Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: DR 4018 springt spontaan naar ander adres  (gelezen 52285 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #105 Gepost op: 07 februari 2015, 14:23:39 »
Hallo Erik,

Misschien geeft een tekening/schema meer inzicht.

Voor wie?

In jouw voorbeeld zit overigens nog een extra wachttijd (pauze) van 200 mSec na de w1 puls van Koploper, die heeft Wim niet genoemd...

Je voorbeeld geeft wel goed aan dat er meerdere wissels tegelijkertijd onder stroom staan...  (y)

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 14:27:03 door Bert_Apd »

gansep

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #106 Gepost op: 07 februari 2015, 14:58:42 »
Bert,
Nee, niet specifiek voor iets of iemand. Maar lees wel regelmatig verschillen in benadering/denkwijze. En ik wil zelf ook wel graag weten hoe de vork in de steel zit.
Een stroomdiagram leek mij een (mogelijk) waardevolle methode om (in)zicht te krijgen hoe het zit en hoe de verschillende situaties zich tot elkaar verhouden.
Het is ook maar een aanzet.

Over de pauze die je noemt..... Koploper kent een pauze waarde. En in mijn beleving werkt die zoals getekend. (maar ik kan er naast zitten)

Bewijst in ieder geval dat een plaatje meer kan zeggen dan heel veel woorden.
Groet
Erik

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #107 Gepost op: 07 februari 2015, 15:34:24 »
Heren,

Vanmorgen naar de modelspoorbeurs in Arnhem gegaan met als doel een trafo van rond de 3A en een Roco driewegwissel met de afneembare aandrijving, te scoren. Beide missies zijn geslaagd. Lekker lopen schumen en uiteindelijk gevonden.

Hier de trafo:



Een "Hochleistungsnetzteil" van Faller met de voor mij belangrijke wisselstroomuitgang 16v en 3,15 Ampere gekocht voor € 15.
Als extra op deze trafo nog een gelijkstroomuitgang van 5 en 12 volt.

Voor het geval het probleem toch echt in die ene "probleem" wissel zou zitten ook op zoek gegaan naar de specifieke driewegwissel.
Ook die gevonden, helemaal compleet voor €12,50.



Natuurlijk bij thuiskomst direct die trafo aan de multimeter gehangen. Alles OK. Ook de wissel doorstond de test.
Toen de trafo direct aan de poweringang van de 4018 gehangen. Toen het programmeerknopje ingedrukt en wissel 1 geschakeld. Daarna de overige 7 wissels getest.................

Het werkte. De DR4018 had geen last meer van een dip of van drepressies maar hield zich keurig aan de opgegeven adressen.
Ook snel na elkaar schakelen gaf geen probleem. Ik kan ook horen dat de wissels veel resoluter schakelen. Ook die "probleemwissel" heeft zich, wetende dat zijn opvolger op de plank ligt,  erbij neergelegd. Hij schakelt krachtig en geeft geen probleem meer.  (y) (y)

Voor zover ik het nu kan bekijken heeft iedereen die de oorzaak zocht in een te zwakke trafo gelijk gehad.
Het blijft wel vreemd dat doorlussen van data naar power met een 5A voeding geen resultaat gaf.
Een aparte trafo op de poweraansluiting geeft het beste resultaat. Dat en de tip van Henk om de ringleiding voor de wisselstroom zwaar genoeg te maken.

Ik zal die "oude" wissel mogelijk nog vervangen door de modernere omdat hij in het schaduwstation ligt, maar het heeft even geen prioriteit meer.

Ik blijf nog even kritisch en zal dagelijks testen maar ik ben onvoorzichtig optimistisch.

Groet Rob



« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 16:56:07 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #108 Gepost op: 07 februari 2015, 17:04:04 »
@Erik,

En ik wil zelf ook wel graag weten hoe de vork in de steel zit.

Volgens mij zit jouw vork heel goed in de steel!

Je plaatje klopt (inclusief pauze) volgens mij helemaal.  (y)

i-Train kent deze pauze bij rijwegen ook, alleen heet hij daar "ritme", daarnaast is er nog een "vertraging" vóór het daadwerkelijke schakelen mogelijk (althans als ik de handleiding goed interpreteer).


