Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe generatie spoorseinen NL door Lars Smelter
29 juli 2021, 23:44:33
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VictorPM
29 juli 2021, 23:33:46
Raadplaatje door dennie
29 juli 2021, 23:32:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 juli 2021, 22:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
29 juli 2021, 22:39:45
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Kees Hoeks
29 juli 2021, 22:35:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
29 juli 2021, 22:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
29 juli 2021, 21:47:41
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
29 juli 2021, 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
29 juli 2021, 21:28:19
Zelf bouwen. door St00mboy
29 juli 2021, 21:17:01
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 juli 2021, 21:11:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 juli 2021, 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
29 juli 2021, 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
29 juli 2021, 20:41:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
29 juli 2021, 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 juli 2021, 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
29 juli 2021, 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
29 juli 2021, 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
29 juli 2021, 18:02:16
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
29 juli 2021, 17:36:50
Brawa Rheingold door GORILLUS
29 juli 2021, 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
29 juli 2021, 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
29 juli 2021, 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
29 juli 2021, 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 juli 2021, 16:39:17
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
29 juli 2021, 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
29 juli 2021, 15:59:15
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
29 juli 2021, 15:06:23
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
29 juli 2021, 14:37:38
  

Auteur Topic: Bahnstrecke 5867  (gelezen 146634 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #690 Gepost op: 19 december 2020, 15:49:53 »
Via  Sikje248 (bedankt Laurens) stuk flex van Weinert Mein Gleis bemachtigd.



Stuk fijner gedetailleerd dan de Rocoline. In vergelijk met de Roco flex zit de railstaaf ook veel soepeler in de railschoenen waardoor het nu al een stuk lekkerder en leuker verwerkbaar lijkt. Overgang naar de rocoline gaat met 2 Roco standaard raillasjes eigenlijk ook goed (marginaal hoogte verschil, denk niet dat rijdend materieel daar last van krijgt).

Inmiddels hebben de dames thuis ook al bepaald dat deze veel mooier en ik deze dus maar moet gaan gebruiken in zichtbare deel.....  ga er nog even paar nachtjes over slapen
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #691 Gepost op: 19 december 2020, 17:34:26 »
Zo, 50% klaar....



Snijrand is niet helemaal strak  :o maar omdat je deze uiteindelijk toch niet in het zicht komt laat ik dat maar zo.

Komende dagen restant afmaken....
En we stomen door....

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 13590
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #692 Gepost op: 19 december 2020, 18:18:37 »
Ik kijk weer uit wat er de komende dagen allemaal getoond gaat worden  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #693 Gepost op: 19 december 2020, 18:33:56 »
Tja, het is dat de bouwmarkten dicht zijn Wim, want anders .......

Denk dat ik de komende 2 weken toch wel last ga kregen van gebrek aan bouwmateriaal.....
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #694 Gepost op: 20 december 2020, 11:31:42 »
Tussen het bouwen door inmiddels het nodige materieel kunnen laten proefrijden op het stuk Mein Gleis rails. Tot nu geen enkel probleem.

Hoogte verschil bij overgang naar Rocoline nog even gemeten .... bij toepassing standaard Rocoline raillas op de overgang is het hoogte verschil 0,45 mm. Bij testritten over deze overgang levert dit ook geen enkel probleem op dus als ik dit “opstapje” nog beetje afschuin zal dit zeker geen probleem opleveren.

Nog paar essentiële locs testen en dan zal de keuze wel gemaakt zijn....
En we stomen door....

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #695 Gepost op: 20 december 2020, 11:43:09 »
Komend jaar zal ik ook een definitieve keuze maken voor rail voor een nieuwe baan. Tot nu toe heb ik wat gespeeld met Roco Line, Peco code 75 en Tillig Elite. Weinert is wellicht ook een optie, maar ik heb nog geen idee hoe dit merk zich qua prijsstelling verhoudt tot de andere merken. Op basis van alleen een stukje flex zou ik zelf echter geen keuze maken. Ook het rijgedrag op wissels van de locs in jouw verzameling is immers erg belangrijk.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #696 Gepost op: 20 december 2020, 12:08:22 »
.... bij toepassing standaard Rocoline raillas op de overgang is het hoogte verschil 0,45 mm.
Beter een overgangsverbinder gebruiken. Of de railverbinder helemaal weglaten en onder het dunste railstuk een stukje karton leggen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #697 Gepost op: 20 december 2020, 13:11:34 »
Zal eens kijken... schijnt dat Peco de passende heeft... zonder durf ik niet aan ivm kans op verschuiven van de uiteinden van de railstaaf.....

In tussen gestart met uittekenen van de sporen... van de lange waterpas maar even maatlat gemaakt om uiteinde van de bogen op juiste maat te leggen.



