verhaal.
Omdat bepaalde dingen makkelijker zijn om met zn 2en te doen heeft het even geduurd voor we beide tijd hadden om wat zaken te testen.
Het nieuwe plan is definitief in thema,en ook voor 99,9% qua sporenplan,het word tijd voor zwemvliezen.

alles vanaf pakweg de 3weg wissel word straat spoor richting de goederen loodsen.
(met behulp van wat door andere mensen bedachte en uitgewerkte plannen,die na betaling te koop zijn,word het straat spoor uitgevoerd)
Het viaduct kan dienen als verdwijnpunt voor 1 of 2 sporen waarbij erachter het viaduct aan de rechtse zijde dan een segment schijf idee moet worden gedacht op een aparte bak.
Vooralsnog is bedacht om het op 1 "doorgaand" spoor te houden en dat word het bovenste wat langs de halfreliëf huizen zal lopen.
Het bovenste spoor naar links vanaf de 3weg wissel, wordt een spoor met een leuke extra functie,maar dat wil ik 1st testen alvorens ik verklap wat er met dat spoor zal gebeuren.

Het thema wordt dus een (binnen)havenbaan naar duits voorbeeld.
Tekening voor de verkozen kandidaat boot is binnen en zal door een goede (modelspoor) vriend in zijn tempo worden gemaakt,hij heeft ervaring daarmee ,ik niks  :-[
De getoonde tekening is ontstaan naar aanleiding van een artikel in een spoor 0 blad,idee was leuk maar bevatte geen maten in welke vorm dan ook,dus ben ik in een langzaam tempo dat prentje gaan omzetten naar iets wat maten heeft en hier zou passen,resultaat is geslaagd.
En na vandaag wat te hebben nagemeten en getest in real life met zn 2en en met de lenz rails en wissels, is het idee levensvatbaar verklaard  icon_cool

De tekening om een havenkraan te maken is ook binnen,dat word zelfbouw en aanpassen want zoals ik de kraan wil inzetten is anders dan dat hij op tekening is aangeleverd.
De kraan word in elk geval langer omdat mijn verkozen situatie anders uitvalt,en het word opgebouwd uit styreen.
Wordt een verhaaltje in een langzaam tempo,maar hopelijk wel met een fraai uniek resultaat  ;-)

De loods wordt opgebouwd uit een bestaand spoor 0 artikel dat geschikt is voor deze baan en spoor 0 is,dat gaan we proberen te verlengen met zelfbouw.
Nu dat alles is besproken en de kreukels uit het ontwerp en de opbouw zijn gehaald,wordt het wachten op iets beter weer,m'n bestelde loods,en niet te vergeten wat vrije tijd om met het extra paar handen een duw over de startlijn te gaan geven  ;D


Het plan was redelijk vast gesteld,nu bekijken hoe de module bakken daarvoor ingezet konden worden

Een onscherp plaatje van na het proefleggen enzo   ;)

1st maten van het plan uitzetten met zwarte stift en zien wat wat is,en dan rails erop en schuiven en meten.
De wissel straat is het uitgangs punt waaraan opzich niks valt te veranderen qua maatvoering,dus die hebben we als 1st op de juiste plek gelegd.
Daarna wat dingen gecheckt met 2 flexen,ook dat past zo en als laatst met een reep triplex de kade geïmiteerd zoals je links ziet.
(Die loopt trouwens over heel de baan door al word deze vanaf de Engelsman wel smaller)
Strook triplex klopt niet qua hoogte,maar doet wel wat voor het beeld en om te zien of dat zo wat kan worden.
Dat word dus eigenlijk een soort bak bovenop die bakken bouwen waarop dan rails komt,grotendeels uitgevoerd als straatspoor    :o   
Voor het gemak moet die extra bak op elke module (het liefst) ook nog los blijven zodat deze tijdens transport eraf kan ivm gewicht,lkkr makkelijk maak je het jezelf zo  ::)