@Rob,

Klinkt goed allemaal...  (y)

Mogelijk weer een oorzaak definitief opgelost: een te lichte voeding in combinatie met een wat te dunne bedrading vanaf de centrale/ringleiding naar de SIGNAL en vervolgens doorgelust naar de POWER. Dat kan nl. ook de beperkende factor zijn waardoor de DCC 5A "voeding" niet volledig uit de verf komt.

... maar ik moet proberen het in Jip en Janneke taal te houden zodat ik ook kan begrijpen wat er gebeurt...

De DR4018 werkt volgens mij nu niet meer met een "dichtgeknepen" keel...  ;D

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke bevindingen.

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 17:37:40 door Bert_Apd. Reden: Grapje van Jip en Janneke toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #109 Gepost op: 09 februari 2015, 19:48:18 »
Hallo allemaal,

Mogelijk is het niet voor iedereen duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn van het "in de stress kunnen raken" van wisseldecoders zoals de DR4018 bij gebruik van treinbesturingssoftware. Daarom heb ik in vervolg op de visualisatie van Erik (met dank!) nog een aantal voorbeelden uitgewerkt, waarbij tevens wordt aangegeven hoe deze "stress"-situatie eenvoudig kan worden voorkomen.

Ik hoop niet dat Erik het mij kwalijk neemt dat ik in mijn voorbeelden uitga van zijn praktijkvoorbeeld. Zijn situatie is namelijk kenmerkend voor het mogelijk optreden van overbelasting van wisseldecoders, waarbij zelfs piekbelastingen van meer dan 5 Ampère mogelijk zijn op één wisseldecoder: een aanslag op de decoder, een aanslag op de bedrading ernaar toe en een aanslag op de voedingstrafo of DCC-spanning/capaciteit als die als voeding gebruikt wordt.

Ik weet dat ik in mijn voorbeelden een "worstcase-situatie" zal schetsen, maar die blijken in de praktijk dus toch op te kunnen treden, zonder dat iemand zich er direct van bewust is.

Mijn uitgangspunten zijn de door Erik onder zijn reactie #95 gemelde situatie:

   - Ongeveer 35 Märklin 2100/2200 K wissels, waarvan een aantal gekoppeld
   - Het grootste gedeelte daarvan heeft geen eindafschakeling
   - Het stroomverbruik van een wisselspoel is 1 Ampère (aanname, kan ook best veel meer zijn)
   - Alle wissels worden geschakeld via 5 stuks DR4018 (dus 8 per DR4018)
   - Erik maakt gebruik van treinbesturingssoftware (in zijn geval Koploper, maar dat mag bijv. ook i-Train zijn)
   - Erik schakelt rijwegen via de treinbesturingssoftware.

In mijn voorbeelden ga ik verder uit van de "worstcase-situatie" dat de standaard "puls"-tijd van de DR4018 (800 mSec) pas ingaat aan het einde van de bekrachtigingstijd van de centrale/treinbesturingssoftware. Bij treinbesturingssoftware die de aansturing anders regelt zou de pulstijd mogelijk niet steeds opnieuw getriggerd worden tot aan het einde van de bekrachtigingstijd, waardoor de totale bekrachtiging van de wissel zo'n 100 mSec korter zou zijn.

In de voorbeelden wordt de belasting weergegeven voor een DR4018 met 8 enkelvoudige wissels, die door een rijwegschakeling allemaal opeenvolgend geschakeld worden. Het effect van gekoppelde wissels zou de belasting dus nog extra verhogen.


Voor mijn eerste voorbeeld heb ik de onderstaande instellingen gebruikt:

   - Bekrachtigingstijd wissel (via treinbesturingssoftware) 100 mSec
   - Pauze/Wachttijd tussen het schakelen (via treinbesturingssoftware) 200 mSec
   - Pulstijd DR4018 (default via CV238 t/m CV253 = 128)  800 mSec


Opeenvolgend schakelen van wissel 1 t/m wissel 8 op de DR4018 levert het volgende belastingsoverzicht op:

   


Bovenin en onderin het overzicht is de tijdslijn weergegeven in stappen van 50 milliseconden (0,050 sec).

In de regel onder de bovenste tijdslijn is de aansturing vanuit de treinbesturingssoftware te zien, per wissel een bekrachtigingspuls van 100 mSec gevolgd door een pauze van 200 mSec.