Inmiddels bericht dat de lijmstiften verstuurd zijn... dus wie weet.. als de post beetje meewerkt misschien dit jaar nog starten met kurkbedding....
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #698 Gepost op: 20 december 2020, 15:35:50 »
Met wat ik nog in huis had wat aftekenhulpjes gemaakt....



Had liever strip van ca 2,5 meter gehad...( deze is 70 cm). ..maar je, zo zal het ook wel gaan lukken (gewoon iets rustiger aan, met kerstmuziek op de achtergrond)

En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #699 Gepost op: 20 december 2020, 16:28:26 »
Valt nog niet tegen.....

Eerste 2 meter staan er op...



Even vergeleken met een rocoline bocht, buitenste spoor is iets ruimer dan een R10 op krapste stuk dus buiten radius zal ergens tussen 900 en 920 mm zitten. Heb hart op hart van 52 mm aangehouden. Is de h.o.h. maat in de geometrie van Weinaart Mein Gleis, hoef ik de wissels straks niet aan te passen.

Volgend de NEM (112) kan het met deze radius nog wat wel paar mm dichter bij elkaar maar dit smoelt al stukken beter dan de 62 mm hart afstand van Rocoline en dan weet ik zeker dat alles zonder elkaar te raken door de bochten kan.

Gr Frank
En we stomen door....

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #700 Gepost op: 20 december 2020, 16:53:16 »
Hoi Tom,

Wat Weinert Mein Gleis betreft: heb me eerder al wat verdiept en wat ik lees is dat men over het algemeen vol lof is over Weinert. Alles met NEM wielen zou er probleem loos overheen gaan en omdat ik rails wel eens in het echt wou zien heb ik dus besloten stuk flex te kopen (wat dankzij behulpzaam forumlid erg makkelijke ging  ;D).
Omdat er al mijn materieel er zonder ratelen op rijdt zal alles dus NEM wielen hebben en voorzie ik geen probleem. De wissels heb ik ook bij het bovengenoemde forum lid gezien en zien er ook fraai en (dat vindt ik ook belangrijk) meer solide uit dan tillig elite.
Ook de manier van railverbinders is stukken mooier dan de andere verkrijgbare systemen.

Wat kosten betreft: flex rail is iets goedkoper dan rocoline flex, de wissels 2x zo duur en de Engelsman 3 tot 5x duurder dan rocoline (meer heeft Weinert ook niet). Dus afhankelijk van aantal wissels (en zeker Engelsmannen) in je baanplan ben je waarschijnlijk wel stuk meer kwijt aan railmateriaal. Maar dan maar een loc minder (heb je meteen al snel weer een 300,00 tot 400,00 budget voor rails.
En we stomen door....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #701 Gepost op: 20 december 2020, 16:55:43 »
Zal eens kijken... schijnt dat Peco de passende heeft... zonder durf ik niet aan ivm kans op verschuiven van de uiteinden van de railstaaf.....
Nooit last van gehad. Ik gebruik railverbinders alleen maar als het nodig is. Normaal leg ik de rails gewoon recht voor elkaar zonder meer.

Nog een trucje wat me weer te binnen schoot: schuif een passende verbinder half op de hoogste spoorstaaf. Knijp de uitstekende helft plat met een tang en soldeer de lagere railstaaf daar bovenop.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #702 Gepost op: 20 december 2020, 20:21:40 »
Zou de carbonpapier truck ook op de isolatieplaat werken?




Antwoord, ja... niet heel erg goede afdruk maar goed genoeg.


Nu eerst top 2000 quiz, morgen weer verder met de baan.
En we stomen door....

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #703 Gepost op: 20 december 2020, 21:19:03 »
schijnt dat Peco de passende heeft...

Mogelijk verkeerd onthouden, ik zie in de Peco catalogus alleen overgangen tussen code 75 en code 100...  :-\

In de catalogus van Weinert Mein Gleis kan je zien dat de spoorstaafhoogte 0,2mm verschilt en de voet 0,02mm. Zie https://www.mein-gleis.de/images/html5/mg-2018/index.html#issue/11
Denk dat gewoon koppelen met railverbinders weinig problemen zal geven, maar wel goed om even te controleren. Anders het idee van Klaas om koud tegen elkaar te leggen met een stukje karton of styreen er onder (en eventueel alles verlijmen). Je kan er nog lasplaten tegenaan lijmen, maar die zullen weinig kracht op kunnen vangen denk ik ;D

Bouw ziet er goed uit, succes (y)
« Laatst bewerkt op: 20 december 2020, 21:24:04 door Sikje248 »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
Re: Bahnstrecke 5867
« Reactie #704 Gepost op: 21 december 2020, 09:03:07 »
Niet omdat het moet maar omdat het kan.....

Even een heuveltje gemaakt van wat restmateriaal...



Geen idee dat het ook zo op de baan komt maar staat wel leuk voor de Kerstdagen...
En we stomen door....