En we eindigen dit openings verhaal met het binnen komen van mijn 1ste Spoor 0 bouwpakket welke 29-01-2018 per post aankwam
Gisteren mn 1ste spoor 0 pand binnen gekregen van MKB in dit geval:

het is een lasercut karton bouw pakket,en ik ben nu bezig met het proberen een deel ervan in elkaar te zetten,tot zover gaat dat wonderbaarlijk goed zelfs bij mij als beginneling met dit soort bouwpakketten die ook nog is groter zijn dan ik gewend was.
Alles is zeer nauwkeurig en goed passend  icon_cool 


De volgende keer zal ik het draadje op pakken door te vertellen wat er vanaf dat punt zover al is opgebouwd.
Het zal niet in een rap tempo gaan,want dat gaat het zoals je merkt aan de datums van de gecopyeerde posts ook echt niet.
(dat zal ook 1st verder gaan d.m.v. gecopyeerde posts,simpelweg omdat ik geen zin heb om alles opnieuw over te typen,dan krijg ik met bepaalde lijfelijke onderdelen geheid ruzie  :'( )
Bij sommige hier is bekend wat daar de grondslag van is,zijn er vragen,stel ze maar hier of via PB,dan kan ik bekijken of ik een antwoord heb/of wil geven  :angel:

Als alles goed gaat,dan word dit verhaal ook hier vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 04 september 2021, 17:11:30 door Reinout van Rees. Reden: "spoor 0" aan titel toegevoegd »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2020, 12:31:48 »
Leuk, ga ik volgen!!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2020, 12:34:11 »
Welcome back! 8)

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2020, 16:52:09 »
Thnx.

Een klein vervolg op de bouw van een havenloods in spoor 0

Goed, een 1ste mini verslagje van de ruwbouw havenloods.
1ste blik in de doos


Uitsnijden van de benodigde onderdelen van deel 1 van de loods,met een scherp mesje en een metalen blokhaak.


Zoals te zien is,zijn alle platen karton met de benodigde stukken erin,genummerd,enkel nog per deel op 2 plekken doorsnijden en je hebt een pas stuk.


En na wat snij werk en met wat gebruik van houtlijm,is het grootste deel van het 1ste stuk havenloods in ruwbouw gebouwd


Nog 2 en een half deel ruwbouw te gaan   ::)
Wordt vervolgt  icon_cool


Enige dagen later:

Ben weer een stukje verder gekomen met het bouwen,hiervan zijn wat plaatjes  ;-)

Het 1ste deel is qua ruwbouw af


kijkje op de bouwhandleiding(rechtse pagina) leert dat het nog even duurt voor die helemaal klaar is,echter ga ik 1st al de ruwbouw delen maken alvorens de aankleding te doen.


Als hulp bij het los snijden en dat haaks doen gebruik ik de blokhaak als snij hulp


Op elk deel mik ik her en der houtlijm om de zaak met elkaar te verbinden


En als je dat vaak herhaalt,heb je het 2e deel van de bouwpakket loods ook zo in elkaar   ;D


Nog 1 deel te gaan en dan wat dingen gaan aanpassen eraan,en daarna proberen de loods dmv foambord langer te maken.
Dit bouwpakket is slechts 60cm en ik moet al dan niet in exact dezelfde vorm ongerveer 1,60m vullen   :o
Jullie begrijpen dat ik dus nog een "stukje" mis    ;D
Voordeel van 1st verlengen als t enkel nog maar ruwbouw is,is dat ik niks kan slopen van de aankledings delen en de maten zo kan overnemen door welk stuk ook op foambord te leggen en een lijn er omheen te trekken.
Binnenkort dus maar is uitzoeken waar ik foambord het voordeligst kan krijgen en het dan bestellen.


En wederom enige dagen verder

Er zijn weer wat stappen gedaan in dit project.
Dat ziet er nu als volgt uit.

Beetje houtlijm om de onderdelen te verbinden.