Vervolgens is de activering van de uitgangen van de DR4018 schematisch in de tijd weergegeven voor wissel 1 t/m 8.
De totale activering van een uitgang duurt dus 900 mSec (bekrachtigingstijd besturingssoftware + pulstijd DR4018). Aangezien de wissels geen eindafschakeling hebben vloeit er dus gedurende deze 900 mSec per wissel ook een stroom van minimaal 1 Ampère. Tevens is te zien hoeveel uitgangen er gedurende de volledige schakelperiode tegelijkertijd actief zijn op de DR4018: met deze instellingen dus maximaal 3.

Tenslotte is onderaan het overzicht de totale belasting op de DR4018 gedurende de volledige schakelperiode zichtbaar. In principe is de maximale belasting van de DR4018 3 Ampère, daarboven wordt de belasting kritisch, zeker als deze langer duurt.

Met de voornoemde instellingen van bekrachtigingstijd, pauzetijd en pulstijd is de belasting van de DR4018 weliswaar hoog (maximaal 3 Ampère gedurende 1,8 seconde) maar niet echt kritisch, tenminste als de wisselspoelen niet meer stroom vragen dan de 1 Ampère waarvan ik ben uitgegaan.

De totale schakeltijd van wissel 1 t/m wissel 8 bedraagt in dit geval ca. 2,2 seconde, zoals we kunnen zien in het vervolg van het belastingsoverzicht:

   


Stel nu dat we het schakelen van een volledige rijweg (wissels, seinen etc) te lang vinden duren, dan kunnen we de pauze/wachttijd tussen het schakelen bijvoorbeeld verkorten tot 100 mSec. Een volledige rijwegschakeling zal dan sneller tot stand komen.

In het tweede voorbeeld kunnen we de gevolgen zien die dit heeft voor de belasting van de DR4018:

   - Bekrachtigingstijd wissel (via treinbesturingssoftware) 100 mSec
   - Pauze/Wachttijd tussen het schakelen (via treinbesturingssoftware) 100 mSec
   - Pulstijd DR4018 (default via CV238 t/m CV253 = 128)  800 mSec

   


De totale belasting op de DR4018 loopt nu op tot 4 Ampère gedurende 1,3 seconde, met zelfs pieken van 5 Ampère, terwijl er gedurende de volledige schakelperiode tegelijkertijd maximaal al 5 wissels actief zijn.

De totale belasting is nu dus eigenlijk al te hoog, ook de voeding en de bedrading naar de POWER moet deze belasting aankunnen.
 
De totale schakeltijd van wissel 1 t/m wissel 8 bedraagt in dit geval ca. 1,5 seconde, zoals we kunnen zien in het vervolg van het belastingsoverzicht:

   


Misschien overweegt een "ongeduldige" bediener zelfs een pauze/wachttijd van 50 mSec in te stellen, dan gaat het nog sneller...

In het derde voorbeeld kunnen we de desastreuze gevolgen zien die deze overweging heeft voor de belasting van de DR4018:

   - Bekrachtigingstijd wissel (via treinbesturingssoftware) 100 mSec
   - Pauze/Wachttijd tussen het schakelen (via treinbesturingssoftware) 50 mSec
   - Pulstijd DR4018 (default via CV238 t/m CV253 = 128)  800 mSec

   


De totale belasting op de DR4018 loopt nu op tot wel 6 Ampère... Gedurende de volledige schakelperiode zijn er tegelijkertijd zelfs 6 wissels actief...

Ik denk dat de DR4018 dit echt niet meer trekt, nog afgezien of de voeding/bedrading naar de POWER daarvoor berekend is.

Het vervolg van het "over"-belastingoverzicht toont de afloop van deze "aanslag", waarbij de DR4018 ongetwijfeld in de "stress" zal zijn gesprongen: de PROG-MODE, met als gevolg de in deze topic bediscussieerde "herinstelling" van onjuiste wisseladressen:

   


Houdt dit nu in dat we de pauze/wachttijd van de treinbesturingssoftware bij het gebruik van de DR4018 altijd op 200 mSec moeten laten staan om problemen te voorkomen?

Het antwoord is nee, we kunnen namelijk de "puls"-tijd van de DR4018 veranderen, zoals Karst ook vermeldde in zijn reactie #53. Door deze bijvoorbeeld te verlagen naar 300 mSec is zelfs met een pauze/wachttijd van 50 mSec de DR4018 weer uit de "stress" te halen:

   - Bekrachtigingstijd wissel (via treinbesturingssoftware) 100 mSec
   - Pauze/Wachttijd tussen het schakelen (via treinbesturingssoftware) 50 mSec
   - Pulstijd DR4018 (via CV238 t/m CV253 = 48300 mSec

   


De totale belasting op de DR4018 wordt daarmee weer teruggebracht tot acceptabele waardes van zo rond de 3 Ampère, terwijl er maximaal 3 wissels tegelijkertijd actief zijn.