Alle 3 de delen bij elkaar

Met klemmen de zaak even samengevoegd om te zien of alles klopt zover

Een deel van de bekleding er tegenaan,het rode deel met stenen is nog los,daar wil ik nog wat aan veranderen voor ik het vast plak.

En met een wagon erbij voor de beeldvorming,pand staat iets achterover op mn zelfgemaakte bureau,maar als je m recht zet klopt de hoogte perfect  ;-)


Nu komt het deel waarbij de tekening niet heel duidelijk is,er kleine delen gesneden moeten worden,maar waar ik qua uitvoering niet blij mee ben en wil zoeken voor alternatieven.
Kortom het is tijd om op het gemak is te zien welke delen ik wil gebruiken uit het pakket en welke delen ik anders ga doen.


En bijna 2 weken verder:

Het bouwpakket is aanzich goed te doen als je maar vaak aandachtig kijkt naar de ( in dit geval)best summiere bouw beschrijving.
Voor de grote delen is die goed,maar zodra je de "aankleding" tegen de pandjes moet gaan plakken dan is summier een goed woord.
In dit geval moeten er diverse delen op elkaar geplakt worden alvorens je ze tegen de wand aan moet plakken,maar voor je dat doorhebt kan het zo zijn dat je daar achter komt als het "te laat" is,en je dus al delen hebt vast geplakt op je pand.
Qua maatvoering is het grove deel (de stukken om de pandjes te maken)echter goed uitgevoerd en past heel netjes in elkaar.
Wat ik wel tegen vind vallen is dat de kleinere delen die een deel van de aankleding/het gezicht vormen soms qua keus (in getoond materiaal) niet logisch overkomen.
Zo nemen we de vloer van het laad los vlak buiten als voorbeeld,dat is meegeleverd als een blanke plaat met daarop een licht brobbelig oppervlak,alsof t beton moet wezen ?
Ga je echter kijken naar grote voorbeeld fotos dan zie je bijna altijd een vloer van planken/balken.
Kortom daar klopt niks van  ::)
Ook zaken zoals bv de in het pakket mee geleverde karton delen om de ondersteuning te vormen voor de geleide rail waarop je havenkraan moet steunen,zijn in delen uitgevoerd,waarbij de delen erg dun overkomen(net geen normaal print papier) en die moet je dus 1st uitzien te snijden en dan verlijmen in een bepaalde volgorde(allemaal vrij klein en icm met die vage/niet te volgen volgorde) dus best een k** klus.
Vandaar dat ik aan het bekijken ben of en hoe ik dat dus anders kan doen zonder die bouwdelen uit het pakket.


Wordt vervolgt.....  :P
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 16:54:50 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2020, 17:10:57 »
Goed te zien dat je terug bent Floris  (y)
En ik ga je zeker volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5467
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2020, 17:31:08 »
Succes met de bouw Floris  (y)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2020, 19:07:42 »
Fijn om te zien dat je weer plannen hebt Floris. Sterker nog, ook al aan het bouwen.  (y)

En een havenbaan is altijd goed. Ook mijn favoriet; trein en water. Ik blijf het volgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2020, 00:04:36 »
Thnx voor de heads up  8)

@ Hijlco,

ben "pas" 2 jaar bezig,maar t gaat niet hard meer.
Morgen zal ik nog is een nieuwe oude "update" plaatsen.
Het idee is leuk en bied ruimte voor afwisseling zelfs op beperkte ruimte,we zullen zien hoe t afloopt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2020, 11:04:44 »
Ik ga niets zeggen over bouwsnelheid. Die van mij zit tussen stilstand en een beetje bouwen in. Al jaren. ;D

Het gaat ook niet om de snelheid, het gaat om de lol die je er aan beleefd.
Als je het plezier terug hebt gekregen door te bouwen in schaal 0 (het virus opgelopen bij Auke in Buitenpost toch?), so much the better.