De totale schakeltijd van wissel 1 t/m wissel 8 bedraagt in dit geval ca. 1,2 seconde, zoals we kunnen zien in het vervolg van het belastingsoverzicht:

   



Ik ben me ervan bewust dat dit een zuiver "theoretische" benadering is, sterk afhankelijk van het stroomverbruik van de gebruikte wissels. Bij sommige wisselspoelen is zelfs een verbruik van boven de 1 Ampère niet uit te sluiten zodat de situatie nog slechter kan zijn dan ik "theoretisch" heb geschetst.

Uiteraard gelden mijn voorbeelden niet voor wissels met eindafschakeling, het stroomverbruik wordt door de eindafschakeling al gestopt zodra de wissel is omgezet, zoals Wim Ros eerder al aangaf zal dit na 50 mSec wel het geval zijn. Aangezien deze tijd al binnen de bekrachtigingstijd van 100 mSec ligt zal het stroomverbruik voor het schakelen van wissel 1 t/m wissel 8, alle met eindafschakeling, dan dus worden beperkt tot het maximale stroomverbruik van slechts één wissel.

Ik hoop dat ik met deze voorbeelden de invloed van schakeltijd (software), wachttijd (software) en pulstijd (DR4018) op de werking van de DR4018 (maar ook op andere wisseldecoders) heb kunnen illustreren.

Ik heb dit verhaal nagelopen op typefouten, maar ben op dit moment even "tekst-blind".  8)
Mochten er storende fouten en of onjuistheden in mijn verhaal staan dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2015, 18:06:58 door Bert_Apd. Reden: correcties/aanvullingen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #110 Gepost op: 09 februari 2015, 20:03:09 »
Als ik het goed begrijp kun je het probleem dus eenvoudig omzeilen door de pulstijd van de DR4018 zo kort mogelijk te zetten.
Ik heb ook wel eens zitten meten aan de steltijd van een spoelenaandrijving, en de 50 ms die Wim noemt is heel realistisch. Dus als de besturing al een puls van 100 ms geeft, dan is het eigenlijk niet nodig dat de DR4018 daar nog tijd aan toevoegt.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #111 Gepost op: 09 februari 2015, 20:12:06 »
Klaas,

Wat kan jij snel lezen zeg...  ;D  Ik wou dat ik zo snel schrijven kon...  ;)

Klopt inderdaad, langer dan 300 mSec is in combinatie met treinbesturingssoftware echt niet nodig, zie het citaat van Karst:

De DR schakelt ALTIJD een puls, zoals die door de puls-duur CV's zijn gedefinieerd. Naar mijn ervaring kun je die gerust terugbrengen van 128 (standaardwaarde en ca. 0.8 sec) naar 48 ( = 0.3 sec) of lager, zolang je wissels nog maar goed omgaan. Als rustperiode zou ik persoonlijk niet meer dan 150ms nemen. Bekrachtigingstijd in KL (koploper) kun je prima op 100ms laten staan dan.

Ik denk dat een totale bedieningstijd van 200 mSec voor goede wissels voldoende zou moeten zijn, zodat naast een softwarematige bekrachtigingstijd van 100 mSec een DR4018-puls van 100 mSec (CV-waarde 16) voldoende moet zijn.

Ik heb echter van Karst en Wim Ros begrepen dat Koploper de wissel eenmalig activeert aan het begin van de bekrachtigingstijd en afsluit met een deactivatie aan het eind van de bekrachtigingstijd. Deze deactivatie van de wisselbekrachtiging levert geen hernieuwde activatie van de timer van de DR4018-pulstijd op. Een te korte DR4018-pulstijd zou dan dus toch kritisch kunnen worden.