En ik ben benieuwd naar je ervaringen met het bouwen met lasercut bouwpakketten. Dat spul wordt steeds beter en mooier.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2020, 12:37:44 »
Dat klinkt bekend,zo is t tempo hier ook vaak,als bepaalde zaken niet willen wat jij wil, dan ben je snel klaar :-X
Nu bepaalde zaken zijn opgelost en het verhaal richting aankleding en rijden gaan,dan word het een stuk leuker ja  ;D
Het virus heb ik idd bij Auke opgelopen,al had ik er al eerder van mee gekregen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2020, 13:59:38 »
Wat zien ik ;D
Een havenbaantje (y)
Daar worden we vrolijk van :P
En al lekker bezig ook.
Weer wat moois om naar te kijken 8)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2020, 15:37:08 »
Geen idee wat je ziet Andre  :angel:
Yup het is al enige tijd bezig,of t mooi word is maar afwachten  ???
Leuk dat je het in de gaten gaat houden.
Om jouw en anderen dan nog maar wat te kijken te geven,nog maar een stukje van oude-nieuwe voortgang  ;D

We schrijven 21-2-2018:

Het bouwpakket is aanzich goed te doen als je maar vaak aandachtig kijkt naar de ( in dit geval)best summiere bouw beschrijving.
Voor de grote delen is die goed,maar zodra je de "aankleding" tegen de pandjes moet gaan plakken dan is summier een goed woord.
In dit geval moeten er diverse delen op elkaar geplakt worden alvorens je ze tegen de wand aan moet plakken,maar voor je dat doorhebt kan het zo zijn dat je daar achter komt als het "te laat" is,en je dus al delen hebt vast geplakt op je pand.
Qua maatvoering is het grove deel (de stukken om de pandjes te maken)echter goed uitgevoerd en past heel netjes in elkaar.
Wat ik wel tegen vind vallen is dat de kleinere delen die een deel van de aankleding/het gezicht vormen soms qua keus (in getoond materiaal) niet logisch overkomen.
Zo nemen we de vloer van het laad los vlak buiten als voorbeeld,dat is meegeleverd als een blanke plaat met daarop een licht brobbelig oppervlak,alsof t beton moet wezen ?
Ga je echter kijken naar grote voorbeeld fotos dan zie je bijna altijd een vloer van planken/balken.
Kortom daar klopt niks van   >:(
Ook zaken zoals bv de in het pakket mee geleverde karton delen om de ondersteuning te vormen voor de geleide rail waarop je havenkraan moet steunen,zijn in delen uitgevoerd,waarbij de delen erg dun overkomen(net geen normaal print papier) en die moet je dus 1st uitzien te snijden en dan verlijmen in een bepaalde volgorde(allemaal vrij klein en icm met die vage/niet te volgen volgorde) dus best een k** klus.
Vandaar dat ik aan het bekijken ben of en hoe ik dat dus anders kan doen zonder die bouwdelen uit het pakket
.

Vervolgens leg ik dat spul maar is opzij om me in de 2e week van maart ,maar is te bemoeien met de module bakken waar e.e.a. aan verbouwd moet gaan worden voor het havenbaan idee.

Goed we zijn weer wat stappen vooruit en wat stappen achteruit gegaan  ::)
Tijdens het zoeken naar voorbeelden van loods bekleding kwam ik erachter dat het grote voorbeeld van mn bouwpakket iets heeft wat in miniatuur juist andersom is.
Ofwel de voorgevel van het 1:1 pand is in het bouwpakket meegeleverd voor de achterkant,die juist in werkelijkheid anders is dan de voorzijde   :-\
Helaas is een deel al aangebracht op het model,dus nu moet ik zien wat ik met de rest van het model ga doen qua aankleding,fijn   ::)

Dan maar 1st wat anders doen,om de kades te maken heb ik besloten opbouw "modules" te maken,na enig overdenken over hoe dit het beste te doen en wat tekenwerk,is er een begin mee gemaakt.

Hier zie je de 1ste opbouw "module"

na tests met diverse dingen om de binnenkant op te vullen met iets om het licht en stevig te krijgen/houden zonder bovenplaat,is de conclusie,dat dat niet werkt,das pech poen weg.
(iemand nog piepschuimplaat nodig van 10cm dik,ik heb nu over   ;D )

Na het maken van nog 2 opbouwmodules en het opmeten en noteren van de buitenmaten op papier,is besloten er "deksels" van multiplex voor te gaan fabriceren en die erop te monteren.
(dat word van de week een uitje naar de bouwmarkt)

Zodra die platen zijn gemonteerd en de buitenkanten zijn afgewerkt en netjes gemaakt(naadjes opvullen en bakken kleurtje geven) gaat er een laag ondervloerplaat op (geluids demping) en dan kan de rails wederom worden uitgelegd en tijdelijk worden bevestigd  8)

Zodra dat is gedaan,dan komt de "leuke" klus om op de 3 opbouw modules de rails in te sluiten met 2 soorten ondervloerplaat.
Dit om te zorgen dat je straatspoor krijgt qua uiterlijk,dat hoort immers bij deze haven zodat allerlei voertuigen spullen kunnen laden en lossen aan de toekomstige loodsen.
De toplaag gaat de meeste tijd kosten,straat spoor volgens het mij verkozen voorbeeld bestaat uit,uit de kluiten gewassen kinderkopjes bestrating

Zoals hierboven dus te zien is,is zien hoe ik dat ga aanpakken.
Ik heb wel wat suggesties,maar definitief,nee dat is t met dit nog zeker niet.

Heeft iemand van jullie een idee,laat t maar weten/horen,het kan voor mij zomaar "de suggestie" worden waar ik op zit te wachten voor deze klus.


Een tijdje verder en we schrijven 1-05-2018

Na enige tijd weer is wat te vermelden hier.
Ik heb wat geknutseld aan de eigenbouw half relief uitbreiding die naast de bouwpakket loods moet komen t.z.t.
Hiervan zijn enige plaatjes gemaakt,een tijdje terug was dit de stand van zaken


Nu is er een setje wanden gemaakt en er ligt een "vloer" in,deze koel loods zoals ik m dan wil maken heeft lekker dwars niet beide deur openingen het zelfde,al dat brave vond ik maar niks  ;D


En momenteel is zo de stand van zaken,proberen het betonframe van zo'n pand weer geven dmv schuimstrips.

Stop ik er nou nog een balk bij of laat ik m toch weg  ::)
Plan is om t.z.t. rechts in de hoek nog een deur te maken waar men de loodsen in kan of kan verlaten,dan hoeven die grote deuren tenminste niet on nodig open   ;)
Het to do lijstje begint langzaam aan kleiner te worden voor dit pand.
Nu hopen dat men van MKB is leert te antwoorden op mn e-mail,want van het bouwpakket mis ik een stuk handleiding en heb ongenummerde items in de doos liggen waarvan ik niet weet wat dat moet voorstellen   ???


Vervolgens is het tijd voor een bouwdip en pas begin september 2018 heb ik weer is last van een vlaag van verstandsverbijstering  :P

Het bestratings dilemma voor de havenbaan is even op de lange baan geschoven. ::)
Als het zover is,dan ga ik waarschijnlijk wel effe langs de act**n om wat kwasten te halen.
Voor nu heb ik genoeg ondervloer,al is t wel zo dat als ik t nog goed weet,dat als ik er nu 1 verknal,dat ik dan in de situatie kom dat ik er tekort van heb  :-[
Afijn,hierbij wat plaatjes van gister,van het latjes dilemma,niet heel bijzonder,maar t is wat  ;-)


En een overzichtje


Nu dan maar is kijken of ik t plaatwerk op de bovenbouw modules krijg   ??? 