Ter toelichting nog even een citaat van Karst:

Verschillende centrales werken hier verschillend ;) ( omdat er niet echt een spec is... )

De Maus stuurt zolang je een wisselknop ingedrukt houdt z.g. 'Energize' packets, die de decoder  'dwingen' hun uitgang te bekrachtigen. Als je de knop los laat, stuurt de Maus een 'de-energize'. Bij heel kort indrukken, krijg je dan mogelijk een heel korte puls, die de decoder dan verlengt ( en idd de observatie dat de decoder zijn pulstijd 'start' is op het moment dat er 'de-energize' ontvangen wordt is bijna correct. De decoder herstart de puls bij elke 'energize', omdat de 'de-energize' slechts 1 maal gestuurd wordt is hiervoor gekozen om zodoende  zeker te zijn dat een uitgang niet onder spanning blijft staan)

Verschillende besturingspakketten en of handregelaars sturen helemaal geen 'de-energize' pakketten... Koploper doet dat wel, een Daisy handregelaar b.v. niet.

Intelliboxen doen het weer anders. Die sturen gedurende de in de IB ingestelde tijd 'energize' pakketten, ongeacht hoelang een knop ingedrukt wordt. En ook weer gevolgd door slechts 1 de-energize pakket.  Dit laatste doet ook de CS-2.

Zo zie je maar dat e.e.a. heel erg afhankelijk is van het gebruikte digtaal systeem, je (hand)regelaar, de aansturende software.... etc. etc. ;)

Groeten,

Bert
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 20:54:23 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #112 Gepost op: 09 februari 2015, 21:54:36 »
Als ik het goed begrijp kun je het probleem dus eenvoudig omzeilen door de pulstijd van de DR4018 zo kort mogelijk te zetten.
Ik heb ook wel eens zitten meten aan de steltijd van een spoelenaandrijving, en de 50 ms die Wim noemt is heel realistisch. Dus als de besturing al een puls van 100 ms geeft, dan is het eigenlijk niet nodig dat de DR4018 daar nog tijd aan toevoegt.

Niet per se zo kort mogelijk, maar korter dan de pulstijd die het besturingsprogramma of de centrale aanhoudt.  Dan voorkom je dat meer dan één wissel tegelijk wordt aangesproken en de voeding wordt overbelast. Het probleem is ook weg als je de pulstijd in bijvoorbeeld Koploper ook op 800 ms zet, alleen wordt het schakelen van een rijweg dan zo'n traag gebeuren. De pulstijd van de 4018 terugbrengen is dan handiger.

Vervolgens moet de externe voeding één wisselspoel kunnen voeden en sommige spoelen verbruiken nogal wat. Vandaar die voeding van 2 of 3 A en het advies voldoende dikke draden te gebruiken.

Gecombineerd zorgt het ervoor dat de voeding niet kan worden overbelast,  de spanning niet inzakt en de 4018 zijn adres niet vergeet. Want laten we niet vergeten dat die overspannen reactie van de 4018 wel typisch blijft.  ;D

Wat ik me wel afvraag. Hebben alle decoders een eigen al of niet instelbare pulstijd? Of laten oudere decoders dat over aan de centrale?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #113 Gepost op: 09 februari 2015, 22:11:08 »
Henk,

De ESU Switch Pilot V2.0 (51820) heeft ook een instelbare pulstijd. Die kan ingesteld worden via CV3 t/m CV6.

     0 =   Puls zolang "het knopje" ingedrukt wordt (dus wordt aan de centrale/software overgelaten)
     1 =   Puls voor Peco wisselspoelen (vermindert de gevoeligheid van de interne "overbelastings-beveiliging")

Een waarde varierend van 2 t/m 31 geeft een veelvoud van 65 mSec aan:

     2 =   130 mSec
     3 =   195 mSec
          enz...
   31 = 2015 mSec

Default is de waarde 8 dus een pulstijd 520 mSec...

Althans, zo lees ik het in de gebruikershandleiding....

Vervolgens moet de externe voeding één wisselspoel kunnen voeden en sommige spoelen verbruiken nogal wat. Vandaar die voeding van 2 of 3 A en het advies voldoende dikke draden te gebruiken.

Dus eigenlijk ben ik bij mijn voorbeelden onder #109 zonder eindafschakeling nog aan de voorzichtige kant gebleven?

Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2015, 00:15:06 door Bert_Apd. Reden: correcties/aanvullingen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #114 Gepost op: 09 februari 2015, 22:19:42 »
Dat snap ik, want dat is ook een moderne multifunctionele decoder. De oudere zuivere wisseldecoders hoeven alleen maar de pulstijd van de centrale/programma uit te voeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #115 Gepost op: 09 februari 2015, 22:31:37 »
Henk,

Default is de waarde 8 dus een pulstijd 520 mSec...