Een dagje later,als o.a een reactie op een forumlid die me een tip gaf:

T is i.d.d. wel waar,gedachtes verzetten kan een hoop doen.
Hoewel ik nog niet zover ben dat ik wat kan rijden,is een vlaag van verstandsverbijstering wel aangenaam soms :)
Ik begrijp ook dat je zegt dat iets zo snel mogelijk (al is t basaal) rijdend willen hebben je helpt om motivatie te behouden.
Hier zijn andere dingen de bijna nagel aan de kist,maar goed ik heb er voor t moment ondanks dat, toch weer fut voor gevonden.
Dus daarom nog wat plaatjes van vandaag,t is nog verre van af,maar er is met wat hulp weer een sprong gemaakt.
Scheef gezaagd hout door de bouwmarkt maakte het niet makkelijker,toch is t wederom gelukt om het geheel wat stappen verder te krijgen.



Bakken voorzien van een top plaat,alles toch opmaat weten te krijgen ondanks scheef spul en alvast de kurk opmaat gesneden en vast gezet met punaises   8)
Beetje houtplamuur erbij en ergens komende week hopelijk boekbinders lijm om de kurk mee vast te zetten.
Dan uitvogelen waar ik de ontbrekende kurk vandaan tover en de rails hopelijk weer is terug leggen zodat we kunnen beginnen aan stroom voorziening,wissel motoren en weet ik veel wat nog meer  ::)


8 Sept 2018,was er tijd/zin en fut om wederom wat te doen:

We zijn weer wat stappen verder gekomen.
Door het nu verrichte werk kan ik de komende tijd de rest van de kurkplaat vast lijmen,de grijze plaat op maat snijden en vast lijmen en het spoor verzinken  8)
Het 1 na laatste bakje van de bovenbouw is qua frame werk ook klaar,moet alleen nog de latten erin monteren de "top plaat" opmaat maken en erop mikken en voorzien van kurk en grijze plaat,maar ook dat kan ik alleen af nu.
De rails is er op gelegd en uitgelijnd(ofwel t ligt op zn plek),zodat ik aan het snijwerk kan beginnen,kortom er is best een hoop gedaan vandaag.
Ook met z'n 2en de optie's doorgenomen voor de wissel bediening en voorlopig lijkt het erop dat het toch dmv elektrische ondergrondse aandrijvingen gaat gebeuren.
Ik had een tijd terug via een ander forum 2 peco pl10 we aandrijvingen aangeschaft voor een leuke prijs,en daar gaan we binnenkort dmv een proef plaatje is kijken of we het zo kunnen uitvoeren.
Tijd voor nog wat plaatjes van de huidige stand van zaken   ;)




Alles past netjes langs de loods,dus geen ongelukken op dat vlak.

Precies op de goede hoogte   8)



En we eindigen voorlopig met een raadplaatje van 9 Sept 2018

Hier alvast een blik op het gene waar ik nu mee bezig ben, t is een waar puzzelwerk   :o


Wordt vervolgt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2020, 20:55:41 »
Ach,Floris.
als je zo af en toe wat ouwe-nieuwe dingen laat zien kom je vanzelf bij de nieuwe-nieuwe dingen uit en ben je op een bepaald moment. up to datum of zo ;D
Wij wachten geduldig ende nieuwschierig af naar wat de toekomst gaat brengen in de haven :angel: (y)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #13 Gepost op: 20 juli 2020, 17:58:12 »
Om de hele levensloop van dit project te tonen,moet je in dit geval beginnen met het verleden.
Het is geen magie dat als je in je vingers knipt, je ineens een complete baan voor je neus hebt  ;D
(soms denk ik wel is was t maar zo'n feest  ::) )
Een voorlees verhaal begint ook niet met : ze leefden nog lang en gelukkig  ;)
Het komt wel up to datum,wellicht nog sneller als je denkt.
Nadeel is dat dan de intervallen tussen "updates" Veeeel minder rap zullen zijn  ::)
Hoe dan ook,take it or leave it,dat is wel zo'n beetje m'n motto,ik kan de ene keer meer als de andere keer en het is nog altijd geen betaalde job  :P
Nog maar een kleine "update" dan maar van de puzzel ?