Dus ook deze moderne multifunctionele decoder heeft standaard een (aanvullende?) pulstijd van 520 mSec....

Ik zou echt niet weten of deze aanvullende pulstijd direct wordt beëindigd zodra na 100 mSec (software)bekrachtigingstijd een "de-energize" ontvangen wordt.

Verder lees ik het volgende in de handleiding van de ESU 51820:

    • 4 Ausgänge mit zwei Transistoren, je mit 1,5A Dauer, 2,0A Spitze (20 Sekunden) belastbar.
    • Gesamtbelastbarkeit des Bausteins: 2,0A Dauer, 3,0A Spitze (20 Sekunden)
    • Ausgänge gegen Überlast und Kurzschluss geschützt.
    • Schaltdauer jedes Ausgangs von 0,06 s bis 2,00 s oder Dauerbetrieb einstellbar.
       Optional Blinklichtbetrieb und „Zoom“-Effekt für Beleuchtungseffekte.

Wat de gevolgen zijn bij overbelasting staat niet vermeld....

De oudere 51800 ESU Switch Pilot (uit 2008) had overigens al dezelfde specificaties/mogelijkheden.


Groet,

Bert
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 23:46:24 door Bert_Apd. Reden: citaat uit ESU handleiding verwijderd »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #116 Gepost op: 09 februari 2015, 23:13:03 »
Wat de Intellibox doet is het volgende
Die stuurt een wissel met een puls duur van 100ms en max. 3000ms. Of zolang tot hij het commando uit ontvangt voor het verstrijken van de max. tijd.
Dat gebeurt als de gebruiker op de knop drukt en deze vast houd langer dan 3000ms of eerder als deze hem voor die tijd loslaat.
Wordt het door koploper gestuurd, dan is de schakel opdracht uit als de tijd in koploper verstreken is. zeg na 200ms.
Als er nu een programmeur een besturingsprogramma gemaakt heeft waarbij er geen uitschakel commando gegeven wordt dan blijft het commando 3000ms aan. Of zolang als de max tijd is ingesteld in de Intellibox.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #117 Gepost op: 10 februari 2015, 06:33:34 »
Ja, dat gaat over de verhoudingen tussen de IB en een programma als Koploper bij het bepalen van de pulsduur. Maar even voor mijn begrip Wim, welke rol speelt de decoder?

Is het dan zo dat een rechtoe rechtaan pulsdecoder als de Viessmann 5212 geen eigen pulstijd hanteert en gewoon de pulsduur van de centrale of Koploper uitvoert?
Terwijl een multifunctionele decoder als de 4018 of de Switchpilot ook nog een eigen pulsinstelling moet hebben. En als die pulstijd ingesteld is op 800 ms dan wordt het na het schakelcommando van de centrale ook 800 ms, wat de centarale verder ook roept?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #118 Gepost op: 10 februari 2015, 07:54:46 »
Yep,

als je de DCC specs's strikt volgt, is er een in- en uitschakel packet. Dus theoretisch bepaalt dan de centrale/stuurprogramma de pulslengte.

Hoe de ESU het doet, weet ik niet, maar de DR4018 maakt zijn eigen puls NA het laatst ontvangen packet ( in- of uitschakel ). Daarom kun je iigv een besturingsprogramma als Koploper of iTrain daar de pulslengte bepalen en die in de DR4018 minimaal zetten. Om de uitgang aan te houden hoef je met de DR4018 pulsduur alleen maar de 'pauzes' tussen de in-packets die van de centrale gestuurd worden te overbruggen.

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: DR 4018 springt spontaan naar ander adres
« Reactie #119 Gepost op: 10 februari 2015, 09:41:40 »
Okay, dus als je de pulstijd van de 4018 op minimaal zet, dan wordt de pulstijd door de centrale/programma bepaald, net als bij de Viessmann decoders. Het is dus wel zo dat je de pulstijd van centrale/programma en die van de 4018 moet optellen?

Nou ja, als ik vanaf nul decoders voor mijn spoelenaandrijvingen moest aanschaffen, dan wist ik het wel. Mijn Viessmann decoders zijn per wissel vier keer duurder dan de 4018. Met de juiste instellingen en de juiste voeding functioneert de 4018 prima. Moet je misschien hooguit nog een keer naar de gebruiksaanwijzing kijken Karst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.