Ik had een paar dagen vrij,dus we schrijven 11-08-2018



Dit hierboven was nog t makkelijkste deel van laag nr 1  ;D
Wat nu volgt is een iets ander verhaal  ::)
Zeker als later laag 2 daar nog op komt   :o
Ik ga maar weer is een stukje puzzelen denk ik  ;-)


Wat later op dezelfde dag:

Er is weer wat gepuzzeld o.a.
Ook weer een bak voorzien van boekbinderslijm en daarop kurk vast geplakt,voorzien van een paar platen en wat gewichten voor het aandrukken.
Dan krijg je zulke (wit) was praktijken  ;-)

Ook de laatste bak gemaakt voor het permanente deel van de baan,je ziet t slecht,maar hij is er wel,zie maar rechts van de fles omo

En dan als laatste nog wat gepuzzelt,grijze schuim delen verder uitgesneden,houtlijm erop en plaatsen maar   :o


Word vervolgt.


13-08-2018

Nog een uurtje lopen puzzelen vandaag,met onderstaande resultaten.


Hier zijn we al halfverwege,langs de rand alles net geplakt,in het kruis ligt alles nog los en rechts ook.


Nu ligt alles vast qua grij schuimplaat en dan zie je dat ik zowel rechtsboven voor de loods als links onder wat extra speelruimte heb gelaten.
Rechtsboven is dat ivm het vormgeven van de flexrail ri de loods,links onder is dat omdat ik daar met een flex rail nog wat moet schuiven langs de bak rand.
Maar dat gaat pas als ik de laatste reepjes kurk heb geplakt aan de rand van bak 3.
Bak 4 heeft ook al een kurklaagje gehad,daar is het laatste kurk op gegaan,ik kom nu dus nog een paar reepjes te kort.
Zal is bekijken hoe ik dat ga oplossen.
Hier in de buurt verkoopt men bv geen losse kurk placemats en om naar Ikea te gaan voor enkel 4 van die dingen,vind ik ook wat te overdreven.
In elk geval is de cursus creatief met grijze plaat nu klaar   ;D 


29-08-2018

En toen was het tijd om wat problem solving te ondernemen.
Tot nu toe ruste de baan op latten die tegen de muur waren geschroeft,helaas ben ik erachter gekomen dat dat her en der wat scheef is gezakt.
Nu is het dus zaak om toch een manier te vinden om het geheel op poten neer te gaan zetten zodat die latten van de muur af kunnen.
Omdat te regelen moet ik een hoop klosjes gaan zagen,8 per bak en dat x4,zodat ik een "houder" krijg waar die poten in zullen "zakken" ,die moeten dan vervolgens aan de binnenzijde van de bakken worden geschroeft.
Om de onderlinge afstand tussen de poten te waarborgen ben ik van plan stroken triplex te zagen en die aan de poten te schroeven,waardoor ik dus feitelijk setjes maak van die losse poten,dat maakt het geheel stijver/steviger.
Ik twijfel alleen nog of ik 1 strook aan 2 poten vastmaak of dat er 2 stroken van maak.

Van het weekend als het weer mee werkt,al die dingen dus maar is gaan fabriceren en dan moet de baan toch weer tijdelijk uit elkaar om alles te monteren aan die bakken,t lijkt wel op werk  ::)   ;)
Is zien hoever ik hiermee kom komend weekend.


En zoals altijd voor het moment,t word wel weer vervolgd  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0
« Reactie #14 Gepost op: 20 juli 2020, 18:40:52 »
Ben benieuwd naar het resultaat, ik ga je volgen :)

Mocht je vragen hebben omtrent haven/scheeps gebeuren kan je altijd terecht bij deze notoire beroepspiraat ;)

Komen er schepen langs je kade te liggen?

Leuk detail is misschien een lichtenlijn? Ook wel leading lights in het engels.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtenlijn


Vaak toegepast als twee driehoeken van houten 'trellis'.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2020, 18:46:19 door Paalsteek »